Liberalii vireaza puternic spre stinga. Cum il fac pe Ponta sa arate ca un aparator al pietei libere

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 13 mai 2015, 19:26 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Cele doua scandaluri in jurul hipermarketurilor au dezvaluit doua realitati ingrijoratoare din interiorul PNL. Prima: o alunecare a partidului spre stinga populista. A doua: lipsa oricarui leadership in partid. Liberalii au jucat atit de prost in scandalul preturilor marite si in cel al inchiderii hipermarketurilor duminica incit l-au facut pe Victor Ponta sa para un demn urmas al lui Ronald Reagan sau Margaret Thatcher. Iata cum au reusit PNL-istii sa ridice mari semne de intrebare in rindul electoratului de dreapta.

Ultimul scandal e si cel mai relevant. Ce s-a intimplat? Opt deputati PNL, lider de initiativa fiind Nini Sapunaru (tineti minte numele, e relevant si mai departe) au depus un proiect de lege prin care hipermarketurile ar urma sa fie inchise duminica. Motivarea e halucinanta, si vorbeste despre "reorientarea" consumatorului roman spre viata in familie, cultura, miscare in aer liber etc. Cu alte cuvinte, fortat fiind sa-ti faci cumparaturile in timpul saptaminii sau simbata, vei petrece automat o duminica placuta in familie sau in piata, departe de tentatiile capitalistilor hapsini care detin hipermarketurile - adevarate temple de pierzanie a sufletului curat de roman verde.

Pe scurt, o interferenta flagranta in piata libera, bazata pe supozitii precum calitatea superioara a produselor livrate de comerciantii din piete versus produsele din supermarketuri sau rezolvarea problemelor cu somajul prin dezvoltarea micilor magazine.

Initiatorii au citat si presupuse masuri similare din UE, fara a da exemple concrete si fara a aminti contextul in care s-au intimplat. Le putem da noi: in Germania sau Belgia, autoritatile au incercat cu ani in urma sa dea o sansa de integrare imigrantilor care detineau mici magazine. De asemenea, in Ungaria exista o initiativa similara a guvernului Orban, care are razboiul sau arhicunoscut cu capitalul strain. E suficient sa cititi comentariilor cititorilor de la acest articol pentru a vedea cum e amendatat enormitatea argumentelor aduse de liberali.

Nu insist: masura ne aduce aminte de regula existenta pe vremea lui Ceausescu: o duminica aveau voie sa circule masinile care aveau numar cu sot, o duminica - masinile cu numar fara sot.

Probabil ca nici macar initiatorii nu cred in argumentelor lor (le puteti citi aici in toata splendoarea), mai ales ca din text se intrevede interesul proprietarilor de piete agroalimentare.

Ce au reusit liberalii cu aceasta stupizenie? Un lucru greu de imaginat: sa-l faca pe Victor Ponta sa para cel mai vajnic aparator al pietei libere. "Propunerea de inchidere a supermarketurilor in weekend este o masura populista, stupida", a spus seful PSD. Si culmea e ca are dreptate! (Sa nu ne iluzionam insa: e acelasi Ponta care astazi i-a amenintat public pe angajatii Ministerului Justitiei ca-i da afara daca nu ii avizeaza propunerea legislativa de interzicere a exportului de lemn neprelucrat!)

Dar e vorba de acelasi Ponta care escaladase in ultima luna culmi nebanuite ale populismului prin campania presupuselor cresteri de preturi in hipermarketuri. HotNews.ro a demonstrat in citeva articole ca e o campanie bazata pe o ipoteza falsa, Institutul National de Statistica a intarit aceasta idee - cititi aici articolul lui Dan Tapalaga.

Ei bine, in acest al doilea scandal au avut si liberalii partitura lor. Culmea, acelasi Nini Sapunaru a sarit in sprijinul campaniei lansate in tandem de PSD - B1 TV. Sapunaru, in calitate de presedinte al Comisiei pentru agricultura din Camera Deputatilor, a convocat o sedinta de urgenta in care i-a tras de urechi pe reprezentantii hipermarketurilor. Si nu a fost singurul liberal care a jucat pe mina PSD: si alti membri al marelui PNL au vituperat impotriva cresterilor de preturi. Care cresteri de preturi nu s-au adeverit niciodata.

Acestea sint doar doua ilustrari flagrante ale alunecarii PNL - sau a unei parti vocale din PNL - spre stinga. Dar exemple in ultimul an mai sint: pozitia liberalilor in criza francilor elvetieni, insolventa persoanelor fizice, cind au sustinut o solutie la fel de populista ca si PSD; pensiile speciale ale parlamentarilor (tema din care s-au extras cu greu). Sa nu uitam si de votul secret de ieri la proiectul marca Ioan Chelaru - Cristiana Anghel prin care arestarea preventiva e mult ingreunata.

Toate acestea ne arata o deruta ideologica majora in sinul marelui partid de dreapta. Exista o explicatie rapida: PNL a fost lasat in offside de PSD dupa ce guvernul Ponta a adoptat un proiect de Cod Fiscal care prevede taieri mari de taxe si impozite, adica exact ce isi doreste orice partid de dreapta (nu e locul aici sa discutam de sustenabilitatea noului Cod Fiscal, e suficient sa amintim ca FMI si Comisia Europeana au atentionat asupra unui derapaj major de la tintele de deficit bugetar).

Dar mai exista o explicatie pentru acest derapaj al PNL. O explicatie mai dureroasa: criza majora de leadership in sinul partidului. Procesul de contopire intre vechiul PNL si PDL e greoi, liderii celor doua partide nu se inghit deloc (vezi si scandalul stenogramelor), a inceput bataia pe functiile viitoare, si, peste toate, nu exista un lider carismatic si validat care sa puna ordine in partid. Vasile Blaga e low-profile ca intotdeauna, Alina Gorghiu nu a demonstrat prin nimic ca e mai mult decit trimisa lui Iohannis, Catalin Predoiu nu reuseste sa comunice puternic, Ludovic Orban e ocupat sa-si consolideze pozitia de candidat la primaria Bucuresti. Iar dinspre Cotroceni nu vine nici un semnal.












Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Barbatul acuzat de asasinat la comanda mafiei italiene spune ca i sa facut o inscenare. Probele din dosar care il contrazic

Alexandru Gaina, individul acuzat ca la comanda mafiei italiene a ucis un om de afaceri roman, a vorbit in exclusivitate pentru Stirile Pro TV.
7983 vizualizari
  • +6 (18 voturi)    
    era o vorba: (Miercuri, 13 mai 2015, 19:41)

    victor L [utilizator]

    "cum e turcul, asa pistolul".
    Cum e Klaus, asa e opozitia :P
    • +3 (3 voturi)    
      adica niste diletanti bezmetici cu totii (Joi, 14 mai 2015, 7:18)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui victor L

      asta nu este politica economica sau sociala, ci pura intimplare, miscare browniana, haotica, doar doar s-o potrivi ceva, cumva.
      Nimic planificat pe termen lung, totul facut pe genunchi.
    • +1 (5 voturi)    
      PNL=PSD=aceeasi mizerie (Joi, 14 mai 2015, 9:08)

      Impotriva prostiei din tara [utilizator] i-a raspuns lui victor L

      Cum PNL se dovedeste tot mai mult ceea ce deja intuiam, ca este un PSD vopsit in galben, singura sansa pentru tara asta ramane PMP, mai ales ca a scapat si de Udrea. Traian Basescu este singurul politician din tara asta si singurul care mai poate salva tara asta.
      • +2 (2 voturi)    
        PMP? (Joi, 14 mai 2015, 10:45)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Impotriva prostiei din tara

        PMP e fix aceeasi mizerie ca si PSD si PNL. Uita-te la lista de vicepresedinti si vei intelege exact ce vreau sa spun. Altceva ar putea fi de exemplu partidul Monicai Macovei, dar se pare ca a murit deja inainte de a se naste.

        Oricum, desi aceeasi mizerie, e totusi o diferenta intre PNL si PSD: atitudinea fata de justitie. De bine de rau PNL nu-si apara penalii, nu-s ascunde dupa imunitatea parlamentara, nu introduce legi de destabilizare a justitie, etc. Asha ca nu e chiar fix aceeasi mizerie. Cind o aparea un partid altfel, il voi vota. Pina atunci, intre cele doua mizerii, o voi alege pe cea mai putin mizerabila.
  • -18 (36 voturi)    
    eh (Miercuri, 13 mai 2015, 19:41)

    Mazeta [utilizator]

    Autorul confundă capitalismul cu corporatismul. Într-o societate capitalistă, capitalul aparține maselor largi ale populației. Invers, corporațiile ucid micii întreprinzători privați, baza capitalismului, și prin aceasta se aseamănă cu comunismul.

    Din această perspectivă, cei 8 deputați PNL susțin capitalismul, în timp ce Ponta sprijină corporațiile. N-are treabă cu dreapta sau stânga.
    • +13 (17 voturi)    
      Doamne cata prostie in cap la unii... (Miercuri, 13 mai 2015, 21:42)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Auzi: "Într-o societate capitalistă, capitalul aparține maselor largi ale populației". Nici nu poti comenta asa ceva...
    • +7 (11 voturi)    
      Mazeta, speculezi divagand, ca de obicei. (Joi, 14 mai 2015, 0:10)

      Iulian72 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      "Autorul confundă capitalismul cu corporatismul"
      Din contra! Autoritatile scufundă capitalismul in corporatism, tolerand abuzurile unor raptor-capitalisti, pe baza de "lubrifiant"...

      "Într-o societate capitalistă, capitalul aparține maselor largi ale populației"
      In orice societate, masele poseda o parte (mai mare sau mai mica) din capital. Cat si cum i se da PUTINta sa il foloseasca, asta tine de... hmmm... capital.

      "Invers, corporațiile ucid micii întreprinzători privați" Invers in raport cu ce / cine? In raport cu neo-comi-putinismul, care stimuleaza intreprinzatorii de nu mai poate, cu conditia sa nu cante fals?
      In capitalism exista (cel putin teoretic, nu sustin ca si functioneaza...) institutii anti-trust / dedicate garantarii concurentei reale.
      In putino-comunismul mult-laudat unde sunt?

      "corporațiile ucid micii întreprinzători privați, baza capitalismului, și prin aceasta se aseamănă cu comunismul."
      Mi te inchpui inchis in baie, plangand de mila "bazei capitalismului"!!!
      Tin sa-ti amintesc faptul ca NIMIC (IN AFARA NAZISMULUI) NU SE ASEAMANA CU COMUNISMUL!!!
      Concurenta elimina verigile slabe! Asta-i capitalismul! Rolul statului e sa vegheze ca sa nu se treaca la capitalism SALBATIC!
      Cum e in comi-putinism?

      "N-are treabă cu dreapta sau stânga"
      Deci asta-i concluzia dorita, nu?
      Ei, ghinionul tau (si al sponsorilor tai) e ca nu toti avem creierele spalate.
      Noroc bun, tov. Mizereta!
      • 0 (0 voturi)    
        Un sambure de adevar (Joi, 14 mai 2015, 14:13)

        RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui Iulian72

        exista in ce zice Mazeta. In comunism, puterea este foarte centralizata, ceea ce a si facut posibile ororile comunismului. Marea majoritate a corporatiilor nu opereaza in mod democratic (management aprobat de angajati, cota din dividente distribuite angajatilor etc). In contextul in care multinationalele devin tot mai mari si au tot mai multa influenta, avem de a face cu un deficit democratic in societate si observam centralizarea treptata a puterii. Spui, pe buna dreptate, ca doar fascismul se aseamana comunismului. In acelasi timp foarte multi britanici considera ca mai sus mentionata Thatcher (marea neoliberala), a practicat o varianta mai soft a fascismului.
  • +20 (28 voturi)    
    RO are 2 stingi : pnl si psd; dreapta-i lipsa (Miercuri, 13 mai 2015, 19:46)

    mnicku [utilizator]

    de ce sa mai vireze? oricum sint de stinga. Ei fac doar figuratie ca-s de dreapta

    Sint mai de stinga decit psd-isti . E vizibil de pe luna faptul ca nu sint liberali decit pe hartie sau pe legitimatie.
    • -1 (5 voturi)    
      Mda , asa este..... (Miercuri, 13 mai 2015, 20:57)

      polonyca [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Astia sunt mai mult.....libertini , decat liberali !!!
    • +4 (6 voturi)    
      Trist, dar adevarat... (Miercuri, 13 mai 2015, 23:18)

      Iulian72 [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      Nu mi-a venit sa cred cand am citit stirea!
      O mizerie sindicalist-comunista, sustinuta/propusa de parlamentari liberali?!?!?!
      PNL-ul chiar insista sa-si traga glont dupa glont in picior?!?!?!?

      Ce e cu circul asta?
      Ce-i cu parodia asta de partid de dreapta?
      Sau fac tot posibilul sa NU ajunga la guvernare?
      • +2 (2 voturi)    
        Părere... (Joi, 14 mai 2015, 8:34)

        marki [utilizator] i-a raspuns lui Iulian72

        „PNL-ul chiar insista sa-si traga glont dupa glont in picior”?
        Nu, eu cred că PNL-ul buimac, impotent, aproape inexistent, depășit de situație, pus în încurcătură de marile șmecherii ale lui Ponta (vezi Codul fiscal liberal!) se pregătește să-i împlinească visul mitomanului: USL redivivus!
    • 0 (0 voturi)    
      parlamentarii ca popii... (Joi, 14 mai 2015, 7:19)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      ...carora li s-a uscat mina de dat si au ramas numai alea de furat, de aia au ramas cu doua stingi.
  • +6 (6 voturi)    
    Liberalii? (Miercuri, 13 mai 2015, 20:45)

    Spirt [utilizator]

    Cleptocratii liberalimimetici, nu liberalii. Fosilele FSN-ului care au furat cot la cot cu PSD 25 de ani si acum cand vad ca e mai complicat sa fure au zis sa faca si ei ce stiu: comunism.
    Liberali sunt cei care au o afacere cinstita si stiu de ce se lovesc sa supravietuiasca in mediul economic de iad existent in Romania. Si din pacate nu au un partid.
    Decuplarea FSN-ului de realitatile Romaniei din 2015 este tot mai agasanta si agresiva. Deja fosilele sunt atinsi de Alzheimer si bine intentionati strica. Sa ne ajute cineva sa-i tinem izolati, ii platim cu banii din taxe, dar sa nu mai "imbunatateasca" cu nimic economia, s-o lase sa curga pe fagasul ei. Toti FSN-istii! Si cleptocratii de pseudostanga si cei liberalomimetici!
  • +4 (6 voturi)    
    Vor fi alegeri....... (Miercuri, 13 mai 2015, 20:56)

    8736 [utilizator]

    .......la anu'. Dintre astea 2 stangi vom avea de ales bules. Vai de soarta noastra.
  • +2 (4 voturi)    
    E nevoie de oameni (Miercuri, 13 mai 2015, 21:07)

    andreitr [utilizator]

    noi. Si, slava domnului, sunt destui oameni nepatati si cu dragoste de tara in Romania. Trebuie numai timp si rabdare.
    • +1 (1 vot)    
      care? da nume. (Joi, 14 mai 2015, 7:23)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui andreitr

      sova?
      • 0 (0 voturi)    
        Evident ca nu (Joi, 14 mai 2015, 14:08)

        andreitr [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

        Ti se pare Sova nou? Tanar da este dar stim ca la PSD s-a schimbat garnitura. Au venit tinerii mafioti care sunt obisnuiti cu luxul de la parinti, si cu scuipatul in fata. Prima generatie de parveniti, niste nulitati in frunte cu Ponta. Nu suntem toti romanii la fel insa. Fii fara grija.
  • -4 (4 voturi)    
    Aceasta lege ... (Miercuri, 13 mai 2015, 21:35)

    Marse [anonim]

    ... departe de a fi de stanga, este o lege pur liberala. Ea este asemenea multor legi anti-trust din UE si USA care considera ca libera concurentza este serios perturbata de corporatii. Distinsul domn Pantazi stie ca legea inchiderii hipermarketurilor duminica este valabila si in Germania ?...
  • +5 (5 voturi)    
    E un haos total, (Miercuri, 13 mai 2015, 21:38)

    ProLibertate-AntiMerkel [utilizator]

    adica Romania in 2015. Credeam ca secolul asta va fi altfel.
  • -6 (8 voturi)    
    democratie (Miercuri, 13 mai 2015, 21:44)

    miaunel [anonim]

    Ce ati scris in acest articol e o mare prostie.Initiativa de lege despre care vorbiti e foarte buna si se aplica in majoritatea tarilor din vest. Oamenii nu sunt sclavi si duminica afost lasata libera de Dumnezeu.Daca dvs. sunteti comunist si implicit ateu atunci aveti dreptate, dar intr-o tara democratica duminica tebuie sa fie zi libera.
    • +2 (4 voturi)    
      Terminați-o cu sofismele! (Joi, 14 mai 2015, 8:45)

      marki [utilizator] i-a raspuns lui miaunel

      „intr-o tara democratica duminica trebuie sa fie zi libera.”
      Și cine nu-ți lasă duminica liberă? Cine îți interzice să mergi la biserică, la pupat de moaște și icoane?
      Vine cineva la ușa ta și te somează să mergi la hypermarket, altfel îți trage un glonț în cap? Voi vă auziți sau pricepeți vreodată ce debitați? A, sau vreți să mergem toți încolonați la biserică? Trăim într-o țară liberă. Sau nu?
    • 0 (0 voturi)    
      acum peste 25 de ani (Joi, 14 mai 2015, 10:30)

      urob [utilizator] i-a raspuns lui miaunel

      Pe vremea lui Ceausescu se lucra inclusiv simbata (jumatate de zi,de obicei).Iar duminica la orele 12 -13 se inchideau magazinele /ramineau deschise cofetariile,barurile,cinemaurile).
      In Germania si Franta magazinele sint inchise duminca (cel putin in Germiniq doar cele din garile foarte mari sint deschise si duminca).In Germania chestia a sta e valabila din 1956 ( http://de.wikipedia.org/wiki/Laden%C3%B6ffnungszeit#Geschichte ).
      Personal gasesc un abuz al patronilor de a forta pe cineva sa fie disponibil 7 din 7.Programul magazinelor de la noi semana cu cel al spitalelor sau politiei : tot timpul la datorie.
  • -4 (6 voturi)    
    Cresterile de preturi (Miercuri, 13 mai 2015, 21:55)

    HP [utilizator]

    Nimeni nu are treaba cu cresterile de preturi (care au existat si pot fi demonstrate), ci cu faptul ca nu au scazut proportional cu reducerea TVA.

    Intr-adevar, nimeni nu se astepta sa scada cu 10% dar cu macar un 5%, da. Nu cu 0.028%, care e rizibil (cazul laptelui).

    Stiu, toti vor sari ca nu ii obliga nimeni si nu ar trebui sa ii oblige nimeni pe marii comercianti sa scada preturile, dar cand exista input al guvernului, la fel cum BNR scade dobanzile de referinta (iar bancile ne informeaza asupra scaderii reale ca efect) - atunci sa pastrezi preturi egale - e nesimtire si rea-vointa.

    Cu ce ma incalzeste pe mine ca si consumator ca Guvernul ia masuri anti-ciclice, daca nu le simt in buzunar ? Ce, sunt "capitalist" de dragul corporatiilor ?
    • +5 (7 voturi)    
      Trezirea!... (Joi, 14 mai 2015, 0:24)

      Reticentul [utilizator] i-a raspuns lui HP

      Cum adica preturile "nu au scazut proportional cu reducerea TVA" cand reducerea TVA incepe ABIA peste doua saptamani?!
  • +4 (6 voturi)    
    PNL a fost de stânga în ultimii 20 de ani! (Miercuri, 13 mai 2015, 21:55)

    echos [utilizator]

    De asta au şi colaborat aşa de bine cu PSD-ul aproape tot timpul... Şi până la unirea cu PDL-ul şi în PE au fost într-o alianţă de stânga
  • 0 (4 voturi)    
    N-are treaba cu stanga sau cu dreapta (Miercuri, 13 mai 2015, 22:13)

    All y Baba [anonim]

    E razboiul politicului cu hipermarketurile, faza pe incordat muschii. Cel putin din punctul meu de vedere initiativa asta, care vine la cateva zile dupa scandalul preturilor la alimente ca urmare a reducerii iminente a TVA-ului la alimente, e o incercare cat se poate de stravezie de avertizare a hipermarketurilor ca daca vor sa puna presiuni care sa muste din profit, se poate. Nimic altceva
  • -10 (12 voturi)    
    hypermarketuri inchise duminica (Miercuri, 13 mai 2015, 22:22)

    miaunel [anonim]

    Initiatorii legii mai sus amintite au perfecta dreptate.Duminica e facuta pentru relaxare, nu pentru mers la cumparaturi.
    • +6 (8 voturi)    
      Dincolo de convingerile mele (Miercuri, 13 mai 2015, 23:42)

      Iulian72 [utilizator] i-a raspuns lui miaunel

      Tin sa va impartasesc o experienta traita acum ctiva ani.
      Am lucrat in Goerlitz/Zgorzeletz, oras impartit intre DDR si Polonia dupa al doilea razboi mondial.
      Stiti ce se intampla duminica, atunci cand, prin ordinul sindicatelor, magazinele din partea germana se inchideau?
      Nemtii care doreau sa-si faca cumparaturile se duceau... unde oare... la Carrefour, in Polonia!!!
      La fel se intampla la est de Berlin - nemtii mergeau la cumparaturi... unde???... in Polonia!!!
      Inclusiv... uciga-m-ar toaca sindicala!!!... DUMINICA!!!

      Deci rahatul asta colectivist, cu duminica-cea-facuta-pentru-relaxare, e bun doar de facut sul si utilizat ca supozitor de socialistii (inclusiv penelistii...) fara profesie.
      • 0 (0 voturi)    
        asa si ? (Joi, 14 mai 2015, 10:35)

        urob [utilizator] i-a raspuns lui Iulian72

        asta s-ar putea intampla si la noi,dar doar in zonele de granita.In fapt se intimpla fie ca sint sau nu deschise marile supermacheturi.
        Dar in final e concurenta la nivel de preturi: nimeni nu va calatori in Ungaria sau Bulgaria daca nu va renta economic si doar pentru "placerea" de a cumpara slam duminica :))
        Din exemplu care l-ati dat am banuiala ca ati omis un mic de taliu: preturile in Plonia erau sificenta de mici ca sa renteze calatoria.Daca mai pun si diferenta de pret la combusitibil dintre piata germana si cea polona,probabil ca renta cite o calatorie in Polonia,din cind in cind.
  • +2 (2 voturi)    
    Ce va mira? (Joi, 14 mai 2015, 7:35)

    hotnewsfil [utilizator]

    Asa s-au simtit in largul lor 'lucrativ', ca pestele in apa, in toti acesti douazecisicinci de ani. Si-au desavarsit fariseismul.
  • +3 (5 voturi)    
    O tâmpenie să decizi zilele libere. (Joi, 14 mai 2015, 9:09)

    vali47 [utilizator]

    De ce Hipermarket-urile să fie închise duminica și alte instituții nu.De exemplu spitalele,electrica,.bisericile,metrou,poliție, crâșme,etc.Glumesc dar unii au rămas cu reminescențe comuniste vrând să reglementeze totul.Cred-că rolul unui parlament este să reglementeze niște reguli de civilizație și protecție a vieții.Nu trebuie să ne mirăm de aberațiile parlamentarilor.Avem cel mai tembel parlament.La alegerile din 2012 românii au votat USL toate tufele.Așa ne-am pomenit cu senatoarea Anghel care nu a activat niciodată ca membru PC,cu parlamentarii lui DD mulți dintre ei alungați de alte partide exemplu Ridzi și multe alte specimene.Și nu au votat românii chiar pe toți neaveniții.Sau aranjat treburile și dacă nu se sancționează furtul electoral ne vom pomeni și în viitor cu un parlament nenorocit care ne va face viața un chin.Procesul lui Dragnea se tot amână,justiția nu are curaj să-l bage la pușcărie,așa că hoții huzuresc în parlament și ne râd în nas.Cred-că în justiție încă se fac jocuri comuniste.
  • -2 (2 voturi)    
    "Interventie flagranta pe piata libera" (Joi, 14 mai 2015, 9:51)

    Mdv [utilizator]

    Daca piata libera si ratinalismul economic ar fi functionat asa cum se presupune in teoria economica, nu ar mai fi existat crize economice, precum cea mai recenta, din 2007-2009. Inclusiv teoria politicilor publice prevede ca atunci cand exista situatii de esec al pietei (cerere si oferta) sau situatii de monopol, interventia publica este justificata. Nu ca asta i-ar fi manat pe acei parlamentari. Motivarea lor este, intr-adevar subtire. Insa poate ne spune autorul cate mall-uri din occident sunt deschise pana la 10 seara sau, mai rau, deschise pana la 3-4 dimineata si de sarbatori. Iar cine isi imagineaza ca angajatii acelor magazine sunt platiti dublu pentru munca in weekend si de sarbatori sau recompensati cu zile libere, se inseala. Aici ar trebui sa intervina statul, sa-i ia la verificat pe conditiile de munca.
    • +1 (1 vot)    
      crizele economice sunt regula, nu exceptie (Joi, 14 mai 2015, 11:13)

      Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Mdv

      Capitalismul este bazat pe investitie, risc si faliment, deci criza economica. Doar in felul asta poate creste o economie si se poate curata apoi de investitiile gresite.
      Ce vedem in multe tari nu este neaparat capitalism, cat un experiment prin care se incearca atenuarea varfurilor (fie in sus, fie in jos). Din pacate acest experiment a dus la aparitia unor socuri mai rare, dar care pun in pericol intreg sistemul. In 1997 a fost o prima salva, in 2001 a fost a doua, in 2007 a treia criza, mult mai grava.
  • +2 (2 voturi)    
    Ignoranță (Joi, 14 mai 2015, 11:15)

    IsailaBratfalean [utilizator]

    PNL este și partid național, deci este normal să cocheteze cu politici protecționiste atunci când este posibil. Ele sunt la modă în restul UE, iar protecționismul nu este împotriva pieței ci promovează o piață mai slab capitalizată în raport cu una extrem de capitalizată. Țări ca Germania sau Japonia s-au ridicat datorită protecționismului.

    Suntem pe tărâmul ignoranței
  • +1 (1 vot)    
    "interferenta flagranta in piata libera" (Joi, 14 mai 2015, 12:07)

    jackalphonse [utilizator]

    este o exagerare:) cred ca subiectul nici nu mmerita dezbatut prea mult.
    Dle. Pantazi, in opinia mea, ca sa fie o interferenta flagranta ar trebui sa vorbim de taxare diferentiala, limitare la socuri pe anumite marfuri si alte chestii nocive.
    in Franta, hypermarketurile chiar nu sunt deschise duminica, atunci cand piata (mai cocheta ce i drept) abunda de alimente bio aduse de tarani. sunt deschise sambata, dar cu program mai scurt.
    Este interesant ce scrieti. Daca doriti sa dezbateti un subiect extrem de interesant, faceti va rog un eseu despre cat de "libera" este piata in realitate. Asta ar fi un articol inedit, daca observatiile ar fi obiective si documentate temeinic.
    cat despre observatia dvs., cum ca in politica noastra nu mai stii care i stanga si care i dreapta, aveti dreptate si ar trebui scrise eseuri serioase despre asta. un partid nu este doar un grup care vrea salarii la stat; trebuie sa aiba o ideologie dupa care votantii sa se ghideze si care sa fie un reper pentru acel partid.
  • 0 (2 voturi)    
    de ce sunt aparate hipermarketurile de presa? (Joi, 14 mai 2015, 12:25)

    kaizer [anonim]

    observ de mult timp (2-3 ani) o "dragoste" oarecum inexplicabila a presei, si este clar si cazul articolului de fata, pentru hipermarketuri si multinationale!trecand peste subiectul articolului nu inteleg cum autorul lui nu vede ca preturile la produsele alimentare au fost crescute (ca doar toti facem cumparaturi si vedem ca luam iaurtul cu 1.19 lei in loc de 1.09 lei sau 0.99 lei) si spune ca asa ceva nu exista!dupa care autorul "isi face griji" ca aceste supermarketuri se vor inchide duminica si ca toti ceilalti sunt niste oameni rai care le vor raul supermarketurilor!E INCREDIBIL
  • 0 (0 voturi)    
    Nu-mi vine sa cred cand vad atata prostie (Joi, 14 mai 2015, 15:03)

    LiviuX [utilizator]

    Si inca la multi. Asta ca sa fiu bland. Cum poti sustine ca Duminica TREBUIE sa fie libera (ca a mai si fost data de dumnezeu nici nu mai comentez)? Pai s-a gandit vreunul la consecinte? Evident NU. Cum ar fi daca intr-adevar duminica s-ar inchide totul, ca de, toata lumea trebuie sa fie libera? Deci spitale si policlinici inchise, nu tu politie, pompieri, salvari, inchise centrale electrice, de alimetare cu apa, nu tu transport (doar ca exemplu, mai sunt multe altele)... S-agandit cineva la asa ceva? Evident nu, ce doar ce trebuie sa gandesti, noi muncim, nu gandim. Iar chiar in cazul particular al supermarket-urilor, s-a gandit cineva ca da, acei oameni vor avea duminica libera, dar nu numai duminica, ci multe alte zile, toate chiar, pentru ca vor fi concedieri masive? Ca doar patronii nu o sa-si permita sa plateasca niste oameni care nu vin la lucru.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică