Scoateti plicurile medicilor de sub masa, domnule Ponta

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Miercuri, 6 noiembrie 2013, 0:27 Actualitate | Opinii

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
​Intr-o videocratie, cum e Romania, totul e un joc de oglinzi. Chiar si protestul medicilor, care a scos in strada la inceputul lui noiembrie aproape 10.000 de oameni printre care un numar important de sindicalisti, asistenti medicali si personal auxiliar. Principala lor solicitare, indreptatita, a fost dublarea salariilor medicilor rezidenti.

Guvernul Ponta le-a raspuns: rezidentii vor primi in plus, sub forma de bursa lunara, intre 85 si 125 de euro in mana. O bursa de doua ori mai mica decat grosimea medie a unui plic care se da in spitalele bucurestene pentru o singura nastere. Va rezolva ceva aceasta bursa? 


Medicii tineri sunt foarte prost platiti in Romania, comparativ cu celelalte state membre UE. Acest fapt, rusinos, a fost principalul argument folosit pentru justificarea protestelor de catre Colegiul Medicilor.

Aici a aparut deja primul efect de oglinda: sondajele au constatat ca principalul motiv pentru care medicii tineri aleg sa plece din Romania este lipsa respectului pentru profesie. Salariile mici sunt abia al doilea motiv. Al treilea motiv este lipsa oportunitatilor de educatie din Romania (sursa: studiu ISRA Center 2012).

Un fapt real – salariile mizerabile ale medicilor tineri – a fost deturnat in forma unui argument fals. Colegiul Medicilor sustine ca aceasta este cauza principala pentru plecarea medicilor din tara si ca, in scurt timp, Romania va ramane fara medici. Doar punctul de plecare al acestui rationament este adevarat. Restul nu.

Medicii tineri pleaca din tara in primul rand pentru ca nu sunt respectati, iar Romania are 2,9 medici la mia de locuitori, incluzandu-i pe medicii rezidenti (sursa aici), aproape de media europeana (sursa aici), si cel mai mare numar de absolventi de Medicina la 100.000 de locuitori din Uniunea Europeana (de trei ori mai mult decat in Marea Britanie, de pilda)*.

Frecventa redusa a medicilor la sate sau a specialistilor in oraselele de provincie este cauzata in principal de ingramadirea lor in jurul oraselor mari si a centrelor universitare. Nu pentru ca Romania ar ramane fara medici.

Respectul. Lipsa lui este principalul motiv pentru care medicii tineri pleaca in strainatate. Pleaca cei mai dinamici, cei mai dispusi sa lupte, cei care sunt satui sa depinda de un plic. Desi sustine functionalitatea sistemului medical romanesc, compensand ipocrizia politicienilor, plicul polueaza profund relatia dintre pacient si medic. Pacientul pleaca cu impresia ca ceva a fost necurat, medicul ramane cu senzatia ca a fost umilit.

Guvernul Ponta sustine ca nu poate dubla salariile medicilor rezidenti pentru ca nu are disponibili mai mult de 25 milioane de euro anual pentru asta. Un alt efect de oglinda.

Banii exista si sunt mult mai multi: circula in plicurile schimbate pe sub mese, pe sub paturi, strecurate in halatele albe ale medicilor care trebuie sa aleaga intre a-si pastra respectul de sine sau a trai decent. Sa fiu cinstit sau sa traiesc bine? E alegerea imposibila in fata careia guvernele Romaniei, de toate culorile, i-au pus si ii pun pe medicii romani.

Daca ar gasi o solutie pentru a scoate de sub masa toate aceste plicuri, daca ar reusi sa directioneze acesti bani sub forma unor tarife fixe si predictibile, atunci guvernul Ponta ar avea fonduri nu doar pentru dublarea salariilor
Marsul tacerii
Foto: www.cmr.ro
rezidentilor, ci pentru a tuturor medicilor din Romania.

Dar pentru asta Victor Ponta ar trebui sa renunte la a-si mai petrece timpul dand din gura la televizor. Ar trebui sa se inchida ore in sir intr-un birou, alaturi de cativa experti, si sa gandeasca. Caci un adevarat om de stat isi conduce tara cu mintea, nu cu gura.

Exista si solutii pe termen scurt pentru dublarea salariilor medicilor tineri. Banii exista, trebuie doar sa ai curaj sa-i indrepti acolo unde este cu adevarat nevoie de ei. Romania are 14 facultati de medicina in timp ce Polonia, o tara cu 38 milioane de locuitori, are 13, iar Olanda are 8 facultati de medicina. De ce este nevoie de facultati de medicina la Galati, Oradea sau Brasov, cand in apropiere exista universitati cu traditie serioasa?

Romania fabrica un numar foarte mare de absolventi de Medicina. Statul mentine un nivel foarte scazut al salarizarii in tara si astfel alimenteaza cu forta de munca inalt calificata tari precum Anglia sau Franta. Nu e o strategie gratuita caci in aceste facultati minore, intretinute si pe banii statului, lucreaza, de multe ori, o intreaga retea de cumetri si clienti politici. Inchiderea lor ar putea mobiliza fondurile necesare pentru cresterea salariilor medicilor tineri.  

Dar pentru asa ceva ar fi nevoie de curaj. Victor Ponta are curajul necesar pentru a mari pensiile diplomatilor la 3500 lei lunar (ordonanta Guvernului tocmai a fost aprobata), dar nu si pentru a dubla salariile rezidentilor.

Respectul. In ultimele luni am publicat aici cateva zeci de interviuri cu medici care lucreaza in Romania. Pe mai toti i-am intrebat ce ar face daca ar fi o zi ministrul Sanatatii.

Sub diferite formulari, cel mai frecvent raspuns a fost acelasi: „As reglementa accesul in clinicile universitare pentru ca este absolut subiectiv si, daca nu esti fiul profesorului, nu esti al cuiva dinauntru, nu poti penetra” sau „promovarile nu se fac de obicei in functie de valoare, ci prin nepotism si prin relatii” sau „la noi, triajul medicilor nu se face dupa valoarea lor si de aceea cei mai valorosi medici ai nostri pleaca in strainatate”.

Organizati concursuri corecte in clinicile universitare! Nu am vazut aceasta revendicare la protestul de sambata.

Scoateti plicurile de sub masa!
Nu am vazut acest slogan la marsul medicilor.

Am auzit din nou cererile de crestere a salariilor si de marire a procentului din PIB alocat Sanatatii. Sunt cereri corecte dar, in acelasi timp, banii alocati Sanatatii in Romania s-au dublat in termeni reali in ultimii 8 ani.

Sa ceri mai multi bani pentru Sanatate e important. Dar nu esential. Scoateti plicurile medicilor de sub masa, domnule Ponta! Si abia atunci veti putea fi sigur ca medicii tineri si performanti nascuti si educati in Romania vor fi cei care va vor trata nepotii.

* Sursa: OECD Health Data 2012, Eurostat si studiul Camerei Federative a Sindicatelor Medicilor din Romania.


Citeste mai multe despre   






















13931 vizualizari

  • +19 (23 voturi)    
    Posturi (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 0:48)

    oarecare [anonim]

    Pe langa asta, perspectiva de angajare e sumbra, toate posturile fiind blocate de 4 ani.
    Sunt deja 4 generatii de medici adunate care nu au prins nici un loc in spitale.
    Singurii care mai prind sunt evident cei cu pile foarte mari, unde ca prin minune se mai poate scoate cate un post la concurs. Concurs care evident numai concurs nu e.
    Pe langa salariul mizerabil mai trebuie suportata si mizeria medicilor mari. Nu numai ca se poarta badaraneste, dar si refuza de cele mai multe ori sa-i invete ceva pe medicii rezidenti, opereaza cu salile incuiate ca nu cumva sa fure careva ceva meserie si-i folosesc doar pe post de secretare.
    De ce sa nu pleci atunci in alte tari, unde macar salariul e decent? Poate nu umbla cainii cu covrigi in coada nici pe acolo, dar iti permiti o chirie, pe care in Romania nu ti-o permiti din 900-1000 lei cat e salariul de rezident actual, viitor specialist somer(fara posturi in spitale).
    • +4 (6 voturi)    
      Nu patru generatii ! (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:29)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui oarecare

      Ai vrut sa spui "patru promotii". Asa e ?
    • +3 (5 voturi)    
      Dar la sate ? (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:31)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui oarecare

      S-au umplut satele de " medici de familie "?
      Sau mai e loc destul ?
      • -5 (5 voturi)    
        "firea romanului"? (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:55)

        dorin valeriu [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

        Prin cate tari ai umblat, cate studii de psihologie sociala ai consultat? Atribui romanilor niste defecte-apucaturi umane, de intalnit pretutindeni !
        La noi sunt poate mai vizibile, accentuate de saracie si lipsa educatiei etice. Cred ca si cei 50 de ani de comunism au "lucrat" in directia asta ...

