Cresterea numarului accidentelor cu gaze naturale in care am fost solicitat sa particip in calitate de expert judiciar, m-a determinat, să efectuez un studiu asupra fenomenului, concluzile acestuia le prezint încontinuare cu scopul de a trage un semnal de alarma.

Dumitru ChisalitaFoto: Arhiva personala

La inceputul anilor 2000 in sectorul gazelor naturale s-a demarat ideea unei masive restructurari conceptuale. Noua abordare avea la baza principii „importate din alte tari” (chiar daca majoritatea dintre aceste principii au fost folosite in perioada interbelica in sectorul gazelor naturale):

- concurenta;

- echitatea;

- transparenta;

cu scopul declarat de a :

- reduce costurile directe si indirecte de utilizare a gazelor naturale;

- separa costurile pe tipuri de activitati si fortarea diminuarii acelora care sunt foarte mari;

- creste calitatea serviciilor necesare utilizarii gazelor naturale;

- asigura libertatea clientului de a si alege, negocia si contracta diveresele servicii in sectorul gazelor naturale.

Liberalizarea pietei de gaze naturale, a creionat si ideea unei piete a servicilor care insotesc activitatea de utilizare a gazelor naturale:

- proiectare;

- verificare si avizare proiecte;

- constructie conducte si instalatii;

- receptie;

- exploatare instalatii de utilizare;

- verificare instalatii de utilizare;

- expertize.

Aceasta situatie a determinat eliminarea unor activitati care erau anterior integrate, dar netarifate (costul regasindu-se in costul tarifelor de distributie) si aparitia firmelor private care efectueaza aceste lucrari contra cost.

Cererea mare de servicii conexe activitatii de utilizare, efortul redus – intelectual si fizic – de a realiza aceste lucrari, preturile ridicate ale servicilor a determinat cresterea rapida a numarului firmelor care se autorizau sa efectueze lucrari in sectorul gazelor naturale, dar si antrenarea de persoane din diverse alte domenii care si au incetat sau restrans activitatea in ultimii ani, fara pregatire teoretica si experienta in domeniul gazelor naturale. Astfel, s-a ajuns ca peste 1.500 de firme sa se autorizeze in efectuarea de lucrari in sectorul gazelor naturale, reunind peste 15.000 de persoane angrenate in aceasta activitate.

Lipsa culturii tehnice minime in domeniul gazelor naturale la nivelul consumatorilor (bazata pe deviza merge si asa, chiar daca in joc este siguranta lor si a celor care locuiesc in apropierea lor), impactul unor costuri suplimentare asupra consumatorului de gaze introduse odata cu aceste servicii (costuri care nu erau evidentiate/percepute de acesta, ele pana in urma cu cativa ani regasindu-se in tarifele-preturile gazelor), volumul mare de lucrari angajate de o firma etc., au determinat abordarea unor lucrari in afara conditilor prevazute de normativele in vigoare. In fapt cererea pentru astfel de servicii, s-a intalnit „perfect” cu oferta. Pentru o suma mai mica, consumatorul, putea beneficia de proiectarea si realizarea unor instalatii de utilizare de la persoane care cautau piata, chiar daca nu aveau nici un fel de experienta; pentru o suma mai mare, consumatorul putea beneficia de o instalatie care nu indeplinea cerintele din normativele in vigoare, fara a mai fi nevoit sa-si „sparga” casa si sa si monteze un geam mai mare. Fiecare iesea multumit din aceasta tranzactie, consumatorul obtinea costuri mai mici, iar firmele castigau sume frumusele de bani (nefiind puse in situatia de a refuza realizarea nici unei lucrari).

Astfel, unul din scopurile acestei liberalizari a pietei servicilor adiacente utilizarii gazelor, acela de crestere a calitatii acestora, a avut efect invers (nerspectarea normativelor in vigoare), chiar si dezideratul obtinerii unor costuri minime la consumator este unul aparent, deoarece la prima verificare a instalatiei de utilizare (pana cand aceasta era realizata de catre operatorul de distributie) i se punea in vedere consumatorului ca este necesar sa se refaca instalatia de utilizare, conform normativului, pentru a se evita sistarea furnizarii gazelor.

In anul 2011 a fost eliminata obligatia ca verificarea periodica (o data la 2 ani) sa fie realizata de operatorul de distributie care activeaza in zona, aceasta putand sa fie realizata de catre orice firma autorizata, care este aleasa de consumator, si astfel in baza unui pret corespunzator se poate obtine avizul favorabil al verificarii instalatiei („uneori” chiar daca, mai sunt unele abateri de la normativ).

Incepand cu anul 2012 s-a eliminat si ultima veriga a interventiei operatorului de distributie in certificarea asigurarii sigurantei instalatiei de utilizare. Astfel incat, orice societate autorizata poate verifica si aviza favorabil ca proiectul a fost intocmit conform normativului si ca instalatia a fost realizata conform proiectului.

La momentul in care aceste activitati erau realizate de operatorul de distributie, fiind o abordare unitara: proiectare, avizare, executie, receptie, punere in functiune, verificarea periodica a instalatiei si efectuarea efectiva a distributiei de gaze responsabilitatea era superioara atat la nivelul conducerii, cat si la nivelul personalului operativ, deoarece la un accident nerealizarea corespunzatoare a oricarei dintre aceste activitati aduceau raspunderea aceluais operator.

In urma cu cativa ani, s-a realizat externalizarea servicilor auxiliare utilizarii gazelor naturale in mai mule tari din Europa, dar un studiu recent a aratat ca dupa externalizarea tuturor servicilor auxiliare (inclusiv avizarea, verificarea si receptia), au exista tari precum Anglia, unde numarul accidentelor dupa aplicarea acestei metode a scazut si in alte tari precum Italia unde numarul accidentelor a crescut semnificativ!

Sustinator al principilor liberalizarii activitatilor, al activitatilor transparente si al echitatii, consider ca numai modul in care au fost ele transpuse in Romania, complicitatea si duplicitatea autoritatilor a determinat sa se ajunga la aceasta situatie, si care in viitor poate determina cresterea numarului si a gravitatii evenimentelor.

Mimarea proiectarii, avizarii si verificarii instalatilor de gaze, „matrasirea hartiilor”, astfel incat la un eveniment singurul vinovat sa fie victima insasi, care sub imboldul unui discount nesemnificativ isi asuma : „mie nu mi se poate intampla”, va determina tot mai des aparitia evenimentelor de tipul celor din ultima saptamana de la Resita sau Fieni.

Prevenirea acestei starii de fapt poate sa fie facuta prin:

- modificarea legislatiei secundare si impunerea de restrictii dure in acordarea licentelor si autorizatilor si/sau sanctionarea dura a firmelor, persoanelor fizice, institutilor care nu își îndeplinesc obligațile/atribuțile legale; iar daca prin aceasta practica nu reuseste schimbarea fenomenului, chiar

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro