Acesti Piraten Partei de Romania. Cum arata exemplarul autentic

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 24 noiembrie 2011, 19:17 Actualitate | Opinii

Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Cu Fabio Reinhardt (31) si Alexander Spies (57), doi alesi locali in Berlin pe listele Partidului Piratilor, am discutat saptamana trecuta, intr-o seara, timp de patru ore, la Academia Europeana din Berlin. Liderii acestui partid anti-sistem pur sange, coagulat initial ca o miscare militanta pentru eliberarea totala a internet-ului de orice forma de taxare (descarcare gratuita, de unde si numele Piraten), incep sa-si construiasca incet o identitate politica de stanga, spre extrema, in pas vioi spre un fel de noua comunizare online. Dupa orele de petrecute cu cei doi utopici, m-am intrebat cine sunt totusi corespondentii lor din Romania? Cum arata discursul anti-sistem de la noi?

Fabio Reinhardt
Foto: Hotnews
In primul rand, Fabio si Alexander au ceva de spus: viziune si o mica ideologie in interiorul careia se misca articulat si convingator. De exemplu, vor transport gratuit in tot Berlinul. Daca-i intrebi cine plateste, iti raspund prompt: cei cu masini. De aici incep o intreaga teorie despre beneficiile transportului in comun gratuit, de la ieftinirea intretinerii strazilor pana la reducerea poluarii. Cand le spui ca vor pedepsi astfel toti posesorii de masini, suprataxand confortul lor, libertatea lor de miscare, ridica filozofic din umeri: libertatea costa. In opinia lor, aceasta libertate ar fi subventionata in prezent de toti ceilalti, de neposesorii de masini.

De ce-as subventiona insa comunizarea miscarii in spatiu? Din solidaritate cu cei care nu-si permit o masina, raspund cei doi. De ce gratis si nu putin mai ieftin? Firesc ar fi, totusi, sa plateasca ceva, altfel ne paste falimentul transportului in comun. Fabio si Alexander gasesc rapid un precedent belgian functional. Discutia despre gratuitatea transportului in comun se lungeste, fara speranta, la infinit. Tragem in final concluzia ca intra in coliziune doua abordari ideologice opuse: cea de dreapta, care spune ca nu exista serviciu fara taxare sau bani gratis si cea de stanga extrema, care sustine teoria solidaritatii sociale totale si pricipiul mimin efort, maxim confort. Punem punct.

Iata un fragment al discutiei, inregistrat de Oleg Brega, protestatar de meserie din Chisinau. Ii multumim frateste pentru acceptul de a utiliza imaginile filmate la Berlin.



Trecem la alta idee extrema expusa de cei doi "pirati": dreptul natural la un venit minim. E ceva mai sofisticat decat venitul minim garantat pesedist, propunere pur populista, fara o baza teoretica. Alexander trece prin teoriile keynesiene si prin Rousseau pentru a ne convinge ca dreptul la venit minim trebuie introdus in Constitutie la fel ca alte drepturi naturale (la viata, la proprietate, la invatatura etc). Cine plateste? Toti ceilalti care vor mai mult decat acest venit minim.

Alexander Spies
Foto: Hotnews
De acest venit minim, adauga Fabio, vor beneficia inclusiv cei care au deja un salariu. Si daca vom avea o masa critica de indivizi multumiti cu acest venit minim, cine va plati? Nu se va intampla asa, sustin "piratii". Dorinta oamenilor de a avea mai mult lucreaza cu spor in natura umana si se vor gasi mereu bani, de la cei mai pofticiosi si mai agitati in viata, pentru a le plati nenorocitilor sortii un venit minim garantat ca dreptul la viata.

Gratuitatile oferite de cei doi utopisti avanseaza periculos. Se extind in sistemul de sanatate, la accesul in spitale. La intrebarea simpla si repetitiva "cine plateste?", Alexander renunta la orice socoteli nemtesti si sustine ca totul tine de viziune. Sustine ca raspunsul la intrebarea "cine plateste?" este o chestiune secundara. Importanta e viziunea. Frumusetea utopiei, magia visului.

Colegul Vlad Mixich si-a asternut deja impresiile de la intalnirea cu Fabio Reinhardt si Alexander Spies in textul "Ceai, pirati si ocupanti. Cum am intalnit viitorul politic al omenirii".  Vlad i-a plasat pe cei de la Piraten Partei direct in utopia comunista. I-am spus insa ca, asa utopisti cum sunt, au calitatea de a porni de jos in sus si de a pune in discutie proiecte, idei practice si sa articuleze o mica filozofie in jurul lor. Pe cine ati vazut in Romania capabil de asta?

Miscarea anti-sistem Piraten Partei arata ca un grassroot autentic, un fel de flower-power cu tastatura in poala care aduna in spatiul virtual comunitati pestrite. Povestea lor, usor pastelizata, o gasiti detaliata in textul “Cand tocilarii fac politica”, semnat de Yves Eudes si recent publicat pe Critic Atac.

Marele merit al acestor "pirati", dincolo de viziunea lor stangist-anarhica, strabatuta de ecouri comuniste, este ca pune un reflector de 1000 de Wati asupra partidelor traditionale, osificate, corupte, prafuite, tot mai departe de nevoile reale ale populatiei. Piraten Partei introduce o tema insuficient explorata: cum schimba internetul si noile retele de comunicare mecanismul de luare a deciziei politice. Cum la orizont apare o intreaga generatie care se naste cu tastatura in brate.

Partidele traditionale pierd aderenta la noile generatii si din cauza ca functioneaza greoi si imbatranit, procesul decizional e lent si anacronic, in dezacord total cu lumea de astazi, schimbata la fata de noile tehnologii de comunicare. Organizatiile politice clasice, de stanga sau de dreapta, au nevoie de timp indelungat pentru a adopta o decizie si sunt prea putin permeabile la expertiza externa, care a devenit disponibila si abundenta in lumea internetului.

Apoi, insasi ideea de ideologie suna parca tot mai ruginit in urechile unei generatii cu asteptari pragmatice, care are nevoie de decizii "aici si acum". Ce face un partid traditional pe vremuri de criza, cand trebuie sa decizi, de exemplu, daca banii contribuabilului german mai trebuie risipiti pentru salvarea unor tari ca Grecia, Spania sau Portugalia? Trage un congres, dezbate zile in sir iar decizia vine peste cateva luni, daca un grup restrans de lideri cade, in fine, de acord ca respecta linia ideologica.

Modelul luarii deciziilor propus de Piraten Partei este democratia interactiva, dezvoltata pe platforma LiquidFeedback. Deciziile sunt dezbatute rapid si votate instant, publicul simte ca participa, creste gradul de implicare civica, ecranul dintre lideri si cetateni dispare. Piraten Partei este, pe scurt, o masa lichida de cateva mii de utilizatori de net, care se pot mobiliza rapid intr-o directie sau alta fara sa se vada vreodata la fata.

Modelul democratiei interactive a sedus, se pare, un procent semnificativ din alegatorii germani si suedezi. Pana si Parlamentul European, aflat mereu in criza de legitimitate din cauza interesului tot mai scazut fata de Bruxelles, a inteles ca trebuie sa includa cetatenii in procesul participarii deciziilor.

Astfel, din mai anul viitor va intra in vigoare asa numita "Citizen Initiative", un instrument prin care orice cetatean dintr-o tara UE poate propune un proiect de lege sau de modificare a unei legi, cu conditia sa stranga, in interval de un an de la demararea actiunii, 1 milion de semnaturi din spatiul UE si un anumit numar de semnaturi din tara de origine.

De exemplu, un cetatean sau un grup de initiativa din Romania va avea nevoie de 24.750 de semnaturi pentru a incerca sa intervina in procesul legislativ de la Bruxelles. De mentionat ca strangerea semnaturilor, care se poate face inclusiv electronic, nu garanteaza discutarea propunerii in plenul legislativului de la Bruxelles. Dar cel putin este incurajata, sau cel putin mimata, democratia participativa, chiar si in aceasta forma incipienta. Vezi detalii aici despre cum functioneaza Citizen Initiative

Criza economica si uzura partidelor traditionale vor amplifica, pe de-o parte, sentimentele de revolta, care pot genera ample miscari de protest, gen Los Indignados in Spania, sau anarhice, precum cele din vara din Marea Britanie, si va incuraja aparitia miscarilor anti-sistem, fie de extrema stanga, fie de extrema dreapta. Fortele centrifuge au inceput sa preseze sistemul politic inclusiv in Statele Unite (Occupy la stanga, Tea Party la republicani). Agresiunea asupra partidelor traditionale este uriasa. Ele vor trebui, in anii ce vin, sa-si regandeasca din temelii modul de organizare, daca vor sa supravietuiasca.

Ce se intampla insa in Romania? In primul rand, establishment-ul politic romanesc pare complet decuplat de la marile tendinte europene. Autist si autosuficient. Preocuparea lor fata de cresterea gradului de implicare al cetatenilor in procesul de luare a deciziilor practic nu exista. Ne izbim de acelasi refuz al modernitatii deplans si acum un secol de o parte din intelectualii europenisti.

Partidele traditionale romanesti se deplaseaza la fel de greu in spatiul deciziei publice, care reclama in vremuri de criza economica tot mai neagra o flexibilitate maxima si viteza mare de reactie. Unele, mai istete, cauta sa se cloneze in mici partidulete "anti-sistem", gen Noua Republica sau "independente", gen UNPR, o alcaturie penibila incurajata de dreapta sa capuseze voturile stangii.

Miscarile "grassroot" practic nu exista in Romania. Inflatia de lideri anti-sistem este artificiala si fara continut. In zona dreptei, Noua Republica, lansata pe net de Mihail Neamtu, arata mai degraba  ca o creatie in laboratoarele puterii, si nu ca o emanatie spontana. Noua Republica va avea o sansa daca va reusi, prin mesaj, idei si figurile propulsate pe baze noi de recrutare (in prezent defileaza cu o suma de lozinci cam goale) sa mobilizeze cetatenii dezgustati de politica.

Pe stanga, nu exista decat teoreticieni abstracti gen Costi Rogozanu, Victoria Stoiciu, Vasile Ernu, inteligenti si cultivati fara indoiala dar incapabili sa produca miscari anti-sistem sau sa genereze presiuni reformatoare asupra unor partide-mutant ca PSD-ul. Plus ca, spre deosebire de Neamtu, cei de la CriticAtac nu par sa aiba intentia de a se transforma in partid.

Mai exista apoi paraziti ai stangii, gen Dan Diaconescu cu al sau Partid al Poporului, acest Piraten Partei nascut din zoaiele OTV-ului. Alti Piraten-Partei de Romania sunt pur si simplu ridicoli. Poate v-a scapat, dar ultimul intrat galeria pestrita a personajelor anti-sistem este Mircea Geoana, proaspat dat afara din PSD.

Este uluitor cum cineva care a condus cinci ani cel mai mare partid de opozitie, care a candidat in numele lui la presedintia Romaniei, a devenit peste noapte marele adversar al partidelor traditionale, rebelul fara cauza, perorand la Dabuleni vrute si nevrute in fata unor tarani usor debusolati. Geoana si-a regizat aparitia unei noi miscari politice care sa para cumva pornita de jos in sus, de la Dabuleni spre Bucuresti, adica tasnind din mijlocul lubenitelor nu din Internet.

Acestia sunt doar Pirati, nu si Partei. Miscarile politice contestatare din Romania par, in oglinda cu ce se intampla in Europa, caricaturi numai bune de umplut cateva talk-show-uri nocturne,  de amuzat un public plictisit si dezabuzat care mai spera, poate, ca energiile pozitive din aceasta tara, putine cate sunt, se vor coagula cumva, candva, intr-un fel, printr-un miracol.

NOTA: Multumiri Ministerului german de externe, Ambasadei Germaniei la Bucuresti precum si Europaishe Akademie pentru facilitarea unei vizitei de informare la Berlin.


Citeste mai multe despre   















Comentarii alese de moderator

  • Magazin (Joi, 24 noiembrie 2011, 20:39)
    Daniels22026 [utilizator]

    Zic si eu Dane, desi ar trebui sa fac, nu sa zic: fa tu o baza de date de idei. Sa-i zicem Magazinul de Idei. Sa functioneze macar un an. Utilizatorii sa acorde puncte ideilor, dar si familiilor de idei (cele care pot functiona impreuna). Numarul de puncte alocat fiecarui utilizator sa fie limitat. Utilizatorul sa aiba libertatea de a-si retrage punctele acordate unor idei, in favoarea altora.

    Insira prima suta de idei, de-ale tale, de prin presa. Apoi lasa-i pe altii sa insire, pe baza unor regului elementare. Introdu in baza oficiala cite 10 idei noi in fiecare zi, cele care primesc cel mai mare numar de voturi de la cititori. Elimina zilnic 5 idei din baza oficiala, aflate in coada clasamentului. Cere timp chestia asta si nu trebuie sa fie neaparat un mare succes. E un exercitiu, o incercare de ordonare si ofera o perspectiva, nu numai asupra ideilor, dar si asupra popularitatii acestora.










Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

6247 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    S-avem si noi falitii..pardon, piratii nostri ! (Joi, 24 noiembrie 2011, 19:36)

    Extremismul stangist mic-burghez [anonim]

    E absolut hilara explicatia celor 2 utopisti despre subventionarea transportului public, iar exemplul cu Belgia e ridicol, aia e o tara pe cale de disparitie si unul dintre motive e ca e un stat extrem de costisitor, tot din 'solidaritate'.

    Si mai amuzanta incapatanarea lor aproape patetica de a 'demonstra' ca vor fi intotdeauna niste prostanaci naivi si fraieri, care din 'lacomie' vor munci in disperare ca sa plateasca un 'venit minim garantat' la milioane de puturosi. Si daca nu e vorba de lacomie, ci de necesitatea de a-mi creste familia cu 4 copii si 2 parinti in varsta?

    Aha, 'cine plateste' e secundar?
    Magia asa zisei viziuni (de fapt un mic delir de student intarziat) tine doar atat timp cat te afli in coordonatele unei societati functionale, cu stat de drept, protectie social-medicala si securitara si organizare judiciar-administrativa coerenta.

    In fapt, ceea ce propun acesti auto-proclamati 'pirati' (pt ca acum ce conteaza e 'imaginea', nu 'realitatea', toata lumea e mare specialista in comunicare/manipulare de simboluri si sensuri si mai putin in valori sustenabile) e o destramare a statului, o forma de anarhie tribala.

    Iar faptul ca incep sa construiasca ideologii simpliste vadit stangiste arata ca sunt pe calea demisiei intelectuale, de genul
    'nu stiu, e prea complicat sa propun o alternativa viabila, un nou sistem, cel mai simplu e sa iau de la aia care muncesc si au ceva si sa redistribui cum vor muschii mei la aia care nu muncesc, nu au, dar ma voteaza pe mine' !

    Nu uitati, transportul public gratuit si venitul minim garantat sunt idei pur bolsevice (tin de ideologia national-comunista), aplicate in ex-URSS. In ciuda imenselor resurse energetice ale tarii, URSS a falimentat si din cauza asta, pentru ca nemunca era incurajata.

    E trist sa vezi acesti tineri germani atat de ignoranti in exemplele Istoriei, mai ales ca nici unul n-ar parasi confortabila si protectoarea societate capitalista pentru..Cuba sau Coreea de nord (avion gratuit!).
    • +6 (8 voturi)    
      yep (Joi, 24 noiembrie 2011, 23:01)

      xan [utilizator] i-a raspuns lui Extremismul stangist mic-burghez

      Englezul are o vorba veche: "better play for nothing than work for nothing". Cineva sa le explice utopistilor ca e important sa calculeze daca nu cumva planul lor e sortit esecului rasunator inca de pe hartie, asta pentru utopistii carora le pasa.

      Cat despre democratia participativa, este o platforma de lansare pentru partidele proaspete si atat. De ce nu mai mult? Ati vazut cate articole are un proiect de lege, oricare lege noua? Ati vazut cate proiecte de lege se discuta anual? Credeti sincer ca fiecare cetatean va gasi timp sa citeasca fiecare articol din cateva sute de proiecte de lege pe an? Sa le si analizeze? Si atunci cine va decide de fapt? In sistemul reprezentativ cei alesi au ca singura sarcina aceasta analiza si sunt cunoscuti. Cel putin teoretic, sunt alesi in functie de priceperea lor in a-si face treaba, si pot fi trasi la raspundere. Bineinteles ca nu e asa, dar asta trebuie reparat. Participativa e doar o noua utopie.
  • +13 (19 voturi)    
    fuck the left (Joi, 24 noiembrie 2011, 19:39)

    AT [anonim]

    Ce usor e sa stai pe scaun si sa planuiesti ce trebuie facut cu banii altora...
    Piratii de stanga sunt anti-sistem? A merge mai inspre stanga fata de unde suntem nu e un act de rebeliune ci de acutizare a totalitarismului social. Faptul ca romanii nu sunt entuziasmati de asa ceva e un lucru bun, inseamna ca inca mai avem simtul ironiei: uita-te la intelectualii astia din tari bogate cum planuiesc sa ajute saracii cu pistolu taxarii la capu celui care are macar cu un euro mai mult...
  • +12 (16 voturi)    
    In fiecare clipa se nasc monstri pe acest Pamant (Joi, 24 noiembrie 2011, 20:03)

    IC Breteanu leberalul socialist si conservator [anonim]

    Dle Tapalaga, acest tip de neocomunism ascuns sub diferite miscari si organizatii ce se autodefinesc ca fiind antisistem (mai corect spus anarhice), actioneaza dupa urmatoriul principiu: orice dement isi va avea proprii sai adepti si sustinatori. Grava este faptul ca oamenii n-au invatat nimic din propria lor istorie si cad, pentru a cata oara?, sedusi de discursuri care mare de care mai utopice, mai demagogice si mai populiste. Asta este pericolul care paste omenirea. Iresponsabilitatea ca politica de stat. Imaginati-va ce s-ar intampla intr-o tara unde ar ajunge la putere indivizi precum cei doi "piraten" cu care ati purtat un dialog. Ei au raspunsuri pentru orice. Lucrurile sunt simple. Daca nimeni nu va mai plati nimic, totul se va da gratis, fie vom disparea rapid ca civilizatie intr-un haos greu de imaginat, fie ne vom intoarce direct in epoca de piatra, in cel mai bun caz. Este foarte trist ca exista in lumea in care traim astfel de anomalii umane (precum cei doi "piraten") care, bazandu-se pe naivitatea, prostia, ignoranta si neputinta oamenilor, isi promoveaza ideile si discursul iresponsabil in spatiul public. Ce-i de facut pentru a evita ca lumea sa nu cada in bratele mintilor bolnave? Sincer, chiar nu stiu.
    • +4 (6 voturi)    
      pai... ce sa fie de facut... (Joi, 24 noiembrie 2011, 21:50)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui IC Breteanu leberalul socialist si conservator

      lol

      "Daca nimeni nu va mai plati nimic, totul se va da gratis, fie vom disparea rapid ca civilizatie intr-un haos greu de imaginat, fie ne vom intoarce direct in epoca de piatra, in cel mai bun caz. "

      deci pe noi ne-a facut banul. specula si profitul sunt motorul civilizatiei. nu visele si aspiratiile oamenilor.

      imi place cum argumentezi. poti face oricand parte din orice think tank de dreapta.

      am si eu o propunere pentru matale ... hai sa scumpim totul.

      cu cat ceva devine inaccesibil cu atat vom fi mai civilizati.

      daca marim preturile pentru asisitenta medicala oamenii n-or sa se mai imbolbnaveasca. daca marim preturile la mancare oamenilor n-o sa le mai fie foame...

      imi place... esti amuzant.
      • 0 (4 voturi)    
        aveti dreptate partial (Vineri, 25 noiembrie 2011, 2:23)

        ion [anonim] i-a raspuns lui ionel

        da, pe noi multi ne-a facut banu si noi l-am facut pe el. da, specula si profitul sunt motorul civilizatiei. Oamenii pot visa/aspira sa aiba bani ca sa si permita chestii si nu sa le primeasca moca. Cat o costa un vis la dumneavoastra.
  • -1 (5 voturi)    
    antisistem (Joi, 24 noiembrie 2011, 20:30)

    paraipan [utilizator]

    Foarte subiectiv. A cataloga miscarea antisistem ca fiind de extrema stanga dand niste exemple alese pe spranceana ce-i drept dar gresit etichetate mi se pare o greseala fata de cititori. Dumneavoastra scrieti in articol de paraziti si impostori, de fapt. Iar daca Costi Rogozanu e un "teoretician abstract", nu stiu cine e de vina.
  • +7 (7 voturi)    
    Magazin (Joi, 24 noiembrie 2011, 20:39)

    Daniels22026 [utilizator]

    Zic si eu Dane, desi ar trebui sa fac, nu sa zic: fa tu o baza de date de idei. Sa-i zicem Magazinul de Idei. Sa functioneze macar un an. Utilizatorii sa acorde puncte ideilor, dar si familiilor de idei (cele care pot functiona impreuna). Numarul de puncte alocat fiecarui utilizator sa fie limitat. Utilizatorul sa aiba libertatea de a-si retrage punctele acordate unor idei, in favoarea altora.

    Insira prima suta de idei, de-ale tale, de prin presa. Apoi lasa-i pe altii sa insire, pe baza unor regului elementare. Introdu in baza oficiala cite 10 idei noi in fiecare zi, cele care primesc cel mai mare numar de voturi de la cititori. Elimina zilnic 5 idei din baza oficiala, aflate in coada clasamentului. Cere timp chestia asta si nu trebuie sa fie neaparat un mare succes. E un exercitiu, o incercare de ordonare si ofera o perspectiva, nu numai asupra ideilor, dar si asupra popularitatii acestora.
    • +1 (1 vot)    
      platforme de initiativa (Vineri, 25 noiembrie 2011, 12:08)

      Cosmin Rentea [anonim] i-a raspuns lui Daniels22026

      salut,
      ma intereseaza foarte mult acest subiect.
      sunt multe platforme, mai simple sau mai complexe ce pot fi folosite

      - http://liquidfeedback.org/mission/ e cea folosita de Piraten Partei

      - http://opengov.ideascale.com/ folosita in perioada "romantica" a administratiei Obama

      - Google Moderator

      - chiar si o aplicatie pentru Facebook

      Mi se pare ca sunt 2 probleme de depasit:
      - moderatorii
      - transformarea ideilor+voturilor in decizii politice

      Deci, cum facem ? :)
      • 0 (0 voturi)    
        LiquidFeedback (Vineri, 25 noiembrie 2011, 17:52)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui Cosmin Rentea

        Am citit acum pentru prima data despre LiquidFeedback, pe link-ul tau. La prima vedere pare OK.

        Moderatorii vor fi cei care demareaza proiectul. Teoretic, inceputul se poate baza pe entuziasm. Practic, e nevoie de sustinerea financiara in timp. Numai un roman puternic financiar si generos poate sustine acest proiect, cu incapatinare, pina se incheaga o experienta concludenta, un public semnificativ si o metoda de finantare.

        Sper sa se iveasca astfel de romani dintre noi.
  • +8 (12 voturi)    
    Cei care muncesc sunt genetic de dreapta. (Joi, 24 noiembrie 2011, 21:01)

    mircea [anonim]

    Trebuie explicat muncitorului roman ca utopiile lui Ponta ,inseamna ca el sa munceasca mai mult pentru ca Ponta sa se laude ca da pomeni sociale.Nu cred ca este cineva de acord ca el sa munceasca pentru a sustine o sleahta de trantori traditionali,abonati la ajutoare de stat si care au tuppeu sa iasa in strada sa-si clameze "drepturile lor".Drepturi obtinute din munca altora.Sa-l vedem cu cat curaj mai merge Ponta prin multime,cand acestia vor sti ce intentii are.Nu Basescu si Boc saracesc Romania,ci Ponta-Antonescu cu solutiile lor de a fura din munca unora pentru fudulia lor de nababi(hoti) care prostesc romanii.
    • 0 (2 voturi)    
      Cei care muncesc sunt genetic de dreapta? (Vineri, 25 noiembrie 2011, 9:52)

      Wizard of Oz [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      Amice, ce iti spune tie titulatura Partid Muncitoresc?
      Imediat te gandesti ca este un partid de stanga, socialist, chiar comunist.
      Ok, cand trece de extrema, ajunge (cercul se inchide) la extrema dreapta, fascista, dar asta este alta treaba.
      Ce vor muncitorii? Sa munceasca mai putin, mai bine platit, in conditii mai usoare...
      Asta este stanga. Unde gresesti tu? Sursele financiare pentru programele sociale nu se obtin de la "muncitorul roman care munceste mai mult pentru asta"...Stanga are ce are cu capitalistii (patronii) , mai citeste si tu Marx, Engels (ca Lenin a luat-o razna prea rau). Nu, nu sunt de stanga, dar putina cultura politica este necesara, asa ca incerc sa inteleg si stanga, care trebuie sa fie reprezentata in viata politica pentru simplul motiv ca multi vor un stat social (Aoleo, scrie si in Constitutie!)...
      Mai nou, Hotnews il promoveaza pe "socialistul" geoana (prietenii stiu de ce ) asa ca reorienteaza-te si tu, cu postarile tale.... : )
  • +3 (3 voturi)    
    Proiect similar in Romania (Joi, 24 noiembrie 2011, 21:52)

    roman [anonim]

    Si in Romania este un priect similar sustinut de Restart Romania:

    http://restartromania.netsquared.org/project/platforma-pentru-initiative-legislative-si-participare-cetateneasca
  • +3 (5 voturi)    
    Cine stie, ... (Joi, 24 noiembrie 2011, 22:26)

    Anonymous coward [anonim]

    ... poate cand mai cresc le mai vine mintea la cap.

    Ideea initiala a Piraten Partei vine de la ultimul proces de rasunet de care-au avut parte operatorii thepiratebay.org. Motivul pt. care oamenii aia opereaza site-ul ala e ingradirea artificiala si nejustificata a accesului la cultura si in general la media practicat de marile companii din domeniu in vederea maximizarii profitului. De ex. playere video cu cod de tara, CD-uri asijderea, limitarea anumitor produse la anumite piete sau canale de distributie (pana sa puna Apple pe picioare afacerea cu muzica pe web, asa ceva era tabu). Toate astea fiind chestii care distorsioneaza piata, in detrimentul consumatorului.

    Poate-poate avem noroc si in timp Piraten Partei se lasa de stangisme, si incepe iar sa lupte pt. corectarea problemelor care au dus la nasterea acestei miscari: eliminarea restrictiilor si regulilor injuste si inechitabile din domeniul social si economic.
  • +2 (12 voturi)    
    DIn gura.... (Joi, 24 noiembrie 2011, 23:08)

    jotj [anonim]

    Ce usor e sa ii bagi mana in buzunar aluia de munceste pe motiv de "solidaritate", doar ca asta au mai incercat si unii mai rosii si s-a vazut ce bine era...Mars in Koreea de nord sa vezi acolo solidaritate daca ai pofta.......
  • +1 (3 voturi)    
    Piraten partei (Joi, 24 noiembrie 2011, 23:08)

    Momarlanu [anonim]

    Domnu Tapalaga,
    Ai pus ...problema. Si e foarte bine ca ai pus-o!! Anvergura pare ca te prinde si ti-e pe masura. Ca informatie,ca si alte capacitati si mai importante. Mi se pare ca ai observat de o bucata de vreme ca s-a lansat la apa un vapor de lux. S-a facut cioburi sticla de sampanie, uralele sunt in toi , iar anarhismul elegant si plin de savori de toate felurile- stanga/dreapta-isi flutura tantos creasta. Fireste , in costiumul clasicizat deja al blugilor fostilor "farmari". Savori am spus? OOO, dar cate savori audio vizuale si nu numai nu ne ofera si nu ne va mai oferi...
    In fine , voi trece la ce vreau sa spun fara plictis(daca pot!)
    Am inteles oare cele cateva lucruri diagnosticate precis ?
    1)"establishmentul politic romanesc(...)complet decuplat de la marile tendinte europene"( OK!)
    2 )..."acelasi refuz la modernitatii deplans si acum un secol de o parte din iontelectualii europenisti"(si aici pun OK)
    3) INTERNETUL- acest "Windows on the World" (aici pun de 2 ori OK!) Desi nu-l iei ca TOT, circumscrii argumente si idei la ceea ce se numeste domeniul Polis si Politichie. O faci mai restrictiv si vreau,caut sa inteleg si de ce..
    Humanoizii ajunsi in stadiul inventarii scrierii(+ fenicienii?) par a se fi aflat cam in aceeasi situatie. Multe poate acest Fat Frumos din Lacrima numit Internet sa faca(deja a si facut lumea un sat), dar si multe nu poate sa faca. Chiar in Polis si Politichie.
    Nu sunt convins ca... m-ai convins,asadar. Pe deplin , vreau sa zic si poate zic bine.
    In fine ... s incheia apeland la morfologie: scotocim, scotociti, scotocesc. Pana sa ajungem la Sintaxa nu putem eluda si nu ne putem sustrage de la ceea ce insemana si in cazul Internetului "tehnici(ile) culturale"
    Ai un prolog al acestui "quod erat demonstrandum": Piraten Partei. E bine plasat. Unuu vor face din el 'fir rosu" sau "pilon". Dar nu e.
  • +3 (9 voturi)    
    Generozitate? (Joi, 24 noiembrie 2011, 23:18)

    Costi [anonim]

    De ce trebuie generozitatea impusa prin lege? De ce trebuie sa devina sistem politic? Generosi pe spatele celor care muncesc? Fiecare individ trebuie sa raspunda pentru situatia lul.
  • -4 (8 voturi)    
    Bun articol stricat la final.. (Vineri, 25 noiembrie 2011, 0:44)

    Costa [anonim]

    Domnule Tapalaga, apreciz analiza noii tendinte politice(?!), sociale(?!), dar cred ca si multii dintre ziaristii romani sunt asemenea partidelor traditionale: anchilozati in gandire si...actiune. Va multzumesc pentru corectitudinea de a spune lucrurilor pe nume cum ca "Noua Democarceala a lui Neamtu" este mosita in laboratoarele basiste. Daca Romania, poporul roman si intelectualitatea romana se lasa prada experimentelor unor personaje gen Basescu-Magureanu-Talpes-Oprea-Gusa-Tismaneanu-Liiceanu, atunci cred ca singura noastra scapare sunt acesti tineri care, la Berlin, se numesc "Piraten Partei". Se pare ca, in ciuda "luciditatii jurnalistice" de care dati dovada, dvs. D-le Dan Tapalaga, ati ales tabara celor care nu au nici un viitor pe "piata ideilor" de maine.
  • +1 (3 voturi)    
    stanga noua? (Vineri, 25 noiembrie 2011, 1:32)

    credull [anonim]

    cum de nimeni nu aminteste demersurile sociale stangiste ale fanilor ZEITGEIST?

    E incredibil ce planuri si metodologii impun acesti!
  • 0 (2 voturi)    
    alternative de structuri sociale... (Vineri, 25 noiembrie 2011, 7:39)

    dadan [utilizator]

    e clar ca a inceput cautarea unor noi forme de organizare sociala fiinca atat socialismul/comunismul cat si capitalismul nu ofera solutia completa pentru o structura sociala de succes ... acum apar idei noi iar multe se nasc din radicalism insa nici asta nu cred ca este o solutie, ideile radicale antisistem vin din nishte nemultumiri profunde ale unor paturi sociale frustrate si defavorizate insa nu aduc solutii convenabile si creaza multa instabilitate si dezordine.... ei poate zic ca marile schimbari se fac cu socuri.... este adevarat...poate ca si mai adevarat e ca nimic nu aseaza lucrurile mai bine ca un razboi mare insa cine mai poate in zilele noastre sacrifica destinele celor multi doar ca sa-si impuna o idee ? idee care poate fi buna sau poate fi proasta? istoria ne arata o multime de exemple de extremisti "bine intentionati" care au umblat la reasezarea lumii pe ideile lor provocand in schimb atatea probleme...
    eu daca as avea bani multi as pune un premiu pentru cel mai bun proiect de structura sociala - care sa nu incurajeze nemunca, care sa educe si sa stimuleze toti indivizii, care sa creeze cat mai putine discrepante de sanse intre indivizi, ceva mai evoluat decat designul naturii - supravietuieste cel mai puternic, sa aiba cel mai mare randament daca se poate adica fiecare individ are un potential insa societatile din prezent evoluaeza din exploatarea maxima doar a unei mici minoritati... restul potentialelor de dezvoltare stand in stare latenta hipnotizati de vreun TV....
    • -1 (1 vot)    
      ... fel de fel toate la fel ... (Vineri, 25 noiembrie 2011, 10:08)

      fratii_max [utilizator] i-a raspuns lui dadan

      incepi bine si termini prost !
  • +2 (2 voturi)    
    motive? (Vineri, 25 noiembrie 2011, 10:48)

    Silviu Ciobanu [anonim]

    Ati spus: "Noua Republica, lansata pe net de Mihail Neamtu, arata mai degraba ca o creatie in laboratoarele puterii, si nu ca o emanatie spontana."
    As vrea sa cunosc motivele care va fac sa aveti aceasta parere. Am intalnit asta la mai multi concetateni, totusi la ei tind sa cred ca e scepticismul, "daca ceva arata/suna prea bine, atunci trebuie sa fie o iluzie, o minciuna" cand defapt "prea bine" este defapt "normalul" ca care lumea s-a dezobisnuit. Totusi nu cred ca e si cazul dumneavoastra. Si atunci sunt curios ce anume va face sa credeti asta.
  • +4 (4 voturi)    
    Utopii, stigmate si miopie (Vineri, 25 noiembrie 2011, 10:53)

    Lucian Leca [anonim]

    Dl Tapalaga are un verdict mai vechi de confirmat, s-a antepronuntat si acum potriveste faptele la teoriile sale. Este regetabil ca extrema stanga germana primeste mai multa atentie pe Hotnews decat o miscare grassroots din Romania. Dar asta spune multe despre cum unii comentatori publici prefera sa mutileze realitatea sau pur si simplu sa o ignore decat sa-si recunoasca miopia. Il invit pe dl Tapalaga, asa cum l-am invitat si pe dl Campeanu sa intre pe platforma Noua Republica, sa discute cu oamenii din miscare si sa priveasca dincolo de stigmate. Nu vi se pare bizar ca in aproape doua luni de existenta a Noua Republica, liderul miscarii nu a fost solicitat pentru un interviu de Hotnews?
  • +1 (1 vot)    
    Depinde (Vineri, 25 noiembrie 2011, 11:58)

    Margicu [anonim]

    Ideea acestui tip de venit a fost deja propusa de o asociatie patronala franceza. Bineinteles acompaniata de suprimarea majoritatii ajutoarelor sociale. Ideea (nu spun ca o impartasesc) este ca statele occidentale oricum au cheltuieli sociale mari care sunt suplimentate de armata de bugetari necesara implementarii sistemului. Ori garantarea unui venit minim varsat tuturor cetatenilor rezidenti ar oferi (conform respectivei asociatii) un nivel de securitate similar sistemului actual permitand in acelasi timp reducerea cheltuielilor bugetare.

    Repet, nu spun ca sunt pentru venitul garantat, dar cred in functie de cum este formulata teoria ea nu este neaparat de extrema stanga.
  • +1 (1 vot)    
    De ce Piraten Partei cand exista Partidul Pirat (Vineri, 25 noiembrie 2011, 12:00)

    Cristi [anonim]

    Titlul m-a facut sa vreau sa citesc articolul, dar din pacate in continut nu am gasit decat continuarea unei campanii de presa impotriva miscarilor "incomode".
    Domnul Tapalaga, stiati ca din 2009 in Romania exista Partidul Pirat, miscare membra fondatoare a Pirate Party International alaturi de partidele similare din Suedia, Germania si restul lumii?
    A compara miscarea pirat (si nu a piratilor asa cum gresit este etichetata) cu emanatii republicane mai vechi sau mai noi, sau miscari ale unor politicieni (ca politice nu le putem spune) in cautare de glorie personala este cel putin un afront.
    Inversunarea cu care combateti stanga nu isi are locul nici macar intr-un articol despre Piraten Partei. Metoda atacului la persoana e veche si etichetarea (mai ales drept comunist) era favorita lui J. E. Hoover.
    Rugamintea noastra, a membrilor Partidului Pirat din Romania este sa oferiti publicului pe un site de stiri o informare corecta. Puteti sa calificati miscarea cum va doriti si sa argumentati aceasta bazandu-va pe orice teorie sociala sau politica si va vom combate bucurosi dar nu ne confundati cu [inserati aici descrierea respectivilor]
    • +1 (1 vot)    
      apreciez (Vineri, 25 noiembrie 2011, 13:03)

      Dan Tapalaga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristi

      faptul ca v-ati organizat. am vazut site-ul vostru dar ce am relatat in articolul de mai sus nu era despre pirati in general, ci despre cei doi in particular. m-as bucura sa ma contactati, poate mai schimbam citeva idei
      ganduri bune,
      dt
  • +1 (1 vot)    
    Doamne cat ma bucur ... (Vineri, 25 noiembrie 2011, 16:44)

    kinn [anonim]

    ... cand vad ca oamenii din Europa inca au curajul sa experimenteze, sa incerce ceva nou, fara a fi timorati pana la oase de frici irationale, zgarcenie, ezitari exagerate, teama de a deranja pe ai' mari etc. Bineinteles prin vot democratic si cu pasi mici, si nu in stil leninist.

    Aceeasi senzatie ca atunci cand Lordi cu "Hard Rock Hallelujah" au castigat Eurovisionul. Un act de dreptate in care o parte a societatii, la fel de civilizata si de muncitoare dar poate cu alte pareri decat mainstream-ul, ia parte in mod democratic la viata societatii.

    Spor si la mai mare. Si cand n-o sa-mi mai placeti, o sa votez pe altii. Important e sa avem alternative.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă