Zecile de mii de români care au protestat zilele acestea în București și în celelate orașe ale țării au două deziderate principale. Un guvern mai bun și o clasă politică reformată, „curățată” de corupții care au ținut țara pe loc – cu cât ei s-au îmbogățit, cu atât țara a rămas în urmă.

Siegfried MuresanFoto: Hotnews

Cerințele oamenilor ne pun astfel în fața a două întrebări majore la care factorii de decizie trebuie să răspundă:

1. Trebuie organizate alegeri anticipate sau mergem pe mâna unui guvern tehnocrat până la alegerile de anul viitor?

2. Dacă alegem un guvern tehnocrat, cum ar trebui să fie profilul prim-ministrului de care are România nevoie.

Pentru a răspunde primei întrebări trebuie să ne gândim dacă actuala clasă politică se poate reforma în două luni. Categoric nu! De aceea, alegerile anticipate nu au sens și sunt doar un calcul politic al partidelor care vor să ajungă mai repede la guvernare sau care vor să rămână la guvernare.

România va fi mai câștigată acum cu un guvern condus de un tehnocrat. Peste un an vom alege un nou parlament, mai bun decât cel de acum, care să voteze un guvern politic, dar credibil și competent.

Mai mult, anticipatele duc la instabilitate, pe când un prim-ministru tehnocrat se poate apuca imediat de treabă.

România are nevoie cât mai repede de instalarea unui guvern competent, credibil, condus de un prim-ministru tehnocrat. De ce repede? Fiindcă instabilitatea politică prelungită duce la instabilitate economică de pe urma căreia vor suferi tot oamenii.

Patru argumente economice pentru instalarea rapidă a unui Guvern tehnocrat

În primul rând, mediul privat care a investit și vrea să continue investițiile în România se uită la o serie de indicatori. Unul dintre indicatorii importanți pentru investitori este încrederea în buna funcționare a statului și stabilitatea, predictibilitatea guvernamentală.

Dacă mediul politic este imprevizibil, investitorii străini, care își proiectează investițiile pentru următorii ani, vor alege alte țări în dauna României pentru investiții. A pierde investiții înseamnă a pierde locuri de muncă.

În al doilea rând, România are nevoie cât mai repede de reforme economice și, mai important, de constituirea bugetului pentru 2016. În timp ce alte țări din regiune au făcut reforme și și-au întărit economiile, guvernul nostru s-a ocupat de introdus accize la carburanți și taxe pe stâlpi.

Va fi dificil pentru viitorul guvern să elaboreze o politică economică după măsurile populiste ale Guvernului Ponta. Ultimul lucru de care are nevoie economia României este un buget care să fie aprobat prin aprilie 2016.

În al treilea rând pentru că, altfel, pierdem efectiv bani din bugetul statului. Instabilitatea economică a României va duce la un cost mai mare pentru finanțarea datoriei publice. Dobânzi mai mari pentru plata datoriei publice înseamnă mai mulți bani cheltuiți de la bugetul de stat. Bani care nu vor mai putea merge la investiții, cercetare, dezvoltare, școli, spitale, construcția de autostrăzi.

În al patrulea rând pentru că instabiliatea politică și economică pot conduce la ascensiunea formațiunilor politice populiste. La noi a fost cazul PPDD din 2012. Din fericire, acel proiect politic a eșuat. În alte țări a fost, însă, mai rău. V-am povestit în mai multe rânduri de cazul Greciei și guvernul populist al lui Tsipras. La începutul anului 2015, Grecia avea prognozată o creștere economică de 2,5%. După nouă luni de guvernare populistă și două rânduri de alegeri anticipate, Grecia va avea anul acesta o contracție economică de minimum 2%, iar excedentul bugetar primar s-a transformat în deficit bugetar. Nouă luni de guvernare populistă au anulat toate rezultatele celor trei ani de reformă. Costurile, din păcate, sunt suportate tot de oameni.

Ce înseamnă să fii tehnocrat?

Tehnocrația este un sistem de guvernare controlat de tehnicieni, îndeosebi experți tehnici, ca alternativă la cel în care conducerea o deţin factorii politici. Cu toate acestea, invocarea lui excesivă în spaţiul public i-a deviat sensul.

Tehnocrat înseamnă un om a cărui expertiză într-un domeniu nu poate fi pusă sub semnul întrebării și care a confirmat în repetate rânduri că este un etalon. Nu este implicat politic şi are credibilitatea neatinsă.

Cel mai cunoscut exemplu recent de guvern tehnocrat într-un stat european este Italia. Mario Monti a condus executivul italian din 2011 şi până în 2013, a reușit să stabilizeze economia Italiei şi, în opinia multora, să păstreze țara în zona euro. Din Guvernul său făceau parte diplomați de carieră, profesori universitari, funcționari internaționali, dar şi experți din domeniul privat şi public. Într-un an şi jumătate, acest executiv a luat măsuri dure, dar necesare, care au stabilizat economia Italiei şi au redat încrederea piețelor internaționale.

Cum arată profilul prim-ministrului de care România are nevoie acum

De ce are nevoie România acum? De un prim-ministru integru, care să cunoască problemele oamenilor, să vrea și să le poată rezolva. România are nevoie de un prim-ministru cu experiență administrativă, cu o bună cunoaștere a economiei, credibil în Europa. Are nevoie de un prim-ministru care să știe că puterea i-a fost dată de oameni pentru un timp limitat, să o folosească pentru oameni și să fie mereu conștient că în ziua următoarelor alegeri va trebui să o dea înapoi oamenilor. Nu am în vedere un anumit candidat – numele contează mai puțin decât îndeplinirea criteriilor.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro