La un an de la instalare, premierul Victor Ponta si guvernul sau se mentin la cote de incredere foarte bune desi performantele sale economice sunt modeste, planul de guvernare lipseste, putinele masuri sunt adoptate haotic, liberalii afla deseori de la TV despre intentiile primului-ministru, nepotismul a devenit politica de stat, PSD si PNL sustin public politicieni acuzati de coruptie in loc sa se delimiteze de ei si cu toate acestea opinia publica le acorda credit masiv. Vi se pare putin lucru? Aruncati o privire in Franta pentru a vedea cum se poate prabusi in cateva luni increderea unor politicieni. Pentru mult mai mult, liderii USL sunt bine-merci dupa un an. De ce unii platesc iar altii nu?

Dan TapalagaFoto: Hotnews

Aceasta este, de fapt, o mare realizare a premierului Victor Ponta. Guverneaza prost, dar sta bine. Nu e putin lucru.

Actiuni care ar darama alte guverne se dovedesc in cazul nostru inofesive. Bombe care ucid in alta parte destine politice se fasaie la noi in cateva zile. Nastase, Voiculescu si Fenechiu la un loc nu reusesc sa stirbeasca increderea in Guvernul Ponta oricat s-ar stradui zilnic.

Insusi Victor Ponta are toate motivele sa fie putin derutat. Daca nu taie pensii si salarii, ce altceva trebuie sa faca totusi un premier daca prin absurd isi pierde mintile si vrea neaparat sa se comporomita? Greu de spus dupa ultimul an. Isi mai aminteste cineva de plagiatul lui Victor Ponta? Daca tot implineste un an in fruntea guvernului ar fi bine sa ne amintim. Prin Europa, acuzatia de plagiat a facut ravagii. A scos din circuit sefi de stat, ministri, politicieni. Numai la noi premierul a trecut prin tot tambalaul ca gasca prin apa.

Va mai amintiti cum tuna Victor Ponta anul trecut impotriva gazelor de sist si impotriva instrainarii resurselor "pe nimic"? In treacat fie spus, aceste teme le regasim in motiunea de cenzura care au dus la caderea guvernului Ungureanu in Parlament. Ati sesizat vreo cadere in sondaje, vreun tremur de indignare in societate dupa ce guvernul Ponta s-a rasucit, schimbandu-si radical pozitia odata instalat la putere?

Guvernarea USL a ridicat nepotismul la rang de politica de stat. Veti spune ca toate guvernele de dupa 90 au procedat la fel si e corect. Guvernul USL se remarca insa prin cel putin doua trasaturi: fenomenul se manifesta la varf si la vedere iar rubedeniile nu sunt instalate pe post de ficus bugetar ci ajung in functii de decizie. In acest fel, se deschide larg drumul coruptiei instituionalizate. Angajarea unor oameni de incredere din randul cumetriilor politice (nasi, fini, verisoare, frati) in pozitii cheie urmareste eliminarea riscurilor atunci cand functia publica e pusa sa lucreze in folosul unor interese particulare.

Mai aruncati o privire la clanurile Ponta si Rusanu extinse peste guvern, urmariti ceva mai atenti angajarile din ministere. Nu trece zi sa nu auzim ca verisoarea premierului, fratele mistrului x, fina ministrului y au ajuns in functii importante in absenta oricarei competente sau calificari in domeniul cu pricina.

Victor Ponta a facut pace cu marele sau dusman, chiar schimburi de amabilitati cu Traian Basescu. Un lucru bun, pe fond. Nu exista alta solutie rationala in afara coabitarii. Insa nici asta n-a lasat urme. Publicul a inghitit-o, mai putin Voiculescu. Cu toate maraielile Antenei 3, desi liberalii fac eforturi sa-l lege pe liderul PSD cat mai strans de Traian Basescu, tot liderul PNL, Crin Antonescu, este cel care coboara incet si sigur in sondaje, nu Victor Ponta "tradatorul". Pe scurt, orice ar face si ar zice, premierul este departe de contraperformanta socialistilor francezi, prabusiti in doar cateva luni si asta pentru mult, mult mai putin.

Dar pentru ce trebuia totusi sa plateasca Victor Ponta? A furnizat motive chiar din primele zile de guvernare. Cand s-a instalat la putere, prima grija a premierului a fost mutarea Inspectoratului de Stat in Constructii de la Ministerul Dezvoltarii in directa subordonare a primului ministru. Pe data de 8 mai 2012, in prima sedinta de guvern, cand prioritatile unui nou guvern erau teoretic cu totul altele, Victor Ponta s-a ocupat de niste manevre suspecte cu ISC. Ulterior, ISC a incercat sa-l scape pe Adrian Nastase de acuzatii in dosarul Trofelul Calitatii. Asa s-a nascut cazul Grajdan, acuzat de tentativa de favorizare a infractorului.

Fostul premier a fost condamnat pe 20 iunie 2012 la doi ani de inchisoare din care a executat efectiv noua luni. Eliberarat conditionat, Nastase a fost primit cu bratele deschise in PSD, fiind reabilitat politic fara ezitare. Doar pedepsele complementare l-au impiedicat sa se implice mai activ in viata politica.

S-a suparat cineva la alegerile din toamna din cauza ca Victor Ponta a adoptat decizii care se pot incadra lejer la tentativa de favorizare a infractorului? A avut cineva de obiectat ca, intr-o tara UE, un prim-ministru primiste cu fanfara la congresul partidului sau un corupt dovedit, un condamnat eliberat conditionat? I-a afectat asta imaginea publica?

Evident ca nu. Toate aceste gesturi politice care, subliniez, in orice alta tara disloca increderea publicului, au fost tratate la noi cu maxima indiferenta. A obtine acest efect in masa, indiferenta totala, este o mare realizare politica. Nu te poti mandri cu ea prin Europa, fireste. Dar nici nu poti trece cu vederea faptul ca Francois Hollande se scufunda pentru mai putin, iar noi avem cazul curios al premierului Victor Ponta. Acesta prospera politic desi toate prostiile comise intr-un an arata mai urat decat la francezi.

Veti intreba, poate: bine, bine, dar chiar n-a facut nimic bun? La asta se reduce un an de guvernare USL? Tot cu penalii, nepotismele, Nastase, Voiculescu, Fenechiu ne scoateti ochii? Hidroelectrica, rezilierea contractelor cu baietii destepti, stoparea furtului, rapoartele corpului de control si sesizarile la DNA, pe astea nu le vedeti? Ba da, numai ca ar fi cam penibil sa adaugam acte curente de guvernare la capitolul realizari. In raport cu promisiunile, cu asteptarile populatiei, guvernul Ponta nu prea are ce pune in bilantul sau. Il mai ajuta presedintele Traian Basescu apeland la statistica, la balante comerciale si alte grafice din care rezulta in final ca putea fi mai rau, dar e totusi bine si ca guvernul Ponta are marele merit de a nu strica.

Colegul Dan Popa a facut eforturi laudabile sa identifice zece masuri cu plus, dar n-a gasit decat aprecieri de ordin general gen macrostabilitate, alti indici economici masurati in zecimale, plata TVA la incasarea facturii si eternele bune intentii de "innoire a fiscalitatatii" niciodata concretizate. Altfel spus, ne bucuram ca guvernul n-a facut mai mult rau, masurand un fel de bine care stagneaza si consideram asta o realizare notabila. Este, sa admitem, o performanta daca ne gandim la discursul anti-UE, anti-FMI si anti-investitori straini racnit in campanie de PSD si PNL.

Oricum o intoarcem, premierul Victor Ponta si PSD au castigat politic pe toate planurile in ciuda faptului ca, la o socoteala de bun simt, iese pe minus. Orice alt guvern era deja tocat de dimineata pana seara la TV, mancat, spulberat daca se comporta doar pe sfert ca USL. Cea mai mare realizare a USL ramane, cum spuneam la inceput, arta de a vinde bine ceva prost.

Periculoasa o tara cu opozitie parlamentara slaba, fara alternativa reala, cu presa controlata de moguli politicieni, cu un public tot mai dezangajat, aproape indiferent la viitor! Intr-o astfel de tara, realitatea devine monopolul unui mic grup de cetateni. Ceilalti nici macar nu-si mai fac iluzii. Traiesc deja in plina fictiune.

P.S. O nota pozitiva in final la sugestia cuiva mai intelept decat mine: daca tot avem realitatea asta, macar sa profitam cumva de pe urma ei. Sa-i incurajam pe Victor Ponta si USL sa adopte masuri impopulare dar necesare cat se mai bucura de increderea populatiei, de liniste si de pace sociala.