La aproape 48 de ore dupa accidentul aviatic din Apuseni ramin citeva intrebari fara raspuns. Sint intrebari legate de detalii ale sistemelor interne ale fiecarei structuri implicate in operatiuni, detalii despre comunicarea intre aceste sisteme, detalii despre cum au functionat oamenii-cheie din aceste institutii. Sa nu uitam ca doua persoane au murit, iar concluziile medicilor legisti arata ca hipotermia este una dintre cauzele decesului. Vietile lor nu pot fi recuperate, din pacate, dar functionarea sistemelor critice poate fi ameliorata daca vom avea raspunsurile la aceste intrebari.

Cristian PantaziFoto: Hotnews

HotNews.ro a adresat aceste intrebari autoritatilor, dar raspunsurile intirzie. Poate ca ele vor veni in raportul oficial.

1. Medicul supravietuitor a spus ca a comunicat de mai multe ori coordonatele GPS catre serviciul 112. Intrebari:

- datele comunicate au fost corecte?

- daca au fost corecte, STS (gestionarul serviciului 112) le-a transmis mai departe corect si operativ catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta?

- daca STS le-a transmis mai departe corect si operativ, a putut Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta sa le analizeze si sa ia deciziile corecte?

2. Romatsa. Ce s-a intimplat cu sistemul propriu de salvare in caz de accidente? A functionat, a furnizat date corecte despre locatia epavei avionului?

3. Comunicarea dintre sistemele informatice. Daca plecam de la premisa ca sistemul informativ al fiecarei institutii implicate (STS, Romatsa, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, Politie etc) a functionat corect si a furnizat informatii exacte, cum s-a desfasurat atunci comunciarea intre aceste sisteme? Aceasta comunicare este extrem de importanta pentru operativitatea operatiunilor. De exemplu, daca sistemul STS furnizeaza informatii corecte despre locatie, dar sistemul informatic al IGSU nu le poate prelucra corect, pot trece minute sau zeci de minute pina cind se ia decizia cu privire la echipajele care pot fi trimise in zona.

4. Ce au facut in orele critice ministrii cu responsabilitati in situatia din Apuseni? Pina la aceasta ora nu se stie exact ce au facut Radu Stroe (ministrul Internelor, in subordinea caruia se afla Politia si Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta si SMURD), Mircea Dusa (ministrul Apararii, posesor al tehnicii necesare pentru interventii in zone dificile), Ramona Manescu (ministrul Transporturilor, in subordinea caruia functioneaza Romatsa), Eugen Nicolaescu (ministrul Sanatatii), precum si vicepremierul Gabriel Oprea (insarcinat de premierul Victor Ponta sa gestioneze situatiile de criza).

A existat o celula de criza, un comandament unic pe durata actiunilor de salvare? Si-a asumat cineva sau a fost cineva delegat sa conduca operatiunile?

Dar premierul Victor Ponta a inteles gravitatea situatiei? A organizat un astfel de comandament inainte de a merge la interviul de la B1, unde a dat vestea ca supravietuitorii au fost gasiti?

5. Ce se intimpla cu aeronava cea noua a SMURD, care este intr-un hangar din Bacau pentru reparatii, dupa cum a declarat Raed Arafat? Cum este posibil ca la aproape un an de la achizitionare, aeronava sa fie inutilizabila?

  • UPDATE 15.08: Raspunsul la aceasta intrebare e dat de Adelin Petrisor. Nedumerirea mea era data de inadvertentele dintre declaratia lui Raed Arafat (a spus ca avionului ii lipseste o piesa si e la Aerostar Bacau) si declaratia Aerostar Bacau (compania a spus ca nu face nici o reparatie, avionul fiind doar tinut in hangarul lor). Ei bine, Adelin Petrisor a decoperit ca aparatul este la Aerostar Bacau pentru revizia normala, are nevoie de o piesa care a intirziat din cauza sarbatorilor de iarna, iar Aerostar "face pe șest reviziile, nefiind licențiat civil pentru acest tip de aparat". Asadar, nu e vorba despre un refuz al SMURD de a pune avionul la dispozitia Agentiei Nationale pentru Transplant, ci de o indisponibilizare a aeronavei din motive obiective (revizie).