        Renunta la chestia cu ADN, e penibil !
        • +6 (6 voturi)    
          Deschide ochii! (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 11:56)

          Encounter [utilizator] i-a raspuns lui dorin valeriu

          Da, apucaturile sunt aceleasi, insa eu nu am mai intalnit o asemenea larga distributie a acestor apucaturi umane. Da, gasesti nesimtiti peste tot, dar procentul lor si gradul nesimtirii e cu totul altul. Datorita profesiei am vizitat destul de multe tari, dar ce e la noi e comparabil doar cu tarile extrem de inapoiate! Iar sa folosim saracia ca motiv e o prostie! Daca saracia ar fi o scuza, de ce fura cei care au bani? Sau de ce furam mai mult decat ne trebuie pentru a supravietui? E doar o scuza, nu un motiv!
        • 0 (0 voturi)    
          Pentru dorin valeriu (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 15:30)

          adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui dorin valeriu

          Ce inseamna ADN ? In afara de acid dezoxiribonucleic.
      • +7 (7 voturi)    
        Medici de familie (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 11:38)

        Encounter [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

        Traiesc in Germania de mai bine de un an si am auzit de la doctorii de familie (aici Hausarzt) ceva ce acasa nu am auzit niciodata: imi pare rau, nu mai pot accepta pacienti deoarece am atat de multi incat nu am timpul necesar sa ma ocup de toti.
        Acasa e posibil ca intr-un sat cu 8000 de locuitori sa ai 2 medici de familie iar al 2-lea abia a avut loc, deoarece primul doctor de familie aparut in sat era sotia primarului. Loc este in satele noastre, insa accesul lor este ingreunat de diferite piedici puse de autoritatile locale din interese proprii si de idiotenia statului care nu pune o limita de pacienti pentru un doctor! La noi nu vei auzi (asta e experienta mea cel putin) nici un doctor de familie sa spuna: nu mai pot lua pacienti. Iar la doctorii de familie nu mai e vorba de nevoia de bani, sa fim seriosi, castiga cel putin onorabil.
        • +3 (3 voturi)    
          pentru Encounter (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 15:36)

          adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Encounter

          Ai perfecta dreptate ! La noi medicii de familie sunt hrapareti isi iau si 3 comune. Chiar daca nu merg dacat o data pe saptamana la un cabinet. Oamenii sunt cam ignoranti si nu stiu sa-si revendice drepturile. Prin solicitari repetate la Primarie, prin memorii depuse la Casa de Asigurari,etc.
          Nu se pune o limita la numarul de cetateni ce pot fi in evidenta unui medic de familie.
          Si ei pun cat mai multi. Pentruca sunt platiti " per capita "( in afara de plata pentru servicii ).
          Mare lacomie. Mare coruptie.
  • +12 (18 voturi)    
    De ce este (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 1:05)

    evoque [utilizator]

    nevoie de facultati de medicina? Simplu. Pentru ca sunt medici si profesori care stapanesc sistemul medical din scoala pana la locul de munca. Acesta este un sistem clientelar construit inca din anii comunistilor si inflorit acum sub binecuvantare democratiei dambovitene.
    Am intrebat candva un vames daca ar primi un salar de 10000 euro pe luna ar mai lua spaga? raspunsul a fost: Sincer, DA. Credeti ca aici este doar vina lui Ponta sau Boc sau Basescu sau Iliescu? Nu, aici este vina noastra a tuturor romanilor.
    Peschesul este zidit in adn-ul romanilor mai mult decat la orice alta natie.
    " -Ce vrei sa te faci cand cresti mare?
    -Medic ca se da spaga."
    De cate ori ati auzit aceasta discutie?
    Aceasta este Romania reala si ma tem ca nu are leac boala aceasta.
    • +10 (12 voturi)    
      De acord (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 7:50)

      Encounter [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Trebuie sa recunosc ca de obicei nu sunt de acord cu tine, dar cand ai dreptate, e a ta! Poate ar mai trebui spus ca nimeni nu poate reglementa asta si nimeni nu ne poate sa devenim oameni normali atata vreme cat noi de fapt nu vrem sa fie lucrurile sanatoase. Noi cu totii vrem dreptate si legi aspre, insa doar pentru ceilalti! Vrem sa se faca totul corect, insa dam mita pentru a fi scosi in fata. Vrem sa nu mai fie politistii corupti, insa atunci cand "dam cu mucii in fasole" scoatem plicul sau sunam un prieten care sa ne ajute! Asa nu merge, pur si simplu suntem un popor de ipocriti, lasi si lipsiti de simtul raspunderii. Asta nu se va schimba, pentru ca nici un procuror nu poate pedepsi fuga de raspundere fata de faptele proprii! Si de aici incepe totul.
    • +1 (1 vot)    
      pai exemplul e sub nasul nostru (Joi, 7 noiembrie 2013, 9:48)

      hatru [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Judecatorilor li s-au oferit inlesniri nemaivazute, salarii uriase, tot soiul de facilitati si avantaje. Cine sunt campionii spagii??? Aud???
  • +6 (12 voturi)    
    Puneti catusele medicilor, dumnule procuror! (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 1:41)

    cenzuratul [utilizator]

    ...era un titlu mai potrivit. Tot se chinuieste UE sa faca din noi stat de drept, nu? Pai e domnia legii daca la aproape fiecare nastere in Bucuresti se da spaga?
    • +2 (8 voturi)    
      Ce bine ar fi daca (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:43)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      medicii valorosi nu ar lua spaga iar impostorii ar fi si spagari.
      Indemnul dumneavoastra la catuse , daca ar fi ap[licat, ar duce urgent la curatarea sistemului de medicii slab pregatiti profesional. Dar nu e deloc asa. Sunt medici foarte buni , care accepta spaga . Ii arestam ? Si daca iti naste nevasta ? Cu cine va naste ? Cu un frizer deghizat in medic ?( pentruca are halat alb ).
  • +18 (20 voturi)    
    Un pacalici insensibil, iresponsabil! (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 6:56)

    hotnewsfil [utilizator]

    Domnule Vlad Mixich, va tociti inutil tesutul epitelial de pe degetele cu care apasati tastele calculatorului si va racici gura de pomana.
    Apelul dumneavoastra catre Ponta nu are efect din multe motve :
    In primul rand, Ponta nu este capabil, nu ii este firea sa fie sensibil la necazurile oamenilor.
    El are o detasare, o instrainare rar intalnite, rade in fata suferintei oamenilor,face bancuri ca sa se faleasca, sa arate cat de promt este la vorbe, cat de spiritual, cat de invincibil este, in duelurile verbale.
    El trateaza bascalios totul, si pe oricine da semne ca l-ar pune in dificultate.
    In relatia cu poporul, el este fatarnic,perfid.
    El considera poporul un adversar care il pune,zilnic, ceas de ceas, in dificultatea care ii produce greata, de a-i cunoaste pasurile, aspiratiile, suferintele, nedreptatile umilitoare.
    El este un lenes fudul. Minte pe orcine. Este lipsit de demnitate.Este un egoist.
    Superficialitatea este pavaza cu care isi protejeaza egoismul, dar il si infatisaza, in fata oamenilor,ca pe un nestatornic,mereu fluctuant,contrazicandu-se flagrant,de la o zi,la alta.
    El n-are onoare, are numai un orgoliu bolnav, se crede si se vrea masculul-alfa.
    Nu da doi bani pe parerea altora, daca nu il servesc pe el.
    Este o vedeta de nivelul tabloidelor.
    Se asociaza (face gasca) numai cu cei cu care se aseamana.
    Nu are respect nu numai fata de medici. El nu respecta autoritatile statului, ataca ordinar deciziile justitiei,(de orice nivel), direct, in public, decredibilizandu-si astfel colegii de profesie, inconstient si indiferent fata de consecintele pe care vorbele lui iresponsabile,genereaza in convingerile populatiei.
    Pe Traian Basescu il batjocoreste ca la usa cortului, nu din motive de politice, chiar il admira, ar vrea, in sinea lui,sa fie o clona a lui Traian Basesciu. Nu-l suporta insa suprapus, acolo unde il situeaza constitutia. El ataca, de fapt,sub imperiul firii lui,institutia presedintiei,nu pe omul Basescu.
    Este un pacalici.
    • +3 (3 voturi)    
      renuntare (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:49)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      "Dar pentru asta Victor Ponta ar trebui sa renunte la a-si mai petrece timpul dand din gura la televizor." aste e imposibil pentru ca nu stie face altceva, nici el nici logodnica sa sedusa si in curand abandonata,crin.
    • +1 (1 vot)    
      O descriere ... (Joi, 7 noiembrie 2013, 12:15)

      chimicul [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      ... mai buna, decat a facut-o oricare jurnalist.
  • +15 (15 voturi)    
    Nepotii lui Ponta se vor trata la Viena ! (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 8:59)

    dolomite [utilizator]

    Stati linistit domnule Vlad, nepotii lui Ponta se vor trata la Viena. Are grija bunicul lor sa fie asa, inca de pe acum. No worries !
    • +4 (4 voturi)    
      as mai adauga la cele zise (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:57)

      was [anonim] i-a raspuns lui dolomite

      Asa o sa fie, poate nu trebuie asteptat pana la nepoti, si Ceterele C/P se poate trata la Viena. Mai mult, nu va intampina greutati nic la nivelul comunicatiei cu medicii vienezi, ei defapt fiind romani "capsunari".
  • -11 (15 voturi)    
    de mult n-am mai ras atat de bine (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:13)

    La Tour Eiffel [utilizator]

    Daca vreti sa deveniti revista umoristica eu cred ca sunteti pe drumul cel bun.
    Auzi: "Va rezolva ceva aceasta bursa? "
    Sigur ca nu.
    In schimb daca taiati saalariile acestora cu 50% asa cum a facut idolul vostru atunci problemele sigur se rezolva.
    • +8 (10 voturi)    
      Boc spre deosebire de Poanta mai avea ceva in cap (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 10:26)

      vladf [anonim] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Nu cred ca exista comparatie, sa tai 25% la toti sau sa dai 30% din ei afara?

      Cred ca prima varianta a fost mai buna si o sa-ti dau 2 simple argumente:
      - 30% din functionari deveneau someri, deci le platesti ajutor de somaj si unde mai pui ca scade puterea de cumparare in piata,
      - cei 75% ramasi acum au mai mult de munca, ok in sistemul public multi freaca duda, dar cand dai afara 30% mai ales dupa ce ai venit tu la guvernare, e clar ca ai alte criterii de selectie si nu performanta.

      In sistemul public, daca doar evaluarile medicale se fac pe bune sistemul se curata sigur cu 10-20%.
  • +3 (5 voturi)    
    Plicurile ? (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:28)

    adrian88000 [utilizator]

    Asta e tot ? Doar prin acest gest se face reforma sistemului sanitar ?
    Nu ar fi mai bine sa vedem ce e cu vechiul proiect de Lege a sanatatii facut la Cotroceni si sa-l transformam intr-o adevarata Reforma ?
    Prin deszbatere publica , dezbatere de catre specialisti, dezbatere in parlament si la final sa avem o adevarata Lege a sanatatii .
  • -5 (9 voturi)    
    Toţi vor mai mulţi bani... (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:29)

    Geos Costan [utilizator]

    În învăţământ, în sănătate, dar dacă ne gândim pe mâinile cui ajung banii, parcă e mai bine acum... Nu mă refer doar la politicieni sau la unii baroni locali, ci şi la doctorii, profesorii, secretarele şi studenţii care nu prea au legătură cu viaţa reală. Facem 6% din PIB pentru educaţie şi sănătate, mărim salariile, dar dacă studenţii tot ajung şomeri, profesori numai cu numele sau doctori măcelari, la ce bun?
    • +3 (3 voturi)    
      bravo (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:53)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui Geos Costan

      bravos natiune halal sa-ti fie ! ai pus punctul pe i.esti probabil romanul tipic,votant usl si nostalgic al regimului comunist, cand un muncitor tip dorel si un medic sau un profesor aveau acelasi venit.cu oameni ca tine ne indreptam spre comunism in zbor (sau spre "maica" rusia ca e acelasi lucru).
  • +7 (7 voturi)    
    corect Vlad (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 9:48)

    moka [utilizator]

    si eu tot timpul am fost de parere ca daca, sa presupunem prin absurd, de maine, salariile ar fi de 4 ori mai mari, noi, pacientii, tot nu am avea parte de un tratament mult mai bun in spitale (in concordanta cu cresterile lor salariale).
    Sistemul este profund afectat de o serie de factori pe care nu mai are rost sa-i enumeram acum si numai o reforma radicala ne-ar putea scoate din marasmul in care ne aflam.
    Dar este evident ca nimeni nu are curajul sa scuture din temelii un sistem controlat de cativa oameni puternici. Iar cand s-a incercat ceva (nu spun ca era perfect, dar se propunea o schimbare majora a sistemului), a iesit lumea in strada...
  • +6 (6 voturi)    
    excelent (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 10:05)

    dorin valeriu [anonim]

    articol, scris de un profesionist care stie ce vorbeste. Pacat ca n-o sa-l citeasca cine trebuie !
    La cele scrise as mai adauga precaritatea invatamantului universitar si mai ales postuniversitar (rezidentiat, cursuri de perfectionare). Selectia cadrelor didactice din invatamantul medical daar si lipsa de preocupare a majoritatii sefilor de catedre sunt responsabile ! Ce sa mai spun de spitale neuniversitare acreditate sa pregateasca rezidenti ...
    Facultatile nou infiintate depa '90 nu beneficiaza de o baza materiala decenta, in primul rand clinica, nici de cazuistica necesara pentru ilustrarea demonstratiilor clinice. Dar "baronii locali" sunt mandri ca au in parohie si facultate de medicina , la profesorii careia "baronii" nu recurg in caz de boala,dar e o jucarie la care nu pot renunta !
  • +5 (5 voturi)    
    furt (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 10:23)

    bedexe [utilizator]

    E adevarat ca medicii tineri au bani putini, dar si in IT ne-am angajat pe 250 euro.
    Sistemul de sanatate are o groaza de bani. Mergeti prin spitalele publice si vedeti cati freaca menta.
    Cati se scurg si in alte directii? Bani pe medicamente din plin, aparatura nefolosita, sistem prost gestionat.

    Unde se duc banii ?

    Toata lumea cere bani, dar nu spune nimeni de reducerea cheltuielilor.

    "Follow the money" - asta e presa , nu chestii generale si manipulatoare prin generalizarea unor fapte punctuale.
  • +7 (7 voturi)    
    sfatul Dvs in ceea ce il priveste pe (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 10:41)

    __alex__ [utilizator]

    ponta : "Ar trebui sa se inchida ore in sir intr-un birou, alaturi de cativa experti, si sa gandeasca." e utopic. E ceva ce nu a facut in viata lui.
    Gargara e singurul lucru de care este capabil.
    • +1 (1 vot)    
      de ce sa gandesti daca nu trebuie ? (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 14:31)

      tudormed70 [utilizator] i-a raspuns lui __alex__

      sa gandesti, mai ales pozitiv, e si greu si trebuie sa mai si poti.
      si de ce ar face-o, ponta ?
      cati sunt medicii in romania ? 70-80.000 ? putini, raportat la total votanti. unde mai pui ca o parte dintre ei chiar te voteaza pentru ca tu I-ai pus in functii si ei sunt cei care invart banul din sanatate. restul ? pentru el chiar nu conteaza, desi sunt parte a unei elite.
      de ce ? e simplu,
      pentru ca exista VOTUL UNIVERSAL.
      iar asta permite, mai ales intr-o tara ca romania (dar nu numai) ca un gargaragiu smecher sa ajunga prim-ministru sau presedinte.
  • +7 (9 voturi)    
    iata cum practica medicii rezidenti in Romania: (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 10:45)

    ndc [anonim]

    - salarii de mizerie;
    - au contracte de munca pe 7 ore/zi ca sa aiba si timp sa invete teorie insa sunt tinuti in spitale 8-9 ore pe zi fara plata orelor suplimentare sau recuperarea lor in ore libere;
    - fac 5 garzi pe luna neplatite in primii 2 ani de rezidentiat; aceste garzi (care sunt ore suplimentare neplatite) nu se recupereaza in ore libere; se incalca grosolan codul muncii!
    - cand isi solicita concediu de odihna li se acorda doar o parte din zilele aferente unui an si nu se platesc cele neeefectuate si nici nu se "reporteaza" anul urmator;
    - nu le da nimeni nimic "shpaga"! plicurile sunt pentru medicii specialisti iar acestia nu le dau rezidentilor nici macar o cafea....
    - nu se organizeaza acele seminarii cu materia teoretica (in timpul programului de lucru) ci doar sunt pusi la munca practica insa examenul de specialist are o importanta componenta teoretica!
    - sunt "sclavii' medicilor titulari/specialisti si de cele mai multe ori le fac lor munca!
    asadar, pe langa marirea de salariu (e singurul lor venit) ar trebui ca spitalele sa respecte codul muncii si sa ii respecte pe rezidenti! cred ca si de aceea se pleaca in masa in occident unde aceste drepturi sunt respectate!
  • +3 (3 voturi)    
    logica (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:31)

    tana [anonim]

    "Sa fiu cinstit sau sa fiu infometat? E alegerea imposibila in fata careia guvernele Romaniei, de toate culorile, i-au pus si ii pun pe medicii romani."

    Vreau sa inteleg care e logica in fraza asta. Deci e de ales intre a fi cinstit sau a fi infometat, nu intre a fi cinstit si infometat si altceva?
    Daca avem de ales intre a fi cinstiti sau infometati, la care dintre ele se incadreaza plicul pe sub mana? La cinste sau infometare?
    • +4 (4 voturi)    
      observatie corecta (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 14:12)

      was [utilizator] i-a raspuns lui tana

      A trebuit sa recitesc mesajul tau, in fine ai dreptate. Corect era "sa fiu spagar (plic +) si cu burta plina sau sa fiu cinstit (plic -) si infometat". Eu, tot rezident sunt (teoretic deja specialist), am ales calea de mijloc: am ramas cinstit dar si cu burta plina. Cum? Prima prin locul de munca, al doilea ca am luat un "second job".
    • +1 (1 vot)    
      Bravo pentru vigilenta. (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 14:53)

      vasilemr [utilizator] i-a raspuns lui tana

      Mie-mi scapase.
    • 0 (0 voturi)    
      Multumesc (Joi, 7 noiembrie 2013, 0:28)

      Vlad Mixich [utilizator] i-a raspuns lui tana

      Aveti dreptate. Mi-a scapat. Am corectat. Multumesc.
  • +2 (2 voturi)    
    Sanatate (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:43)

    Barbu [anonim]

    Ce nu vrea sa priceapa autorul articolului ?
    1-ca sint multe locurile unde medicii dinb spital nu primesc plic,cu mita sau cum ii ziceti(laborator,de ex)
    2.-ca pentru banii astia pacientii vor ceva in plus-un anume medic,o anume prioritate,un pat mai bun etc.
    3-ca sint multi care "vreau serviciul medical acum,imediat",chiar daca nu e urgenta,ca "acum pot eu,acum am timp,acum ma doare".Pai daca ceri,nu te si costa ?
    4-sint multi pacienti care doresc sa-l plateasca pe medica,ca au parerea ca daca dau sint in siguranta. Unii asa vor ei
    5- Una e conditionarea actului medical,alta a-i spune pacientului @nu am asta,asta,spitalul nu are,eu le-am procurat sa am cu ce lucra,dar,m-au costat"-se intampla des cu fire de sutura,sonde,materiale de unica folosinta,orteze,proteze etc,chestii care rar le utilizezi. Ce sa faci sa stai,sau sa lucrezi ?
    Recunosc exista probabil multi medici care cer bani,exista multi care intreaba inainte "cit ma costa?",exista foarte multi medici amarati. Dar raspundeti-mi cinstit la o intrebare : de ce un medic primar,are salariul + 6 garzi,in total ca venit,la jumatatea castigului unui medic de familie ci 100 pacienti ? Nu e corect ,nu-i asa ? Dar pe cine intereseaza /
    • +1 (1 vot)    
      Pentru Barbu (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 15:49)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Barbu

      Buna intrebare. Voi incerca un raspuns.
      Pentruca medicii de familie POT FACE greva.Pun un afis pe usa cabinetului si pleca in plimbare unde vor ei. Au simtit asta , s-au organizat si au sarit de cateva ori cu greva. Si Guvernul , oricare a fost el, a cedat.
      Medicii specialisti din spital nu pot face greva. Cred ca iti dai seama care este motivul. Si pentruca nu pot face greva orice guvernare isi bate joc de ei.
      Da o felie mare de tot la medicii de familie ca sa fie cuminti si ce ramane la medicii specialisti.
  • +3 (5 voturi)    
    carmenbustihan@yahoo.com (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 13:53)

    Carmen [anonim]

    Care plic???? Nu baga nimeni in seama rezidentii din anii 1-3 ... de multe ori sunt confundati cu asistentele :) Imi plac cei care vb din afara doar de dragul de a face bani.. Nu ? Sau care e scopul acestui articol? Cand o sa stai tu nopti nedormite si zile in sir sa inveti fara sa te ridici de la birou.. atunci mai stam de vb ;).. Vrem respect pt ca am muncit pentru el!!!! Ati facut o facultate de 2 lei si aruncati cu pietre in cei ce va stau la dispozitie in cazul in care va simtiti rau... Toti au numai replici negative la adresa noastra si va purtati de parca e datoria noastra sa va salvam.. si totul e gratis pt voi :) Ca doar noi trebuie sa avem constiinta ... Restul populatiei nu.
    • 0 (2 voturi)    
      of (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 21:57)

      hashdoio [anonim] i-a raspuns lui Carmen

      ... citind cele postate, sentimentul e ca urati foarte mult munca pe care o faceti si pe cei care au alta facultate (de 2 lei)... Ce sa mai zicem de cei fara facultate... E cumplit sa crezi ca traiesti intr-o lume imorala care iti pretinde sa fii altfel decat ea: daca e asa, s-ar putea intelege ca nu plicul doare, ci absenta lui. Sau poate ca ma insel.
      Problema multor medici e ca ei cred ca spitalele sunt pentru ei, nu pentru bolnavi.
    • +1 (1 vot)    
      respect (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 22:32)

      IoanaDC [utilizator] i-a raspuns lui Carmen

      Va dau dreptate partial dar...chiar ESTE datoria dumneavoastra sa salvati pe cei bolnavi. Era o chestie numita juramantul lui Hipocrate parca...

      Si nu inteleg de fapt ce doriti, sa primiti si dumneavoastra plicuri? Sau un sistem in care sa fiti salarizati normal? Despre asta e vorba in articol: daca ar exista un sistem de plati directe pentru diverse servicii medicale, in locul plicurilor care merg in diverse buzunare, ar fi bani in sistem pentru marirea salarilor la un nivel decent. Iar doctorii s-ar simti mai respectati fiind platiti legal si nu prin spaga. Respect doriti, despre respect vorbeste si autorul.
  • +2 (2 voturi)    
    comentariu (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 14:27)

    theodor [anonim]

    fiul si nora au luat anul acesta examenul de medic specialist si sunt obligati sa devina someri deoarece in spitale nu exista posturi de medic specialist libere in domeniile lor. sa moatra de foame in romania sau sa munceasca in strainatate
    • 0 (0 voturi)    
      pentru theodor (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 15:51)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui theodor

      Ce specialitate ?
  • +1 (1 vot)    
    ajssgk@yahoo.com (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 18:07)

    Ovidiu [anonim]

    Rezidentii sunt sclavii sistemului medical cu salarii mizere. La rezidenti nu ajunge mita ci la specialisti, asistente, infirmiere. La angajare ca specialist iti trebuie pile si sume enorme de bani( 50.000-100.000$) ca spaga in spitale sau pentru liste de pacienti ca doctor de familie.
    Toti studentii si rezidentii buni de obicei pleaca din tara.
    Eu de exemplu cum termin facultatea anul viitor cum plec in strainatate.
  • +1 (1 vot)    
    cunosc sistemul ca pe buzunarele mele. (Miercuri, 6 noiembrie 2013, 18:40)

    MihaiPahomeanu [anonim]

    De prea multi ani merge din ce in ce mai prost.De cind putem vorbi am incercat (fara patima ) sa sfatuesc pe cei care pot sa faca ceva sa actioneze. Am discutat cu Dl ministru Nicolaescu la Constanta in fata a aprox 200 de medici cu functii de conducere chemati chiar de dinsul spre a fi consultati, am reluat discutiile cu alta ocazie in timpul campaniei electorale . Sincer a parut interesat si chiar parea ca a inteles esenta propunerii mele care suna cam asa ..BUGETUL PE PARAFA SI PLATA LA BUCATA .Dupa citeva minute de discutii a parut convins si a exclamat DOMNULE , ESTI MAI LIBERAL CA MINE , HAI S-O FACEM . Alegerile (alea din 2008 ) s-au pierdut ca si entuziasmul Dlui ministru . Chiar sunt curios si daca ne-om intilni am sa-l intreb Pina. atunci Dumnezeu cu mila.
  • +1 (1 vot)    
    naivi (Joi, 7 noiembrie 2013, 10:39)

    ubercool [anonim]

    Cine crede ca marirea salariilor va reduce/elimina spaga, este, cel putin, naiv.
  • 0 (0 voturi)    
    Medicii de familie romani in strainatate NO THANKS (Joi, 7 noiembrie 2013, 12:21)

    Liza [anonim]

    Unii medici de familie din Romania decid sa migreze.
    E dreptul lor.
    Dar ce se intimpla cu ei dupa ce se instaleaza in strainatate ? Ei bine, unii muncesc ca in Romania. Vine pacientul, ii face trimitere la specialistul de boli X sau Y. Prea putini fac un diagnostic si propun un protocol de tratament. Nu vorbesc de nas infundat si varicela. Problema e ca accesul la specialisti e lent, iar bolnavii nu isi permit sa astepte 3 luni fara diagnostic concret pe motiv ca medicul de familie a preferat prodenta exagerata si a trimis bolnavul la specialist. S-a jucat de-a secretara in loc sa isi faca mesera de medic.
    In cele mai multe cazuri, medicul roman e instalat intr-un sat izolat. Pe o raza de 15km nu mai e nici un alt medic. Specialistul e la 30km ! In majoritatea cazurilor sunt primariile care subventioneaza venirea medicilor straini, le ofera cazare, masina, job la sot/sotie (ceea ce in perioada de criza e bizar pentr populatia locala).
    Exista petitii impotriva medicilor romani, emisiuni TV, articole in presa.

    Imaginea pe care o dau medicii de familie romani migrati in Europa nu e stralucita: secretare avide de bani !

    Scuze pentru medicii profesionisti care se simt jigniti de spusele mele.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu mi se pare corect! (Joi, 7 noiembrie 2013, 20:24)

    Anca [anonim]

    Nu cred ca este corect sa fie puse la zid facultatile mici "fara traditie". La Brasov spre exemplu avem niste rezultate senzationale la rezidentiat. Din studentii care ajung in anul 6, aproape 100% intra la rezidentiat din prima incercare, de multe ori cu note foarte mari. Cunosc "n" cazuri de absolventi de scoli cu traditie in medicina care nu au intra la rezidentiat(aici nu discutam de specialitatea doriata) decat din a 4-a sau a 5-a incercare.
    Atata timp cat exista rezultate pozitive as dori sa nu mai vad persoane care arunca cu pietre fara sa se informeze.
    Brasovul scoate medici destul de bine pregatiti! Si nu, nu se intra foarte usor, in ultimii ani am avut competivitate la admitere gen 8 studenti pe un loc si ultima medie la taxa 8,70. Am vazut cazuri la Carol Davila unde s-a intrat si cu nota 5.
  • 0 (0 voturi)    
    Elimina murdaria ca sa fie curat (Vineri, 8 noiembrie 2013, 13:25)

    ioana [anonim]

    Ca in orice padure, exista si uscaciuni. Oricine a avut de curatat in viata lui ceva, stie ca pentru a ajunge la curatenie trebuie sa inlaturi inainte murdaria.
    Afirm acest lucru pentru ca eu vreau ca inainte, in orice domeniu, sa se faca o "curatenie" a celor care profeseaza acolo. Nici in medicina nu sunt scutiti astfel de oameni. Asa ca un prim pas ar fi inlaturarea "mizeriei", a acelora care asteapta spaga /mita / plic/ plocon, cum s-o numi, pentru a face un serviciu (pe care implicit oricum orice salariat il plateste prin contributiile la stat pentru sanatate). Asadar cine merge pe principiu "imi dai ceva ca sa fac un serviciu pentru care oricum sunt platit", trebuie eliminat.
    Dupa ce s-a inlaturat mizeria, atunci urmeaza ca un sistem mult mai bine pus la punct in tara sa functioneze in privinta alocarii banilor (cu prioritizarea cuvenita: viata, cultura, educatia inaintea altor activitati care nu sunt prioritati)


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi