Ca fost mecanic la CFR, bunicul a urmărit ştirea cu “trenul groazei” care a făcut două zile pe ruta Galaţi – Bucureşti. A rezumat scurt: “pe vremea mea se lăsa cu puşcărie“.

La cele 80 de ierni ale sale, tataie înţelege bine viscolul dar bănuieşte şi eroarea umană. Aşa a conchis, că pricepe vremea dar nu şi vremurile. De la televizor a rămas cu pulsul ridicat şi indignarea de fost CFR-ist dar mai ales cu deruta că nu l-a lămurit nimeni asupra cauzei. “În rest, toate bune, la voi la Bucureşti? puteţi ieşi din casă? aveţi tataie grijă cu mâncarea, auzi! neapărat să-mi ziceţi că trimit d-aici din sat pe locomotivă”. Şi eu regret farfuria aia de pe acoperiş și zecile de canale care i-au dat năvală în gospodărie.

Trenuleţul groazei din presa românească

Trenul groazei din Bărăgan a stârnit mimetic trenuleţul groazei din presa românească. Ştiţi cum se face: fiecare dă link la link la link fără pic de valoare adăugată şi uite aşa toate articolele sunt precum vagoanele după ştirea iniţială. E epoca ştirilor copy-paste, fără reportaj, investigaţie, şedinţă de redacţie, confirmare din trei surse, echilibru, fără d-astea. M-am ars la rându-mi îngurgitând de-a valma nişte înfierare amestecată cu opinii alarmiste şi declaraţii brute. În timp am învăţat că presa românească trebuie consumată cu maximă atenţie la etichetă, mai abitir decât la ingredientele specificate pe alimentele din comerţ. Nu de alta, dar produsele de presă conţin la fel de multe E-uri.

Dar chiar nimeni să nu meargă mai departe să caute eroarea umană? Uneori unii reporteri nu sunt decât nişte stative umane de microfoane. Cu disclaimerul aferent, mi-am activat reporterul Google din mine și vă ofer cele zece minute de clickuială pe subiect.

Prima întrebare: cum pleacă o locomotivă la drum pe timp de iarnă?

Recent, a intrat în vigoare acea lege drastică privind obligativitatea echipării pe timp de iarnă a autoturismelor ce circulă pe drumurile publice. Nu sunt familiarizat cu domeniul feroviar, dar cu siguranţă există normative în privinţa circulaţiei în condiţii de cod portocaliu. Mai mult, reglementarea utilizării infrastructurii feroviare se intersectează de multe ori cu norme de siguranţă naţională, nu mai zic de interes public.

Doi: care e prioritatea, câteva sute de pasageri sau câteva zeci de cisterne? Cetățeanul sau Corporația? CFR sau GFR?

În acest paragraf veţi cunoaşte iniţialele GFR însemnând Grup Feroviar Român. Pompos nume pentru un operator feroviar privat, o feudă în spatele căruia se află un (cum altfel?) controversat capitalist de stat; sau de cumetrie cum i-ar zice un fost preşedinte. Cunoaşteţi specia: firme-căpuşă, privatizări dubioase, contracte preferenţiale cu statul etc.

Faceţi cunoştinţă cu fierarul Gruia Stoica, un gălăţean poziţionat pe locul 11 în clasamentul „Forbes România 500 de miliardari” pe 2010 şi mai departe vă las cu articolul din Adevărul unde-l veţi descoperi între săracii şi cinstiţii lui Ion Iliescu, alături de Adrian Năstase şi Omar Haysam, dar şi printre penalii Cornel Penescu şi Constantin Nicolescu. “Băieţii deştepţi“, cum li se zice. Iar tovarăşul Gruia Stoica e unul dintre ei, un gălăţean care şi-a bătut joc de un tren întreg de gălăţeni cu tot cu fotbaliştii campioni din Galaţi.

Să răspundem la prima întrebare.

O garnitură GFR cu 40 de vagoane cisternă şi o bobică tracţiune porneşte la drum fără plug! I s-a dat drumul pe linie curentă la “intervenţii de sus “. Fără plug a reuşit să adune suluri de zăpadă, nu a mai putut înainta, a asigurat 30 de vagoane în linie curentă, după care a plecat în gară cu 10 vagoane, urmând să le tracteze pe rând pe celelalte. Cele 30 de vagoane rămase în linie curentă au acţionat ca un zid în faţa viscolului, înzăpezind linia dublă, pe care trebuia să treacă IR-ul Galaţi – Bucureşti. Câte şiruri de neglijenţe şi abateri s-or fi adunat în povestea de mai sus?

Dar nu e tot!

Cireaşa de pe tort – pe sectorul IR-ului s-a mai dat drumul pe dublă la un tren de marfă, astfel încât trenul de călători a rămas prizonier între două obstacole. Şi cu asta am răspuns şi la a doua întrebare: cisternele sunt mult mai importante decât călătorii blocați în viscol.

În asigurări se fac tot felul de calcule de risc pentru probabilitatea unei situaţii extreme. Combinaţi neglijenţele şi abaterile (a se citi mișculațiile) de mai sus cu condiţiile meteorologice şi rezultă o frumusețe de probabilitate a unui incident.

Sursa mea e la liber: un forum de pasionați de trenuri, de altfel mult mai credibil decât toate televiziunile care au turuit pe subiect. Când aşa zişii specialişti, eternii părerişti din studiourile de televiziune îşi dau cu părerea de la astrologie la fizică nucleară trecând prin politica externă, permiteţi-mi să dau crezare unor forumişti care măcar discută în limbaj tehnic. N-am trei surse că nu sunt reporter, alta mi-e meseria din care susțin societatea prin taxe și impozite.

Aşadar bunicul a intuit bine, a fost viscol dar a fost şi ceva eroare umană, provocată de neglijenţă sau corupţie sau ambele. O întrebare pur retorică: se lasă cu puşcărie?

Altă întrebare. Ar mai fi fost subiectul ăsta aşa urmărit dacă nu s-ar fi urcat în tren şi nouă fotbalişti de la campioana en-titre Oţelul Galaţi?

Dacă tot ne-am îmbarcat în trenul groazei să continuăm călătoria.

Intră în scenă tovarăşul Adrian Vlaicu, directorul de marketing al CFR Călători.

Respectivul domn este responsabilul cu comunicarea, reprezintă imaginea companiei, se presupune a fi vânzătorul-şef, omul cu oferta îmbietoare de servicii

Adrian Vlaicu

Adrian Vlaicu

Foto: La coltu' strazii

excepționale, cel care ar trebui să ştie să-ţi vândă un bilet de tren şi dacă alternativa ar fi o limuzină. “Piarul”.

Şi începe să-şi facă fişa postului, adică să comunice, adoptând o atitudine tovărăşească trădată de încruntătura de “tovarăşu’ director” şi încercând să-şi controleze răbdarea funcţionărească pusă la grea încercare. Genul care salută cu “Să trăiţi” şi i se pare normal ca director de… marketing.

Marketerul nostru mustăcios cade repede în ridicol contrazicându-se cum că “viscolul puternic şi căderile de zăpadă nu au putut fi prevăzute” deşi admite că au fost notificaţi asupra codului portocaliu “pe mai multe zone”. Gura păcătosului adevăr grăieşte fiindcă el înşuşi recunoaşte că în ciuda codului portocaliu, blocajele au existat numai pe această rută. Adică ruta cu cisternele de mai sus.

Iar dacă vreţi studiu de manual despre cum să NU comunici public, avem şi continuarea: “Nu vor fi percepute tarife suplimentare de transport în ciuda faptului că nu se circulă pe rută directă, se circulă pe rută ocolită!” Tupeu maxim, găsiţi personajul pe Știrile Protv.

Epilog

Între timp, pe același viscol, pe ruta Feteşti – Ciulniţa câţiva mecanici dedicaţi au spălat imaginea CFR. Şi i-au făcut şi treaba directorului de marketing al CFR, fiindcă

Vlaicu contra mecanici

Vlaicu contra mecanici

Foto: La coltu' strazii

în acest caz o imagine chiar face cât o mie de cuvinte iar ei au avut inspiraţia să se filmeze în plin viscol, muncind cu barba şi sprâncenele îngheţate. Filmarea merită urmărită, măcar primele minute.

Dar să daţi neapărat şi la secvenţele din ultimele zece secunde, meseriaşii rămân meseriaşi şi v-au pregătit o prăjiturică regizorală demnă de orice locomotivă respectabilă. :D

Branşa feroviară rămâne una aparte chit că sunt mecanicii din filmuleţ sau pasionaţii de trenuri de pe forumul de mai sus. Ştiu asta de la bunică-miu care la 80 de ani încă se aprinde pe subiect.

Trebuie să fii născut pentru aşa muncă” explică molcom unul din mecanicii din clip. Unul din miile care din vară aşteaptă disponibilizările CFR cauzate de pierderile companiei. Nu ştiu dacă directorii CFR “sunt născuţi pentru aşa muncă” dar sunt convins că nu “talpa CFR” a provocat pierderile respective. Şi că iar nimeni n-o să facă puşcărie.

Citeste si comenteaza pe blogul La coltu' strazii.

UPDATE: Precizari de la Grup Feroviar Roman

Reprezentantii Grup Feroviar Roman au transmis redactiei HotNews.ro precizari legate de acest articol.

"In perioada in care s-au inregistrat conditii meteo nefavorabile, niciun tren al GRUP FEROVIAR ROMAN nu a provocat inzapeziri sau blocări ale circulatiei trenurilor de calatori, prin urmare, nici ale trenului InterRegio Galati-Brasov 1732.

Mai mult, GRUP FEROVIAR ROMAN a participat, cu locomotive si personal, la curatarea sectoarelor de cale ferata inzapezite si la inlaturarea consecintelor ninsorii, alaturi de lucratorii CFR.

Informatiile pot fi verificate contactand si Comandamentul de Iarna care functioneaza in cadrul Ministerului Transporturilor"