Ioana Muntean, purtatorul de cuvant al premierul Emil Boc, a remis redactiei HotNews.ro un material despre procedura pe care Parlamentul ar trebui sa o aplice in cazul nou infiintatului Minister al Afacerilor Europene. Avand in vedere importanta acestui subiect pe agenda publica, publicam materialul in intregime, considerandu-l un punct de vedere oficial al Guvernului. Argumentele prezentate nu angajeaza in nici un fel pozitia HotNews.ro.

Iata articolul integral:

Astăzi, Primul-ministru Emil Boc a transmis Parlamentului propunerea de completare a structurii Guvernului cu Ministerul Afacerilor Europene, care să fie condus de Leonard Orban. Premierul şi-a întemeiat solicitarea ca Parlamentul să se reunească în şedinţă comună şi să aprobe acest lucru, pe articolul 85, alin. 2 şi 3 din Constituţia României, care se referă la remaniere, cu efectele ei. În traducere, asta înseamnă că Executivul solicită acordul Legislativului doar pentru completarea structurii sale cu acest minister, şi nicidecum un nou vot de învestitură. Acest procedeu are, de altfel, un precedent.

Logica constituţională pe care merge Guvernul Emil Boc este aceeaşi pe care primul ministru Calin Popescu Tăriceanu şi-a restructurat a doua echipă guvernamentală, la începutul lui 2007, după ce PD a fost eliminat de la guvernare. Astfel, Hotărârea Parlamentului nr. 19 din 3 aprilie 2007 privind modificarea structurii şi componenţei Guvernului atestă negru pe alb acest lucru.

Deşi atunci s-au înfiinţat noi ministere prin comasarea sau divizarea fostelor ministere PD, premierul în funcţie, Călin Popescu Tăriceanu, s-a dus în faţa Parlamentului şi a cerut aprobarea noii structuri, invocând aceleaşi argumente juridice, şi anume art 85 alin 2 şi 3 din Constituţia României. În Hotărârea Parlamentului, prin care era agreată echipa guvernamentală din 2007, se arată la art 2 că “nu fac obiectul modificării structurii componenţei Guvernului celelalte ministere şi ceilalţi membri ai Guvernului prevăzuţi în hotărârea Parlamentului nr 24 din 2004 pentru acordarea încrederii Guvernului, cu modificările ulterioare”

Suntem perfect de acord. Au fost înfiinţate în 2007 nouă ministere prin reorganizare şi a fost desfiinţat Ministerul Integrării Europene, precum şi alte posturi de ministru de stat şi ministru delegat. Parlamentul a acceptat schimbările, întemeiate pe art 85, alin2 şi 3, adică a considerat că toate aceste mişcări de trupe reprezintă o remaniere guvernamentală. Asta pentru că remanierea guvernamentală şi investirea Guvernului sunt două instituţii constituţionale distincte, ca obiect, procedură şi efecte.

Şi acum, la fel ca şi atunci, este vorba de o completare a structurii Guvernului, care nu poate aduce în discuţie o nouă listă a miniştrilor şi nici un nou program de guvernare, care sa necesite un nou vot de învestitură pentru Cabinet. Deducem, astfel, că o aprobare de către Parlament a propunerii de înfiinţare a Ministerului Afacerilor Europene condus de Leonard Orban, fost comisar european, om cu conexiuni puternice la Bruxelles, nu echivalează cu un vot de învestitură, întrucât, aşa cum am arătat, nu este nevoie de acest lucru. Avem nevoie însă de acest minister, asta e clar, pentru a continua şi a accelera eforturile de până acum în atragerea banilor europeni.