O alta interpretare a "succesului" emisiunii de obligatiuni in USD

de DP     HotNews.ro
Luni, 18 februarie 2013, 8:15 Actualitate | Opinii


Fiecare guvern, indiferent de culoarea politica, este nerebdator sa ne anunte de fiecare data cand se imprumuta pe pietele internationale. Bineinteles ca de fiecare data imprumuturile sunt un succes. Iar definitia succesului este aleasa de guvern: dobanda mai mica decat a unei tari alese aleatoriu, o dobanda mai mica realtiv la ultima emisiune dar care era la o scadenta diferita, sau asa cum ni s-a spus saptamana trecuta aici la cea mai mica dobanda din istorie. Cei care urmarim aceste piete stim ca ne aflam in fata unei masini de propaganda care isi alege de fiecare data sistemul de referinta in asa fel incat actiunea respectiva sa para un succes. Revenind la cel mai recent mesaj, nici acesta nu este adevarat, scrie Florin Citu pe blogul lui.

Romania s-a imprmutat mai ieftin de la FMI-BM-CE.

O sa fie mai multe voci care o sa se uite la aceasta emisiune de obligatiuni din mai multe unghiuri: valuta si perspectivele acesteia, perspectivele de crestere economica reala, efectele unei datorii publice din ce in ce mai mari etc. Eu am sa ma atrag atentia asupra altui lucru: increderea investitorilor straini in economie.

Mesajele oficiale leaga de fiecare data o dobanda mai mica de increderea investitorilor straini in economia locala. De exemplu comunicatul de vineri spune “Stabilitatea adusă de Guvernul Victor Ponta creşte încrederea investitorilor în ţara noastră: România a contractat cel mai ieftin împrumut extern de după 1990″.

Asa sa stea lucrurile? Da, dar nu pentru Romania. Acest rationament este normal pentru tarile care emit obligatiuni constant. Obligatiuni pentru care exista o piata secundara reala cu adancime si la toate scadentele. Romania a emis in dolari a doua oara. “Piata” pentru aceste obligatiuni este de aproape 2 miliarde de euro. Altfel spus la nivel global nu exista. Ce ne spune totusi acest randament scazut? Ne spune ca exista interes pentru tari “exotice”, numai ca pe piata obligatiunilor exotic nu inseamna si bun.

De fapt interesul pentru aceasta emisiune ne arata exact ca invesitorii straini nu au incredere in economia local si in politicile economice implemnetate la noi. Aceasta concluzie este sustinuta de un alt indicator: investitiile directe. Acest indicator masoara mult mai bine increderea investitorilor straini in economie decat emisiuni de obligatiuni sporadice. Dupa cum se vede in graficul de mai jos (in milioane eruo) care arata cu cat au crescut datoria publica externa si investiile directe in fiecare an din 2009 si pana in 2012 inclusiv, pietele financiare prefera sa finanteze guvernul romaniei prin obligatiuni in loc sa investeasca in economia reala. De ce? Pentru ca desi nu exista o piata foarte mare pentru obligatiuni ele sunt un instrument mult mai LICHID decat orice invetitie in economia reala. Faptul ca investitorii straini prefera obligatiunile de stat la termene scurte nu arata ca au incredere in economie. Din contra, arata ca vor sa riste puntin pentru un randament mult peste medie.



Citeste textul integral si comenteaza pe blogul lui Florin Citu






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4681 vizualizari

  • -3 (11 voturi)    
    Pai graficul asta, nu va ajuta in... (Luni, 18 februarie 2013, 10:25)

    finutza [utilizator]

    ... demonstratia dv. E usor de vazut ca datoria publica a tot scazut, (de cateva ori chiar); e drept, a scazut si nivelul investitiilor directe (dar nu in acelasi ritm, totusi), dar se observa ca in 2012 s-a realizat ceea ce de fapt trebuia sa se intample de mult: volumul investitiilor directe a depasit volumul datoriei publice...
    • +3 (5 voturi)    
      Gresit! (Luni, 18 februarie 2013, 13:17)

      ticbis [utilizator] i-a raspuns lui finutza

      Definitie:

      "Datoria externa este suma în valutã datoratã, la un moment dat, de o tara altor tãri si/sau institutii financiare internationale în baza creditelor primite de stat (guvern) si de întreprinderi private, dar cu garantia statului (datoria publica externa), precum si de firme sau persoane private si care urmeaza a fi achitata intr-o perioada mai mare de un an (datoria externa privata, negarantata public)."

      - Deci, o datorie publica redusa inseamna ca statul nu a mai fost atractiv pentru institutii financiare, firme sau persoane private carora sa le garanteze imprumuturi pe termen mediu; adica asta inseamna ca titlurile de stat pe care BNR le pune in vanzare pe piata nu sunt atractive pentru cumparare pentru banci, firme sau persoane private; mai simplu, statul vrea sa vanda catre terti niste hartii carora le garanteaza valoarea doar peste doi ani dar nu le cumpara nimeni (este ca si cum ai vrea sa imprumuti pe cineva cu niste bani pe care nu-i ai acum, dar ii promiti ca-i vei avea peste doi ani, dar nu te crede nimeni);

      - Investitiile directe sunt cele facute de catre firme din bani proprii, fara sa apeleze la imprumuturi de la stat; adica eu investesc intr-o activitate in Romania venind cu banii mei din America, fara sa cer vre-un imprumut statului roman.

      - Daca investitiile directe scad (adica nu mai vine nimeni sa-si bage banii proprii sa deschida o afacere in Romania) si in acelasi timp datoria publica scade (adica statul nu mai poate atrage investitori financiari prin imprumuturi pe termen mediu si lung bazate nu pe bani cash, ci pe promisiuni guvernamentale), asta inseamna ca econonia este in regres puternic. Adica, nici nu vin oamenii sa investeasca banii lor, nici statul nu poate face rost de bani prin vanzarea de titluri de stat catre banci.

      - Ideal ar fi ca atat investitiile directe cat si datoria publica sa creasca cat mai mult posibil; asta ar insemna bani multi rulati in economia romanesaca (banii lor+banii viitori ai statului).
      • -3 (3 voturi)    
        Ai dreptate... (Luni, 18 februarie 2013, 15:10)

        finutza [utilizator] i-a raspuns lui ticbis

        ... doar daca iei in considerare strict manualele economiei capitaliste. Dar din 2008-2009 incoace, aceste manuale nu mai dau solutii viabile. Si sunt state care nu prea sunt afectate de criza mondiala (sau, ma rog, au o crestere economica mai mica) cum e cazul Chinei, Braziliei, Argentinei, Poloniei, Australiei, Noii Zeelande, etc. Iar ce spui tu (ca ar fi ideal), in cazul Chinei nici nu functioneaza, fiindca acolo datoria publica aproape ca nu exista, iar investitiile directe sunt pana in inaltul cerului (chiar la propriu, in unele cazuri)...

        Sincer, nu contrazic ce spui, dar eu ma refeream la ceea ce dorea sa sugereze articolul pe care-l comentam. Adica, simplist prezinta, simplist comentez si eu...
        • 0 (0 voturi)    
          Fara a avea pretentia ca ma pricep... (Luni, 18 februarie 2013, 19:13)

          Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui finutza

          ...am impresia ca discutia a pornit de la o premisa gresita. Prin "investitii directe" in sensul descris in articol, eu inteleg plasamente in obligatiuni de stat, si nu fonduri alocate mijloacelor productive. Comparatia lor cu datoria ar fi fost relevanta intr-adevar, sub rezerva randamentului investiilor, dar nu e cazul. Articolul tratand un subiect diferit, manualele capitaliste imi par in orice caz mai bune decat speculatiile alimentate de discipolii celor care din "Capitalul" au inteles numai ce a subliniat I.V. Stalin cu cerneala rosie.
          • -1 (3 voturi)    
            Gresesti (Luni, 18 februarie 2013, 19:40)

            finutza [utilizator] i-a raspuns lui Mihail_AD

            In articol se spune asa: "Acest indicator (al investitiilor directe - s.m.) masoara mult mai bine increderea investitorilor straini in economie decat emisiuni de obligatiuni sporadice". Deci se face distinctie intre investitiile directe in economie si increderea in emisiunea de obligatiuni.
            • +1 (3 voturi)    
              Intr-adevar, am citit printre randuri (Luni, 18 februarie 2013, 22:51)

              Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui finutza

              Odata corectat, ma pot uita mai atent si la grafic.
              Ar fi o amagire sa spunem ca pe baza comparatiei dintre cele doua valori stam mai bine.
              Ignorand celelalte variabile, care nu sunt prezentate, situatia este asemanatoare cu cea din anii '80, cand datoria externa fusese platita, dar nivelul scazut al investitiilor a contribuit la prabusire.
              La fel, e eronat sa credem ca nu se simte criza in tari ca Brazilia sau China. Adevarul e ca ei au simtit-o cu mult inaintea noastra si o simt si acum. Numai ca nu e pentru toata lumea.
              Semnalul de alarma al d-lui Catu ramane valabil, mai ales intr-o perioada cand statisticile sunt fortate pana la mistificare.
    • 0 (2 voturi)    
      ai dreptate.. (Luni, 18 februarie 2013, 15:06)

      lucyan [utilizator] i-a raspuns lui finutza

      asa au gandit si specialistii lui ponta cand au anuntat vineri marele succes si atractivitatea guvernului... alaturi de marii analisti de la antena 3, binenteles...
      sunteti varza dar va pricepeti la orice...
  • -1 (3 voturi)    
    Ok (Luni, 18 februarie 2013, 10:31)

    Xorciser [utilizator]

    Dar obligatiunile emise acum sunt pe zece ani...deci nu e termen scurt....

    Mie argumentatia mi se pare gresita din punctul asta de vedere.

    Interesul oarecum crescut e din cauza JP Morgan Index, mai degraba. Nu zic ca asta e singura explicatie.
  • -3 (5 voturi)    
    ERA MAI BINE CU 6% ? (Luni, 18 februarie 2013, 10:55)

    dincannes [utilizator]

    Ce spuneti, nu se va putea masura, dar nu este un pas inapoi, asta este sigur.
  • +5 (7 voturi)    
    mda.... (Luni, 18 februarie 2013, 11:06)

    translativus [utilizator]

    ....trist este ca ne pierdem in amanunte irelevante si nimeni nu mai pune intrebari esentiale :
    - De ce trebuie sa traim din imprumuturi ?
    - Ce s-a facut cu banii din celelalte imprumuturi?
    - Ce s-a facut cu banii din vanzarea (privatizarea) industriei si resurselor naturale ?
    - Cine sunt vinovatii pentru starea jalnica in care ne aflam si de ce nu sunt trasi la raspundere?
    - Cat va trebui sa ii mai suportam pe cei ce nu stiu decat sa ne indatoreze ?.....etc
    • +1 (3 voturi)    
      La prima intrebare as avea eu un raspuns (Luni, 18 februarie 2013, 12:28)

      finutza [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Se fac noi imprumuturi fiindca cele vechi au ajuns la scadenta, si trebuie rambursate. Este o forma de a prelungi boala. Si tinde sa devina o practica a oricarui guvern, prin acest mod fiecare "se scoate" la timpul prezent, lasand celor care le urmeaza, povara...
      • +1 (3 voturi)    
        doamna..... (Luni, 18 februarie 2013, 15:59)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui finutza

        ....ceea ce spuneti dvs este o constatare corecta a faptrelor, problema este ca guvernele fac aceste imprumuturi iar noi, copii si nepotii nostri vom trebui sa returnam banii, cu dobanda cu tot.
        Copii care se nasc acum sunt deja datori cu peste 2600 E fiecare si datoria este in continua crestere.
        Suntem pe drumul greciei si nu este bine !
    • -1 (7 voturi)    
      Raspunsuri (Luni, 18 februarie 2013, 13:45)

      ticbis [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Cateva exemple care se vor a fi raspunsuri la intrebarile tale:

      - Cate milioane de romani conduc acum o masina luata in leasing sau locuiesc in case luate cu credit de la banca? Era mai bine ca sa traiasca vreo 20-30 de ani fara masina si fara locuinta proprie pana cand strangeau banii necesari pentru ambele "obiecte"? Tot asa si cu statele; se imprumuta pe tremen lung pentru a facilita dezvoltarea imediata. Problema este doar daca esti credibil pentru ca cineva sa-ti ofere imprumuturile.

      - Tara cu nivelul cel mai ridicat al datoriei publice este USA; credeti ca americanii o duc mai rau decat noi? Din contra, cau cat au o datorie publica mai mare si cu cat investitiile private sunt mai mari, cu atat cresterea economica este mai mare!

      - Problema nu este cat de mult ne indatoreaza statul, problema este rezultatul acestei datorii; daca statul se indatoreaza si noi ne alegem cu autostrazi, scoli, spitale, armata, politie, infrastuctura si unitati economice performante, atunci datoria publica se justifica pe deplin. Daca insa banii imprumutati de catre stat ajung in averile private ale lui Nastase, Vantu, Patriciu, Voiculescu sau Becali, atunci da, nu se merita!
      • +1 (3 voturi)    
        cred ca sunteti pe alaturi.... (Luni, 18 februarie 2013, 15:50)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui ticbis

        ....cu esemplele !
        - "Tot asa si cu statele; se imprumuta pe tremen lung pentru a facilita dezvoltarea imediata." - Unde vedeti dvs DEZVOLTAREA IMEDIATA ??? Poate in conturile smecherilor, cele super dezvoltate.
        - "Tara cu nivelul cel mai ridicat al datoriei publice este USA; credeti ca americanii o duc mai rau decat noi?". Stiu ca americani o duc mult mai bine decat noi dar aceasta pentru ca ei folosesc imprumuturile si pentru investitii.
        - "Daca insa banii imprumutati de catre stat ajung in averile private ale lui Nastase, Vantu, Patriciu, Voiculescu sau Becali, atunci da, nu se merita!". Daca aveti asemenea certitudine, cele scrise de dvs mai sus nu isi mai au rostul.
  • +1 (3 voturi)    
    Cuvintele au sens?! (Luni, 18 februarie 2013, 12:27)

    stef_an [utilizator]

    "O sa fie mai multe voci care o sa se uite la aceasta"
    Voci care se uita? Asta e din seria:
    "Sa nu vad picior de soldat cu mana in buzunar."
    • 0 (4 voturi)    
      A fost un caz cand "vocea" a fost considerat... (Luni, 18 februarie 2013, 12:52)

      finutza [utilizator] i-a raspuns lui stef_an

      ... substantiv propriu: "The Voice" i se spunea marii artiste Whitney Houston. Dar... mai multe voci...?
    • +1 (3 voturi)    
      sau din seria.... (Luni, 18 februarie 2013, 15:52)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui stef_an

      ...." o mana criminala a dat cu piciorul si a spart chiuveta ".


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by