Proiectul de buget pentru 2013 si modificarile la Codul Fiscal indica suprematia PSD in interiorul USL. Masurile majore anuntate sint de stinga, mai degraba populiste, cu impact imediat asupra electoratului pauper si impact negativ pe mediul de afaceri si, mai ales, asupra clasei de mijloc. Un exemplu elocvent este cresterea salariului minim (fara ca economia sa fi inregistrat vreo crestere de productivitate) in detrimentul unei negocieri cu FMI pentru scaderea taxarii muncii, in momentul in care Fondul a dat semnale ca este dispus sa accepte o astfel de discutie.

Cristian PantaziFoto: Hotnews

Reamintesc ca o "mea culpa" postata de site-ul FMI de economistul-sef al institutiei in primele zile din ianuarie 2013 arata ca Fondul a subestimat efectele politicilor de austeritate asupra economiilor europene si este gata sa ia in calcul masuri de incurajare a cresterii economice. Primele semnale ale delegatiei FMI venita la Bucuresti la mijlocul lunii ianuarie 2013 mergeau in aceeasi directie: scaderea CAS sau CASS la angajator ar putea fi luata in discutie.

Numai ca Guvernul a ignorat complet aceasta posibilitate, desi liberalii au militat intotdeauna pentru scaderea taxarii muncii. Nu a existat nici o iesire publica a unui membru al Executivului care sa enunte scaderea CAS ca tema de negociere cu delegatia FMI/CE/Banca Mondiala. Iar aceasta ar fi fost o masura care ar fi ajutat cu adevarat mediul economic sa creeze noi locuri de munca. Dar ar fi avut doua neajunsuri majore: 1) impact negativ imediat pe buget care ar fi necesitat masuri de acoperire a golului creat; 2) si-ar fi aratat efectele pozitive pe termen lung, nu imediat, ceea ce dauneaza interesului PSD/Victor Ponta de a puncta electoral.

In schimb, Guvernul a decis sa penalizeze tocmai sectorul privat si pe cei care obtin venituri din activitati independente prin cresterea salariului minim pe economie. Efectul asupra mediului privat e explicat aici de colegul meu, Dan Popa, iar efectele asupra liber-profesionistilor decurg din corelarea contributiilor la sanatate cu salariul minim (vezi aici explicatia). Banuiesc ca liberalii nu sint foarte fericiti cu aceasta solutie.

Cele trei noi taxe din domeniul energiei si resurselor minerale au in schimb rolul de a acoperi gaurile provocate in buget de reintregirea salariilor, indexarea pensiilor si cresterea punctului de pensie. Eventualele nemultumiri ale companiilor vizate - toate mari contributori la bugetele de stat - sau amenintarile cu cresterea preturilor vor produce un val de indignare populara, pe principiul "aveti profituri nesimtite, n-o sa muriti daca mai reduceti din ele". Taxele pe companiile bogate servesc din nou intereselor electorale ale stingii - va aduceti aminte de incercarile presedintelui Francois Hollande de a supraimpozita veniturile mari in Franta?

Nici aceasta supra-taxare a companiilor mari nu e o idee tocmai liberala.

Acestea sint doua dintre cele mai elocvente dovezi ale suprematiei PSD in interiorul USL in ceea ce priveste actul de guvernare. Ele se adauga la impartirea ministerelor, o miscare prin care Ponta a ciuntit serios portofoliile mari ale liberalilor, dupa cum recunostea chiar Varujan Vosganian intr-o iesire publica taxata dur de acelasi Victor Ponta.

In bugetul pe 2013 mai e de semnalat si scaderea sumelor pentru portofolii care, in mod traditional, inseamna investitii mari. Un exemplu este suma alocata pentru transporturi, dupa cum a demonstrat colegul meu, Victor Cozmei. Si asta in conditiile in care investitiile in transporturi si energie, plus fondurile europene, sint unanim privite drept singurele oportunitati reale ale economiei romanesti in acest an.

O ultima proba de foc pentru orientarea acestui guvern este problema restituirii proprietatilor. Termenul de gratie este aprilie 2013, moment de la care Guvernul trebuie sa ia o decizie legata de modul in care ii va despagubi pe fostii proprietari. In proiectul de buget nu exista un capitol dedicat acestor cheltuieli, dar exista inca posibilitatea modificarii proiectului. PSD nu a fost niciodata un mare partizan al retrocedarilor, in timp ce PNL a fost mai degraba de partea fostilor proprietari.

PS: De remarcat filosofia lui Victor Ponta in legatura cu masurile economice adoptate sau preconizate. Taierile de salarii sau taxarea pensiilor (masuri care afecteaza direct cetatenii) sint inlocuite de masuri care ii pot afecta indirect (taxe mai mari pentru companiile din energie/resurse naturale). De asemenea, premierul nu foloseste niciodata cuvinte precum "austeritate" sau "taieri", inlocuindu-le cu "buna cheltuire a banilor publici" sau "venituri suplimentare la buget". Premierul a invatat lectia PDL/Traian Basescu, care platesc costurile politice ale masurilor dure comunicate abrupt.