Print si cersetor in medicina romaneasca – o poveste spusa cu ajutorul cititorilor

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Vineri, 12 decembrie 2014, 14:04 Actualitate | Opinii

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
O mare confuzie domină neînţelegerile dintre pacienţi şi medicii români. Răspândirea acestui fenomen este deja o certitudine, confirmată de documente ale ministerului Sănătăţii, de sondaje şi de experienţe nemijlocite. Acuzele zboară între cele două tabere, ambele justificat frustrate dar din motive diferite, fără ca prea multe poduri să fie întinse.

Nu e bine şi mai e şi periculos, căci încrederea dintre pacient şi medicul său e un ingredient esenţial al vindecării. Dar am înţeles exact natura acestei confuzii doar după ce am citit mesajul unei doamne, o cititoare care a petrecut mult timp în câteva spitale bucureştene.


M-a impresionat mesajul. Atât prin amărăciunea lui adâncă, cât şi prin claritatea recunoştinţei. În această scurtă poveste, despre prinţii şi cerşetorii din medicina românească, aflăm soluţia încurcăturii în care am fost aruncaţi, deopotrivă pacienţi şi medici, de mizerabila guvernare a sistemului medical în ultimul deceniu.

Din motive evidente am ales să protejez identitatea doamnei care povesteşte: „120 de milioane m-a costat operaţia pe inimă a soţului meu. Patru bypass-uri la Fundeni. Şpagă sau atenţie? Ce mai contează. Dacă nu aveam banii nu ajungeam acolo. Se ajunge printr-o filieră foarte bine pusă la punct. Chiar dacă dai banii după, chirurgul şi echipa lui sunt asiguraţi că îşi primesc banii de către un om din filiera care a mijlocit ca cel bolnav să fie operat.

Nu doresc nimănui să stea zece ore la uşa blocului operator şi, când vezi că s-a terminat operaţia, să pipăi patru plicuri - mâna întâi, mâna a doua, anestezist şi pompist - să alergi să le dai când tu, aparţinător, ai inima sfărâmată de grijă pentru omul tău care iese conectat la tuburi şi aparate.

Cine nu are banii, nu e operat. Din disperare dăm plicurile, dar de fapt nu le dăm lor, medicilor. Le dăm pentru oamenii noştri dragi. Apoi încapi pe mâna asistentelor, dar asta e altă poveste. Acre, nervoase, îţi lasă permanent impresia că le deranjezi, chiar şi când le umpli buzunarele.

Dar trebuie să spun că, după câteva luni, am ajuns la alt spital. La Municipal la Neurologie. Am alergat cu banii după domnul doctor Dan Popescu şi nu a primit. Iar mie mi-a fost ruşine. Îl pun în fiecare duminică în lista mea de rugăciuni la Sfânta Liturghie. Şi mă gândesc cu drag la dânsul”.

Pacienţii aud sute de emisiuni în care medicii sunt compătimiţi pentru salariile lor mici. Apoi văd maşinile scumpe din parcările spitalelor. Şi, pe bună dreptate, se enervează. Doar că aici apare confuzia.

Medicii din vârful piramidei ierarhice ajung să câştige, bani albi declaraţi la fisc, peste 5000 de Euro pe lună. La asta se adaugă însă plicurile. În lumea medicală se vorbeşte adesea că o parte dintre şefii clinicilor din spitalele universitare mari duc acasă nu zece mii de Euro, ci zeci de mii de euro lunar. Cazul celebrului ortoped ieşean în biroul căruia procurorii au găsit 60.000 de Euro este grăitor. Dacă sunt reale, astfel de venituri sunt comparabile cu cele ale unui medic de succes din Statele Unite.

Cei care câştigă atât de bine sunt adesea şi în poziţii din care pot influenţa considerabil sistemul politic. Fiscalizarea plicurilor, stabilirea unui sistem transparent, previzibil şi adaptat nivelului fiecărui pacient ar lovi direct în interesele lor. Deşi soluţii există şi i-au fost oferite, ministerul Sănătăţii ezită de ani de zile să propună orice măsură concretă prin care problema să fie rezolvată direct. Guvernanţii se rezumă la acuze adresate breslei medicale, păcătuiesc prin generalizare şi anunţă măriri ale salariilor medicilor cu câte 30 de euro. O insultă.

Căci şeful unei clinici dintr-un orăşel precum Hunedoara, de pildă, nu duce acasă mai mult de 800 de Euro lunar dacă refuză plicurile. Rezidentul tânăr câştigă de 60 (!) de ori mai puţin decât şeful său lângă care lucrează zilnic. Paradoxal este că medicii tineri sunt menţionaţi adesea cu admiraţie de către pacienţi: „ăştia tineri sunt mai omenoşi, nici nu primesc plic, ne vorbesc frumos”. Această prăpastie dintre vârful piramidei şi baza ei este uriaşă, inacceptabilă, specifică unei ţări bananiere.

Ministerul Sănătăţii a propus zilele trecute, drept rezolvare a situaţiei, înfiinţarea unor consilii de etică în spitale care să supravegheze şi să rezolve situaţiile în care medicii cer plicuri sau îşi tratează cu dispreţ pacienţii.

Intenţia e bună, dar aplicarea suferă: cei care vor supraveghea moralitatea în spitale vor fi aleşi prin vot sau numiţi chiar de către cei care trebuie supravegheaţi. Iar pacienţii, cei pe care fiecare ministru al Sănătăţii din ultimul deceniu i-a pus „în centrul sistemului”, au un singur reprezentant în acest consiliu de etică format din 7 membri. Unul singur! Al naibii centru...

Aş putea avea încredere că aceste consilii de etică vor fi populate cu medici oneşti. Dar săptămâna trecută a apărut o nouă lege prin care toate funcţiile importante dintr-un spital vor depinde în primul rând de şefii universităţilor de medicină. Cu alte cuvinte, puternicii sistemului medical românesc îşi întăresc puterea. În aceste condiţii, afirmaţia din proiectul ministerului Sănătăţii, care susţine că aceste consilii de etică sunt „independente de ierarhia medicală a spitalului”, este caraghioasă.

Unii medici din spitalele de stat acceptă plicuri oricând şi de la oricine, câţiva chiar condiţionează subtil actul medical. Alţii refuză orice plic şi uneori chiar părăsesc un sistem de stat în care nu-şi pot păstra conştiinţa curată. Unii sunt prinţi, alţii sunt cerşetori.

Depinde de fiecare dintre ei, individual, să decidă cum definesc condiţia unui prinţ. Printr-o cutie plină cu 60.000 de Euro? Sau printr-un om care scrie „...şi mă gândesc cu drag la dânsul”.


Citeste mai multe despre   














Comentarii alese de moderator

  • ai dreptate dar... (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 11:17)
    stefan [anonim]

    In calitate de chirurg universitar trecut de 40 de ani ce am plecat acum 3 ani din Romania nu pot decat sa iti dau dreptate cu o singura adaugire: nu e vina pacientului necajit si fara bani pe deasupra ca noi nu avem salarii bune in Ro. Acum lucrez in vest si fac chirurgie de performanta pe un salariu pe masura.
    In tara m-am simtit umilit de situatia in sine chiar daca am facut bani multi (anumite luni cu mult mai multi decat aici chiar) DAR NICIODATA CONDITIONATI!!!
    M-a alungat din tara gandul ca eu depind de banii pe care POATE ii voi primi pt fiecare operatie. Iar lumea in Ro e saraca si nu are de unde. Deci umilinta era dubla: si a pacientului care se simtea recunoscator pt tot ce ai facut pt el dar si a mea ca si profesionist care, pana la urma, am dreptul la o retributie pe masura muncii mele.
    Asa ca mi-am luat familia si am plecat, cu toata parerea de rau.
    Starpiti raul de la radacina: platiti medicii cu mult mai mult decat sunt acuma platiti DAR interziceti prin lege orice dare de bani sau atentii care te pot trimite direct la inchisoare.
    Aici in occident daca primim ceva ca recunostinta (vreo ciocolata sau tort sau bani putini) ii lasam la fondul sectiei si toata lumea se bucura de asta.








Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

13182 vizualizari

  • +9 (11 voturi)    
    adevarul care ne zbirleste parul (Vineri, 12 decembrie 2014, 14:58)

    arheopterix [utilizator]

    Sistemul sanitar ( descris destul de bine in articol )nu este spontan haotic , el este condus cu mina forte de la centru Se stie tot si fiecare paduche are numar de inmatriculare . Ca orisice activitate sociala 80 % din rezultate , bune sau rele depind de modul de organizare (este un postulat sociologic - nu l-am inventat eu ) .Cine organizeaza ? GUVERNUL, prin minister si casa de asigurari Medicii romani ca si poporul din care fac parte au o doza de oportunism si daca merge s-asa ... asta e .Oamenii guvernului au creat un nor de praf de nu mai se vede acest adevar elementar cunoscut de toti decidentii , nu si de popor Daca ,,se vrea sa se resolve problema ,, lamuriti correct poporul Luminati circuitul banilor in sistemul sanitar si mai vorbim
    • -1 (3 voturi)    
      da (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 14:03)

      gicacontragica [utilizator] i-a raspuns lui arheopterix

      medicina este peste tot in lume supraevaluata. sigur ca viata e cea mai importanta dar ca sa ajungi medic nu e nevoie de mult mai mult decat de rabdare pentru a toci. si unii din ei stiu asta. inteligenta nu prea conteaza. sunt multi medici care cauta pe internet. colegi de 5 in liceu care au ajuns medici suficient de buni cat sa plece in alte tari. pretul este mare pentru ca medicii sunt lacomi si statul nu face mai multe facultati. dar nu doar de medici e vorba. am 3 farmacii la colt de strada si mai multe carduri. din banii cui? ce face un farmacist in afara de vanzare si cum de stiu atatia farmacisti bogati?
  • +7 (13 voturi)    
    Evitati devoalarea cauzei. Cu gratie. (Vineri, 12 decembrie 2014, 15:11)

    dinica [utilizator]

    Cauza este:
    Prin contractul cu Casa de Sanatate un chirurg trebuie sa opereze de doua ori pe saptamana si sa faca 14 consultatii.
    Un chirurg bun face in mod obisnuit minim 10 operatii pe saptamana si vreo 50 de consultatii, deci ar trebui sa primeasca de noua ori salariul. Inseamna ca opt pacienti operati din zece ii face fara sa fie platit! Cati pacienti lucreaza gratis? Face croitorul opt costume din zece gratis?
    De aceea sunt spitale care nu mai au materiale si te pun sa le cumperi, caci au programate doar doua operatii pe chirurg si ei fac si consuma de cinci ori mai mult!
    Neprimind bani de la casa, atunci trebuie sa faca o diferenta. Plus ca toti vor sa mearga la cel mai bun chirurg.
    Discutia cu un chirurg pediatric, in mod corect ar trebui sa mearga cam asa:
    -Domnul doctor, am venit cu baialtul pentru o operatie la genunchi.
    -Mda, sa mai uit pe programari. Sunteti al patrusuteoptulea, veniti peste sase luni la consultatie... Puisor, cati ani ai?
    - 12, domnule....
    -Da, uite eu cred ca ar trebui sa vii cu mama sa te operez peste 5 ani cand iti vine randul.... sau te duci la colegul meu care te opereaza peste o luna... e adevarat ca-i tremura mana si n-a mai facut asa ceva, dar poate ai noroc...
    Ce vreau sa zic este ca o tara care are bani sa plateasca angajatii institutiilor de forta cu patru mii de euro pe luna ar putea sa gaseasca 3000 de euro pentru un doctor bun!
    • -3 (7 voturi)    
      foarte frumos ca comparati (Vineri, 12 decembrie 2014, 22:50)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      viata unui om cu un costum.
      • +5 (9 voturi)    
        Se pare ca nu ati inteles... (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 2:11)

        anar1975 [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

        ... prea mult comparatia facuta de persoana careia i-ati raspuns. Va explic in cateva cuvinte: in capitalism, "calitatea" e sinonima cu "banii". Nimeni nu se coboara in a face gratis ceva, mai ales daca isi stie valoarea "pe piata"... De ce medicul trebuie sa opereze gratuit?! Nu sunt de acord cu spagile, dar e de inteles faptul ca emigreaza cei mai buni!!!
        • -1 (3 voturi)    
          intradevar nu am inteles (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 18:54)

          kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui anar1975

          se referea la costumele de firma sau la cele de serie dar cu defecte...doar ,,iubitorii'' de animale mai compara cainii cu oamenii.
          ca in Romania exista o tema falsa a salariilor medicilor care e confirmata si de comentariul lui Stefan de mai jos. discutii despre nimic. de ce nu sunt publice salariile celor platiti din bani publici, unde este transparenta ?
    • +7 (7 voturi)    
      ai dreptate dar... (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 11:17)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui dinica

      In calitate de chirurg universitar trecut de 40 de ani ce am plecat acum 3 ani din Romania nu pot decat sa iti dau dreptate cu o singura adaugire: nu e vina pacientului necajit si fara bani pe deasupra ca noi nu avem salarii bune in Ro. Acum lucrez in vest si fac chirurgie de performanta pe un salariu pe masura.
      In tara m-am simtit umilit de situatia in sine chiar daca am facut bani multi (anumite luni cu mult mai multi decat aici chiar) DAR NICIODATA CONDITIONATI!!!
      M-a alungat din tara gandul ca eu depind de banii pe care POATE ii voi primi pt fiecare operatie. Iar lumea in Ro e saraca si nu are de unde. Deci umilinta era dubla: si a pacientului care se simtea recunoscator pt tot ce ai facut pt el dar si a mea ca si profesionist care, pana la urma, am dreptul la o retributie pe masura muncii mele.
      Asa ca mi-am luat familia si am plecat, cu toata parerea de rau.
      Starpiti raul de la radacina: platiti medicii cu mult mai mult decat sunt acuma platiti DAR interziceti prin lege orice dare de bani sau atentii care te pot trimite direct la inchisoare.
      Aici in occident daca primim ceva ca recunostinta (vreo ciocolata sau tort sau bani putini) ii lasam la fondul sectiei si toata lumea se bucura de asta.
    • +1 (1 vot)    
      venituri de popa (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 19:50)

      likurici [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      ati vazut ce venituri are inaltpreamultpreafericituldaniel ?
  • +3 (3 voturi)    
    vedeti ! (Vineri, 12 decembrie 2014, 15:16)

    SRA [utilizator]

    Vedeti sitemul model elvetian !
  • +4 (4 voturi)    
    medici si felceri (Vineri, 12 decembrie 2014, 15:26)

    dorian [anonim]

    Nu stiu daca mai e nevoie sa spun ca aveti dreptate. Sistemul medical romanesc este monstruos si constientizezi asta acut cand esti implicat direct. Adica atunci cand, daca nu ai bani, esti lasat sa mori intr-un colt. Atunci cand, daca ai putea, ai calca in picioare asistentele tot timpul suparate indiferent daca le dai spaga sau nu. In toata mizeria asta dai uneori, nesperat, peste exceptii. Cel prezent in rugaciunile mele este dr. Sergiu Stoica. Acum este suficient de bine cunoscut pentru a nu fi nevoie sa mai adaug nimic. Diametral opus se afla un celebru medic, intens tamaiat peste tot care smulge pe banda rulanta oameni din ghearele mortii. Si tot pe banda rulanta pretinde si i se ofera spagi colosale. El e dintre cei care, cu siguranta, la sfarsitul lunii numara cateva zeci de mii de euro.
  • +1 (5 voturi)    
    Lasati orce speranta !!! (Vineri, 12 decembrie 2014, 16:00)

    andreesanu [utilizator]

    Mai ieri un preot nu voia sa ingroape un batrin la 4 zile dupa deces fara sa fie platita o suma !!!.
    Medici care pretind spaga desi au jurat pentru ajutorarea aproapelui !!!
    Profesori care mediteaza elevii la care le preda zilnic!!!
    Judecatorii iau mita !!!
    Prefectii si primarii fura ce-i al obstii !!!
    Unde am ajuns ???de ce aceia care erau "frunte "societatii au ajuns atit de josnici !!!,
    Care-i cauza ???-SISTEMUL si politica de capatuiala a ultimilor 25 de ani au distrus pe rind :SCOALA,nivelul de educatie ,demnitatea individului,onoarea ;credinta si in locul lor a aparut AROGANTA;NESIMTIREA;LACOMIA;HOTIA;
    CAPATUIALA;CIENTELISMUL;SMECHEREALA.
    Nu aruncati anatema pe medici nu-s ei cei mai rai dintr-o lume fara legi fara onoare,fara demnitate.
    Cind v-a prima legea si v-a fi lege de la vladica la opinca fiti fara grija ca medicii vor fi dintre cei care vor fi adeptii onoarei , demnitatii si credintei.
    Un medic mai poate oferi un ajutor un serviciu medical o mingiere reala ,dar nu cu miinile goale ,nu fara medicamente,nu fara aparatura,nu fara personal sanitar ,nu in spitale mucegaite.
    Primariile arunca vina pe CNAS si Min Sanatatii ca bolnavii n-au caldura in spitale,n-au hrana conform regimului prescris si astea nu se vad .
    Ca lipsesc medicamentele de baza din trusele de urgenta nu se vede. Ca Romania a ajuns pe ultimele locuri la nr de medici/1000 de pacienti in UE asta nu se vede.
    Calitatea actului medical tine si de timpul fizic ce poti sa-l acorzi fiecarui pacient atunci cind esti singur si la usa sunt zeci care asteapta ,asta nu se vede ???
    Despre ce vorbim ???,ce analizam ???,or articolul de azi e alt praf care sa acopere dezastrul guvernarilor de 25 de ani !!!
  • +4 (4 voturi)    
    O soluție grea (Vineri, 12 decembrie 2014, 17:06)

    mdanabunea1341643733879 [utilizator]

    Așa cum este gândit sistemul sanitar in România, este greu de găsit o soluție. Fără doar si poate, trebuie schimbată salarizarea medicilor. Numai după ce aceștia vor fi plătiți cu salarii acceptabile, șpagă ar avea șanse sa dispară. Diferența dintre salariile medicilor din Europa si cei din România este imensa. Ii înțeleg pe toți cei care pleacă. Ca sa poată trai decent, sistemul ii obliga sa primească plicul si mai stau si cu frica in sân sa nu fie prinși. Plus umilința de a primi bani de la pacienți.
    • +1 (1 vot)    
      Spaga la romani e boala grea (Duminică, 14 decembrie 2014, 9:21)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui mdanabunea1341643733879

      Va asigur ca medicii romani si in cazul in care vor avea salarii cu mult peste media salariilor occidentale vor pretinde si vor cere spaga.S-au invatat asa,au mostenit aceasta maladie de cara nu se pot trata;intra in sevraj domnilor daca nu primesc atentiile zilnice.Cazurile ca medicul X,Y...care nu primesc atentii in Romania sunt exceptii de la regula.Personal eu cunosc un singur medic care nu primeste plicuri(accepta flori,desi e barbat) si slava cerului cunosc destui.
    • 0 (0 voturi)    
      adevar (Duminică, 14 decembrie 2014, 10:13)

      MaryLu [utilizator] i-a raspuns lui mdanabunea1341643733879

      Ii intelegeti pe cei care pleaca?Ca mama de medic plecat va spun exact cum stau lucrurilr cu medicii care pleaca.
      1.Pleaca absolventul din familie modesta fara suport din partea familiei si relatii sus in mediul universitar,care nu vrea sa se prostitueze la propriu si figurat prin spitallele universitare unde trebuie sa isi faca rezidentiatul.Un rezident"noname"este mereu in plus pe la noi.
      2.Pleaca medicii rezidenti care nu sunt multumiti de pregatirea de la noi in dorinta de a se forma in strainatate si de a reveni acasa"the fist".Daca se intorc ,ori ba ramane de vazut,de cum evolueaza,se integreaza in clinicile straine si de obligatiile din tara.
      3.Pleaca toata gloata din tara care cum necum si-au obtinut diploma de doctor si aici nu reusesc forever sa treaca examenul de rezidentiat.Ii primesc ca au o gramada de dispensare clinici in zone unde autohtonul din start nu vrea sa auda.Necazul este ca aceasta categorie nu reuseste in totalitate si se intorc ca vaca"cu coada intre picioare",dar niciodata nu vor recunoaste si cu ceva agoniseala stransa pe acolo reusesc ei sa sparga sistemul de aici.
      4.Poate trebuia sa fie 1.Pleaca si elitele absolventilor care au sustinere in tara cat cuprinde dar vor altceva;vor o pregatire intr-o clinica care le ofera cel mai performant sistem medical.In cazul lor trebuie spus ca au grija cei dragi lor sa ii indrume pe drumul cel mai frumos.
      5.Pleaca medicii specialisti,primari care sunt scarbiti de mediul si sistemul nostru medical,zilnic frustrati de seful nesatul.
      Dar sa nu uitam ca daca in vest esti platit de 10 ori mai bine decat acasa si costurile vietii sunt la fel de mari.Daca la noi o freza costa 50 lei,acolo e de la 50 de euro in sus,la fel pt orice serviciu.In plus de asta trebuie sa recunoastem ca daca cauti un medic la noi dupa ora 14(general vorbind) e greu de gasit la spital daca nu cumva e de garda;in schimb prin vest ca tot vor ai nostrii salarii comparabile cu ei,se sta in spital de la 9 pana 18-19 zilnic.
  • +2 (2 voturi)    
    Drumul de aur din mijloc (Vineri, 12 decembrie 2014, 18:02)

    Victor [anonim]

    In ceea ce priveste solutia individuala a lucratorului sanitare, ca in toate lucrurile, moderatia este solutia. Nici rapace/avar dar nici inchipuindu-ti ca esti salvatorul/sfintul unitatii sanitare. Daca nu iei bani nu inseaman ca esti doctor bun si nici daca esti talentat si dotat sa jupoi pe toti iin iluzia ca "meriti."
    Sistemul ideal e greu de inventat. Depinde mult de tarditie, vointa politica si resurse. Trebuie insa neaparat sa aiba o componenta serioasa de control calitativ intern, sa fie transparent si sanctionabil. Bugetul de Stat alocat sa poata fi modificat in functie de performanta. Sa spunem un Spital Judetean sa fie recompensat daca indicii de mortaliatte infantila scad, etc.
    Multumim pentru articol. Va rugam sa continuati.
  • +1 (7 voturi)    
    sistemul... (Vineri, 12 decembrie 2014, 18:07)

    Geo.B [utilizator]

    Sistemul trebuie sa fie privat 100%, numai asa vom putea scapa de plicuri. Numai in clipa in care se va renunta la obligativitatea politei de sigurare medicala de stat, atunci vom vedea cu adevarat rasaritul soarelui. Eu ca angajat ar trebui sa am dreptul de a decide ce fel de asigurare medicala vreau sa platesc, si daca vreau sa pot renunta la asigurarea de stat. Pana la urma eu decid pe pielea mea, nu vreau asigurare, nu platesc, nu primesc nimic gratis de la stat. Poate vreau asigurare private, sau poate niciuna, urmand sa platesc din buzunar costurile atunci cand si daca ele apar. Ce vreau sa spun este ca decizia ar trebui sa apartina fiecarui om, fara sa-ti bage mana in buzunar statul fara voia ta.
    Fiecare spital de stat ar trebui vandut, privatizat, pentru a incuraja concurenta si competitivitatea. Nu ofera servicii de calitate, nu vor putea atrage pacienti.
  • +6 (6 voturi)    
    === ??? ==== (Vineri, 12 decembrie 2014, 22:06)

    solar [utilizator]

    Cu ce se deosebeste ca rol social un medic de un magistrat? Cu salariul ! Cu altceva absolut cu nimic.Si mai cu ceva dupa cate stiu eu:cu anii de studiu.
    Cu ce se deosebeste ca rol social un chestor de politie de un medic primar? De politistul de la circulatie? etc etc Tot cu salariul . Dar... dar aici e aici si... ma opresc.
    Mai departe:un prof univ dr. medic chirurg, sef de catedra si de sectie clinica in spital ,specialist recunoscut si cautat si de magistrat, si de politist si de jurnalist si de ministru se inscrie si se programeaza la consultatie sau operatie(dupa caz) cum va proceda cu fiecare? Conform regulei "primul venit, primul servit"? Va tine cont strict de regula , de morala, de plic, de "relatii", de legile parlamentului , de procedurile justitiei etc ? Sau cum ? Cum se va achita la modul cel mai corect si just din toate punctele de vedere de "sarcina" care-i sta in fata? Cum se va "rezolva"... mica problema de valoare a muncii sociale exprimate in bani just retribuiti( daca nu in bani, atunci in ce?)Chiar ca este mai mult decat interesant de discutat!!Nu cunosc un paradox mai mare ca in cazul medicinii intre munca specializat prestata si echivalarea ei ca valoare sociala obiectivata A "salariza"oficial prestatia medicala cu 400-800 euro -luna si a salariza alte prestatii specializate(justitie, politie, cercetare etc)cu 10.000-30.000 euro/luna, mi se pare ca tine cu totul si cu totul de nedreptate.
  • +2 (2 voturi)    
    Spitale in Romania (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 8:57)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/2012/05/18/avertisment-blestemul-din-toaletele-spitalului-militar-in-caz-de-nevoie-folositi-biletul-de-autobuz/
  • +2 (2 voturi)    
    Print si cersetor in medicina romaneasca (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 10:08)

    un Revoltat [anonim]

    Cel mai simplu ar fi asa: onorariile medicilor sa fie la vedere, oficiale , in funcție de tipul de intervenție (si aici trebuie clasificate in categorii) , impozabile, totul clar, legal si corect. In acest fel pacienții ar sti pe cine sa aleagă , in funcție de onorariu iar medicii ar sti cum sa își dimensioneze onorariile , in funcție de concurenta. In paralel, sa funcționeze si comisiile de etica, dar nu formate tot din aceiași medici care trebuie analizați sau din colegi din imediata apropiere a acestora. Poate din reprezentanți ai colegiului medicilor. Care colegiu sa mai si "ardă" nu numai sa apere medicii.
    Tot ce s-a facut pana acum nu a avut succes.
  • +3 (3 voturi)    
    Spaga in Romania (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 11:34)

    cristian [anonim]

    Am citit si articolele d-voastra anterioare, dar, desi subiectul e unul extrem de aprins, m-am abtinut sa comentez.
    Se tot discuta despre "spaga" data medicilor, dar exista in Romania o categorie a clasei muncitoare careia sa nu-i lasi asa ceva? Te duci la frizer, nu-i lasi in plus? Chemi un instalator, nu-i lasi in plus? Repari masina, nu-i lasi in plus? Si exemplele pot continua. E o intreaga cultura a spagii in tara noastra... Chiar cred cu tarie lucrul acesta.
    Revenind la medici (si da, sunt un tanar medic specialist). Discutia e un pic mai complexa decat vreti sa lasati sa se inteleaga. Am fost plecat un pic din tara, am avut colegi plecati si ei... Ce pot sa spun e ca si in afara se accepta cadourile. Pacientul merge la medic dupa interventie/spitalizare si ii lasa o atentie: sticle de vin, tablouri si, chiar DA, plicuri. Parerea mea e ca se exagereaza prea mult pe tema asta in Romania. Problema intr-adevar vine in momentul in care conditionezi actul medical de primirea unui bun material. Asa ceva e inacceptabil. Oricat de bun ai fi in meseria asta, trebuie sa fii om in primul rand. Si acestia nu se pot numi medici.
    Dupa cum am spus mai sus e o cultura a spagii la noi in tara. Marea majoritate se simte datoare sa lase ceva. E in sangele lor. Cum faci cu un pacient/apartinator care stie ca asa e corect? Sa vina sa dea plicul. Ii explici ca nu ai nevoie, ca nu trebuie, ca la tine e diferit... E greu de schimbat mentalitatea, problema spagii fiind generala in Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      pentru toti medicii spagari din Romania (Miercuri, 7 ianuarie 2015, 14:08)

      alin [anonim] i-a raspuns lui cristian

      Nu dobitocule, ii spui clar ca tu esti deja platit pentru acel serviciu, iar el, ca pacient, a platit deja acel serviciu prin asigurarile de sanatate. Atat ii spui si refuzi categoric acel plic. Si, daca totusi, nu-ti ajunge salariul pe care-l iei ca medic, du-te dupa program sa speli vase la un restaurant ca sa-ti rotunjesti veniturile.
      • 0 (0 voturi)    
        Tampenie (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:01)

        Tauberg Liana [anonim] i-a raspuns lui alin

        In primul rand, prin lege medicul nu are voie sa faca asa ceva. Nu ai voie ca medic sa prestezi o astfel de activitate in timpul liber. Dumneata, care comentezi aici, te-ai lasa operat de un medic care a spalat vasele la un restaurant? Oare nu ai vrea sa fie odihnit, si, eventual, sa fi citit ceva medicina - nu sa spele vasele...
  • 0 (4 voturi)    
    sanatate! (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 11:54)

    HP Danciu [anonim]

    tre sa plecam totusi din alt loc. Si anume ca la constitutie scrie altceva. Si tre sa ne gindim de ce tre sa fie ca la constitutie. raspunsul meu, pentru mine, e ca pen ca neste oameni ce se numesc un bobor si o natie tre sa se simta solidari. serviciile prescrise de constitutie, pentru toti, sint un instrument al acestei solidaritati. si alea sanitare.
  • -1 (3 voturi)    
    print si cersetor sau cum putem da bani la doctori legal! (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 12:53)

    nelisor [utilizator]

    Cand s-a pus problema co-finanțarii actului medical de catre populație au sarit toți in sus pentru ca trebuiau sa plateasca o suma modica in contul vizitei, analizelir, intervenției medicale. Recent Curtea Suprema de Justiție a legiferat ca medicul di spitalul public este funcționar de stat si nu poate primi nimic. Daca in loc sa dea, numai cei care au nevoie, sume mari de bani la doctori si asistente, ar contribui toți, in funcție de venituri, printr-o lege corecta, poate ar fi mai milți bani in sistemul sanitar! Este jenant (uneori imposibil) pentru pacienți sa dea si jenant (cu pericolul de a fi denuntati penal) pentru doctori si asistenți sa primeasca mita. Nici o tara din lume nu poate asigura asistenta medicala gratuita pentru orice, nici cele mai bogate. Daca exista vointa politica si.un pic de minte, se poate crea un sistem prin care cei care vor sa plateasca o parte din prestatiile medicale, sa o poata face la casieria spitalului! Sunt modele in lume, trebuie numai copiate! (Eu sunt in Italia unde asistenta sanitara este excelenta si functioneaza in acest mod)
    • +1 (1 vot)    
      legal se numeste CAS ! (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 18:56)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui nelisor

      orice altceva se numeste ca platesc de doua ori pt. acelasi lucru.
  • -1 (3 voturi)    
    revin cu precizari (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 14:23)

    arheopterix [utilizator]

    Pe fondul reminiscentelor comuniste ,,sanatatea si invatamintul sunt gratuite , majoritatea populatiei nu se asigura . Cind au un necaz ... ,,Pai nu sunt asigurat , da,ce o sa ma lasati sa mor ..Politicienii nu au curaj sa rupa pisica ba mai si fura din banii asiguratilor .Asa s-a ajuns ca un medic chirurg cu toate gradele profesionale posibile sa fie echivalat pe grila nationala de salarizare cu un capitan MAPN . Ca unul care au strabatut toata calea lunga si grea a chirurgiei percep aceasta echivalenta ca o insulta imposibil de suportat si cred ca nu sunt singurul .Ciubucul la marea masa a medicilor nu reprezinta decit un %din diferenta dintre salariul real si cel meritat Postacii volubili ar face bine sa se informeze
  • +1 (3 voturi)    
    plata gri a chirurgilor (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 19:20)

    Sorin [anonim]

    Cred ca ne aflam intr-un cerc vicios. Ar trebui sa punem problema altfel. Care este diferenta de salariu pe care ar trebui s-o primeasca in plus fata de cel actual un medic (intr-o specialitate chirurgicala) care lucreaza intr-un spital de stat, cu o infrastructura cumparata de stat, cu materiale consumabile platite de stat si care sa il considere suficient pentru prestatia sa? De doua ori salariul mediu, de trei ori, de patru ori? Este un salariu de 2000 de euro la stat un salariu menit sa-l impiedice sa viseze la a pleca in tari straine sau sa primeasca orice leu de la pacienti? Dar 3000? Dar 4000? Cit ar trebui insa sa-l platim pe anestezist? Dar personalul care conlucreaza la tratarea pacientului cu pricina? Ori cum ai da-o problema de fond este aceeiasi: spaga face o discriminare sociala intre cei care au si cei care n-au. Acestia din urma nu ajung niciodata la mina chirurgului cel bun. Sunt multe situatii in care chirurgii nu primesc bani. Cred ca cele in care nu primesc pentru ca pacientul este sarac sunt rarisime. Si asta este o problema.
  • +4 (4 voturi)    
    bãi, ati innebunit??!! (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 19:29)

    Codruta N [utilizator]

    CE e cu promovarea asta, pe TOATE caile, a ideii de "fiscalizarea spagii" sau "spaga legala" samd.???!!!
    Cine ia shpaga IA SHPAGA (asa cum reiese si din articol, din ce spunea acea doamna ref. la diferenta intre medicii de la cele 2 spitale)! Pe langa "shpaga fiscalizata" INTOTDEAUNA va dori si "shpaga nefiscalizata" - ca ASA e caracterul lui / ei si asa l-a invatat mamicutza lui, vedea-le-as pe mamele astea pe masa de operatie fara NICI UN BAN in buzunar si fara nimeni cunoscut in jur!!
    Vreti cu ORICE pretz sa TAIATI accesul omului normal, "mediu", la serviciile de sanatate (respectiv: educatie samd.)?!!

    Mai bine v-ati ocupa de FURTUL (atat "legal" cat si ilegal) de la CNAS si CJAS-uri!! De modul in care sunt FURATI banii, de achizitii ayurea, de schemele de personal supraincarcate (degeaba!!), de angajatorii care NU vireaza banii cu anii pt. CAS samd. - si sunt "iertati de datorii"... de deturnarea fondurilor practicata de TOATE guvernele de pana acum - si de toate tzepele care sa trag in "sanatate" in tzara asta!!

    MARITI salariile medicilor, la un nivel CEL PUTIN "decent" (asta implicand INCLUSIV regandirea chestiei stupide cu "incadrarea debutantilor cu salariul minim" - adica atat cat un functionar care joaca "soliterã" juma' din timp!! - si alte tzepe) si NU SHPAGII, fie ea "fiscalizata" sau nu!!!
  • +1 (3 voturi)    
    Situatia-i simpla (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 20:47)

    Hohey [utilizator]

    Daca banii colectati din contributiile la asigurarea medicala ar merge intr-un cont separat, situatia salarizarii decente in domeniul medical ar fi rezolvata cu usurinta. Din pacate mediul politic nu doreste acest lucru stiind ca acesti bani sunt buni de furat. Si atunci ii lasa pe cetateni sa rezolve problema direct cu sistemul medical prin acea sfinta spaga.

    Pina nu o sa se faca un lobby coerent si sustinut pentru transparentizarea fondurilor colectate din asigurarea medicala, toata discutia in jurul spagii din sistemul medical ramine o simpla gargara. Personalul medical nu poate trai din salarii, asa ca o sa accepte cu placere plicul, sau chiar o sa-l conditioneze. Din pacate pentru noi, cei din lumea medicala realizeaza ca fara ajutorul lor nu poti invinge o boala, asa ca nu o sa vedem schimbari de atitudine pina nu se va rezolva problema renumerarii decente.
  • +2 (2 voturi)    
    Aveti grija, spagarilor ! (Sâmbătă, 13 decembrie 2014, 23:47)

    plosca [anonim]

    Nu am bani pentru "plicul medicilor " in cazul in care eu sau cineva din familia mea ar trebui sa fie operat.
    In acest caz limita, daca medicul ar conditiona interventia medicala de primirea plicului cu o anumita suma de bani, care in cele mai multe cazuri depaseste venitul pacientului pe cateva luni de zile, fiti sigur ca acest medic, de a doua zi va "primi" ceea ce i se cuvine astfel incat nu va mai indrazni sa ceara bani , in viata lui.
    Atentie si asistentelor spagare !
  • -1 (1 vot)    
    Meritul se plateste, nu exigentele si simulacru (Duminică, 14 decembrie 2014, 0:20)

    geotel [utilizator]

    Cand am terminat facultatea (nu medicina), soacra mea a fost foarte surprinsa de cat de putin sunt platit ... si nu faceam neaparat o munca "redusa"" sau de simulacru cum fac majoritatea medicilor inepti dar exigenti
    Daca te mobilizezi, ajungi la un salariu rezonabil, daca nu ai chef de efort, nu te plangi atata ca nu-ti da statu un super salariu, ca medicii emeriti, aia de afara"" !?
  • 0 (0 voturi)    
    preventie (Duminică, 14 decembrie 2014, 5:29)

    adrian [anonim]

    populatia nu mai munceste pentru ca este bolnava.ar trebui gindita o campanie de preventie prin medicul de familie.reguli si termene obligatorii de investigatii.apoi in functie de rezultate program de recuparare.vedeti cum fnctioneaza asta in alte state UE.este mult de schimbat in sistemul sanitar,si nu numai reguli dar si atitudini,nu se pote controla totul,dar,constiinta oamenilor implicati conteaza..de ce nu implementam modele din statele in care sanatatea functioneaza fara atitea aspecte negative. anumite proiecte trebuie gindite mai pragmatic.lucrurile ar functiona,.dar,paradoxal oamenii sint de vina.
  • 0 (0 voturi)    
    piramidal (Duminică, 14 decembrie 2014, 7:59)

    jj [anonim]

    Sistemul piramidal !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -

    face ca si doctorii si asistentii mai mici sa dea spaga la dom profesor, care l-a primit pe tataie.... poate ca doar sotul sa nu ii ia sotiei spaga, ca o opereaza, in rest, adio mama, adio tata...

    E o degradare a sistemului tot mai adanca si mai adanca, e o impotmolire in mlastina lipsei de orizont si lipsei de idei de asanare a josniciei din spitalele de stat, cu miros de morcovi fierti si cu sange si mizerie la toalete si pe culoarele insalubre.

    Studentul/rezidentul mai palpeaza si el, a o suta oara, "pe ala de l-au cules din strada" si in niciun caz pe "pacientul lui dom' Profesor", de la rezerva 1...

    Basescu insulta medicii dar se trateaza la Viena iar doctorii pleaca si se instraineaza ei si familiile lor pentru ca nu mai merge asa, Nu ai la ce spera ca doctor in Romania, decat ca vei ajunge profesor - dominant al lantului trofic, intre timp iti anesteziezi constiintza cu vila/barca/concediu-cat-mai departe-cu-palmieri/studii -la-Oxford-pt-fata/baiatul-lui-tata/congrese-scumpe-etc.

    Iar studentilor medicinisti.ro, numerosi la "cu taxa" si proaspat aparuti in peisaj, sa lasam imaginatia sa le creioneze traseul in hatisul, inca numit cu acest cuvant - bineinteles tragicomic- SANATATE,.

    -Sa va dea Dumnezeu sanatate, domnu' doctor !
  • 0 (0 voturi)    
    Spitale romanesti (Duminică, 14 decembrie 2014, 9:03)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/2014/12/14/organizare-la-policlinica-dorobanti-nimeni-nu-mai-aduce-flori-si-ciocolata/
  • 0 (0 voturi)    
    Spitalul Universitar (Duminică, 14 decembrie 2014, 9:05)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/2011/06/08/sanatate-observatii-nescrise-intr-o-fisa-de-internare-la-spitalul-universitar/
  • 0 (0 voturi)    
    Solutia? (Duminică, 14 decembrie 2014, 10:32)

    sfinx [anonim]

    Are DNA mormane de bani. Drept e ca unii sunt un pic murdari de la niste cerneala, dar daca tot discutam de onestitate si alte tari, pe acolo faci puscarie si daca dai...
  • 0 (0 voturi)    
    o cale de redresare (Duminică, 14 decembrie 2014, 11:29)

    valentin [anonim]

    este privatizarea rapida sistemului medical.I n prima faza toate spitalele si cabinetele privatizate,Noi societatea tot in prima faza la platim itrtinerea lor,a cheltuielilor curente ( guvernul,consiliile locale )dupa caz.Cei care doresc sa ramana in continuare in locatiile prezente,in faza a doua pe tarife afisate de ei stabilite si de noi apreciate.medicii platind chirie si c/v cheltiulilor curente,sistemul medical cred eu va intra pe fagasul NORMALITATII !!!! aSA CRED EU SE VA ELIMINA INJOSIREA UNUIA IN FATA CELUILALT.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri