Toamna se culeg roadele oricarei primaveri. In urma cu cateva luni cand primul ministru turc Recep Tayyip Erdogan a facut o vizita in

Alexandru BalasescuFoto: Arhiva personala

Libia, a beneficiat de o primire demna de un rockstar (acestea au fost cuvintele unui

oficial american preluate in presa turca). Deja de un timp Turcia insasi are un statut de rockstar

in regiune dar si in relatia cu Europa si mai ales cu Statele Unite. Acest lucru nu mira pe

nimeni, dat fiind atat politica sa externa non-conflictuala insa asertiva (vezi declaratiile

despre regimul Assad) cat si cresterea economica de peste 8% care o transforma intr-un

model de rezilienta in contextul financiar actual din perspectiva Euro-Americana.

Ce sta la baza acestei cresteri si cat de sustenabila pe termen mediu si lung este ea?

Iata intrebarea care macina in momentul de fata atat pe amicii cat si pe mai putin amicii

Turciei. Una din directiile curente de analiza sustine ca Turcia acum este

foarte asemanatoare Europei imediat premergatoare crizei, cand imprumuturile cu

dobanda mica au dus la supraincalzirea economiei si la consum nesustenabil cu

rezultatele pe care le traim astazi. Este adevarat, daca privim strazile comerciale

ale Istanbulului am putea fi socati de opulenta consumatoare, la fel cum si masinile de

politie Minicooper sau Nissan Juke pot mira turistii europeni (in paranteza fie spus sunt

o alegere ideala pentru stradutele inguste de pe colina Beyoglu din Istanbul). In acelasi

timp cultura consumului pe credit se dezvolta iar piata imobiliara este in continua

crestere in acest context. A vedea insa doar aceste aspecte si a judeca dupa ele

inseamna a baza analiza doar pe jumatate din tablou. Sunt doua caracteristici

importante, una ce tine de sursa cresterii economice si alta de cultura specifica locului

care fac ca scenariul catastrofa in cazul Turciei sa nu fie cel mai probabil (desi nu

imposibil).

Prima deosebire fata de Europa sau Statele Unite are fi (de-)industrializarea.

Hiperconsumul in vest a fost concomitent cu delocalizarea industriei si accentul pus pe

economia serviciilor. Din contra in Turcia cresterea economica are ca sursa

denationalizarea din anii ’80 care a dus la aparitia deja celebrilor ”tigrii anatolieni”,

antreprenori locali bine ancorati in retele de schimb economic globale care au preluat si

revigorat industria muribunda. La ora actuala Turcia are o baza de productie locala si o

clasa antreprenoriala solida care ii permite sa isi extinda interesele economice si sa

investeasca international (inclusiv in Romania).

In al doilea rand in Turcia familia extinsa continua sa aiba o importanta vitala, atat

simbolic cat si financiar. Ea actioneaza ca o plasa de siguranta pentru individ, care pana

la urma, inainte de a apela la un sistem de credit bancar apeleaza la o retea de rudenie.

Multe din afacerile de succes din Turcia sunt afaceri de familie, iar nume ale unor familii

proeminente au devenit adevarate marci pe care le gasim din sistemul bancar pana in

mecenatul cultural sau educatia superioara - Koc si Sabanci fiind doar exemplele cele

mai cunoscute.

Aceste doua caracteristici au facut Turcia sa traverseze relativ rapid (daca nu usor) o

criza economica in 2000 si au contribuit semnificativ la trecerea mai degraba lina prin

anul 2008. Ramane de vazut cat de puternici determinanti vor fi si in viitoarea decada.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro