In proiectul de lege privind admistia fiscala, se regasesc prevederi normative pentru acordarea unei scutiri la plata contributiei de sanatate pentru persoanele ce au avut venituri mai mici decat salariu minim pe economie, pentru perioada 2012-2015. Se au in vedere cu precadere situatiile cand cetateni ai tarii au realizat venituri din dobanzi sau dividende denumite fiscal ca venituri din investitii, venituri in sume infime, cum ar fi cele de 10 -20 lei, iar contributia la sanatate a fost stabilita la suma de 468 lei, datorie calculata pentru anul 2012.

Adrian Benta si Dragos PatroiFoto: Hotnews
  • Ce genereaza aceasta cauza ?

Sunt doua prevederi normative ce definesc baza de calcul a contributiei la sanatate pentru astfel de venituri si ne referim la art. 257 alin. (2) lit f) din Legea nr. 95/2006, privind sanatatea, cu modificari ulterioare, prevedere transferata in mod identic, incepand cu 01.07.2012 in Codul fiscal, reglementari pe care le analizam:

"Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra: (...)

f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a)-d), alin. (21) si (22) si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.¬

Ulterior, in Iuliei 2012 cand asigurarile sociale au intrat in sfera Codului fiscal, prin publicarea in monitorul oficial a OUG nr 125/2011, pentru reglementarea unor acte normative, aceiasi prevedere este regasita la art. 296^27 din Codul fiscal, astfel :

"(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din:

a) cedarea folosintei bunurilor;

b) investitii;

c) premii si castiguri din jocuri de noroc;

d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III;

e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78.

(...)

(3) Persoanele care realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la alin. (1) platesc contributia asupra tuturor acestor venituri. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara."

Desigur ca aceasta situatie nu este una normala, ca pentru venituri mici sa se ajunga la plata contributiei la sanatate cu sume ce depasesc de multe ori veniturile sume ce sunt uneori incasate de minori - vezi dobanda la alocatia scolara, situatie in care s-a ajuns la decizia Curtii Constitutionale. Intelegem rationamentul ca orice beneficiar al serviciilor publice de sanatate trebuie sa contribuie la sustinerea sistemului, insa aceasta contributie nu trebuie sa fie disproportionata.

Au fost mai multe decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei, pentru ca si numarul cetatenilor nemultumiti a fost mare, insa una dintre acestea constata indubitabil ca prevederile normative indicate mai sus sunt neconstitutionale. Sa analizam aceasta decizie, avand in vedere dispozitivul :

a) Decizia CCR nr. 335/2011, publicata in Monitorul Oficial, nr. 355/23.05.2011, ce stabileste:

"1. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Miron Emil Dragos Ciolacu in Dosarul nr. 7.414/99/2009 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si contencios administrativ si constata ca dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) teza finala din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, asa cum au fost modificate de art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, sunt neconstitutionale in masura in care se interpreteaza ca valoarea contributiei minime la fondul de asigurari sociale de sanatate, datorata de persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din dividende si dobanzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si alte venituri care se supun impozitului pe venit, nu poate fi mai mica decat cuantumul unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar."

Adica este necostitutional exact ce s-a intamplat in ultimele perioade solicitarea de plata a contributiie la sanatate la o baza majorata la nivelul salariului minim, cand venitul este mai mic decat salariu minim.

  • Ce obligatie are legiutorul ?

"In ceea ce priveste efectele deciziilor Curtii Constitutionale, sediul materiei il constituie dispozitiile art.147 din Constitutie. Din cadrul acestui text constitutional numai alineatul 4 are o aplicabilitate generala, in sensul ca acesta isi gaseste aplicarea in raport cu toate deciziile Curtii pronuntate in exercitarea atributiilor prevazute de Constitutie si Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Contitutionale. Potrivit acestui alineat "Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor".

Art.147 alin. (1) din Constitutie stabileste, in privinta legilor si ordonantelor in vigoare, constatate ca fiind neconstitutionale, ca acestea "isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept". (Sursa)

Declararea unei legi ca neconstitutionala obliga legiutorul (parlamentul sau guvernul) in termen de 45 de zile de la publicarea decizie sa modifice legislatia in consens cu decizi Curtii Constitutionale. In caz de nemodificare a legii declarata neconstitutionala dupa 45 de zile de la publicarea deciziei, aceasta lege nu mai produce efecte juridice, adica este nula. Pentru temeiul normativ indicat mai sus incetarea aplicabilitatii juridice se realizeaza in 07.07.2011.

  • Ce efect fiscal regasim ?

Orice decizie de impunere emisa ulterior acestei date este prin care se majoreaza baza de calcul a contributiei la sanatate pentru veniturile din dobanzi si dividende ca urmare a majorarii bazei de calcul la nivelul unui salariu minim, cand veniturile sunt mai mici decat acest parametru sunt adoptate in mod ilegal.

Nu numai ca nu produc efecte juridice asupra contribuabilului insa ar trebui ca cineva sa recupereze costurile cu aceste decizii emise ilegal.

  • Ce face guvernul ?

Acesta adopta Ordonanta de urgenta nr. 125 din 27.12.2011

Publicata in Monitorul Oficial, nr. 938 din 30/12/2011, cu aplicabilitate pentru asigurarile sociale din 01.01.2012, prin care nu numai ca nu corecteaza legea declarata neconstitutionala ci mentine aceiasi situatie si dupa data de intrare in vigoare a ordonantei - iulie 2012. Desigur ne referim la guvernul ce a fost investit la adoptarea ordonantei.

Ce face actualul guvern, dupa investire? Nimic! Pardon da o falsa amnistie fiscala, ca sa salveze posteriorul tuturor celor ce n-au facut nimic sa corecteze o aberatie deja judecata.