Dezbatere HotNews.ro - Contributors: Identitate nationala vs. cedarea suveranitatii catre UE

Criza si patriotism

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 1 decembrie 2011, 14:37 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
De Ziua nationala a Romaniei avem multe intrebari si spaime, putine certitudini. Exista astazi - si nu doar la noi - tentatia de a supralicita identitatea nationala. Este, poate, si un efect al crizei economice, care schimba azi fata Europei. In astfel de vremuri tulburi, intra in actiune groaza colectiva de ziua de maine, teama de disparitie in neantul istoriei. Cand totul ne fuge de sub picioare, avem nevoie de repere, de borne fixe. Or, pe romani pare sa-i lege, culmea, voluptatea injuraturii, placerea de a-si denigra propria tara. Si gasesc destule motive reale dar multi nu fac nimic pentru a schimba ceva.

Ce inseamna, azi, sa-ti iubesti tara? Cat mai conteaza identitatea nationala intr-o Europa in care conceptul de stat-natiune, lansat acum doua secole, in timpul revolutiei franceze, s-a perimat? Am voie astazi sa iubesc una, doua sau trei patrii in acelasi timp? Una poate fi tara de origine, de care ma leaga traditia, memoria si un set de valori. Alta poate fi tara de adoptie (Spania, Italia, Franta etc), care ma seduce printr-un contract social mai corect, prin perspectiva unei vieti mai bune. In fine, ultima mea patrie ar putea fi chiar spatiul acesta vast si compozit, care s-ar putea transforma intr-o zi in Statele Unite ale Europei. 

Si apoi, cum iti iubesti tara? Lozincile nationaliste de tipul "romanii sunt calzi si ospitalieri, Romania are peisaje si traditii frumoase" sunt rezultatul contemplatiei fara sens, deseori un fals grosolan. Acesta este un mod primitiv de a-ti exprima dragostea egoista de patrie. Un fel de amor prorpiu gaunos si sterp, care nu intoarce nimic. Sa-ti iubesti cu adevarat tara inseamna sa te doara tot ce-i mai rau, mai putred si mai urat in ea. Daca iti pasa cu adevarat de viitorul natiei tale, lupta pentru a schimba ceva, chiar si cand majoritatea iti va fi potrivnica.

Iti iubesti tara cand iti pasa de binele celorlalti, nu doar de propriul confort. Cand faci mai mult decat sa deschizi simplu gura pentru a o injura. Ar fi mai potrivit sa nu-ti strigi public dragostea de tarisoara ta, cu lozinci sforaitoare si aiureli etnocentriste. Respectul fata de trecutul recent sau indepartat, cultivarea memoriei si a personajelor solare din istorie, sunt esentiale in definirea patriotismului, pentru a putea glorifica, ierta sau razbuna, dupa caz.

Mai inseamna sa accepti, uneori, zadarnicia efortului tau, sa te bati pentru cauze pierdute, sa intelegi ca schimbarile se produc mai lent decat ritmul vietii tale si ca generatiile viitoare vor culege, poate, roadele zbaterilor de astazi. Apoi, de ce n-ar fi munca onesta de fiecare zi, viata traita respectand reguli si principii, o forma onorabila de patriotism? Forta unei natiuni sta in capacitatea unor mase critice de indivizi de a trage cu totii in aceeasi directie, avand sanse egale, sta in institutii functionale si eficiente. Doar de aici se poate naste, in final, si sentimentul mandriei de a fi roman sau german.

La fel ca pe vremea altui imperiu, patria este acolo unde iti este bine. Pana la urma va trebui sa intelegem asta cu totii.

Mai avem apoi de facut trecerea la al treilea nivel. Mai trebuie sa reusim un salt mental, de la patriotismul local si cel national la un fel de patriotism european, daca-i putem spune asa. Asta inseamna sa ne dorim cu adevarat valorile occidentale, sa traim cu ele in noi.

Sentimenul national se destrama si din cauza ca guvernele pierd tot mai multa putere, transferata catre Burxelles sau catre finantatori externi. Or, nici un politician nu accepta usor ca bugetul tarii sale sa fie supervizat de supra-guverne, nu cedeaza usor la moneda nationala (daca o mai are) sau la alte instrumente de putere. In consecinta, elita politica locala are si ea motive de ingrijorare. In aceste zile se discuta soarta Europei. Cata suveranitate mai trebuie cedata catre Bruxelles in chestiuni economice? Cat sunt dispuse sa cedeze marile puteri? Vom avea, in fine, o guvernanta economica europeana? Constitutiile multor tari vor trebui schimbate pentru a permite acest lucru. Daca euro se va prabusi, ne vom intoarce la nationalismele si patriotismele noastre locale, luptandu-ne mizerabil pentru iluzorii salvari individuale.

Europa de astazi, asa cum functioneaza ea, descurajeaza efuziunile patriotarde, insa criza economica scoate la suprafata monstrii xenofobiei. Intr-un spatiu fara granite, strabatut in lung si-n lat de valuri de imigranti, sentimentul apartenentei se dizolva accelerat. Insa discursul anti-imigrationist agitat de extremisti trezeste alte resentimente. Acestea nu au nimic de-a face cu patriotismul, ci cu barbaria in stare pura.

Elita politica de la Bucuresti are obligatia sa mentina cu orice pret Romania in interiorul Uniunii Europene. O alta misiune este sa o introduca intr-o buna zi in clubul celor 17 (Euro). Mai trebuie sa inteleaga apoi ca aceasta tara are inca nevoie de biciul extern pentru a putea progresa.  Isi dispretuiesc poporul acei politicieni care, in numele unei demnitati nationale prost intelese, cauta sa elibereze acum Romania de mecanismele de monitorizare instalate de Comisia Europeana sau de Fondul Monetar International. Pana una alta, ele ne garanteaza mersul inainte.

