Lista motivelor pentru care guvernul actual ar trebui să zboare se cere actualizată săptămânal, dacă nu zilnic. Măcar de dragul corectitudinii, căci dl Ponta își duce mandatul mai departe, fără grijă. Și surprinzător, în aparență. La o adică, PSD și liderul său n-au dat dovadă nici măcar de cine știe ce inteligență la jocul partizan, sunt mai degrabă mediocri la capitolul ăsta. Și atunci, cum se explică stabilitatea guvernamentală? Care e rețeta lor secretă?… Simplu, politica e competițională; iar atunci când adversarii sunt catastrofe mediocritatea pare genială. În țara orbilor chiorul e împărat. Oricâte rateuri ar da puterea, și le dă pe bandă rulantă, n-are problemă cât timp liderii opoziției sunt preocupați de cum să se sape unul pe celălalt, ca într-un film cu tâmpiți. Sunt preocupați, nu de cine o să compună și mai ales de ce o să facă guvernul lor, ci de ce facțiune din partid urmează să preia controlul. Cea mai amărâtă echipă de fotbal ar câștiga în fața uneia preocupată să înscrie în propria poartă.

Miron DamianFoto: Contributors.ro

Guvernul Ponta a pornit o campanie populistă împotriva hipermarketurilor, cu alaiul de televiziuni de partid după el. Chiar și așa, campania nu are doar avantaje electorale, ci și riscuri: chiar și oamenii care aplaudă ideea ruinătoare că statul ar trebui să dicteze cumva prețurile lanțurilor de magazine, o fac pentru că acolo își fac cumpărăturile, nu de altceva. Nu le înjură în niciun caz pentru că le-ar vrea închise! E natural, e rezonabil ca oamenii să dorească prețuri mai mici la ce cumpără, acolo unde cumpără – mijlocul sprijinit este viciat și nerezonabil, nu scopul! În schimb, câți consumatori ar fi deranjați de prețurile unor produse care nu-i interesează? (”vai, soro, s-au scumpit iarăși iahturile!”) Sau de cele practicate de magazine unde nu merg la cumpărături, sau unde nu (mai) pot merge la cumpărături?

Ce ar trebui să facă PNL în situația asta? Ce răspuns să dea acestei campanii? Ca opoziție, rolul lor de principiu și sursa câștigului electoral ar fi să ofere o alternativă la politica guvernamentală. Ca opoziție care își spune sieși ”liberală”, alternativa în cazul acesta este clară: să ceară guvernului să nu se mai amestece în piață. Să-i ceară în schimb să creeze condițiile să apară cât mai mulți concurenți, de orice fel, pe această piață – chestie care presupune, în principal dar nu exclusiv, abținerea de la intervenții, taxe, presiuni, reglementări, avize și altă birocrație inutilă. Iar competiția va stabili apoi și prețurile, în funcție de cerere și ofertă. Ce răspuns dă însă principalul partid de opoziție?

Deputaţii PNL Nini Săpunaru şi Tinel Gheorghe au inițiat o propunere legislativă prin care marile magazine să fie închise duminica și de sărbătorile legale, apreciind că astfel se revitalizează comerţul tradiţional, iar consumatorul va petrece duminică în familie şi făcând mişcare în aer liber.
(RFI)

Proiectul de lege al celor doi duce campania guvernului FIX acolo unde V. Ponta s-a ferit s-o ducă, știind cât ar putea deveni de impopulară: cer închiderea, fie și temporară, a marilor magazine. Te doare capul de o asemenea trăsnaie, asta dacă ești observator, comentator, votant și cetățean afectat de această inepție la vârf. În schimb, premierul Ponta cred că râde acum cu gura până la urechi…

Căci măsura este parte a asaltului antiliberal (în sens politic, nu partizan), asalt în plin având zilele astea. Iar motivația folosită e una aberantă. Relația dintre cetățeni, în calitate de consumatori, și furnizorii de bunuri și servicii este întoarsă cu fundul în sus. Acolo unde o bună parte din politicienii noștri au organul gândirii, sau durerea față de interesul public. În loc ca un serviciu să existe strict pe motiv că își găsește clienți, adică oameni interesați să-l plătească, lucrurile stau invers, cetățenii trebuie forțați împotriva voinței lor să întrețină un furnizor de bunuri sau servicii, sub un pretext absurd sau altul. Citând inițiatorii, ”[prin închiderea hipermarketurilor] se revitalizează comerţul tradiţional”. Ați înțeles cum vine treaba? Nu ”comerțul tradițional” există pentru că are clienți, ci oamenii trebuie să fie forțați cumva să-i devină clienți, ca să-l revitalizeze.

Iar dacă dnii Săpunaru, Gheorghe &co. nu înțeleg care e problema cu raționamentul lor, haide să-l duc mai departe. De ce să construim autostrăzi? Trebuie închise și ele și în general drumurile asfaltate, pentru a se revitaliza transportul tradițional, cu căruțe, prin glod. De asemenea, serviciile spitalicești trebuie restrânse pentru a se revitaliza medicina bazată pe leacuri băbești. Internetul? Desființat cu totul, a distrus o ocupație tradițională după alta, e o calamitate. Și așa mai departe.

Acum 170 de ani un anume Frédéric Bastiat publica ”Petiția lumânărarilor”.

Citeste intreg articolul si coemnteaza pe Contributors.ro