Cum puteti vedea din graficul de mai jos, când vine vorba despre motivatia învatarii la matematica, elevii români raspund cu totul altfel decat ceilalti elevi din lume de aceeasi vârsta. E o diferenta foarte importanta care merita sa fie analizata cu atentie.

Adriana GorgaFoto: Arhiva personala

(clic pe imagine pentru a o mari)

In ceea ce priveste OCDE, prima explicatie a motivatiei interne sau intrinseci a elevilor (aceea care vine de la ei insisi) pentru a invata matematica depinde de asteptarile pe care le au parintii de la ei.

« Elevii ai caror parinti au ambitii inalte in ceea ce-i priveste – care asteapta de la acestia sa obtina o diploma universitara si sa ocupe posturi de responsabilitate dupa terminarea studiilor – au tendinta sa fie mai perseverenti, sa se distinga printr-o motivatie intrinseca mai mare fata de ideea de a invata matematica si sa fie mai increzatori in capacitatea de a rezolva probleme de matematica decat copiii ai caror parinti nu au asemenea asteptari pentru viitorul copiii lor ; toate acestea in conditii comparabile in ceea ce priveste mediul socioeconomic si performantele academice » (Principaux résultats de l’Enquête PISA 2012, p. 18)

Cum explicati dvs. faptul ca elevii români sunt atât de diferiti in ceea ce priveste motivatia de a invata la matematica ? Suntem totusi tara care a initiat, in 1959, olimpiadele de matematica.

De ce elevii români sunt atât de nemotivati ?

Va multumeste explicatia din raportul OCDE ?

Credeti ca desconsiderarea scolii, despre care s-a spus de multe ori ca « scoate tâmpiti » are sau nu o contributie in demotivarea elevilor pentru a invata ? Isi pot ei spune : « la ce sa mai invat daca tot tâmpit ies cu sau fara scoala » ?

P.S. Cu ceva vreme in urma, am participat la o cercetare cu privire la determinantii motivatiei pentru invatare. Am scris, impreuna cu echipa din care faceam parte, mai multe texte pe aceasta tema. Unul dintre acestea poate fi gasit la adresa urmatoare : http://www.unifr.ch/ipg/assets/files/DocsRechProj/Motivation/Synthese.pdf

Voi raspunde cu placere la orice intrebare pe care mi-o veti adresa cu privire la aceasta problematica. Motivatia invatarii este insa un fenomen foarte complex si prefer sa nu pornim discutia de la aspecte teoretice, de specialitate, ci de la modul cum vedeti dvs. , ca parinti sau viitori parinti, aceasta problema.

Comenteaza pe Contributors.ro