In cartea ei “On Revolution”, marea ganditoare a politicului care a fost Hannah Arendt vorbea despre tezaurul pierdut al revolutiilor. Imaginea este extrem de actuala acum cand asistam la renasterea populismelor salvationiste si a unei demagogii menita sa submineze increderea in valorile democratiei liberale. Atunci cand isi afirma sprijinul pentru ideile Proclamatiei de la Timisoara, Monica Macovei sfideaza consensul celor care au facut din amnezie principiul existentei lor politice, le atrage atentia ca drepturile omului sunt universale si non-negociabile. Cele 20 de motive de a vota pentru Monica Macovei sunt tot atatea argumente pentru politici destinate sa fortifice statul de drept si participarea civica.

Vladimir TismaneanuFoto: Arhiva personala

Cand scriam, impreuna cu Marius Stan, ca Monica Macovei reprezinta poarta noastra spre normalitate aveam in vedere ca optiunile ei sunt acelea ale modernitatii: toleranta, incluziunea, respectul pentru valori, pentru dialog, demnitate, moralitate si civilitate. Sunt valorile pentru care milioane de oameni au iesit in strada in 1989 la Berlin, Leipzig, Praga, Bratislava, Gdansk, Varsovia, Budapesta, Sofia, Timisoara si Bucuresti. Astefel a pierit comunismul, prin afirmarea a ceea ce Vaclav Havel a numit puterea celor fara de putere. Vlad Zografi a scris aici despre riscul Ponta. Eu vorbesc despre şansa Macovei.

Revolutiile din 1989 au asezat individul si drepturile sale in inima unui proiect de reconstructie a polisului. Ele au respins sovinismele de orice fel si au insistat pe unitatea noastra ca specie. Nu neg ca au urmat miscari de revansa, intruchipari ale resentimentului social, anticipate de Ralf Dahrendorf in ale sale “Reflectii despre revolutia din Europa”. Altruismul civic a fost finalitatea lor, nu particularismul tribalist. Statul comunist era unul al dispretului pentru lege. Revolutiile din 1989 an reabilitatat ideea de legalitate. Statul comunist proclama infailibilitatea ideologiei dominante. Revolutiile din 1989 au fost non-ideologice, non-teleologice si non-mesianice. Statul comunist a distrus intiativa privata si a diabolizat proprietatea. Revolutiile din 1989 au pus capat experimentelor de inginerie sociala in care statul decidea ce avem voie sa gandim, sa spunem si chiar sa mancam.

Nu voi discuta acum modul in care a fost deturnata Revolutia din decembrie 1989 de catre puterea fesenista, reincarnare a celei comuniste doar aparent distrusa. Voi spune doar ca fara a cauta adevarul despre revolutie, vom ramane pe veci blocati in mistificarile iliesciene. Din orice punct de vedere examinam situatia actuala, este limpede ca Monica Macovei este antiteza plagiatorului Victor Ponta, cele care l-am numit mitomanul galactic, omul pentru care siluirea adevarului este ocupatia favorita. Oricum am privi lucrurile, este limpede ca Monica Macovei reprezinta transparenta institutionala si garantia ca in Romania poate functiona ceea ce se cheama accountablity, deci dreptul de -a responsabiliza pe cei implicati in treburile publice, indiferent de functia lor. Comunismul a fost un sistem clientelar, funciar corupt si corupator. Post-comunismul romanesc a creat un sistem de retele mafiotice care paraziteaza scandalos economia tarii. Proiectul Macovei propune modalitati concrete pentru a pune capat acestui dezastru.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro