​Op-ed

Lucrezi in strainatate mai mult de 6 luni? E obligatoriu sa treci pe la ANAF. Si expatii care lucreaza in Romania au aceeasi obligatie

de Adrian Benta, Dragos Patroi     HotNews.ro
Marţi, 29 septembrie 2015, 13:10 Actualitate | Opinii

Consultantii fiscal Adrian Benta si Dragos Patroi
Foto: Hotnews
Viitorul cod fiscal pare - cel putin la o prima evaluare - mai exigent decat actuala legislatie fiscala in ceea ce priveste stabilirea rezidentei fiscale a persoanele fizice din Romania, care se deplaseaza in strainatate pentru o perioada mai mare de 6 luni. Astfel, se reglementeaza situatiile de impozitare pentru un cetatean roman care, desi are domiciliul in tara, faptic acesta locuieste de facto si realizeaza venituri in alte state. La fel de importanta este si situatia persoanelor straine care sosesc in Romania si indeplinesc conditiile de asimilare a rezidentei fiscale in tara noastra.

Desigur, se impune stabilirea unei rezidente fiscale a unei persoane fizice pentru a stabili carui stat ii revine dreptul legitim de incasare a impozitelor aferente veniturilor realizate de o persoana fizica. Din aceasta perspectiva, este chiar in interesul persoanei fizice sa-si stabileasca cu certitudine tara de rezidenta fiscala. Cel putin la nivel de doctrina, o persoana fizica nu poate sa fie rezidenta fiscal - pe parursul unui an fiscal - decat intr-un singur stat, exceptiile in acest sens fiind generate de situatia in care statele nu se pun de acord asupra stabilirii rezidentei fiscale a unei persoane si urmeaza proceduri de mediere.

  • Cand este rezidenta fiscal o persoana fizica in Romania, conform viitorului Cod fiscal, ce va intra in vigoare de la 01 ianuarie 2016 ?
Este considerata persoana fizica rezidenta fiscal in Romania orice persoana fizica - indiferent de cetatenia pe care o are - care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain;

  • Noi obligatii de inregistrare fiscala la A.N.A.F. reglementate chiar de Codul fiscal
Pentru urmarirea acestor situatii - si, mai ales, pentru stabilirea modului de impozitare a veniturilor realizate de aceste persoane - sunt introduse la art. 59 alin. (4) - (7) din Legea nr. 277/2015 noul Cod fiscal, mai multe reguli de impozitare. In acest sens, persoanele fizice trebuie sa depuna la autoritatea fiscala competenta declaratii fiscale privind stabilirea rezidentei fiscale in Romania sau renuntarea la rezidenta fiscala in Romania.

Sa analizam in concret textul normativ:
Persoana fizica nerezidenta, care a indeplinit pe perioada sederii in Romania conditiile de rezidenta potrivit art. 7 pct. 28 lit. b) sau c)...(are centrul intereselor vitale in Romania sau este prezent in tara mai mult de 183 zile intr-un an),  va fi considerata rezidenta in Romania pana la data la care persoana fizica paraseste Romania. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii (la autoritatea fiscala competenta din Romania) a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), in termen de 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si nu va mai face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pana la data schimbarii rezidentei sale fiscale. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si va face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

Rezidentii statelor cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri trebuie sa isi dovedeasca rezidenta fiscala printr-un certificat de rezidenta emis de catre autoritatea fiscala competenta din statul strain sau printr-un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat. Acest certificat/document este valabil pentru anul/anii pentru care este emis.

Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Nota: Formularul indicat la art. 230 alin. (7) din noul cod fiscal - Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norme. Aceasta procedura este valabila si aplicabila si in prezent si este reglementata de Ordinul nr. 74 / 2012, privind stabilirea rezidentei fiscale a unei persoanei fizice.

In loc de concluzie
: Nimeni nu poate invoca necunoasterea legii. Daca va aflati in una din situatiile descrise anterior, e necesar sa detineti documentele justificative, pentru a evita astfel riscurile recalificarii fiscale a rezidentei fiscale.

Nota: cei doi consultanti fiscali autori ai articolului se delimiteaza de orice fel de actiuni politice sau propagandistice, exprimandu-si viziunea proprie asupra efectelor viitoarei legislatii fiscale. Opiniile lor reprezinta punctul personal de vedere.


Citeste mai multe despre   









39559 vizualizari
  • +4 (4 voturi)    
    Si daca am plecat acum 10 ani (Marţi, 29 septembrie 2015, 13:28)

    Gogu [anonim]

    Si daca am plecat acum 10 ani dar inca am carte de identitate cu domiciliul in RO ce se intampla?
    • +3 (3 voturi)    
      cetatean roman cu domiciliul in strainatate... (Marţi, 29 septembrie 2015, 15:55)

      UnulDeDeparte [anonim] i-a raspuns lui Gogu

      Daca stai legal in strainatate iti poti scoate pasaport romanesc si sa te declari cetatean roman cu domiciul in strainatate. Iti va face o mentiune in pasaport si in felul acesta ai si residenta fiscala in strainatate. Cred ca se poate face si in Romania, dar e mai complicat, trebuie sa vii in Romania si cine stie ce acte iti mai trebuie).

      Nu cred ca sunt multe avantaje daca mai ai carte de identitate. Acum vreo 7 ani eu am incercat sa-mi reinnoiesc permisul de conducere in Romania, dar prostii aia de la politia din Bucuresti au zis ca pasaportul romanesc nu e act de identiate. Imi aduc aminte ca am trimis si un email la Primarie dar n-am rezolvat nimic. Am cauta pe google si In alte judete puteai sa-ti preschimbi permisul de conducere. Nu cred ca e vreun alt dezavantaj daca ai carte de identitate ba mai mult iti poate trimite si o amenda daca nu o preschimbi cand expira.

      numai bine,
      • 0 (0 voturi)    
        domiciliu si rezidenta (Marţi, 29 septembrie 2015, 19:18)

        SethBV [utilizator] i-a raspuns lui UnulDeDeparte

        Cred ca e obligatoriu sa iti declari domiciliul si sa predai buletinul in cazul tau, adica in mod normal nu ar trebui sa mai ai buletinul dupa 10 ani de stat in strainatate. Evident, putini fac asta, ca iti aduce mai multe batai de cap cand te intorci si vrei un nou buletin.
        Daca ai domiciliul in strainatate nu inseamna ca esti rezident fiscal acolo. Poti sa ai domiciliul doar 3 luni iar rezident fiscal devii dupa 6 luni.

        In situatia ta ar trebui sa predai buletinul la ambasada, sa iti scrie pe pasaport ca ai domiciliul in strainatate si sa te declari rezident fiscal in strainatate la ANAF. :) Succes
      • -2 (2 voturi)    
        Pasaport (Miercuri, 30 septembrie 2015, 8:42)

        George [anonim] i-a raspuns lui UnulDeDeparte

        Pasaportul a devenit de ceva vreme DOAR document de calatorie. Mai intereseaza-te inainte sa jignesti.
        • +2 (2 voturi)    
          Pasaport =ID card (Miercuri, 30 septembrie 2015, 12:24)

          sascha [anonim] i-a raspuns lui George

          pasaportul poate fi si ID card . In cazul meu, pasaport romanesc cu domiciliu in strainatate, este UNICUL document de ID).
          Mai intereseaza-te inainte sa jignesti.
      • 0 (0 voturi)    
        pasaport cu domiciliu in strainatate (Miercuri, 30 septembrie 2015, 12:19)

        sascha [anonim] i-a raspuns lui UnulDeDeparte

        vb. de situatia 2015.
        PEtrnu a nu avea batai de cap, iti poti preschimba usor pasaportul cu domiciliu in strainatate.
        In acest caz, renunti si nu mai ai dreptul la buletin insa, din punct de vedere al identitatii, pasaportul e perfect valabil.
        cat priveste permisul, ai 2 variante, ori il schimbi in tara de resedintza si nu mai ai nici un fel de probleme...daca l-ai pierdut, il declari pierdut, ceri prin ambasada o dovada ca ai permis (cand ai dat examen, categoria, daca e valabil) si iti scoti in tara de resedintza.
        In felul asta nu mai ai nici o bataie de cap cu nimeni.

        daca insa lucrezi de 10 ani in strainatate dar domiciliu stabil tot in romania il ai, treci pe la ANAF, ca nu se stie.
    • +3 (3 voturi)    
      n-am stiut..am mers la ANAF...am aflat ca: (Miercuri, 30 septembrie 2015, 0:32)

      banateanca [anonim] i-a raspuns lui Gogu

      1. daca sunt angajata (de 6 ani) in EU, (in nici un caz pentru firma din RO ci firma din tara respectiva), SI NU AM ALTE VENITURI INAFARA SALARULUI LUNAR , nu am de ce ma teme de ANAF: nu sunt rezidenta fiscal in RO, chiar daca mi-am pastrat si C.I. (la care mi s-a sugerat sa nu renunt usor!).
      PS- Afla daca tara in care lucrezi are conventie cu RO pt evitarea dublei impuneri!
      PPS- pt. a fi de folos cuiva, rog acordati voturi + sau - numai daca sunteti angajati ANAF/Inspectia Fiscala. Si comentarii tot din partea lor sau a altora care au informatii oficiale/juridice/legale. Nu voturile conteaza, ci calitatea lor.
      Alles Gute!
      • 0 (0 voturi)    
        n-am stiut..am mers la ANAF...am aflat ca: (Miercuri, 30 septembrie 2015, 15:02)

        mirel [anonim] i-a raspuns lui banateanca

        si ti-au mai cerut sa depui vreo declaratie?
  • +4 (4 voturi)    
    cum schimb rezidenta fiscala? (Marţi, 29 septembrie 2015, 13:30)

    vimax [anonim]

    Faceti va rog un articol in care detaliati cum se poate schimba rezidenta fiscala, ideal acum si dupa 1 ianuarie 2016.
  • 0 (0 voturi)    
    Intrebare (Marţi, 29 septembrie 2015, 13:45)

    ics [anonim]

    Care sunt statele cu care Romania are acord pt. evitarea dublei impozitari?
    Daca exista un acort cu o anumita tara iar eu am rezidenta in acea tara, mai trebuie sa fac ceva?
    • +1 (1 vot)    
      Uite lista (Marţi, 29 septembrie 2015, 14:47)

      Andreea [anonim] i-a raspuns lui ics

      https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Conventii/Conventii.htm
    • +2 (2 voturi)    
      EU (Marţi, 29 septembrie 2015, 14:48)

      CreativeEurope [anonim] i-a raspuns lui ics

      De exemplu toate tarile din EU au acord pentru evitarea dublei impuneri, este directiva la nivel european. Altfel cel mai bine e sa vorbiti la ANAF-ul tarii in care locuiti, si sa vedeti ce tratat de taxare are cu Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      stie cineva de SUA (Miercuri, 30 septembrie 2015, 5:27)

      ioanadoe [utilizator] i-a raspuns lui ics

      am gasit un acord, dar e semnat intre Nixon si Nea Nicu
      http://www.irs.gov/pub/irs-trty/romania.pdf

      Cum impoziteaza Anaful pe romanii care au domiciliul in SUA si care platesc taxe federale si statale (uneori si in doua trei state in acelasi timp)? Multumesc.
      ps- nu merge linku
  • +2 (4 voturi)    
    articol confuz... (Marţi, 29 septembrie 2015, 14:44)

    demaGOGU [anonim]

    ...care nu explica nimic!

    de ex, o persoana cu domiciliu in RO dar rezidenta fiscala in Franta isi declara toate veniturile in FR( inclusiv pe cele realizate in Ro)

    in functie de prevederile connrete ale conventiei de evitare a dublei impuneri Ro-Fr impozitul aferent veniturilor realizate in Ro se achita in Ro sau in Fr.
  • +1 (3 voturi)    
    Si daca nu sunt in UE? (Marţi, 29 septembrie 2015, 14:44)

    Andreea [anonim]

    Am plecat in 2005 si de atunci am permis de rezidenta intr-o tara din afara UE. Nu am permis de munca, deci nu am venituri si nu mi se percep impozite. In Romania nu am nici un fel de proprietati, nici un fel de activitati, nici un fel de venit.

    Ce trebuie sa fac in aceasta situatie?


    (Si cand te gandesti ca am fost asta-vara in tara si mi-am reinnoit cartea de identitate...)
  • +6 (8 voturi)    
    normal (Marţi, 29 septembrie 2015, 14:48)

    un anonim [utilizator]

    Bineinteles ca documentele trebuie traduse, autentificate la notar si depuse personal la ANAF. De trimis prin posta, ca in orice alta tara UE, nici nu poate fi vorba. Adica, oamenii aia, dupa ce ca stau departe de casa si familie ca sa castige un ban in plus, trebuie sa mai piarda si vremea pe la cozi pentru privilegiul de a da bani statului. Si apropo de asta, parca la alegerile trecute nu se stia exact cati oameni au plecat din tara. Mai tineti minte propunerea penibila de a pune bisericile din strainatate sa le faca recensamantul. Acum cum o sa-i gaseasca ANAF-ul. Nu cumva toata sarada asta are ca scop descurajarea votului prin corespondenta. Adica, diaspora va putea vota prin corespondenta dar oamenii vor trebui sa se inscrie inainte, cu riscul de fi luati apoi la intrebari de catre ANAF.
  • +4 (6 voturi)    
    Intrebare? (Marţi, 29 septembrie 2015, 15:24)

    X [anonim]

    Care este logica de a alerga dupa statul roman ? De ce nu fac un sistem informatic ( impreuna cu tarile partenere ) si sa se faca aceste lucruri automat. Stai mai mult de 183 de zile undeva iti ia taxe, nu stai atunci nu iti ia taxe. Nu vad de ce sa ma alerg dintr-o parte in alta ( cu X zile inainte ) ca sa le dau bani. Daca au nevoie de bani trebuie sa alerge ei dupa mine, nu invers ( cei care muncesc nu au timpul necesar sa alerge pentru astfel de harti ). Stiu ca un sistem informatic de genu ar fi ceea ce trebuie in astfel de situatii. Toate ar functiona muult mai usor si mai repede. ( inclusiv un banal calcul de pensie )
    • +1 (3 voturi)    
      gresit (Marţi, 29 septembrie 2015, 19:26)

      alex [anonim] i-a raspuns lui X

      statul roman are destule sparghii ca sa stie cine si pe unde e si va dau un exemplu. stau de 2 ani in irlanda si am solicitat aici alocatia copilului si o si primim. in momentul in care s-a facut prima plata aici platile din romania au incetat fara ca eu sau sotia mea sau cineva din tara sa anuntam. deci ei stiu foarte bine ce si cum si primesc aceste informatii. doar ca nu vor sa le foloseasca sau cum zicea cineva mai sus ca sa ii descurajeze pe romanii plecati sa se inscrie pentru vot. Tipic politicieni romani.
      • +3 (3 voturi)    
        la alocatie (Miercuri, 30 septembrie 2015, 2:32)

        Reader [anonim] i-a raspuns lui alex

        e cum spui tu dar un pic diferit. nu statul roman "stie" ca tu primesti alocatie in irlanda, ci irlanda ii spune romaniei: vezi ca acum platesc eu alocatie pt copilul asta (asa, long story short).

        (nu stiu cum e in irlanda, dar in UK cam asa e) partea cea mai interesanta e ca toata porcaria asta cu alocatia dureaza vreo 6 luni - pentru ca cei din UK primesc raspuns foarte greu din romania.

        acum stau si ma intreb. daca intre romania si alte tari exista un acord de prevenire a dublei impozitari, ce rost are sa mai depun eu ca cetatean tot felul de hartii?

        cum au zis si altii, mi se pare ca legea asta e cu dedicatie si are un singur scop - o stare de ura intre romani si diaspora: "cum plm vrei tu sa votezi daca nu-ti platesti impozitele in romania? pai chiar asa nesimtit esti?"
  • +2 (4 voturi)    
    o idee idioata!! (Marţi, 29 septembrie 2015, 20:50)

    g01an [utilizator]

    este aberant si abuziv. libertat de miscare nu ar trebui conditionata de legi abuzive. o astfel de lege ar crea contravenienti din oameni care au plecat sa-si faca o viata mai buna si care prin banii care ii trimit anual in Romania si taxelor care se aplica din tranzactiile cu acesti bani aduc mai mult la bugetul de stat decat ANAF. tipic romanesc. nu ai loc de hoti! in cazul de fata de hotul cel mai mare, statul roman!
    • +2 (4 voturi)    
      astia au impresia ca sint stapinii lumii (Marţi, 29 septembrie 2015, 23:04)

      rjfj [anonim] i-a raspuns lui g01an

      Ha ha ha ai dreptate..am niste neamuri stabilite pe dincolo de multi ani..nu mai au nici un fel de proprietati prin romania,nu stiu ce fel de docum2nte de identitate au ,dar sint sigur ca le-am vazut permisele de conducere eliberate dincolo...le-am spusde ce le pregateste ponta cu al lui anaf...omu si-exprimat dorinta de a fi pupat undeva de ponta si anafu lui.
  • +2 (4 voturi)    
    stat mafiot (Marţi, 29 septembrie 2015, 21:23)

    maru [anonim]

    O sa renunt la cetatenia romana ca si asa nu imi aduce niciun avantaj,decat probleme ...
    • 0 (0 voturi)    
      costa renuntarea la cetatenie (Sâmbătă, 22 octombrie 2016, 12:01)

      Joan [anonim] i-a raspuns lui maru

      cam 500-600 de euro pt fiecare membru al familiei, un fleac ..... cel mai simplu este daca nu ai nimic in romania , proprietati, pensie eventual nici copiii sa nu aibe certificate de nastere (adica cod numeric personal). Atunci ANAF poate efectiv sa fluiere a paguba pt ca fara CNP nu are contravenient. Daca faci pasaport cu domiciliul in strainatate deja le spui unde esti stabilit si risti sa iti trimita facturile la fiscul de unde locuiesti. Eu de aceea nici nu m-am inscris pe liste sa votez pt ca le stiu apucaturile bolsevice ale functionarilor romani. Si oricum legea asta noua este un non-sens. Cica sa declari data plecarii din tara. Pai sunt oameni plecati de peste 20 de ani si chiar mai mult. Ei trebuiau sa predea cererea cand au plecat. Ori acum ce vor imbecilii sa ne intoarcem sa declaram retroactiv ? O lege care nu era in vigoare cand eu am plecat din tara si care instituie un formular in care sa declar o data viitoare a stabilirii mele in strainatate eu o iau ca atare si consider ca nu mi se adreseaza in niciun fel. Cum sa declar eu cand voi pleca cand eu sunt deja plecat. Si daca sunt plecat si nu mai citesc presa, nu mai am proprietati in Romania, nu am neamuri, de unde eram eu sa aflu de aeasta declaratie ? ANAF chiar crede ca o sa ia impozite de la ecuator pana la cercul polar ? dream on !
  • +3 (3 voturi)    
    Traiasca parlamentu'... ca poporu'! (Marţi, 29 septembrie 2015, 21:43)

    Gabu [anonim]

    Care-va-sa-zica, daca o sterg intr-o tara care n-are conv. de ev. a dbl. imp., tre' sa depun la ANAF nus' ce hartie a carei "macheta chestionar [...] se stabileste prin norme" ?!? si sunt "obligat in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici". Cu alte cuvinte asta-i pretul iesirii din sclavie. Deci ma duc in Vanuatu, unde platesc impozit dar mai am de platit trei ani impozit si-n Romanica. Ba, da' destept capitalistu' care a facut legea asta! Deci eu plec la munca in alta tara pentru ca tu, legiuitor si guvernator esti incapabil si impotent in a-mi da un loc de munca pentru calificarea pe care o am eu, dar vrei bani din venitul pentru care tu n-ai nici un merit.
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate (Miercuri, 30 septembrie 2015, 9:15)

      Ionut [anonim] i-a raspuns lui Gabu

      Asta e valabil nu doar pentru Romania, ci pentru aproape orice tara. Poti sa te simti pacalit, dar nu discriminat :)
  • 0 (0 voturi)    
    Imozit pe venit (Miercuri, 30 septembrie 2015, 7:06)

    Jitaru Vasile [anonim]

    Cum vor fi incadrati matrinarii stiind ca ei nu au o tara de rezidenta fiscala sau ca ea se schimba la fiecare contract. ? Noi primim diurnal de deplasare Cum se impoziteaza ?
  • 0 (0 voturi)    
    IT (Miercuri, 30 septembrie 2015, 7:24)

    IT_guru [anonim]

    hai sa ne imaginam urmatoarea situatie: sa spunem ca sunt un consultant IT specializat in implementarea de sisteme de transfer de bani intre bancile centrale nationale. Sa ne imaginam ca desi sunt din Romania, sunt unul din cei mai buni specialisti din lume la chestia asta si ca am diverse proiecte de 3-4 luni si calatoresc mai tot timpul. Intr-un an am tipic 3-4 proiecte in state diverse (Kuweit, Noua Zeelanda, Rep Dominicana si Paraguay, sa le citam pe ultimele 4) si ca niciunul nu a depasit 183 de zile. Unde au eu rezidenta fiscala in acest caz??
    • 0 (0 voturi)    
      It (Luni, 30 noiembrie 2015, 22:51)

      gogu de la scularie [anonim] i-a raspuns lui IT_guru

      Unde vrea muschiu' tau,de preferat la tine in portofel.Toata lumea isi bate capul ce si cum.O solutie simpla ar fi ca fiecare sa gindeasca asa:vreti bani?fie creati un sistem simplu ,logic,accesibil si usor de folosit chiar si de un individ cu 4 clase,fie va trebui sa alergati pina va ies ochii sa gasiti banii mei.Mentalitatea asta de turma,pe paradigma "statul face ce vrea fara sa dea socoteala si noi trebuie sa ne conformam indiferent cat de idioata/intortocheata/absurda e legea/reglementarea/prevederea aia,face sa fim unde sintem acum.Imaginati-va scenariul in care peste 50-60% din contribuabili,pur si simplu nu se conformeaza.Ce vor face?
  • 0 (0 voturi)    
    cateva clarificari din respectiva lege (Miercuri, 30 septembrie 2015, 7:46)

    vezi [utilizator]

    M12
    (4) Următoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile, în înţelesul impozitului pe venit:
    #M111
    m) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activităţi dependente desfăşurate într-un stat străin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv. Fac excepţie veniturile salariale plătite de către sau în numele unui angajator care este rezident în România ori are sediul permanent în România, care sunt impozabile în România numai în situaţia în care România are drept de impunere;

    activitate dependentă - orice activitate desfăşurată de o persoană fizică într-o relaţie de angajare;
  • 0 (0 voturi)    
    Cu noi cum ramane? (Miercuri, 30 septembrie 2015, 10:22)

    Un navigator [anonim]

    Stie cineva daca este vreo derogare pentru navigatori? Am incercat sa ma documentez asupra subiectului dar nu am gasit nimic in legislatia fiscala cu referire la navigatori. Noi (in cea mai mare parte) lucram pentru firme cu sedii in alte tari si pe nave cu pavilioane non-EU. Daca cineva are informatii referitoare la subiect va rog sa postati un raspuns.
  • 0 (0 voturi)    
    cred ca fiecare caz trebuie tratat individual (Miercuri, 30 septembrie 2015, 14:12)

    Mirel [anonim]

    Caz : Plecat de 15 ani din Ro, am pastrat CI ( dar am si carte de rezidenta in Belgia), cu o proprietate in Ro pt. care platesc impozit in Ro, angajat de 15 ani in Be, rezident fiscal in Be ( depun fisa venituri si platesc impozit aici), intre BE si RO exista conventie pt. evitarea dublei impozitari.
    Intrebare : trebuie totusi sa mai trec pe la ANAF ?

    Oare de ce nu se considera situatia " default" : daca nu depui nici o declaratie, atunci nu te incadrezi in grupul celor care ar trebui sa faca asta( poti afla din lege unde te afli sau sa ai posibiliatea sa fi consiliat de ANAF). Responsabilitatea ti-o asumi in acest caz. Punct.
    Iar daca vreodata ajungi la fisc in RO ( cum se intampla, atunci te iau la rost cu toate) si vor sa investigheze daca esti ok sau nu, le dai copie dupa orice document pe care il cer ( sa si-l traduca singuri) si sa fi sanctionat atunci daca gasesc ceva in neregula. Decat sa judece mii si mii de declaratii, e mai usor sa investighezi doar cazurile celor care au nevoie de fiscul din Ro.
  • 0 (0 voturi)    
    E un abuz al statului de drept (Joi, 1 octombrie 2015, 3:44)

    urmuz [anonim]

    Clar! Ceea ce incearca de fapt sa faca guvernul Ponta e foarte simplu de explicat: incearca sa dea o mica tzeapa principiului de interzicere a dublei impozitari, principiu acceptat si respectat peste tot prin lume.

    Vestea proasta pentru Ponta e ca, la fel ca in cazul "taxei de mediu", jmecheria e ilegala si mai devreme sau mai tarziu ii va exploda in ochi!
  • 0 (0 voturi)    
    Modificare numar lege (Joi, 1 octombrie 2015, 10:02)

    Catalin [anonim]

    Legea este 227/2015 si nu 277 ascu cum est estipulat in textul articolului
  • 0 (0 voturi)    
    Extras din formularul ANAF 201. (Sâmbătă, 3 octombrie 2015, 8:26)

    Un navigator [anonim]

    "3.3 Veniturile din activități dependente desfăşurate în străinătate şi plătite de un angajator nerezident nu sunt impozabile în România, potrivit prevederilor Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, nu se declară şi nu fac obiectul
    creditului fiscal extern."
    Prin urmare daca sunteti angajat cu forme legale (contract de orice fel) de catre o persoana fizica sau juridica nerezidenta pentru munca depusa intr-o alta tara nu trebuie sa platiti nimic in Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    Non UE (Sâmbătă, 10 octombrie 2015, 6:34)

    Dan [anonim]

    Sunt emigrat definitiv cu familia de peste 10 ani undeva peste Oceane.
    Pasaport,permis si CI romanesc expirate si neavand intentii de reinnoire.Nu afaceri sau proprietati prin Romania si nici intentii.Astazi avem cetatenia tarii de adoptie unde ne platim toate taxele.
    Mai are treaba acest ANAF cu noi?
  • 0 (0 voturi)    
    renuntarea la rezidenta fiscala si alocatia pentru (Joi, 18 februarie 2016, 17:16)

    Olga [anonim]

    Pentru cetatenii care nu realizeaza venituri se intelege ca este recomandata renuntarea la rezidenta fiscala (ca sa nu fie necesara cumpararea asigurarii medicale). Dar in acest caz, ce se intampla cu alocatia pentru copil, care, in mod normal se transfera la contul bancar al parintelui si e dreptul legal al copilului. Oarea aceasta se anuleaza odata cu anularea rezidentei fiscale?

    Multumesc anticipat


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version