Nu am inceput bine sa citesc proiectul pachetului serviciilor medicale de baza, ca m-a si lovit o propozitie in moalele capului. Scrie acolo ca atat serviciile medicale oferite in pachetul de baza, cat si cele din programele nationale, vor fi oferite gratuit tuturor cetatenilor, indiferent daca sunt platitori de contributii la sanatate sau nu.

Vlad MixichFoto: Cristian Stefanescu

Pai atunci de ce mi-as mai plati constiincios contributia la sanatate? Ca oricum se da mai totul, fiecaruia dupa nevoi.

Ar fi mai eficient pentru mine, cetatean roman si asa impovarat de un stat incompetent si hot, sa declar la fisc mult mai putin decat castig in realitate. Iar apoi, daca vine cineva sa ma ia de guler cerandu-mi datoriile pe ultimii cinci ani, sa procedez exact cum au facut avocatii din Timisoara care au obtinut in instanta anularea datoriilor fata de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Dar vom mai vorbi, cu siguranta, despre asta, daca tot ni s-a dat un pachet de baza alb pe negru.

Altfel, statul continua sa fie foarte generos cu serviciile medicale oferite romanilor, gratuit pe hartie. Asta desi nu a anuntat o crestere semnificativa a bugetului alocat sanatatii in 2014. Schimbarea importanta introdusa de acest pachet de baza nu va produce efecte consistente pentru noi, pentru actualii si viitorii pacienti, ea fiind mai degraba o reorganizarea administrativa.

Ministerul Sanatatii incearca, conform proiectului, sa redirectioneze o buna parte din pacientii care ajung astazi in spitale (40% este cifra inaintata oficial) spre policlinici si medicii de familie.

Aceasta mutare va duce, in logica Ministerului Sanatatii, la scaderea costurilor (medicina de spital fiind mai scumpa decat cea de policlinica) si va crea spatiu fiscal pentru acoperirea tuturor serviciilor pe care statul se angajeaza sa le ofere cetatenilor. Nu suna deloc rau, dar exista doua mari probleme:

1. Policlinicile de stat nu au in prezent indeajuns personal si nici suficienta aparatura pentru a prelua 40% din pacientii care bantuie prin spitale. Un fapt deja remarcat de mai multi medici.

2. Fara intrarea practica in functiune a Dosarului Electronic al pacientului, respectarea de catre medici a recomandarilor din pachetul de baza nu va putea fi urmarita. Deocamdata nu functioneaza nici macar cardul electronic de sanatate, ce sa mai vorbim de dosarul electronic, care depinde exclusiv de eficienta sefului CNAS, tanarul liberal Cristian Busoi.

Tabloul actual ne spune ca Eugen Nicolaescu doreste sa orienteze sistemul medical romanesc catre modelul social britanic (NHS), acolo unde cei mai multi primesc un pachet generos de servicii medicale, acoperite din taxele platite de cetateni. Din aceste taxe, spre sanatate se indreapta anual aproximativ 2000 de lire pentru fiecare persoana.

Ce nu inteleg este cum o tara ca Romania, care are cea mai mica finantare per capita pe sanatate din Uniunea Europeana, isi va putea permite sa ofere fiecaruia dintre oamenii sai servicii medicale dupa necesitati.

Dar poate face ministrul Nicolaescu o vraja si se rezolva.

S-a revenit si asupra proiectul de modificare a statutului spitalelor: acestea se vor putea organiza sub forma de fundatii, regii autonome sau societati comerciale. Se incearca astfel responsabilizarea managerilor de spitale care vor primi mai multe puteri si, consecutiv, mai multa raspundere. Excelent este ca proiectul de lege prevede explicit ca, in cazul unui faliment, spitalele respective si terenul pe care ele se afla nu pot ajunge la vreun afacerist smecher si nici nu li se poate schimba destinatia medicala sau sociala.

Dar aceste spitale se vor putea imprumuta de la banci si isi vor putea inchiria cladirile si aparatura medicala - eventual unor privati – daca ele nu sunt cumparate din fondurile Ministerului. Ce mai: se pregateste un nou rai pentru baronii locali in subordinea carora se afla deja jumatate din spitalele romanesti. La ce pret credeti ca va inchiria cumnata-manager de spital un aparat scump achizitionat pe banii Consiliului Judetean catre domnul profesor proprietar de clinica privata si frate cu primarul?

Din pacate o astfel de situatie nu e deloc ipotetica pentru ca proiectul conserva mai departe politizarea conducerii spitalelor (posturi foarte ravnite la nivel local): in Consiliul de Administratie majoritatea o vor detine in continuare oamenii numiti politic si nu inteleg cum vor putea evolua in bine spitalele romanesti daca vor fi conduse de acelasi tip de oameni, dependenti de un partid sau altul, nu de propria competenta profesionala.

Dar poate face ministrul Nicolaescu o vraja si se rezolva.

Despre proiectul incorect intitulat de crestere a veniturilor medicilor am mai scris aici, dar Ministerul a revenit cu doua modificari importante. Daca in varianta initiala medicul primea 60% din tariful platit de pacientul tratat in spitalul public in regim privat (stiu ca e contradictorie formularea, dar asa este ea folosita in documentul oficial), acum el va primi 50%.

Multe clinici private retin pentru ele 60% din tarif si dau medicului doar vreo 40% (asta pentru medicii cu un anumit renume). Varianta initiala ar fi stricat piata si viata multor patroni de clinici private.

Dar daca tot vorbim despre cresterea salariilor medicilor sa vedem si ce este dispus concret sa ofere Ministerul Sanatatii:

  • pentru medicii specialisti si primari Ministerul poate aloca in plus (doar poate, nu se obliga sa o faca)  doar 5% din fondurile de salarii deja prevazute in bugetul spitalului;

Aceasta inflatie de „poate”, atunci cand e vorba de salariile medicilor din Romania nu implica niciun angajament ferm asumat de catre autoritati. In aceste conditii, nu inteleg cum vor putea fi opriti in tara medicii foarte buni si cum va disparea plicul catre doctor?

Dar poate face ministrul Nicolaescu o vraja si se rezolva.

La final, dupa acest torent de noi legi (pentru a caror promovare a fost nevoie de ceva curaj politic), ministrul Eugen Nicolaescu a asezat pe tort o mica cireasa: in spatiile publice va fi obligatorie prezenta defibrilatoarelor semiautomate, aparate care pot ajuta in caz de infarct si pot fi folosite de orice trecator.

Doar ca ministrul a avut ghinion.

In aceeasi zi in care el facea acest anunt, o foarte importanta revista stiintifica a publicat un studiu* (asupra caruia mi-a atras atentia colegul Aurel F. Marin) in care se concluziona asa: in Danemarca aproape 45% din stopurile cardiace sunt resuscitate de trecatori, dar doar in 2,2% din cazuri au fost folosite defibrilatoarele existente in spatii publice. Diferenta a fost facuta de cursurile de resuscitare cardiopulmonara urmate de 15% din populatia daneza. Organizarea acestor cursuri este de obicei mult mai ieftina decat achizitionarea unui morman de defibrilatoare semiautomate.

Dar poate face ministrul Nicolaescu o vraja si le primim pe gratis.

* "Association of National Initiatives to Improve Cardiac Arrest Management With Rates of Bystander Intervention and Patient Survival After Out-of-Hospital Cardiac Arrest", Mads Wissenberg et al., Journal of the American Medical Association, 310(13): 1377-1384 October 2, 2013.