Scaderea TVA la alimente. Citeva efecte economice si politice

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 7 aprilie 2015, 16:32 Actualitate | Opinii

Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Anuntul premierului Victor Ponta de scadere masiva a TVA (de la 24% la 9%) pentru toate categoriile de alimente incepand cu luna iunie este oarecum surprinzatoare, pentru ca piata astepta mai degraba un anunt privind scaderea TVA general la 20%. Avind in vedere insa ca avem de-a face cu un guvern de stinga, alegerea lui Ponta e explicabila. Care sint insa efectele economice si politice ale scaderii TVA? La ce sa ne asteptam?
  • Efecte politice
In primul rind, decizia lui Victor Ponta ne arata un politician decis sa capitalizeze aceasta masura populara. Efectele se vor vedea imediat dupa intrarea in vigoare in iunie, si ele vor continua sa-i alimenteze capitalul politic. Ca o consecinta logica, pare a fi invalidat scenariul des vehiculat in lumea politica potrivit caruia Ponta isi pregateste iesirea de la guvernare la finalul anului, pentru a pregati alegerile din 2016 din Opozitie. Ce rost ar mai avea sa iasa de la guvernare daca scaderea TVA la alimente se arata sustenabila si efectele vor fi vizibile pentru populatie si mediul de afaceri?

In al doilea rind, PNL incepe sa simta ca are adversar politic. Dupa trei ani in care guvernele Ponta au tot marit sau inventat taxe noi, a venit momentul in care Executivul considera ca isi permite sa inceapa masurile populare. Or, PNL nu mai poate merge mult timp pe mesajul ca scaderea taxelor e gresita (variatiuni pe aceasta tema, legate de oportunitate). PNL are acum un avantaj electoral pe care inca are timp sa-l transforme intr-o motiune de cenzura care sa dea jos Guvernul Ponta. Odata ce efectele scaderii TVA se vor vedea in cosul zilnic, va fi mult mai greu pentru liberali sa constitutie o noua majoritate in Parlament. Pentru PNL, urmatoarele doua luni par decisive daca vrea sa intre la guvernare.
  • Efecte economice
Consolidarea cresterii consumului. De scaderea TVA la alimente va beneficia toata populatia, dar cel mai mult o vor simti romanii din paturile de jos, pentru care alimentele reprezinta cea mai mare parte a cheltuielilor. Pentru clasa de mijloc poate ar fi fost mai buna masura de scadere a TVA general la 20%, care ar fi dat un impuls si pietei de bunuri de utilizare indelungata, pietei serviciilor, pietei auto etc. Dar masura anuntata de Victor Ponta e in acord cu ideologia PSD, de stinga.

Mai multi bani in economia reala
. Probabil ca scaderea preturilor la consumatorul final nu va fi maximala (la fel ca in cazul scaderii TVA la faina/piine). Dar producatorii si comerciantii vor putea sa-si creasca marjele de profit si sa injecteze resurse financiare suplimentare in afacerile lor: fie investitii, fie noi angajari, fie cresteri de venituri pentru salariati.

Evaziunea fiscala.
Aici e un mare semn de intrebare: va reusi Guvernul sa scoata la lumina acea parte inca insemnata din economia gri/neagra din zona industriei alimentare? Vom vedea pe masura ce scaderea TVA se va propaga pe tot lantul de productie si comercializare.

Acordul cu FMI/CE
. Aici nu e foarte clar daca FMI si Comisia Europeana sint confortabile cu anuntul Guvernului. De altfel, sefa FMI a avertizat public ca e hazardat sa iei o astfel de decizie cu mare impact pe buget doar pe baza analizarii executiei bugetare pe trei luni. Ramine de vazut daca, in prezenta acestei decizii (unilaterale?) a guvernului, FMI va dori sa incheie un nou acord cu Romania.

Corectitudinea calculelor.
Pus in fata avertismentelor FMI, ex-ministrul Finantelor, Darius Valcov, spunea intr-un interviu pentru HotNews.ro ca trendul crescator al colectarii veniturilor nu dureaza doar de trei luni, ci de peste sase luni. Cum arata calculele autoritatilor? Cit de corect a fost estimat impactul bugetar? Vom vedea acest lucru la finalul anului. Daca bugetul se va inchide corect, in parametrii anuntati de guvern, atunci vom putea spera si la scaderea TVA general la 20% de la 1 ianuarie 2016. Daca insa calculele guvernului se vor dovedi eronate, atunci guvernul din 2016, oricare va fi el, va avea o problema uriasa de rezolvat.
  • Efecte in planul comunicarii
Momentul ales de Victor Ponta pentru acest anunt nu cred ca e intimplator: cu citeva zile inainte de Pasti, cind familiile se reunesc pentru 2-3 zile si scaderea preturilor la alimente poate fi un subiect generos de discutie.

Evident ca, in afara agendei de comunicare la nivel interpersonal, Ponta si PSD au luat in calcul si setarea agendei publice. Fara indoiala ca, timp de citeva zile, scaderea TVA va fi unul dintre principalele subiecte in presa, ceea ce inseamna un obiectiv major de comunciare atins de echipa premierului.










15874 vizualizari
  • -13 (25 voturi)    
    huh (Marţi, 7 aprilie 2015, 16:39)

    Mazeta [utilizator]

    Nu mai înțeleg nimic. Boc, care a mărit taxele, era premier de dreapta. Ponta, care scade taxele, este premier de stânga. Asta ziceți?
    • +9 (13 voturi)    
      Vraji (Marţi, 7 aprilie 2015, 18:32)

      Gamma [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      A marit unele ca sa micsoreze altele , a marit altele ca sa micsoreze unele .Sau poate are de gand sa tipareasca mai multi bani .Ce conteaza e doar cresterea economica in raport cu tarile vecine si acolo Ponta sta umar la umar langa Boc.Macar ultimul era stresat de criza si de dezastrul din finante lasat de Tariceanu . Btw un + pt Ponta totusi nu a dat cu economia de pamant cum ma asteptam eu . Probabil #pentrucaDNA
      • +1 (9 voturi)    
        legat de efectele politice (Miercuri, 8 aprilie 2015, 1:28)

        ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui Gamma

        Stie toata lumea ca Ponta minte si doar atat. Nu cumva reducerea TVA-ului la paine si apoi la alimentele de baza in functie de evolutia primei masuri faceau parte din promisiunile lui de guvernare ? Hai sa nu fim ipocriti. Asta a promis, asta face. Nu e nici un fel de masura de urgenta ca sa castige electorat. Asta a fost programul de guvernare. Asta a promis la ultimele alegeri. Nici cand face ceea ce a promis nu e bine ? Sau stai, postacii sunt platiti sa scoata orice stire sub forma "Ponta minte cum respira".
      • 0 (8 voturi)    
        ioi, lasa-ma cu greaua mostenire (Miercuri, 8 aprilie 2015, 1:40)

        ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui Gamma

        Boc a fost prastie, fara scuze.
        • -2 (6 voturi)    
          Elefantul alb (Miercuri, 8 aprilie 2015, 5:48)

          Gamma [anonim] i-a raspuns lui ColonelTurcescu

          Mda , criza mondiala nu e o scuza .Nici asteroidul.
          Si de unde ma rog scade el TVA-ul daca nu din taxele marite de cand a venit ? Taxa pe stalp amirite ?
          • -2 (6 voturi)    
            din taxa pe apa de fantana (Miercuri, 8 aprilie 2015, 9:32)

            ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui Gamma

            a lui Boc
  • +6 (16 voturi)    
    laudat sa fie Primul Mincinos... (Marţi, 7 aprilie 2015, 17:02)

    ..13 [utilizator]

    ... pentru tupeul cu care accelereaza si atunci cand ar trebui sa franeze/ sa fie precaut....

    Pe Primul Mincinos numai justita il mai opreste!
    Probabil ca pana la urma justitia o sa-l opreasca de tot, in curand, pentru mai mult timp...

    Personal mi se pare ca se joaca Primul Mincinos cu o masa de oameni - practic nu se simte nici o schimbare asupra modului in care traieste un om obisnuit in RO. Nimic in bine din 2012 pana acum - numai risipa de bani si intrari de banuti in buzunarele unor mici baroni - vezi ex ministrul Valcov....Se cara la greu in buzunarele baronilor locali si se invoca nevoia de a consolida partidul...

    Absolut ciudat cum o serie de indicatori economici par sa arate o imbunatatire a situatiei economice , dar este adevarat ca mai apoi sunt si corectati in jos, o masa larga de oameni nu simt efectele benefice ale unei schimbari in bine in Ro.

    Acum recent a fost majorat costul calatoriei cu metroul - cca. 3-4 % din populatia din Ro este afectata de aceasta masura. Mult putin - nu stiu, dar este ceva...

    Cateva produse alimentare care depind de USD au inregistrat preturi in crestere. Reducerea pretului petrolului la extern nu s-a simtit in Ro pentru ca exista o mare parte din produsele petroliere sunt produse in RO si deci preturile nu au fost afectate de reducerea operate pe pietele externe...

    Exista un jaf organizat care macina si distruge RO!

    Cred ca acest jaf ar trebui oprit si nu inlocuit jaful PSD-ului cu jaful organizat si condus de un alt partid!

    Cred ca ar trebui mai multe discutii economice si business orientation!

    Sa stie tot prostul ca atunci cand dai ceva lovesti in alta parte si ar putea sa te doara poimaine cu mult mai mult decat ceea ai putea sa primesti maine!
    • +1 (7 voturi)    
      spui tu ca nu se vede ? (Miercuri, 8 aprilie 2015, 1:39)

      ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Eu platesc mai putin la CAS pentru angajatii mei. Asta se vede. Salariile au fost reintregite, iar asta se vede in vanzarile companiei mele. Mi-am permis sa cresc salariile, iar statisiticile sunt cat se poate de clare: Rata inflatiei a crescut mai putin decat salariul mediu.

      Trebuie sa fii orb ca sa nu observi lucrurile astea. In acelasi timp, iti pot da dreptate legat de jafurile organizate, insa nu au nici o treaba cu guvernarea sau cu PSD-ul.

      Piata petrolului este o scamatorie mare la noi, si nici un guvern, nici justitia, nu a reusit sa-i opreasca. Mereu au un motiv sa scumpeasca benzina.

      In Cluj se sparge si se asfalteaza aceeasi strada de 3 ori intr-o vara. Ghici de ce: Firma de asfaltari a contribuit la campania lui Boc. De ce s-ar organiza utilitatile ca sa sparga o singura data ? Scuza lui Boc este: Eu dau amenzi. Amenzile inseamna ca primaria primeste bani de la companii de utilitati, iar pretul amenzii este inclus in consumul nostru in final. Deci Boc castiga de doua ori: o data ca isi plateste creditorii din campania electorala, inca o data ca ia banii din amenzi (deci in final, de la noi). Asta e jaf organizat. Sa nu mai vorbesc de cazul Videanu cu bordurile lui, pe care le tot inlocuieste anual prin transilvania.
      • +1 (3 voturi)    
        Hhahahha (Miercuri, 8 aprilie 2015, 9:05)

        vladf [utilizator] i-a raspuns lui ColonelTurcescu

        Ce ipocrit, din 2012 pana acum in Buc. dl. Oprescu a asfaltat de 3x calea 13 septembrie, alte strazi sau bulevarde ioc.
        Apropo de bordurile lui Videanu, ai mare dreptate, dl. Oprescu pe langa borduri mai pune si placi de granit pe trotuar.
        Dar nu poti sa vezi prajina din ochi din cauza paiului din ochiul celuilalt.
        Da, da se intampla chiar pe bl. Nicolae Blacescu in centru, nu pe artere secundare.
        Bine ca ne rupem masinile in toate gropile de pe bulevarde, dar avem trotuare si borduri din granit.
        Ai vazut gropile umplute cu bucati de trotuar in loc de asfalt? Mergi pe langa Obor mai prin spate asa, cred ca le-a astupat primaria locala de rusine. se congestiona traficul din cauza lor.
        Punem pariu ca bordurile si trotuarul tot de la fosta firma lui Videanu le cumpara? Doar aia sunt destul de mari si au capacitate sa aduca atata piatra in capitala.
        In rest vorbe si iarasi vorbe ......
  • +9 (11 voturi)    
    Poison pill (Marţi, 7 aprilie 2015, 17:05)

    Viking [utilizator]

    Trebuie recunoscut, o miscare indrazneata prin impact si prin modul oarecum surprinzator de a o anunta.

    In mod clar, pe termen scurt Ponta si PSD capitalizeaza politic o astfel de "amnistie fiscala". Posibil si pe termen lung. Daca ii va salva de la caderea guvernului ramane de vazut. Insa in oricare dintre alternative, opozitia iese prost. 1) Daca pica guvernul, ramane cu reducerea masiva a incasarilor la buget si eventualele probleme cu FMI; 2) daca nu pica guvernul, a mai pierdut o lupta si o eventuala parghie economica din programul de guvernare.
  • +7 (15 voturi)    
    Poa' sa faca (Marţi, 7 aprilie 2015, 17:23)

    tartoru [utilizator]

    Ponta TVA-ul si 0 %, mai mult de dottore nu o sa fie niciodata.
    • +1 (1 vot)    
      daca nu ii zicea Base "dottore" (Miercuri, 8 aprilie 2015, 11:10)

      nellino [utilizator] i-a raspuns lui tartoru

      nu i-ar fi zis nimeni asa niciodata.
      Base ar trebui premiat de Academie pentru imbogatirea vocabularului papagalilor.
  • +13 (15 voturi)    
    nu are nici o legatura (Marţi, 7 aprilie 2015, 17:50)

    phane [anonim]

    Treaba asta cu taxele nu are nici o legatura cu cine e la putere, si ce orientare politica are.

    Pe timpul lui Boc: economia mondiala in criza => economia romaneasca in criza => crestem taxele ca sa nu intram in incetare de plati

    Pe timpul lui Ponta: economia mondiala in crestere => economia romaneasca in crestere => scadem taxele ca sa dea bine la populatie si sa fim realesi

    Oricine ar fi fost la putere ar fi facut la fel, sunt niste decizii logice.
    • +2 (4 voturi)    
      putin ai dreptate (Miercuri, 8 aprilie 2015, 1:45)

      ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui phane

      doar ca nu esti obiectiv. Economie mondiala in crestere => economie romaneasca in crestere => cresterea taxelor sau pastrarea lor la nivelul crescut din timpul crizei ar fi un abuz nejustificat. Este exact ce trebuie sa faca orice guvern in situatia curenta. Reducerea generala a TVA-ului nu stiu daca este oportuna, dar cea la produsele de baza, care sa incurajeze consumul de alimente produse intern este o masura binevenita. Cu reducerea generala e bine sa fie precauti si ma bucur ca nu e planificata decat de la anul, in functie de evolutia de anul asta,
  • +3 (5 voturi)    
    doua (Marţi, 7 aprilie 2015, 19:09)

    owl [anonim]

    1. "Pentru clasa de mijloc poate ar fi fost mai buna masura de scadere a TVA general la 20%"
    - cred ca ii ajuta mai mult sa aiba angajati si subordonati mai bine hraniti, ce pot sa isi permita si altceva decat mancare.
    - cred ca interesul clasei de mijloc e ca economia sa fie CURATA si nu evazionista. Altfel nu e clasa de mijloc - e altceva... :)

    2" Aici e un mare semn de intrebare: va reusi Guvernul sa scoata la lumina acea parte inca insemnata din economia gri/neagra din zona industriei alimentare? Vom vedea pe masura ce scaderea TVA se va propaga pe tot lantul de productie si comercializare."

    Pentru mine nu e nici un semn de intrebare; dupa 1-2 ani, piata va fi diferita de ce e acum. In loc sa discutam de cativa importatori arabi ce controleaza mancarea in romania, vom discuta de exporturi.
  • +6 (8 voturi)    
    .... poate ca ... (Marţi, 7 aprilie 2015, 19:39)

    Observatore [utilizator]

    ... TVA-ul o sa scada de la 24% la 9% dar ca pretzurile
    nu o sa scada la fel pun pariu ! PAROL !
    • +1 (3 voturi)    
      foarte corect (Miercuri, 8 aprilie 2015, 1:47)

      ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui Observatore

      Preturile o sa scada mai putin. Restul de bani ajung fie in buzunarele comerciantilor, fie in investitii. Sa speram ca producatorii din piata locala vor intelege nevoia de investitii, sau vor fi incurajati sa le faca de catre guvern.
  • +2 (2 voturi)    
    Guvern de centru (Marţi, 7 aprilie 2015, 20:55)

    cristi [anonim]

    D-le Pantazi, care sunt caracteristicile unui guvern "de stanga" si care sunt cele ale unui guvern "de dreapta"?
  • -1 (3 voturi)    
    Preturile la consumator (Miercuri, 8 aprilie 2015, 7:27)

    CititorulComentator [utilizator]

    Nu vor scadea, diferenta de la 24 la 9 va intra la patron.
  • 0 (2 voturi)    
    Ponta puncteaza (Miercuri, 8 aprilie 2015, 8:31)

    xanti [utilizator]

    Si asta e perfect pina in 2016 PNL e batut in sondaje.
    Capitalul lui Klauss se duce de rapa mult mai rapid decat se credea.
    PNL va sta in opoziti multi ani datorita lui Ponta si lui mutulica.
  • -1 (1 vot)    
    Cine spune că prețurile vor scade? (Miercuri, 8 aprilie 2015, 12:52)

    Moi [anonim]

    Scăderea TVA-ului NU înseamnă că prețurile vor scădea și pentru cumpărător. Scăderea TVA-ului înseamnă strict faptul că se va plăti 9% TVA la alimete către stat. În rest, nimic nu este obligatoriu. Așadar producătorii și comercianții pot crește profitul lor, prețurile rămânând neschimbate, sau cu reduceri nesemnificative.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică