​​Intr-un articol publicat pe site-ul Contributors.ro Mihai Razvan Ungureanu arata ca acuzatiile premierului Ponta si ale PSD impotriva STS nu sunt noi si in nici un caz tragicul accident aviatic nu este adevaratul motiv al ofensivei declansate impotriva acestei institutii.

Mihai Razvan UngureanuFoto: Arhiva personala

Inca din 2009, Ponta si partidul lui au facut o tinta din acest serviciu. Ranchiuna PSD-ului impotriva STS este usor de analizat: in 2009, sistemul electronic de numarare a voturilor detinut de PDL (care nu avea nici o legatura cu STS) a ridiculizat numaratoarea manuala facuta de dl Hrebenciuc. PSD a reactionat visceral si a chemat directorul STS la audieri in Parlament. Filmul confruntarii PSD-STS are mai multe episoade, dintre care reamintesc cateva facute si publice:

  • 10 decembrie 2009: Directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Marcel Opris, este chemat  in fata Comisiei de Aparare din Senat condusa de Teodor Melescanu sa dea explicatii cu privire la acuzatiile PSD de implicare a serviciului in umaratoare paralela a voturilor efectuata de PD-L. Rezultat zero !
  • 29 decembrie 2011: Directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Marcel Opris, reaminteste ca (la sugestia lui Traian Basescu) a propus implementarea unui sistem impotriva votului multiplu inainte de alegerile prezidentiale din 2009 dar propunerea a fost respinsa de Ministerul de Interne Dan Nica (PSD). Rezultat zero !
  • 19 iulie 2012 : Crin Antonescu, interimar la Cotroceni, incearca fara succes schimbarea sefului STS. Rezultat zero !

Deci, cunoscand aceste detalii, orice cetatean de buna credinta isi da seama de falsele pretexte ale dlui Ponta si sfatuitorilor sai.

STS nu este un serviciu pentru culegerea de informatii sau un serviciu specializat in operatiuni de contra-informatii. Este pur si simplu un serviciu de asigurare a comunicatiilor securizate dintre organismele statului, indiferent unde sunt ele reprezentate, in teritoriu sau in centru. In acelasi timp, STS este responsabil pentru serviciul 112 care, in mod intentionat, prin decizia CSAT, a fost gazduit de STS pentru ca avea dotarea tehnica necesara si pentru ca trebuia tinut in asemenea fel incat sa existe o rigoare perfecta.

In momentul in care o piesa, o institutie din sistemul national de securitate este transformata din institutie autonoma in institutie pusa in subordinea unui numit politic in MAI, obiectivele institutiei pot fi schimbate discretionar conform ordinelor politicienilor care detin portofoliul MAI. Mai important decat atat, transferul STS in responsabilitatea guvernului obliga la schimbarea unor legi si deschide posibilitatea de schimbare a intregului sistem de securitate nationala.

E vorba de urmatoarele legi: legea de organizare si functionare a CSAT, legea sigurantei nationale, legea de organizare si functionare a STS, legea de organizare si functionare a MAI. Dintr-odata, legi organice, care sunt esentiale in functionarea sistemului national de securitate (care trebuie sa fie in afara disputelor politice partizane) devin usor de schimbat in functie de interesele celor care detin puterea politica.

Tinta dlui Ponta este clara: destructurarea sistemului national de siguranta nationala si transformarea lui in posesiune politica a USL. Ponta mizeaza pe perceptia gresita a ceea ce inseamna sistemul national de securitate si pe ignoranta politicienilor din Romania care nu pricep aceste lucruri.

In cele din urma, dl Ponta doreste schimbarea legii de functionare CSAT. Marea problema pentru politicienii USL este ca atata vreme cat CSAT functioneaza pe seama consensului (a votului in unanimitate), cei care il compun, in special factorii de forta (servicii speciale, serviciile de informatii), scapa de sub imperiul politic. In plus, avand prin natura o structura militara, sunt raspunzatori fata de CSAT prin rapoartele anuale de activitate, iar nu in fata Prim-Ministrului. Asadar, Ponta este acum in goana de a acumula putere discretionara, in fapt de a instala un tip de dictatura in interiorul democratiei, care sa devina o democratie de fatada, ca in anii 90. Tinta finala a dlui Ponta si a consilierilor lui apropiati este distrugerea CSAT si tranformarea sistemul national de securitate in propria creatie politica, asa cum au stat lucrurile inainte de aderarea Romaniei la NATO.

STS trebuie sa devina, conform conceptiei dlui Ponta si a celor pe care ii reprezinta, o institutie subordonata politic si sa satisfaca in acest an electoral :

  1. Folosirea capacitatilor STS in slujba USL la referendumul pentru revizuirea Constitutie si la alegerile euro-parlamentare si prezidentiale.
  2. Crearea unui cadru “securizat” intra-USL care sa nu mai poata fi interceptat de procurorii DNA. Inchipuiti-va cum ar mai vorbi baronii locali ai USL si ministii, fara nici un fel de frica de procurori, pe liniile securizate ale STS!

In chestiunea tragicului accident aviatic, se observa clar lipsa de coordonare a autoritatilor; sper ca o ancheta a procurorilor, aflata in desfasurare astazi, va stabili care sunt cei ce nu au respectat protocoalele – care sunt litera de lege pentru actiune aici - si comandamentul coordonarii. Al doilea aspect de mentinonat: vointa. Undeva, in ansamblul institutiilor care trebuiau sa se ocupe de salvarea victimelor, cineva nu a avut vointa da a actiona. Nepasare? Lipsa de experienta? Nestiinta de a converti niste coordonate GPS? Sper ca vom afla.

Va aduceti aminte de momentul in care teza dlui Ponta a fost discutata de Comisia de la Universitatea din Bucuresti? Efectul discutiei ca dl Ponta a plagiat a constat in desfiintarea institutiei din Minister care recunostea diplomele de doctorat. Linia de actiune a dlui Ponta este mereu aceeasi: cand o institutie este impotriva interesului tau direct si se ridica in apararea propriei independente, distruge-o, altereaz-o sau transfer-o sub comanda ta. Incercari de acest gen se fac astazi (si s-au facut si in trecutul imediat) cu ANI, DNA, CSM si ICCJ.