Saptamana trecuta Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine (caci aceasta e denumirea completa a unui minister pompos care nu a realizat nimic pana in prezent), Dan Sova, a declarat, ca ceea ce finanteaza Uniunea Europeana nu coincide cu interesele tarii noastre. O declaratie anti-Europa, atat de normala in discurul liderilor actuali. Dansul facea trimitere la tronsoane dinautostrada Transilvania care spune el nu sunt importante pentru UE dar extrem de importante pentru Romania. Prin aceasta declaratie se poate deduce faptul ca acest minister nu intelege nimic din strategia europeana de dezvoltare, Europa 2020, ca nu exista nici un fel de dialog sau comunicare intre acest minister si celelalte ministere (Ministerul Fondurilor Europene si Ministerul Dezvoltarii Regionale), si, cum de atatea ori ne-a obisnuit acest guvern, ca de fapt UE e de vina si nu Romania.

Gratian MihailescuFoto: Arhiva personala

Situatia actuala a POST (Programului Operational Sectorial Transport)

Infrastructura este o conditie de baza a dezvoltarii economice, a atragerii investitorilor straini, a dezvoltarii turismului. POS-ul a fost unul dintre programele cheie avand un buget de 5.7 miliarde de euro pentru 7 ani de zile, din care noi am absorbit undeva la 10%. Potrivit unei analize, la finele anului 2012, Romania avea 529 de km de autostrada. Scriam in trecut ca «Nu avem autostrazi, nu avem bani, nu accesam fonduri dar, paradoxal, infrastructura romaneasca a inghitit in ultimii ani miliarde de euro. Iar cand se construieste, se construieste prost. Doar doi ani este garantia pentru o lucrare. » Iar domnul Sova venea cu o nouaexplicatie halucinanta : In Romania, nu se fac autostrazi pentru ca licitatiile pentru alegerea constructorilor dureaza cu anii.”Din aceeasi analiza, realizata de Hot News, reiese ca din 2012 si pana in prezent, (mai 2013) guvernul Ponta nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014, cand e posibil sa nu avem tronsoane de autostrada ce ar putea fi inaugurate.

Deci POST nu a absorbit nici macar un sfert din cat i-a fost alocat, si atunci cand se construieste se facecu preturi enorme, mult mai mari decat in alte tari. Dar asa au aparut in Romania miliardarii, constructori de sosele.

Scriam cu ceva timp in urma ca la putin timp dupa ce POST a fost deblocat, Comisia Europeana a inceput sa deruleze proceduri de infringement pentru incalcarea legislatiei europene privind achizitiile publice, pentru reabilitarea drumului national intre Crasna si Iasi. Procesul de regionalizare care se anunta poate amplifica aceste practici deoarece nu existaun mecanism la nivel regional care sa controleze si care sa sesizese timpuriu aceste pericole.

Neconcordanta finantare UE – nevoi Romania

In Romania indicatorii de dezvoltare propusi in documentele strategice pentru perioada 2007-2013 au fost prost stabiliti, nevoile de dezvoltare au fost lacunar redate si nu a existat o viziune strategica intre obiectivele stabilite si proiectele finantate.Anul acesta avem aceeasi problema: negocierile pentru 2014-2020 au esuat de doua ori in acest an, de fiecare data Comisia a considerat documentele propuse ca fiind imature si irelevante pentru procesul de dezvoltare economica.Prima oara in martie 2013 cand Comisia a spus capropunerea facuta de guvernul Romaniei nu întruneste înca minimele conditii de calitate si credibilitate pentru a permite un dialog informal eficient privind viitoarele documente de programare”, iar a doua oara in iunie cand Comisia a considerat propunerea neprofesionista: “Nicio lectie învațata din implementarea programelor în perioada 2007-2013, în multe sectoare”

O analiza a colegilor de la curdeguvernare, care citeaza Comisia Europeana, sustine ca Guvernul Romaniei a copiat efectiv documentatia europeana, în speta recomandarile specifice de tara: “Copy/paste după CSR-uri, neancorat în analiza tematica (Copy/paste of CSRs, not anchored in the thematic analysis), Nicio lectie învatata din implementarea programelor 2007-2013, pentru multe sectoare)”.

Iar despre viitorul POST in Romania se spune ca : Lista oscilanta de prioritati, fara justificare sau referire la nevoia de prioritizare, în toate sectoarele. Nicio referire la Masterplan și la prioritizarea nevoilor de cheltuire. Nicio referire la siguranța rutiera.” Ati inteles domnule Sova despre cum sta treaba cu documentele de la transport, care trebuie aprobate de Comisia Europeana?

Europa 2020

Strategia “Europa 2020”esteostrategiede 10ani,propusa de ComisiaEuropeanain martie2010 pentrudezvoltareaeconomieiUniuniiEuropene, ca un follow-up al Strategiei de la Lisabona, care a cam esuat. Aceasta are ca scop“o creștere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii“, cu o mai marecoordonare apoliticilornationalesieuropene. Inobiectivele strategiei apar indicatori privindrataocuparii fortei de munca de la 69% la 75%, de a investi in cercetare si inovatie pana la 3% din PIB, de a reduce emisiile de gaze, de a creste volumul de energie din surse regenerabile, de a reducerata abandonuluiscolar timpuriu si de a reduce numaruleuropenilor care traiesc subpragul saraciei. Obiective indraznete si greu realizabile, mai ales in cazul statelor lovite de criza, care probabil nu vor investi in cercetare si dezvoltare sau in invatamant.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro