Nota de fundamentare prezentata pentru sustinerea impozitului forfetar in turism defineste foarte clar in preambul, “filozofia” noii fiscalitati promovate si anume “solicitarea Prim-Ministru al Guvernului Romaniei de a se identifica o noua modalitate de impozitare pentru agentii economici din domeniul serviciilor”. Grupul de lucru constituit in acest scop la nivelul Ministerului Economiei, Ministrul Delegat pentru IMM-uri, Servicii si Turism a si elaborat Nota de fundamentare, asa cum s-a cerut, “pentru o noua modalitate de impozitare aplicabila agentilor economici din sectorul turistic care sa conduca la promovarea unei etici in afaceri, prin eliminarea concurentei neloiale si conformarea voluntara”.

Radu EnacheFoto: Agerpres
  • Simpla analiza a profitului unei societati sau lipsa acestui profit, nu arata sau califica corectitudinea unei societati

Federatia Industriei Hoteliere din Romania a fost invitata la sedintele de dezbatere a acestei propuneri cuprinsa in Nota de fundamentare si nu a ezitat sa conteste cu argumente, pe langa cifrele prezentate dar si premiza ca, simpla analiza a profitului unei societati sau lipsa acestui profit, nu arata sau califica corectitudinea unei societati. Faptul ca nu are profit de impozitat nu inseamna ca este si evazionist. In cadrul Federatiei noastre avem societati, al caror nume si bilanturi vi-l putem pune oricand la dispozitie, inregistrand pierderi (adica fara a plati impozit pe profit) dar care au platit Statului in perioada acestei crize, fiecare peste 12 milioane de euro taxe, impozite si contributii.

Probabil ca aceste argumente si altele, cum ar fi si cel prin care o societate care are un rezultat de exploatare pozitiv dar depasit de rezultatul performantei financiare (adica dobanzi si diferente de curs de schimb) la care se adauga provizioanele legale, nu sunt considerate suficiente exemple de realitate economica de care Guvernul Romaniei, prin reprezentatii sai sa tina seama, pentru a incerca o alta iesire (decat prin Impozitari) din starea precara a sectorului Turismului si a mediului de afaceri in general.

Piata hoteliera a suferit o mare lovitura in anul 2008, o scadere de peste 25% comparativ cu anul anterior iar de atunci stagneaza in ciuda diferitelor statistici oferite. Si aici ne referim atat la gradul de ocupare cat si la tarife care, coroborat, au afectat drastic nivelul incasarilor, deci al veniturilor.

In plus, daca tot suntem detinatori de mijloace de productie, suntem obligati conform legilor in vigoare sa le si reevaluam. Am constatat ca s-au depreciat si pierderea aceasta s-a reflectat clar si se reflecta in bilanturile noastre. Pe de alta parte scazand valoarea activelor au scazut garantiile la Banci iar pentru a sustine imprumuturile luate pentru construirea lor am adus mai multe active drept garantii pentru a reintregi nivelul acceptat de banci sau am intrat in “probleme” ca insolventa, faliment sau inchidere de unitati.

Cumva, ni s-a spus ca nu este normal ca o societate sa nu plateasca impozit pe profit timp de 3-5 ani la rand. Ca si cum aceasta criza economica este ceva normal de vreme ce dureaza de 5 ani de zile iar toate statele, inclusiv Romania, se lupta sa o depaseasca.

  • O intrebare secundara, de ce oare baza de impozitare nu s-a calculat in lei, moneda noastra nationala,  veniturile la care se face referinta fiind in lei? Va cuprinde Codul Fiscal referiri la Euro?

Degeaba, nu ne crede nimeni ca aceasta criza a afectat foarte mult industria turismului atat in substanta cat si in fapt. S-a pornit in aceeasi Nota de fundamentare de la o analiza fractionata, indicandu-se ca baza de calcul, un impozit pe profit datorat sau colectat (?!) in 2011, nu stim nici acuma exact despre ce vorbim, impartit la numarul de locuri de cazare evaluate a fi fost disponibile in 2011 iar impartirea a dus la o cifra de 55 EUR pentru un loc de cazare in camera ca baza de impozitare sugerata. O intrebare secundara, de ce oare baza de impozitare nu s-a calculat in lei, moneda noastra nationala, veniturile la care se face referinta fiind in lei? Va cuprinde Codul Fiscal referiri la Euro?

Daca vinzi o camera pentru clienti “Corporate” – o vinzi in regim single, nu poti sa obligi pe nimeni sa mai stea in camera cu cineva, iar cand o vinzi pentru clienti “Leisure” – atunci poti sa speri ca o camera cu doua paturi (insa majoritatea camerelor din unitatile de cazare au pat matrimonial) chiar va gazdui 2 persoane desi, de multe ori, clientii opteaza pentru contrariu in cazul in care nu calatoresc cu familia. Unitatea hoteliera de masura pentru Industrie este CAMERA si nu locul in camera, fara ca prin aceasta sa sugeram sa se ridice Impozitul la 110 euro/camera. Pe de alta parte tot in industria (pe care specialistii folositi se pare ca nu o cunosc) dubla ocupare a unei camere nu se taxeaza dublu, ci pana la max 1,2 tariful negociat dupa caz (politica de vanzari, brand, lant, etc).

Este oare nevoie de o noua “impartire” a contribuabililor din Turism, care de altfel sunt in general societati comerciale, pe categorii de active precum hotel, motel, pensiune, vila, etc si acestea, pe o categorisire urmatoare de numar de paturi, scaune, localizare teritoriala si apoi sezoniera?!

Poate fi, de pilda un hotel functionand intr-un Municipiu, mai contribuabil conform Notei, decat unul functionand in mediul Rural sau este mai contribuabil in functie de Sezon sau relieful din apropiere Mare / Munte?

  • Simularile, cu rezultatele favorabile, aduse continuu ca argument in favoarea aplicarii Impozitului nu au fost niciodata prezentate

Un alt argument extrem de puternic al introducerii acestui nou impozit este crearea de noi locuri de munca si limitarea/diminuarea muncii la negru. Aceasta reiese, dupa cum vedem din Nota de fundamentare unde exista un paragraf in care ni se propune, din partea acelorasi specialisti elaboratori de studii, diminuarea « cu 0,5 % valoarea impozitului pentru fiecare NOU angajat cu norma intreaga declarat in plus fata de numarul mediu de salariati aferenti anului anterior ». Asadar cei care au fost corecti pana acum si au avut toti angajatii declarati si inregistrati corect si pentru care au platit taxe si contributii vor fi chiar defavorizati in comparatie cu cei care pana acum utilizau munca « la negru » sau « la gri »…

Simularile, cu rezultatele favorabile, aduse continuu ca argument in favoarea aplicarii Impozitului nu au fost niciodata prezentate desi noi avem mari temeri ca IMM-urile vor fi grav afectate neavand nici macar venituri pentru a plati acest Impozit, iar implementarea negandita sub toate aspectele si corelatiile va conduce la tratamente discriminatorii si inechitabile fara garantia eliminarii evaziunii.

Negocierile cu patronatele nu stim cand au avut loc desi noi am participat la toate sedintele. Sunt patronate care au acceptat concluzia materialelor prezentate in Nota si patronate precum FIHR-ul care nu le-a acceptat. Nu s-a negociat nimica nici macar nu am vazut Proiectul de Act Normativ ca sa avem eventual pe ce negocia.

  • Raspunsuri destul de descurajante pentru noi de la Ministerul Finantelor

Sigur ca principala motivatie pentru acceptare, a unor patronate, a fost nu « justificarea » din Nota ci mai degraba declaratia Doamnei Ministru Grapini ca ”viitoarea modalitate de impozitare a societatilor va inlocui impozitul de 3% pe cifra de afaceri sau 16% pe profit” lucru pe care unele patronate l-au crezut dar lucru de care FIHR se indoieste puternic tinand seama si de pozitia reprezentantilor Ministerului de Finante consultati, care la cateva intrebari FIHR referitoare la:

- deductibilitatea totala a cheltuielilor, au devenit extrem de precauti in afirmatii;

- eliminarea controalelor fiscale de vreme ce vorbim de un impozit forfetar pretins si achitat de contribuabil, a condus la negari vehemente in ciuda afirmatiilor Primului Ministru citat in prezentare;

- tratamentul fiscal al vanzarii unui activ dintr-o societate cu CAEN calificat pentru Impozit Forfetar, a creat un alt impas;

- tratamentul fiscal al altor activitati care se desfasoara pe coduri CAEN corespunzator unor obiecte de activitate secundare intr-o societate care plateste impozit forfetar pe baza CAEN activitate principala, nu a primit nici un raspuns;

- tratamentul privind deduceri de TVA pentru anumite sectoare (exemplu balnear), a primit un sec NU.

Dupa cum remarcati raspunsuri destul de descurajante pentru noi.

FIHR, care functioneaza in Industria Turismului de peste 20 ani, intr-un mediu economic romanesc despre care nu stim daca a fost mai degraba propice evaziunii fiscale sau functionarii corecte si-a mai pus in legatura cu acest Impozit si un alt numar de intrebari:

1. Oare chiar sa fie introdus un astfel de Impozit pentru combaterea evaziunii fiscale si stimularea mediului de afaceri in conditiile in care exista o puternica si completa legislatie in vigoare care doar trebuie aplicata?

2. Care ar fi avantajele introducerii acestui nou Impozit chiar si din perspectiva guvernantilor, o complicare suplimentara a Codului Fiscal?

3. Va asigura acest nou Impozit, ce trebuie consfiintit prin Codul Fiscal amendat cu 6 luni inainte de aplicare, fara evaluari arbitrare si vremelnice, echitatea tratamentului fiscal al fiecarui contribuabil ? Se va conforma acesta voluntar asa cum spera Guvernantii?

La toate aceste intrebari am fi putut si mai putem gasi o sumedenie de raspunsuri dar de fapt Raspunsul este unul singur.

Ne vom trezi cu un nou Impozit, suplimentar, care va afecta direct rezultatul operational si care nu ne va scuti de celelalte taxe, impozite si contributii de tot felul stipulate de legislatia in vigoare.

Restul raspunsurilor sunt pentru visatori nu pentru oameni de afaceri.

N.Red. Radu Enache este proprietarul lantului hotelier Continental si presedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania