A fost un an bogat in evenimente si transformari, unele fundamentale, ale domeniilor de educatie, formare profesionala si cercetare.

Stefan VlastonFoto: Hotnews

La inceput de ianuarie, prima lege publicata in MO, Legea 1/2011, a fost Legea Educatiei Nationale (LEN). Aparuta dupa dezbateri si lupte politice aproape la baioneta, cu contestatii la CCR, cu o contralege (varianta Andronescu), dezbatuta in Senatul Romaniei, aproape nimeni nu mai spera s-o vedem la liman. Curtea Constitutionala a Romaniei avea sa decida, cu larga majoritate, ca LEN este constitutionala, urmand sa fie promulgata si pusa in opera.

Adevarul este ca sistemele de educatie si formare profesionala erau incremenite in tiparele anterioare anului 1990. Fara legatura cu piata muncii si cu evolutiile in plan mondial, cu interese locale si regionale de dezvoltare, dar cu fenomene nocive, de genul „fabricilor de diplome”, erau caracterizate de catre Comisia Miclea ca „ineficiente, inechitabile, nerelevante si de slaba calitate”. Iar despre invatamantul superior: insule de excelenta intr-o mare de mediocritate.

Evaluarile internationale (PISA, TIMSS, PIRLS), ne puneau la colt, trimitandu-ne pe ultimele locuri din Europa si din lume. Mediul de afaceri se plange ca nu gaseste forta de munca calificata pe care sa-si intemeieze afacerile. Competitivitatea economiei romanesti este in grea suferinta, din acest motiv.

Schimbarile presupuse de LEN sunt fundamentale, revolutionare, unele de lunga durata, altele etapizate in urmatorii patru-cinci ani, in sisteme prin traditie inertiale si conservatoare. Mizele erau aparitia unei mase critice a salariatilor din invatamant care sa creada, sa sustina reforma. A doua miza, depasirea punctului critic, de la care nu mai exista cale de intoarcere. Prima miza cred ca a fost atinsa, lipsa grevelor, disparitia sindicatelor din peisajul public si media, derularea bacalaureatului 2011,( un soc in lumea scolii), sustinerea larga, aproape unanima, din media si spatiul public, sunt dovezi ale afirmatiei.

Cealalta miza nu cred ca a fost atinsa. O schimbare de regim in 2012, cu venirea la putere a USL, ar putea anihila principalele prevederi ale LEN, antinepotism, antiplagiat, anti fabrici de diplome, anti camarile universitare, anti cumulurilor multiple, antipolitizare si clientelizare a scolilor, ar putea aduce revenirea la promovarea intereselor fabricilor de diplome, legate prin fire vazute si nevazute de parlamentari, de oameni din executiv.

Invatamantul superior a beneficiat de o implementare mai rapida a prevederilor LEN. Cele mai importante sunt:

  • clasificarea universitatilor si ierarhizarea programelor de studii, cu ajutorul unei asociatii internationale;
  • constituirea CNATDCU (Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare) si CNCS (Consiliul National al Cercetarii Stiintifice), intr-o componenta eliberata, in sfarsit, de eternii sefi care au subordonat educatia propriilor interese. Cu participarea unor specialisti din diaspora sau chiar experti straini de la universitati de prestigiu;
  • Alocarea granturilor pentru cercetare dupa evaluarea proiectelor realizata exclusiv de experti straini, o premiera absoluta in Romania
  • Hotǎrârea Guvernului nr. 681/29 iunie 2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat;
  • Standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior, a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare și a atestatului de abilitare;
  • Metodologiei-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învǎţǎmântul superior;

Suntem in momentul important al schimbarii rectorilor si organismelor de conducere din universitati. Ministrul Daniel Funeriu transmite un mesaj. „Fac un apel către elitele României să îşi asume puterea în casa lor, adică în universităţile României. Dacă nu o faceţi, veţi fi primii care veţi suferi“.

La Universitatea din Bucuresti a fost ales rector, fiind si unic candidat, Mircea Dumitru, 51 de ani, profesor si multi ani decan al facultatii de filosofie al Universitatii. Mircea Dumitru are stagii la Tulane University, New Orleans, Louisiana, S. U. A, The University of Tulsa, Tulsa, Oklahoma, U. S. A., The Graduate School and University Center of The City University of New York.

Citeste tot articolul si comenteaza pe

Contributors.ro