Atentie la bomba cu ceas din legea finantarii partidelor

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 11 martie 2015, 16:10 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
 documente
Se schimba in mod radical regulile jocului dupa care se vor organiza alegeri in 2016. Cele trei proiecte de legi iesite din Comisia de Cod Electoral si  intrate luni in dezbaterea Parlamentului merita citite cu lupa. Ele, plus alte doua care asteapta la rand, vor schimba in bine sau in rau modul de a face politica in Romania. Prin urmare, atentie la detalii, la virgule, la noutati. Sa recapitulam: proiectele de legi referitoare la alegerile locale, partidele politice si finantarea partidelor au intrat pe circuit parlamentar la Senat, Camera Deputatilor fiind decizionala. Alte doua asteapta la rand: votul prin corespondenta si alegerile generale. Ele n-au fost inca puse pe hartie sau dezbatute.

In cazul primelor trei, principiile mari au fost deja stabilite in comisia de cod, deci este de asteptat sa treaca relativ rapid prin cele doua camere. Exista, deci, toate sansele ca anul viitor sa avem un set de reguli noi. Vor fi ele si mai bune decat cele vechi?

Este, fara indoiala, un lucru bun ca vor putea sa apara mai usor partide noi, locale sau regionale. Se creeaza premisele spargerii monopolului detinut de marile partide. S-a simplificat enorm procedura de infiintare: cu trei semnaturi, ai facut partid. Este un lucru bun si ca parlamentarii s-au gandit de principiu sa controleze mai strict veniturile si cheltuielile unui partid sau candidat in campania electorala. Nu este insa bine deloc cum au a pus in practica toata filozofia asta.

Sa recapitulam putin. Partidele se infiinteaza mai usor, cheltuielile de campanie se vor deconta de la bugetul de stat. Deschizi un cont de campanie prin care derulezi toate cheltuielile. Statul este obligat sa le ramburseze de la buget in termen de 90 de zile de la data alegerilor daca toate hartoagele sunt in regula. Exista un plafon de cheltuieli, destul de generos. El variaza in functie de tipul de candidatura.

In lege (vezi amendamentele din documentul atasat sau mai jos) scrie ca un candidat sau partid poate beneficia de contributii in campania elctorala "din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii sau din împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii bancare". Si aici incep marile probleme si durerile de cap.

Amendamentele-legea-finantarii-partidelor.doc by CristianPantazi




Este o practica printre politicienii romani sa declare imprumuturi fictive. O fac pentru a avea o baza de justificare fie pentru viitoarele spagi, fie pentru banii negri proveniti din activitati ilegale etc. Unii mai declara ca l-a imprumut pe X cu o suma de bani drept garantie ca-si va recupera business-ul lasat in grija. Va amintiti, probabil, ca avem politicieni care sustin ca au imprumutat zeci de milioane de euro "pe persoana fizica", caz probabil unic in Europa.  

Pe scurt, politicienii romani sunt maestrii imprumutului fictiv. Ce credeti, vor aplia metoda in viitoarea campanie electorala finantata de la buget? Da, vor jupui bugetul declarand cheltuieli si imprumuturi inexistente. O groaza de politicieni vor veni sa deconteze de la buget cheltuieli justificate prin pretinse imprumuturi de la rude si prieteni.

Cu doua facturi de la coltul strazii vor zice ca au tiparit  7543 de afise lipite pe tot atatia stalpi sau locuri de afisaj. Cei de la Autoritatea Electorala Permanenta nu au decat sa le identifice daca vor sa afle in ce masura intreaga operatiune s-a derulat cu adevarat. Poarta spre frauda este prea mare pentru a fi lasata asa cum e acum, adica larg deschisa.

Viitorii candidati sunt invitati practic sa-si spele banii negri intoducandu-i drept cheltuieli de campanie, care vor fi decontate de stat. Ar fi frustrant sa punem cu mana noastra in mana borfasilor instrumente prin care nu doar ca spala niste bani (furati tot de la noi), dar sa-i deconteze tot de la buget, adica tot din banii nostri. Ar fi o culme a prostiei din partea nostra sa-i lasam, cum este o culme a tupeului din partea lor ca ne propun asa ceva.

Ne putem imagina  cate contracte fictive de consultanta vor fi decontate. Putem intui jaful la scara nationala facut in cardasie cu mogulii TV, specializati in fraude fiscale. Nu vad AEP sa aiba capacitatea institutionala de a verifica catastifele cu facturi si documente justificative depuse de puhoiul de partide si candidati care o sa apara inevitabil dupa liberalizarea politicii romanesti.  Nu uitati, partidele se vor infiinta cu trei semnaturi. In cazul asta, merita sa-ti faci partid numai ca sa decontezi in campanie cheltuieli. Tot e ceva.

Daca tot au introdus principiul finantarii campaniilor electorale din bugetul de stat, ar trebui facut mai simplu si clar. Asa cum e acum, cu decontari, facturi, acte notariale, imprumuturi etc nu facem decat sa ne complicam tuturor viata si sa incarcam o institutie publica - in treacat fie spus controlata de politicieni - cu sarcini pe care in mod obiectiv nu le va putea indeplini.

A amesteca in Romania finantarea privata cu cea de stat este cea mai sigura cale catre frauda din cauza ca nu avem capacitate institutionala si eficienta de control. In plus, sistemul electoral s-a dovedit o masina de spalat bani. Asa cum arata azi propunerile de finantare a campaniilor electorale rezulta ca politicienii s-au saturat sa scoata bani din buzunar si ca au imaginat o afacere pe seama bugetului inclusiv din panglicile scoase pe gura. Adica nu-i destul ca mint de ingheata apele in campanie, trebuie sa-i mai si platim pentru brasoavele vanute o data la patru ani. Si asta din buzunarul nostru. Inacceptabil.

Realist vorbin, marea problema o reprezinta campaniile paralele efectuate de cei care isi cumpara dregatoriile de la partid. Ei primesc in custodie doua-trei-patru sau cinci comune, cartiere, orase, in functie de importanta postului. Acolo cumpara voturile cu banii jos sau cu diverse cadouri (pachete cu alimente, haine, paturi etc) daca vor sa ajunga in functiile de directori sau directorasi antamate la partid.

Acest tip de actiuni trebuie descurajate cu prioritate, deoarece a intrat in cultura nationala ideea ca votul poate fi vandut pe bani sau bunuri. Asta era ilegal si inainte, insa partidele au inceput o licitatie inconstienta pentru fiecare vot si inca nu avem, din pacate, cazuri exemplare de politicieni sau alegatori pedepsiti pentru mita electorala. Dimpotriva, politicienii au facut totul pentru a opri anchetele sau pentru a le obstructiona.

Revenind insa la tema finantarii campaniilor electorale de la bugetul de stat si modul propus spre reglementare, aceasta reprezinta doar una din numeroasele probleme ridicate de setul de legi trimis in Parlament spre dezbatere. Intre probleme se adauga primarii alesi intr-un singur tur, alegerea sefilor de Consilii Judetene indirect, de catre consilieri, sau iminenta revenire la votul pe lista. Toate ar merita dezbateri publice pentru a decide in cunostinta de cauza.

Din pacate, avem prea putine dezbateri in spatiul public acum, cand este atata nevoie de presiune publica. Televiziunile, ca de obicei, au propria agenda, rupta complet de realitate si de interesul public. Or, mi se pare inadmisibil ca legi de o asemenea importanta sa treaca atat de usor. Altfel, ne vom plange post factum ca iarasi ne-au servit politicieni legi proaste si ca n-au existat dezbateri pe care tot noi, cetatenii, avem datoria sa le provocam. Democratia moare daca in momente esentiale nu ne implicam sau daca ne trezim o data la patru ani.


Citeste mai multe despre   











Material prezentat de LIDL​

FOTO​ Incearca reteta saptamanii de la LIDL: Sorbet cu fructe de padure, o varianta mult mai putin calorica a inghetatei


Sorbetul este un desert racoritor pe baza de fructe, suc de fructe, apa si zahar, care desi aduce foarte mult cu inghetata, este o varianta mult mai putin calorica insa poate fi la fel de cremos si delicios! Folositi fructe congelate pentru ca sorbetul sa fie consistent si sa va racoreasca instant in zilele toride de vara.
10265 vizualizari
  • +8 (8 voturi)    
    mi se pare extrem de periculos... (Miercuri, 11 martie 2015, 16:47)

    ..13 [utilizator]

    Sa finantezi partidele de la stat si nu numai....

    Dar acum se leaga mai multe in capsor
    1 contestatie la CCR modul cum se constituie partidele - CCR vadit marcat de curajul piratilor declara neconstitionala partea respectiva din lege...

    2. Mai departe cercul vicios se inchide: apare finantarea de la stat si nu numai...

    ALERTA MAXIMA!
  • +4 (4 voturi)    
    partide locale (Miercuri, 11 martie 2015, 16:56)

    anonim [anonim]

    Din cate am citit noile conditii in care se radieaza partidele sunt puse astfel sa anuleze avantajul constituirii partidelor locale din 3 membri.
  • +4 (4 voturi)    
    Partide cu 3 membri! (Miercuri, 11 martie 2015, 17:16)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Parlamentarii au decis sa dea voie infiintarii partidelor cu 3 membri cu cateva zile inainte sa existe o decizie a Curtii Constitutionale care declara neconstitutionale vechile prevederi legale privind infiinarea partidelor. Nu prea cred in astfel de coincidente. Ce sanse vor avea partidele astfel formate? Cred ca foarte mici. Problema e ca nu se ating de baroni. Vom avea alegeri intr-un tur pentru primari, iar presedintii de consilii judetene vor fi alesi de consilieri prin vot (atentie!!!!) secret.
  • +2 (2 voturi)    
    trecere în revistă (Miercuri, 11 martie 2015, 18:09)

    Eugenn [utilizator]

    Ar fi interesant de stiut ce alternative exista pentru finantarea campaniilor electorale. Cum se face in alte state, care sunt avatajele si dezavantajele sistemelor respectiva?
    • +1 (1 vot)    
      studiu comparativ (Miercuri, 11 martie 2015, 22:45)

      finantare [anonim] i-a raspuns lui Eugenn

      Aici e un studiu comparativ
      http://partide.amper.org.ro/ro/studiu-finantarea-partidelor/
  • +3 (3 voturi)    
    Total greșit (Miercuri, 11 martie 2015, 18:43)

    nick24 [utilizator]

    În plus ar trebui să nu mai fie diferențe între candidați prin marimea și numărul de postere, benere.
    Ar trebui ca toți candidații să fie afișați NUMAI pe panourile de campanie electorală, iar afișele să aibă dimensiuni standard - nu ca acum unde în anumite comune sau pe anumite strazi era numai benerul unui singur candidat - ale celuilalt fiind rupte sistematic.
    Nu trebuie să fie criteriul benerului cel mai mare și mai (eventual unic) vizibil, de altfel plătit tot de noi.
    Nu trebuie irosiți atâția bani în campania electorală!
  • +2 (2 voturi)    
    Nu cumva (Miercuri, 11 martie 2015, 19:43)

    nescu [utilizator]

    isi recupereaza banii doar partidele care trec de pragul minim si intra in parlament? Parca asa se vehicula.

    Recunosc, nu am avut rabdare sa citesc documentul atasat, poate ma lamurea, dar normal asa ar trebui.
    Si bineinteles intr-o limita de bun simt.

    Iar la un prag minim de acces in parlament de 5%, ar inseamna maxim 20 partide, desi in realitate vor fi pana in 7-8.
    Deci ar fi important sa existe si aceasta conditie.
  • 0 (0 voturi)    
    putem invata de la altii (Miercuri, 11 martie 2015, 21:10)

    Adrian [anonim]

    sunt si alte tari in care partidele sunt sponsorizate de stat. Probabil cea cu "povestea" cea mai interesanta este Italia.

    Este imperativ ca legea sa fie schimbata, dar nu cu alta si mai proasta...plus bonus pe cheltuiala noasta.
  • 0 (0 voturi)    
    transparenta si responsabilizare (Miercuri, 11 martie 2015, 21:23)

    Militant limitant finantari publice [anonim]

    clar trebuie conditii si limite clare la cheltuirea banului public, inclusiv in scopuri politice. Baremul de 5% este arbitrar si impus in baza unor reguli vechi de reprezentativitate parlamentara. Este mai indreptatit un politician care a obtinut 5,3% din voturi in schimbul unor imprumuturi de 100 milioane de euro sa primeasca acesti bani de la stat sau un politician care a castigat 4,5% din voturi dar care a cheltuit doar 250.000 euro in campania parlamentara?
    Deci trebuie limitate rambursarile de la stat prin capitatie, respectiv direct proportional cu numarul de voturi primite. Cat isi permite Romania sa plateasca pe fiecare votant in conditiile in care salariul minim e de 180 euro iar votul se poate cumpara cu 50 euro sau doar cu presiuni din partea primarului local?
    Mai e intrebarea reprezentativitatii; ce anume reprezinta un parlamentar care primeste bani de la contribuabili dar nu poate fi responsabilizat in nici un fel de acei contribuabili? Cand un candidat promite ceva in campania electorala si nu face, cine raspunde? Salariul merge, pensia merge, rambursarile merg, toate merg in microcosmosul politic, in afara de economie si bunastarea contribuabilului
  • +1 (1 vot)    
    gramatica, bat-o vina! (Miercuri, 11 martie 2015, 21:43)

    EllenaS [utilizator]

    Domnule Dan Tapalaga, ca sa va parafrazez, "atentie la detalii, la virgule" si la greselile gramaticale foarte grave!

    "ne-au servit politicienii legi proaste"
    "Se creeaza premisele"
    "sunt maestrii imprumutului fictiv"

    Daca faceti corectiile, nu ma voi supara daca stergeti comentariul.

    N.R. Am corectat! Multumim !
  • 0 (0 voturi)    
    Nu este complicat... (Miercuri, 11 martie 2015, 23:51)

    MyGame [utilizator]

    1. Infiintezi un partid cu 3 membri. Foarte bine! Cati stiu ca in legislatia actuala ai nevoie de 700 semnaturi din 21 judete? Vreau partidul Dobrogei, sa spunem, infiintat cu 3 membri, care e problema daca la nivel national am 6%, voturi?
    2. Este bine sa fie finantate de la stat! Partidele trebuie sa lucreze in folosul societatii, sa fie cat mai independente, iar societatea sa profite de aceasta independenta.
    3. O decontare transparenta doar pentru partidele ce intra la guvernare, un buget fixat cu ceva timp inainte care se imparte dupa procentele obtinute in alegeri.
  • +2 (2 voturi)    
    Concetateni aflati sub povara vremurilor! (Joi, 12 martie 2015, 8:09)

    hotnewsfil [utilizator]

    Dupa '89, coruptia a cuprins rapid intreaga tara, la toate nivelurile, de sus in jos - 'pestele de la cap se-impute!'.
    Statul, parca anume, ii plateste cu salarii de mizerie (la limita de supravietuire!) pe cei ce lucreaza in domeniile invatamant si sanatate.
    Ca sa poata trai, acei concetateni ai nostri apeleaza la castiguri ilicite, conform legii : 'stapanul (statul) face sluga (da, sluga!) hoata!'.
  • +1 (1 vot)    
    DREPTATE! (Joi, 12 martie 2015, 19:38)

    Mirceaio [anonim]

    Cand va fi audiat dl. Coldea la DNA? Eu vreau sa stiu daca e partinitor. Vreau sa stiu daca a intervenit pentru Tender! vreau sa stiu daca face politica si daca a sustinut pe dl Iohannis sa devina presedintele Romaniei. Mai vreau sa stiu de ce in Parlament pentru unii "demnitari" se permite arestul iar pentru alti nu. Ce ma scarbit cel mai mult in Romania este ca dupa revolutie "unii au fist mai egali decat altii"!!!Noi vrem DREPTATE!!!Legea in Romania se aplica discriminatoriu! Vreau presa care sa reprezinte interesul poporului!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Dau un leu si vreau doi !!! (Joi, 12 martie 2015, 20:05)

    WinDos [utilizator]

    Absurd exemplul cu 7543 de afise ... nu se deconteaza numarul declarat ci factura insotita de chitanta fiscala !!! Verificarile sunt usor de facut, la sursa, iar tendintele de furtisag o sa faca deliciul mass mediei, dar si al nostru ca spectatori !!! Problema va fi cu adevarat interesanta daca un partid format din trei fondatori reuseste sa treaca pragul electoral si astfel sa intre in Parlament spre exemplu !!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version