Multi vad in cedarea de suveranitate catre Bruxelles (legislativa si economica) un atentat la insasi fiinta nationala. Auziti destui politicieni romani care vorbesc cu dispret de Bruxelles, numindu-l Inalta Poarta in sens peiorativ. Altii deplang statutul de "colonie" pe care l-ar avea Romania in raport cu alte tari UE, adresandu-se astfel sensibilitatilor nationalist - primitive. Toti acesti politicieni viseaza in taina la iesirea de pe orbita valorilor occidentale si revenirea la vremurile cand puteau dispune in mod discretionar de puterea lor. ​


Citeste mai multe despre   









13638 vizualizari
  • +69 (75 voturi)    
    Sentimentul ca suntem pe drumul cel bun (Joi, 1 decembrie 2011, 14:47)

    mircea [anonim]

    Noi ca romani avem sentimentul acum ca suntem pe drumul cel bun, intr-o Europa care parca si-a pierdut directia. E paradoxal, nu inseamna ca noi nu suntem mult in urma dar important e ca directia noastra este cea buna.
    De ce?
    Pentru ca:
    - in sfarsit cei care fura, sunt trimisi in judecata si incep sa plateasca
    - pentru ca statul si-a redus cheltuielile si a devenit mai usor de suportat pentru mediul privat productiv
    - pentru ca economia a crescut sanatos pe productie si nu pe credit
    - pentru ca simtim acum ca tot ce vrem sa facem depinde doar de noi, si nu mai suntem incorsetati intr-o tara controlata de un partid
    - ca avem liberatea sa spunem ce vrem sa facem ce vrem atat timp cat respectam legile

    Si cel mai important pentru ca incepem sa avem motive in realitatea din jurul nostru sa iubim Romania! A durat cativa ani in care lucrurile au trebuit indreptate dar cred ca a meritat.
    • +32 (34 voturi)    
      hotii (Joi, 1 decembrie 2011, 14:54)

      dorin valeriu [anonim] i-a raspuns lui mircea

      "insfarsit, cei care fura sunt trimisi in judecata". Foarte bine dar si mai bine ar fi sa nu se mai fure !
      • +25 (27 voturi)    
        eronat (Joi, 1 decembrie 2011, 15:00)

        DanHorea1307693823041 [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

        bine ar fi SA NU SE MAI POATA FURA, altminteri o vom tine tot asa pana ne ia zgaiba pe toti.
      • +24 (26 voturi)    
        nu (Joi, 1 decembrie 2011, 15:04)

        nu [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

        "insfarsit, cei care fura sunt trimisi in judecata"

        nu a spus nimeni ca este un pas suficient, dar este unul necesar.

        sunt de acord cu tine si imi doresc sa ajungem, intr-adevar si cat mai repede, la stadiul in care nu se va mai fura.

        ca societate, consumam o mare parte din energie si resurse pentru a... ne pazi unii de altii.

        si asta ne penalizeaza enorm, mai ales pe termen lung.
      • +2 (4 voturi)    
        e posibil doar sa reduci furtul (Vineri, 2 decembrie 2011, 10:05)

        ale valessa [utilizator] i-a raspuns lui dorin valeriu

        Prin preventie, control şi sancţiune se poate reduce amploarea cu care se fură. Dar nu ai cum, ca stat, să elimini complet furtul, nicio ţară nu a reuşit performanţa asta. Altfel legiuitorul, poliţia, procurorii şi judecătorii din toate instanţele ar fi rămas fără slujbă la ei. La noi e şi mai dificil de realizat o minune peste noapte. Ştii, justiţia la noi e independentă, nu ai voie nici să-i atragi atenţia pentru derapaje majore, că începe să urle. Chiar dacă se schimbă şeful unei instituţii din lanţul de mai sus, dosarele sunt instrumentate şi judecate de angajaţii vechi, de cei cu metehne dobândite - voit sau forţat - în regimurile anterioare. Cum convingi un procuror DNA (fost PNA) să se ocupe şi de cazuri mai mari de corupţie, nu doar de câteva zeci de mii de euro furate de câte un primar?
    • +15 (25 voturi)    
      bla bla (Joi, 1 decembrie 2011, 15:23)

      nicu [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Desigur si Ziua Nationala e un moment propice pentru practicarea sportului national: datu' cu parerea. Sigur toti se intreaba de ce traim de sute de ani intr-un minorat vinovat si aceiasi gasesc imediat si raspunsuri care mai de care mai adanci. Nu toate maximele antice sunt si valabile mai ales acela cu patria care e acolo unde ti-e bine. Asta ar insemna ca de exemplu brazilienii sau indienii sunt patrioti -si chiar sunt- pentru ca nu mai pot de bine acolo. Daca ati vedea cat de greu o duc marea majoritate .....Caderea in mizerie jenanta a notiunii de patriotism in Romania se datoreaza in special politicienilor si mai apoi mediei vandute si de proasta calitate. Alba Iulia a ajuns un loc in care o data pe an partidele politice isi trimit haidamacii la huiduit . Oameni bolnavi la cap de politica de mahala isi fac mendrele pe acolo la fiecare 1Decembrie. Iar ziarele si televiziunile le tin hangul. Ce sa mai inteleaga romanul?? Defilarea armatei de la Bucuresti e unsa cu scarna de sus si pana jos de tot felul de "guru"ai presei care la un test de cultura generala cu siguranta se cufunda in rusine. Politicieni de doi bani isi dau cu parerea despre imnul national despre data zilei nationale despre cine si in ce ordine au stat prin tribune. Ce sa mai inteleaga bietul om? Singurul post TV care a avut un program mai acatari de 1 Decembrie a fost PROTV. Restul si-au gasit momentul sa critice sa scuipe sa vomite sa scoata limba sa ragaie sa fluiere, sa imbaloseze, sa minta cu spume....
      Noi romanii din pacate avem o istorie mica pe care oricat o umflam cu pompa prin manuale tot mica ramane. Si asa mica cum e am mai si ratat de multe ori cu "poarta goala" cum se spune. Avem reflexe si gandire de oameni "mici" care "se descurca", mai cu furatu', mai cu ciubucu'...., n-am avut imperii, n-am cucerit si de prea multe ori am pus capul in tarana. De aceea tot ceea ce tine de patriotism ar trebuie tratat cu grija si sfintenie si nu lasat la mana imbecililor cu sau fara diploma.
      • -13 (17 voturi)    
        reflexe si gandire de Mitici.. (Joi, 1 decembrie 2011, 16:23)

        erasmus de romergan [anonim] i-a raspuns lui nicu

        --si rabinul ce zicea....,tana.tana..!/
      • +12 (12 voturi)    
        program la protv ? (Joi, 1 decembrie 2011, 19:21)

        danarad [anonim] i-a raspuns lui nicu

        eu m-am saturat, ca in fiecare an de 1 Decembrie, sa vad satra lui maruta .
      • +8 (12 voturi)    
        Nu numai bla, bla... (Vineri, 2 decembrie 2011, 10:45)

        Colette [utilizator] i-a raspuns lui nicu

        Da, Pro Tv a facut o treaba buna si nu e primul an in care o face si pentru asta o stimez, chit ca stilul in care o face,de 'Happy Hour' nu e pe gustul meu... Am urmarit insa TVR Info si acolo am gasit o cu totul alta atmosfera fata de acele televiziuni care au gazduit acei 'guru ai presei' de care suntam satui pana peste cap! Romani din toata lumea, corespondenti ai TVR au intrat in direct si au relatat cum isi petrec romanii din strainatate Ziua Nationala! Iar sportul numit 'datul cu parerea' ar avea o cat mai mica audienta daca s-ar incerca o schimbare de atitudine nu numai din partea celor care urmaresc aceste programe, dar in primul rand din partea acestor 'formatori de opinie' care au rasucit mintile romanilor din '90 incoace! FELICITARI, DOMNUL DAN TAPALAGA, EXCELENT ARTICOL, ASA CUM NE-ATI OBISNUIT SI PANA ACUM!
    • -14 (24 voturi)    
      O gluma buna (Joi, 1 decembrie 2011, 15:32)

      Base.ro [anonim] i-a raspuns lui mircea

      "-pentru ca simtim acum ca tot ce vrem sa facem depinde doar de noi, si nu mai suntem incorsetati intr-o tara controlata de un partid" Asta-i buna, e gluma zilei!
    • -1 (7 voturi)    
      Gica Contra ( adica eu) (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:30)

      catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      1. "cei care fura, sunt trimisi in judecata si incep sa plateasca" - se fura extrem de mult si doar ici si colo s-a mai inhatat vreunul din pestii mari. Mariel dosare de coruptie zac in sertare ( Nastase, Mitrea- ca sa dam nume sonore) , fapte ale actualului presedinte nu se pot judeca acci are imunitate ( vezi tranzactia dintre acesta si Popoviciu)
      2. "pentru ca statul si-a redus cheltuielile si a devenit mai usor de suportat pentru mediul privat productiv" - cheltuielile statului ce s-au redus nu au legatura cu mediul privat productiv. Mediul privat are nevoie de taxe mai mici ceea ce statul nu a realizat. TVA de 24% este modul in care statul a mai dat o palma mediului productiv
      3. "economia a crescut sanatos pe productie si nu pe credit" dpdv economic este o mare harababura in aceasta propozitie. Piata libera este cea care reglementeaza economicul. Mediul privat, cel acre domina economicul intr-o tara normala se dezvolta pe baza creditelor .
      4. "pentru ca simtim acum ca tot ce vrem sa facem depinde doar de noi, si nu mai suntem incorsetati intr-o tara controlata de un partid".. nimic mai fals! Firmele resimt ca si pe vremea regimului Nastase cat de viciata de coruptie este actuala administratie. In lipsa carnetului de partid totul se face mai greu.. singura solutie?;; o spaga.. ( intrebarile care se pun este daca Guvernul Boc este sau nu mai corupt ca cel al lui Nastase). Interesele partidului stat PDL ( continuator al fsn-ului si frate cu psd-ul) sunt cele care guverneaza tot. Ordonante de urgenta, asumari repetate de raspundere, depasire a mandatului de catre presedinte - aceste lucruri arata ca statul roman are motorul numit democratie gripat
      5. "avem liberatea sa spunem ce vrem sa facem ce vrem atat timp cat respectam legile" - real dar vocea asta trebuie si ascultata.
      Iubim Romania?.. Poate.. dar cand ai atatia care pleaca spre strainatate ( si vb de acele persoane care sunt considerate capacitati/ medici, it-isti, ingineri ).. clar e ceva gresit
    • 0 (2 voturi)    
      de acord cu autorul... dar...., (Sâmbătă, 3 decembrie 2011, 7:40)

      Mircea II, alt anonim [anonim] i-a raspuns lui mircea

      aveam nevoie de o asemenea expunere onesta si sincera; si eu asa gandesc ds. tara, neam si rele noastre cele de toate zilele.
      La nivelul meu de 'furnica', cand pot si simt, scriu la comentariile de acest fel.... am avut, cred eu, unele pareri pertinente si le-am tot scris si rescris..., tin mine ca la un comentariu am adunat ca 10 voturi si era un comentariu arzator.
      deci, la ce bun sa tot scriu daca nimeni nu ia in seama [paote din cauza acestui vacarm de injuraturi si grosolanii] dar, cert este, ca geaba scriem - singura solutie ..' inca-o revolutie', adica fapte fizice, nu verbale, fapte marunte dar dese ca si picatura chinezeasca, care sa aibe ca tinta eradicarea relelor din jur nostru, relele de la tot pasul.
      Am citit, ieri, ds. un american care a impuscat un negru care, insolent, nu a respectat ordinea fireasca de convietuire.... eu nu indemn pe nimeni la asemenea solutii sau fapte... dar sa stiti ca la un moment dat am inteles frustrarea americanului = cine asista si vocifereaza, fara a actiona, nu este un roman demn sa traiasca simtind consideratia celor din jur.
    • +1 (1 vot)    
      Chiar asa? (Sâmbătă, 3 decembrie 2011, 16:13)

      Cornel [anonim] i-a raspuns lui mircea

      „in sfarsit cei care fura, sunt trimisi in judecata” si sunt, majoritatea, achitati!
      ”statul si-a redus cheltuielile si a devenit mai usor de suportat ”, reducerea s-a facut prin taierea brutala a salariilor si nu prin eficientizare (eliminare licitatii trucate, eliminare proiecte inutile, concepute doar pentru clientela politica, instituirea unui sistem corect de colectare a taxelor si impozitelor si eliminarea evaziunii fiscale si a muncii la negru.
      ”economia a crescut sanatos pe productie ” - inseamna ca ai date mai bune decat are guvernul!
      ”nu mai suntem incorsetati intr-o tara controlata de un partid” - asta asa e, sunt trei partide care sufoca tara: PDL, UDMR si UNPR
      In rest, numai de bine! Asta nu ne impiedica sa iubim Romania!
    • 0 (2 voturi)    
      Hmm! (Sâmbătă, 3 decembrie 2011, 16:24)

      ioil [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Nu mai santem o tara incorsetata de un partid ?Eu cred ca da! Din moment ce in inima tarii se vorbeste de autonomie teritoriala,din mament ce avem un reprezentant prin D-L Laslo Tokes care atata mereu la nesupunere si nimeni in tara asta nu ia nici o masura{de frica} cum puteti spune ca santem pe drumul cel bun?Cum vreti ca cineva sa calce in picioare simbolurile romanesti.drapelul tarii,Avram Iancu,iar vinovatul se plimba liber !!Pentru asta Romanii nu-si iubesc simbolurile pentru ca altii isi bat joc de ele si raman nepedepsiti!
  • +29 (37 voturi)    
    1Dcembrie (Joi, 1 decembrie 2011, 14:52)

    Mih. [utilizator]

    La multi ani, Romania!
    La multi ani, romani!
    La multi ani, Dan Tapalaga!
    Bun, frumos, necesar articol!
    "Iti iubesti tara cand arati ca iti pasa..."
    Da! Trebuie sa ne pese !
  • +5 (9 voturi)    
    criza si patriotism,sau... (Joi, 1 decembrie 2011, 14:53)

    popcorn monta [utilizator]

    patriotism in criza?
    • +1 (1 vot)    
      intrebari cu multe raspunsuri! (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:22)

      nedumerit [anonim] i-a raspuns lui popcorn monta

      si probabil fiecare la fel de valabil si supus inusltelor celorlalti. A. nu cumva e mai valabil patriotismul regional? (olteanul ce-l mistocareste pe moldovean sau invers nu arata patriotism national ci apartenenta regionala) B. cand s-a semnat aderarea si IMPLICIT prioritatea directivelor europene peste legislatia locala nu este o cedare de suveranitate? C. cand deficiul bugetar este aprobat de Bruxelles nu este acelasi lucru? PS. nu cumva unii politicieni (mai ales de scoala SOVIETICA- perfecta samavolnicie internationala -[citat voit]- confunda suveranitatea cu bunul plac al "sefimii"????
  • +24 (28 voturi)    
    identitatea nationala nu se pierde (Joi, 1 decembrie 2011, 14:55)

    bizonul [anonim]

    a fi tara membra UE & NATO nu inseamna ca-ti pierzi identitatea nationala, ci din contra ti-o poti exercita chiar mai bine, cu conditia ca Romania sa devina o tara dezvoltata economic si onesta la capitolul Justitie.
    Cheia propasirii acestei tari consta intr-o justitie adevarata cu coruptii dupa gratii!!
    • +17 (19 voturi)    
      corect (Joi, 1 decembrie 2011, 15:01)

      DanHorea1307693823041 [anonim] i-a raspuns lui bizonul

      nimic nu se poate construi atata vreme cat Justitia nu functioneaza optim.
  • +18 (22 voturi)    
    La multi ani! (Joi, 1 decembrie 2011, 15:07)

    Ika [anonim]

    ,,Forta unei natiuni sta in capacitatea unor mase critice de indivizi de a trage cu totii in aceeasi directie, avand sanse egale, sta in institutii functionale si eficiente''...
    ..La multi ani Romania!.Dumnezeu sa ne aiba in paza!
  • +12 (14 voturi)    
    Forta (Joi, 1 decembrie 2011, 15:19)

    Daniels22026 [utilizator]

    Generatia actuala are "misiunea" istorica de a cladi Europa unita. Nu este datoria contemporanilor de a-si uita tara, neamul si limba. Dimpotriva. Forta Europei va consta in diversitate, toleranta si intelepciune.
  • +21 (27 voturi)    
    Mandria de a fi roman (Joi, 1 decembrie 2011, 15:19)

    Margrethe [utilizator]

    Sentimentele mele pentru Romania nu tin de domeniul rationalului, asa cum nu tin de domeniul rationalului sentimentele parintilor pentru copii si ale copiilor pentru parinti. Pentru mine Romania, nobila sau nu, venerabila sau nu, demna de admiratie sau nu, ramane unica, singura patrie care va salasui totdeauna in sufletul meu, oriunde m-as afla.

    Nu stiu daca "mandria de a fi roman" tine de orgoliu; de regula, asta este privilegiul marilor natiuni. Sentimentele mele pentru tara de bastina tin mai mult de o anume duiosie tandra.

    Mandrie orgolioasa simt, poate, scotienii, atunci cand defileaza muzica militara (drums&pipes) de la Edinburgh.

    Eu insa, ce altceva decat duiosie tandra pot simti de ziua nationala, la vederea manuitoarei de baston din fruntea plutonului muzicii militare care, in momentul defilarii pe sub Arcul de Triumf din Bucuresti, mesteca "ciunga" in prim plan, cu pofta si cu (maxima) indiscretie.

    Spontana, vesela, nonconformista, tara neputinciosilor unde totul este posibil, un pic latino-romana, un pic latino-bizantina - si de-asta absolut niciodata plictisitoare.

    Asta e tara noastra!

    Si noi o iubim asa cum e!
    • +9 (11 voturi)    
      Bravo! (Joi, 1 decembrie 2011, 15:42)

      HN_reader [utilizator] i-a raspuns lui Margrethe

      De-as putea, as da mai multe "plus"-uri
    • +1 (3 voturi)    
      Emotionant! (Vineri, 2 decembrie 2011, 9:26)

      IoanB [utilizator] i-a raspuns lui Margrethe

      Atât de frumos încât mi-au dat lacrimile!
      Să ne trăieşti Margrethe oriunde te-ai afla.

      La mulţi an România!
    • +4 (6 voturi)    
      Felicitari, asa este (Vineri, 2 decembrie 2011, 10:52)

      Colette [utilizator] i-a raspuns lui Margrethe

      Un comentariu cum mi-as fi dorit si eu sa scriu dar inca imi cautam cuvintele....Sentimentele mele de traitor in Romania tin de o anumita duiosie fata de Romania, fata de locul in care m-am nascut, fata de bradul de la poarta, fata de scoala in care am invatat...fata de oamenii de valoare care m-au format, m-au ajutat si imi sunt alaturi! Asta inseamna Romania din punct de vedere sufletesc. Dar Romania trebuie sa insemne si dorinta de mai bine, de reformare si reformulare a multor valori si principii, de schimbare a multor mentalitati. Oricum, noi iubim Romania si incercam sa nu o facem de ras in lume... Au altii grija asta, din pacate!
    • +1 (3 voturi)    
      Felicitari pentru comentariu, (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:40)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui Margrethe

      mi-a mers la suflet!
  • 0 (8 voturi)    
    patriotism vs criza (Joi, 1 decembrie 2011, 15:32)

    bigone [anonim]

    sper ca nu-i cu suparare, dar criza-i mare si de la de "patriotism" se trage!
  • +12 (16 voturi)    
    bla bla (Joi, 1 decembrie 2011, 15:41)

    nicu [anonim]

    De Ziua Nationala pacea politica ar trebui sa se astearna peste tara. Basescu sa se pupe cu Ponta si Antonescu, Vadim cu Tokes, Frunda cu Boc Regele Mihai cu Printul Paul. Toti sa vorbeasca frumos despre ei, despre noi, despre proiectele lor, despre visele lor...In tara asta exista o groaza de lucruri frumoase despre care se poate vorbi cu mandrie si despre care nu pomenim nimic tot anul . Numai morti, violuri, crime, drogati, pedofili, scandaluri. Acum ar trebui macar sa vorbim si de celelalte pe care le tinem la secret. Dar noi nu, acum e ziua stransului de gat, datului cu capul de pereti, scuipatului intre ochi, maraitului printre masele, piedicii pe la spate si sutului in dos. A trecut 1Decembrie, esti om politic si-ai scapat de vreuna dintre acestea? Eroare, ori esti la coada politiconului romanesc ori deja esti mort. Si ne intrebam unde-i patriotismul !? Si totusi - mare minune- mai sunt oameni patrioti in tara asta, oameni care o iubesc asa cum e, care nu se rusineaza ca sunt romani, eroul anonim de pe strada, suflete si inimi nestiute mai de pret decat toti politicienii nostri de stransura. Pentru ei si alaturi de ei : TRAIASCA ROMANIA IN VEACUL VECILOR !
  • +4 (8 voturi)    
    Despre patriotism (Joi, 1 decembrie 2011, 16:50)

    Mara [anonim]

    Sa-ti iubesti cu adevarat tara inseamna sa te doara tot ce-i mai rau, mai putred si mai urat in ea.(...) Iti iubesti tara cand arati ca iti pasa de binele celorlalti, nu doar de propriul confort”.
    Superbe, mișcătoare fraze, domnule Tapalagă! Chiar dacă nu credeți, sunt mulți români care, în ciuda spaimelor, a întrebărilor fără răspuns, a incertitudinilor (sau, poate, tocmai de aceea?) iubesc cu patimă pământul pe care s-au născut, colțișorul ăsta de rai... E reconfortant să auzi, să vezi, să citești ceea ce tu însuți simți, dar nu poți s-o spui la fel de frumos...
    Mărturisesc că vă urmăresc și vă citesc cu mult interes și cu multă speranță articolele, săptămână de săptămână. Și tot așa, săptămână de săptămână mă frământă, mă chinuie o întrebare: cum se face că excelentului formator de opinie, Dan Tapalagă, căruia îi pasă atât de mult de binele țării i-a scăpat (îi scapă, încă...) un subiect atât de „arzător” ca Roșia Montană?
    Să fie și asta o întrebare fără răspuns?
    În rest, să auzim doar de bine...
    La mulți ani, iubită Românie!
  • +9 (13 voturi)    
    CITEVA CITATE (Joi, 1 decembrie 2011, 16:53)

    pointless man [utilizator]

    DIOGENE: Sint cetatean al lumii si toti oamenii imi sint frati.

    MONTAIGNE: Dacă aşi cunoaşte un lucru care serveşte ţării mele dar ar face rău omenirii, nu l-aşi da în vileag niciodată; asta deoarece sînt, în primul rînd şi prin necesitate, cetăţean al omenirii, iar cetăţean al Franţei abia în al doilea, şi doar prin accident.

    MONTESQUIEU: Să fii drept în toate, chiar şi în privinţa patriei tale. Tot cetăţeanul e dator să moară pentru patria lui, nimeni nu-i silit să mintă de dragul ei.

    Sa nu se inteleaga prin cele de mai sus ca asi fi adeptul vreunui internationalism imbecil ci doar un patriot rezonabil.
  • +8 (14 voturi)    
    iubire (Joi, 1 decembrie 2011, 17:35)

    dorel [anonim]

    de ce nu iubesc anumiti romani ?, de exemplu cei care au fluierat si huduit de ziua nationala, pentru mine sunt prost crescuti, lipsa bunelor maniere, a bunului simt si a educatiei, in rest, cum zice un ardelean, Doamne ajuta
  • +3 (5 voturi)    
    oare? (Joi, 1 decembrie 2011, 17:44)

    bozo [anonim]

    'Iti iubesti tara cand iti pasa de binele celorlalti, nu doar de propriul confort.'

    asta se cheama generozitate si simt civic, amandoua contrastand radical cu ceea ce predica azi conducerea tarii si cu stilul de viata indus romanilor de catre valorile rasturnate de acasa.

    ar fi bine sa ne iubim tara 365 de zile pe an si nu doar sa ne aducem aminte ca trebuie sa fim patrioti de 1 Decembrie.
    pentru asta ar trebui sa schimbam mentalitati si mai ales stilul de viata prezentat drept model de celebritatile zilei.

    mie imi pasa de binele celorlalti, dar bine cu sila nu se poate face. E nevoie de o reabilitare serioasa a societatii romanesti, de inchegat populatia actuala din Romania intr-un popor roman real.
    Puterea exemplului ar fi extraordinara, dar asta vine musai de la lideri. Deocamdata liderii nostri se simt generosi si romani doar de 1 Decembrie.

    Pana cand nu se va schimba asta sa renuntam la vorbe mari si sa stam mai putin mandri ca suntem romani. Aici sunt de acord cu autorul articolului, dar cu totii ar trebui sa ne insusim asta si nu doar 'prostimea'.

    Altfel e chiar ciudat sa fii iubitor de aproape in timp ce aproapele se gandeste cum sa-ti omoare capra iar liderii politici cum sa-si faca averi mai mari pe bani publici. Se cheama masochism si cam asta e explicatia principala a faptului ca oameni de valoare decid sa paraseasca tara.
    Scrierile lui Cioran nu au fost nicicand mai actuale si sudalmile adresate de el patriei-mama denota un patriotism cu mult mai mare decat ipocriziile declamate de catre mai marii zilei si purtatorii lor de cuvant. Romania nu are nevoie de iubirea tampa a unei populatii care e datoare sa acepte orice umilinta a celor ce s-au cocotat pe spinarea tarii. Iubirea reala, ca si cea dintre doua persoane, presupune si critica, si reactie nervoasa si tot ceea ce este asociat cu pasarea. Numai unul caruia nu-i pasa sau e retardat poate iubi mereu senin, acceptand orice tradare a celui la care tine.
    • +2 (4 voturi)    
      ... (Joi, 1 decembrie 2011, 22:31)

      Mih. [utilizator] i-a raspuns lui bozo

      "Puterea exemplului ar fi extraordinara, dar asta vine musai de la lideri. "
      Mare greseala! Cand iti vei da seama, va fi deja cu mult mai bine si pentru tine si pentru mine.
      Succes!
      • 0 (2 voturi)    
        mie imi e bine deja (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:18)

        bozo [anonim] i-a raspuns lui Mih.

        crede-ma ca imi e bine si imi place sa cred ca intotdeauna m-aa comportat corect si am facut bine altora.

        Dar ceea ce spui tu nu e sustinut in practica si niciodata nu vei civiliza in timp util o tara pornind de la baza spre varf.

        Admitand ca majoritatea romanilor sunt generosi, au simt civic si sunt corecti, fara puterea exemplului si dorinta liderilor vor fi mereu dominati de gloata cu apucaturi rele.
        Doi la mana: de unde vrei sa invete copiii aceste trasaturi nobile cat timp exemplele liderilor sunt tocmai pe dos? Adica de ce si-ar dori cineva sa fie de ex. medic sau inginer? Sa aiba salariu prost, probleme in a-si gasi loc de munca si perspectiva de a fi anatemizat public ca suge seva poporului? De ce ar deveni romanii buni daca modelul zilei e parvenitismul, prostia si mitocania?
        De unde vrei sa avem un popor civilizat? Miracol divin poate, ca altfel orice teorie si practica sociala indica faptul ca asta se intampla numai prin norme impuse si respectate in primul rand de catre cei de sus.
  • +2 (6 voturi)    
    17=Schengen? (Joi, 1 decembrie 2011, 22:01)

    Shaq [anonim]

    "O alta misiune este sa o introduca intr-o buna zi in clubul celor 17 (Schengen)."

    Poate Euro. Schengen e mai mare. Bine ca nu a zis EBA asa ceva, ca ar fi fost plin de observatii pe tema asta.
    • +2 (4 voturi)    
      editor (Joi, 1 decembrie 2011, 22:30)

      Dan Tapalaga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Shaq

      corectat, multumim
      • 0 (2 voturi)    
        Sigur, din gura unui politician roman (Vineri, 2 decembrie 2011, 20:22)

        revelare [anonim] i-a raspuns lui Dan Tapalaga

        ar fi fost o TRAGEDIE, din pana "profesorului" care ii critica pe toti e pe sub masa...
  • -2 (6 voturi)    
    Tu ai scris: (Vineri, 2 decembrie 2011, 0:09)

    releu [utilizator]

    Or, pe romani pare sa-i lege, culmea, voluptatea injuraturii, placerea de a-si denigra propria tara.

    TU ESTI PRINTRE PRIMNII, CARE FACI ASTA.

    Ieri a fost stirea asta:

    S&P: Ratingurile atribuite Romaniei reflecta o continua imbunatatire
    Miercuri, 30 Noiembrie 2011, ora 15:11

    dar si asta:

    UPDATE IBM a inaugurat in Bucuresti primul laborator din Europa destinat dezvoltarii si testarii produselor pentru sisteme de retea
    de Adrian Vasilache HotNews.ro
    18:31 Economie | Telecom

    Despre asa ceva nu ai comentat nici ieri nici altadata, dar vacum faci npe sfantul insa tot voalat iti denigrezi tara.

    LASA-NE!
  • +1 (1 vot)    
    comparatie (Vineri, 2 decembrie 2011, 10:01)

    L.C. [anonim]

    UE reprezinta, in fapt,principiul "principelui strain" salvator. Intrebarea mea este - cine il poate salva pe "principele salvator"? Sau - criza genereaza o virulenta tendinta in directia "scapa cine poate", lasand astfel pe "cei mici" sa se asfixieze. Ce ma supara cel mai tare este faptul ca suntem o frunza in bataia uraganului nu a vanticelului.

    La multi ani compatrioti!

    Luci
  • 0 (2 voturi)    
    Romania se trezeste (Vineri, 2 decembrie 2011, 10:26)

    dadan [utilizator]

    Mii de multumiri domnule Tpalaga pentru minimanualul de etica cetateneasca pe care ni-l oferiti acum (la fel ca prin toate articolele dumneavoastra).
    Observ ca ceata lui Brucan si a lui Iliescu incepe sa se ridice de pe ochii romanilor.... Romania se trezeste si la fel cum spunea si MIhail Nemtu in discursul sau - romanii trebuie sa redevina cetatenii acestei tari , cu drepturi si obligatii, oamenii trebuie sa-si revendice, sa-si recastige in adevaratul sens cetatenia Romaniei... Romanii au dreptul si obligatia morala sa fie patrioti si mandrii de cetatenia lor si trebuie sa faca fiecare ceva in sensul asta in loc sa injure toata ziua pe x sau pe y incercand sa dea vina pe altii pentru viata lor neinplinita...
    Avem nevoie de valori morale inalte si de unitate mai ales in aceste vremuri in care clasa politica incearca sa dezbine oamenii doar pentru vendetele lor personale sau pentru interesele financiare de grup infractional....
    Romanii se trezesc si simt nevoia de valori proaspete, idei sincere si dumneavoastra domnule Tapalaga sunteti de o buna perioada un reper pentru multi dintre noi, as spune mesagerul echilibrului si al bunului simt...cam de ce e nevoie acum in tara asta.
    La multi ani Romania.
  • 0 (2 voturi)    
    Romania (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:08)

    Sofran [anonim]

    Mark Twain a spus „Fii credincios tarii intotdeauna. Guvernului - doar daca merita”. Nu am intalnit inca un guvern roman care sa merite, dar cine stie, viata e lunga.
    Am reflectat asupra acestui articol, poate asa cum a sperat si autorul. Ca roman plecat din tara de ceva vreme, am trait multe crize interioare. Ca-mi lipseste Romania? Cu siguranta. Din toti romanii plecati, nu cred ca a plecat unul fiindca aerul era prea curat la munte sau marea prea albastra. Au plecat din cauza sistemului putred, a coruptiei, a lipsei de speranta. Lista poate continua. Odata plecati, multi injura Romania mai ales fata de straini, ceea ce atrage priviri mirate, dezaprobatoare sau mai rau, dezgustate.
    Cu timpul insa, se petrece ceva interesant. Ne facem prieteni printre localnici. Le mai gatim o sarma, un mic, mai aratam poze de acasa, ii auzim fredonand „Sanie cu zurgalai” sau „Sapte Vai si-o Vale Adanca” pe care le-au auzit la noi acasa, desi nu stiu textul. Suntem intrebati mai mult de Dracula si mai putin de orfanii cu Sida. si la servici suntem apreciati. Suntem tratati mult mai frumos decat in Romania cam peste tot - functionari publici, magazine, restaurante. Si incet incet se schimba prioritatile si in amintiri. Mai mult frumos, mai putin urat. Mai mult romani care, in Romania, vand dulceturi bio productie proprie, si mai putine manele. Ne intoarcem din vacanta in Romania cu cate-o carte de istorie pe care o devoram asa cum n-am facut-o la scoala, ba ne trezim ca ne-o cere cu imprumut fetita unei compatrioate care nu stie de Romania decat din povestirile mamei.
    Romania are un sti propriu de a-si dispretui si umili cetatenii cinstiti sau prea bine crescuti pentru a o injura si scuipa. Pe acestia din urma ii respecta. Cand a aparut acest mod de gandire dezgustator, nu stiu dar cred ca el este responsabil pentru multe rele.
    Romanii plecati afara care-si regasesc sau dezvolta un respect de sine sanatos, nu pot decat sa iubeasca Romania fiindca face parte din ei.
    • 0 (2 voturi)    
      printre putinele dati cand (Vineri, 2 decembrie 2011, 12:50)

      jimmy yckx [anonim] i-a raspuns lui Sofran

      imi pare rau ca nu sunt utilizator.
      tzi'as fi dat multi de plus.
      asa este. ai prins exact, starea de spirit a romanului plecat pe alte meleaguri, fie exilat, fie de buna voie, din motive de el stiute.
      asa'i, dupa ani, nu te mai intereseaza de basescu, iliescu, liberali, socialisti, de praful si cainii din bucale, de nici macar de cozile din epoca de aur, de frigul din case.
      amintirile urate se estompeaza.
      judeci mai la rece.
      cel mai adesea iti revin in minte locurile natale, shotiile din copilarie, evenimentele placute ale vietii.
      si asculti pe dan spataru cu drmurile noastre, sau pe mirabela cu etajera.
      sau cum zici, pe vale tzatzo, pe vale :-)

      romania ramane cea pe care o cari cu tine....

      la multi ani romania, oriunde ai fi !
  • 0 (2 voturi)    
    Romania - continuare (Vineri, 2 decembrie 2011, 11:09)

    Sofran [anonim]

    -continuare-

    Cum se vindeca de tratamentul din tara si incep sa se simta oameni, incep sa simta si dragostea fata de tara si multi gasesc taria de a se intoarce si a face ceva pentru tara pentru ca asa simt. Nu pentru demagogie, si in ciuda impotrivirii primitive pe care o vor avea cu siguranta de infruntat. Nu o fac pentru Romania, ci pentru ei insisi si pentru ceea ce simt ei pentru Romania, indiferent daca Romania merita sau nu. Vorba reclamei - pentru ca merit!
  • 0 (2 voturi)    
    Patriotism (Vineri, 2 decembrie 2011, 13:54)

    costel [anonim]

    Am sesizat ca huiduielile au fost foarte putine,dar numai atunci cind s-a stiut ca Basescu o sa vina.Cind Basescu s-a dus pe neasteptate la Primaria Sect.2,a mers cam 100 m printre oameni,nimeni nu l-a huiduit,ba mai mult i-au sarutat mina,l-au invitat la masa etc.Acest fapt dovedeste cert ca cei care huiduie nu sunt oamenii normali ci sunt cei care au primit pina cum pomeni,sau pensii uriase,sau salarii pe stat degeaba si acum nu le mai primesc.Am inteles din Programul de guvernare al USL ca le vor da inapoi,salariile colosale,pensiile uriase si pomenile.Deci vor imprumuta bani si vor amaneta viitorul romanilor pe zeci de ani.Daca romanii vor asa ceva sa voteze USL.
  • +2 (2 voturi)    
    Tipuri de natiune (Vineri, 2 decembrie 2011, 16:18)

    George Antonescu [anonim]

    Patriotism

    Cred ca putina lume de bun simt ar contesta ideea de inceput a articolului in legatura cu o forma de patriotism fie si minimal. Sa-ti faci treaba bine oriunde te afli respectand regulile si in acelasi timp sa ai o minima grija pentru cei din (si pentru ce e in) jurul tau este o forma foarte sanatoasa de a-ti exprima apartenta la o comunitate sociala.

    Natiune

    Intrebarea principala in legatura cu un concept sau altul de natiune este: ce ii tine pe indivizi impreuna? Sau, care este liantul social?

    Se vehiculeaza azi doua concepte de natiune. Ambele au avantaje si dezavantaje la nivel social.

    1. COMUNITATEA ISTORICA
    O comunitate teritoriala bine definita, o comunitate religioasa, de limba, de obiceiuri si traditii.

    Marele avantaj al unei asemenea comunitati este omogenitatea si un profund sentiment de apartenenta si coeziune sociala. In general, oamenii sunt mult mai uniti si se pot ancora mult mai usor la proiecte sociale majore. Sunt societati orientate mai mult catre interior. Un exemplu este Republica Irlanda, Franta, Germania.

    Dezavantajul principal este ca in asemenea tari alteritatea este perceputa cu multa ostilitate. Ca e vorba de elemente culturale sau indivizi de pe alte meleaguri o societate de acest tip este mult mai inclinata spre xenofobie, protectionism si uneori derapaje nationalist-populiste.

    2. CONTRACTUL POLITIC
    Un asemenea tip de natiune este in primul rand o comunitate de indivizi cu drepturi egale. Este mai putin bazata pe elemente culturale comune cat pe un contract politic (o Constitutie) care genereaza aceste drepturi. Exemplul cel mai la indemana este Statele Unite ale Americii.

    Daca unul dintre avantaje este cel legat de un profund sentiment al libertatii individuale exista in acelasi timp dezavantajul unor forte centri-fuge destul de accentuate. Oamenii nu sunt la fel de uniti ca in primul caz, solidaritatea sociala este mult mai redusa, iar proiectele sociale majore se realizeaza cu mai multa dificultate.
  • -1 (1 vot)    
    UBI BENE IBI PATRIA! (Vineri, 2 decembrie 2011, 16:39)

    GRIGORE [anonim]

    "ubi panis ibi patria! ubi bene ibi patria" spuneau stramosii nostri latini si cred ca aveau dreptate! politicienii si propagandistii lor de astazi ne vorbesc despre patrie si patriotismdoar atunci cand nu sunt in stare sa faca nimic pentru patrie si cetateni! niste incapabili ipocriti si mincinosi! la urma urmei politicienii nu pot fi mai buni decat stupid people(plebes-prostimea) care i-a votat! peste 200 de ani, poate, noi plebea si politicienii nostri o sa fim mai buni! dupa ce o sa traim bine cu adevarat o sa avem timp sa discutam si despre patrie si patriotism! deocamdata, vorba presedintelui, suntem o tara de mana a doua, populata cu lenesi si asistati sociali, care consumam mai mult de cat producem si mancam mancare din import pe care o platim cu banii imprumutati! are dreptate presedintele nostru! sa traiti bine!
  • +1 (3 voturi)    
    1 dec (Vineri, 2 decembrie 2011, 16:51)

    romania [anonim]

    La multi ani Romania!
    Nu va lasati manipulati de gadea, ciutacu, badea etc tradatori de neam! Sunt milioane pt care Romania este mai presus decat 1 kg de zahar!
    • +1 (1 vot)    
      HODORONC-TRONC! (Sâmbătă, 3 decembrie 2011, 8:45)

      GRIGORE [anonim] i-a raspuns lui romania

      "anonimule" din Romania, cred ca nici nu ai citit articolul domnului Tapalaga! Dezbaterea este despre "CRIZA SI PATROTISM"! CRIZA este, asta-i sigur, a recunoscut-o ,in cele din urma, si Presedintele! PATRIOTISMUL este expus, afisat, dezbatut doar ocazional si ocazionat de diferite evenimente nationale! Si-atat! Gadea, Ciutacu si Badea sunt niste cetateni cu fete, identitati si pareri proprii cunoscute si asumate! Pareri bune sau rele, dar spuse si asumate public! TU "anonimule" te ascunzi in spatele anonimatului si dai verdicte capitale! Iti este frica de luminile rampei, "anonimule"?! TU esti mai presus de 1Kg de zahar?! Ai uitat sa mentionezi faina, orezul, uleiul si punga portocalie, "anonimule"!
  • +1 (3 voturi)    
    articol (Vineri, 2 decembrie 2011, 19:17)

    itanhanga [anonim]

    un articol bine scris
  • 0 (2 voturi)    
    much ado..... (Vineri, 2 decembrie 2011, 21:19)

    vasilica [anonim]

    Pentru cei bogati patriotismul este mult diluat si nu inseamna mare lucru. Pentru cei saraci patriotismul inseamna un punct de sustinere peste tot pe unde se duc. Exemplu cel mai clar, d-nul Tismaneanu. Pentru el patriotismul este ceva conceptual, ceva greu de atins si in orica caz nimeni nu poate explica mai bine decat dumnealui despre acest lucru. Pentru cel care face curatenie intr-un hotel in Italia patriotismul are o cu totul alta insemnatate cred eu mult mai mare. Acela nu conceptualizeaza pentru amorul lui propriu ci simte. Patriotismul nu trebuie probat, trebuie simtit, consimtit si asumat.
    Noi romanii manifestam si un pic de bravada in momentele de sarbatoare nationala. Politicienii vor cu tot dinadinsul sa atraga atentia asupra lor iar presa (toata presa inclusiv autorul acestui articol) cauta acelasi lucru tot timpul. Tot anul nu a fost loc de asa ceva ci numai de 1 decembrie. Tot anul nu s-au dezbatut lucruri de acest gen decat acum. Pe undeva cred ca Caragiale ar fi scris biblioteci intregi la cat de multi tipari au aparut in presa si in politica. D-le Tapalaga poate scrieti totusi si dvs un articol ca parca citesc plenarele in care trebuie sa facem totu' Ati fi fost bun de secretar de partid sau poate sunteti deja....mai sub acoperire. Cum ar trebui sa fie patriot d-nul Pambuccian, sau Gant, sau Tokes.... Much ado..... pentru un partid care la anul nu va mai fi la butoane dar care plateste lautarii cu multi bani sa le cante osanale despre patriotism asa in general. Va simtiti cumva ostracizat? Intrebati-l pe Tokes cum sta treaba cu patriotismul.
  • -1 (3 voturi)    
    patriot (Sâmbătă, 3 decembrie 2011, 12:08)

    mara [anonim]

    "Iti iubesti tara cand iti pasa de binele celorlalti, nu doar de propriul confort."-fraza demna de apoftegma.
  • 0 (0 voturi)    
    Vă contrazic (Luni, 12 decembrie 2011, 11:19)

    Straistaru Eugen [utilizator]

    Pe cât de naționalist aș suna, consider că avem asemănările unui imperiu în devenire....bineinteles.....la ordinea zilei este "dute dracu"....dar in viitor...timpul ne va da răspunsul
    Numai bine!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică