Aveti mai putine motive decat credeti sa va speriati de efectele crizei financiare

de Cristian Dogaru     http://cristiandogaru.blogspot.com/
Joi, 8 septembrie 2011, 9:36 Actualitate | Opinii

Criza? O serie de banci si investitori institutionali (fonduri de pensii) au imprumutat mai mult decat se cuvenea si risca falimentul (ori marcarea unor pierderi consistente) pentru iresponsabilitatea lor. Mai multi debitori persoane fizice risca sa isi blocheze o parte din venituri daca inceteaza platile, oricum un procent mai mic decat cel alocat pana acum pentru achitarea ratelor. Zona euro are nevoie de mai multa disciplina fiscala, SUA trebuie sa isi restranga cheltuielile prea generoase (un buget subtiat pentru miliatari ar rezolva repede problema). Aduce asta a sfarsitul lumii? Doar daca te iei dupa titlurile catastrofiste din presa de scandal.financiar ori dupa analizele alarmiste ale unor banci de investitii cu pozitii deja luate pentru a specula panica. Trecem mai jos in revista temerile la moda, incercand sa le atenuam perceptia.

  • 1.Datoriile suverane-intra statele in faliment!
Nu, nu e sfarsitul lumii, statele mai falimenteaza, e plina istoria de asa ceva. O perioada nu te mai imprumuta nimeni, trebuie sa te intinzi cat te tine plapuma. Se curata bancile care au expunere maxima pe statul in cauza, niste fonduri de pensii pierd o parte din active, viata isi urmeaza cursul (vezi Argentina). La ce bun sa pui biruri inrobitoare pe bietul contribuabil pentru a acoperi iresponsabilitatea politicienilor si pe cea a creditorilor? Asta nu duce decat la o spirala periculoasa: impozite mai mari, cerere mai mica, concedieri pentru ajustarea ofertei, o noua crestere a taxelor pentru a compensa scaderea veniturilor bugetare, si tot asa pana cand falimentul amanat devine iminent. O alternativa ar fi impozitarea proprietatii si activelor financiare, daca ar exista suficienta vointa politica pentru asta. Daca nu, se pot lasa simplu bancile sa falimenteze si sa se restructureze datoria. Se intampla frecvent in relatia persoane fizice-banci, de ce ar fi imposibil implicand statele?

  • 2. Suntem sclavi pe plantatia bancii!
Aud vaicareli de genul “m-am indatorat ca prostul, platesc trei sferturi din salariu bancilor, sunt disperat”. Pai, de ce platesti toti banii astia? Ai fost naiv, ai fost lacom-de acord, dar si bancile au fost la fel. De ce sa atarne povara doar intr-o parte, iar cealalta sa culeaga caimacul? Nu mai plati ratele la banca, e simplu. Risti o poprire de 30% pe salariu, asta e, poti trai relativ confortabil cu restul de bani, mai ales daca ai incercat pana acum sa supravietuiesti cu numai o treime din salariu. Iar de multe ori banca te varsa in contul unui recuperator de credite care plateste mai putin de 20% din valoarea imprumutului cu probleme pentru a-l prelua. Cu el poti negocia altfel, poate ajungi la rate mai mici, poate dai inapoi doar o parte din bani (oricum a platit putin la pentru cesiune si isi permite negocierea spre deosebire de banca obligata sa faca provizioane relativ repede).

Miscarea e valabila pentru imprumuturile de nevoi personale fara ipoteca, dar si pentru cele ipotecare dublate de un credit de nevoi personale pentru avans. Sa dai timp de 30 de ani marea majoritate a veniturilor bancii, e sinucidere curata. Da-l naibii de apartament comunist, nu merita asta. Lasa-l pe mana bancii, sa se spele pe cap cu el. Poate vei fi sicanat in continuare daca suma obtinuta din executare e mai mica decat valoarea creditului, poate nu (nu se stie cui va fi cesionat pana la urma imprumutul cu probleme, ce legi mai apar, etc). Cea mai inconfortabila e pozitia celor cu rate inrobitoare pentru credite de nevoi personale cu ipoteca. Aici riscurile sunt comparabile cu... beneficiile insolventei. Poate va refinantati totusi in...franci elvetieni (acum ca tot au fixat elvetieni un prag maxim fata de euro). Daca imprumutul e deja in franci va ramane sa strangeti din dinti (din fericire scadentele sunt mai scurte aici, cam 10 ani din care au trecut probabil vreo 3-4), sa renegociati conditiile (bancile sunt speriate de provizioane pe cat sunteti voi de intarzierea la plata ratelor).

  • 3. Cad bursele, actiunile vor ajunge la zero!
Am auzit tot soiul de teorii care anunta ca bursele se vor intoarce la nivelul din anii ’80 (vorbim de indici) de unde a inceput “nebunia”. Nu cred, din simplul motiv ca si productivitatea, nivelul tehnologic si nu in ultimul rand, numarul consumatorilor ar trebui sa revina acolo. De acord, mai e loc de scadere (mai ales pe financiare, unde paradigma s-a schimbat odata cu optica debitorilor) acolo unde exista inca supraevaluare. Cand insa profitul mediu pe actiune in ultimii 5 ani reprezinta dublul dobanzii bancare, marja de risc e mica pe termen lung. La bursa, victime sunt insa cei care se cred investitori cand de fapt gandesc ca speculatorii fara experienta. Cei care cumparau SIF-uri in 2007 in ideea ca ar mai putea creste cu 20-30% doar pentru ca urcasera enorm in ultimii 7 ani, fara sa arunce un ochi pe profitabilitatea companiilor la respectivele preturi.

De regula, cei care pierd la bursa fac cam asa. “Azi am luat actiuni, vor creste sigur si relativ repede, oricum nu ma intereseaza ce fac in urmatorii 5 ani, eu sunt investitor. ...Hm...au scazut cu 10%...ce chestie.....au mai scazut cu 10%...cred ca sunt manipulate cotatiile pentru a acumula mai jos rechinii care au pus ochii pe companie....inca 10% scadere!!...ce naiba se intampla, de ce nu intervine CNVM, BNR, Basescu, Fed?!!....inca 5% pierdere, gata, nu mai suport, vand repede sa salvez ce se mai poate salva!....ia uite, mai scad 2%, ce destept am fost iesind la timp....cresc cu 10%? Ha, intrati fraierilor, sa vedeti ce patiti....inca 15% urcare....ha-ha, balon de sapun, cursa pentru fazani....15% crestere in 2 zile...bai ce piata, ce volatilitate, ce sa fac, ce sa fac?....20% plus!....bursele merg de-acum numai in sus, deja au recuperat pierderile, stirile sunt bune, intru din nou....ia uite, am deja 10% profit, ce idee inspirata, o sa recuperez si eu, poate chiar castig ceva, voi ramane de data asta ani buni in companie, merg si la AGA....hm, vestile incep din nou sa fie proaste...-10%....tt, tt, -20%....declaratii sumbre ale oficialilor...lasa, poate isi revine inca o data...+5%, asta e am scapat!....-25%...fir-ati ai dracului cu bursa asta, vand tot, sa nu mai aud de voi!!!!

  • 4. Vine inflatia, ne pierdem economiile!
O veni inflatia la un moment dat, deocamdata nu e nimic la orizont care sa semene a asa ceva. Daca dupa trilioanele pompate pana acum pentru salvarea bancilor inflatia n-a saltat voiniceste nu e cazul sa aveti palpitatii acum. Oricum riscurile asociate hiperinflatiei-alegatorii furiosi pot aduce la putere miscari extremiste-sunt mai mari decat costurile salvarii sistemului financiar, asa ca nimeni nu va risca pana la urma decat cel mult o inflatie moderata (de care te poti proteja tinand banii la banca).

Despre gogorita destramarii euro am mai scris aici, asa ca nu insist.

Citeste si alte articole ale lui Cristi Dogaru


Citeste mai multe despre   






















4073 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    ... (Joi, 8 septembrie 2011, 10:21)

    Marcu [anonim]

    Dle. Dogaru, in principiu aveti dreptate: toate problemele au solutii si dracu nu e asa negru pe cum pare. Si eu spun mereu ca e bine atata timp cat nu e razboi, nimeni nu moare de foame in jurul nostru.

    DAR, principala temere a oamenilor este siguranta locului de munca. Serios acum, cui ii pasa ca da Grecia faliment sau ca dispare Euro? Pe oamenii de rand ii preocupa mai mult grija facturilor la incalzire de la iarna + mancare, haine, electricitate, etc... decat situatia bursei de la NY sau Londra.
    • +2 (2 voturi)    
      (ne)siguranta (Joi, 8 septembrie 2011, 11:52)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Marcu

      Domnule Marcu, indiferent cat va fi maine cursul leului, oamenii isi vor pastra aceleasi competente, vor avea aproximativ aceleasi nevoe (poate mai putin cele de lux). Economia nu functioneaza pentru ca Fed, BCE sau Boc invart o manivela, economia functioneaza pe baza de cerere. Oamenii vor avea in continuare nevoie de mancare, haine, utilitati, servicii, bunuri. Daca va ingrijoreaza siguranta locului de munca atunci folositi-va neuronii intr-un mod mult mai util, si anume incercand sa intelegeti unde se indreapta aceasta cerere, indiferent de instrumentele financiare derivate, si veti fi tot timpul in siguranta. Succes!
    • 0 (0 voturi)    
      principala temere (Vineri, 9 septembrie 2011, 14:43)

      Corneliu LucianRusu1315567311565 [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      Principala temere a oamenilor n-ar trebui sa fie siguranta locurilor lor de munca, asta e gandire de asistat, ci existenta, numarul si calitatea locurilor de munca in general.

      Chiar si asa, pricipala temere a oamenilor ar trebui sa fie legata mai degraba de competentele lor. Fiecare ar trebui sa se intrebe tot timpul: Sunt destul de bun in ceea ce fac? Ce trebuie sa mai invat? Oare nu e cazul sa ma recalific? E domeniul in care lucrez de viitor?

      Altfel spus, fiecare ar trebui sa-si gandeasca siguranta financiara in mod dinamic, nu static.

      Vorba celebra a lui Kennedy: nu te intreba ce face tara pentru tine, intreaba-te ce faci tu pentru ea.
  • +1 (1 vot)    
    fraieru`, banca si colesterolu` (Joi, 8 septembrie 2011, 10:36)

    mosnicolae [anonim]

    Foarte tare! Mi-ai luat o piatra de pe inima! Oricum pt ei ( bancherii) eu, fraierul, valorez mai mult mort decat viu, ca doar is acoperiti de asigurare, in timp ce pt mine situatia este excat pe dos, adica m-as bucura mai tare sa raman in viata. Asa ca mai usor cu stresul de-amu`
  • +1 (1 vot)    
    Criza va separa apele (Joi, 8 septembrie 2011, 13:52)

    Bogdan [anonim]

    Intre speculatie si valoare reala, intre ceea ce au nevoie oamenii si ceea ce s-a indus ca fiind necesar, intre lucrurile pentru care merita sa muncesti si luxul de care te poti lipsi. Competenta si valoarea reale ar trebui sa se ridice deasupra ocenului de inselatorie, speculatie si minciuna. Poate este naiv dar cred ca inceputul crizei este semnalul unei insanatosiri sociale si morale. Poate e chiar bine sa nu se termine prea repede inainte ca toate cauzele ei sa fie distruse.
  • 0 (0 voturi)    
    criza (Joi, 8 septembrie 2011, 14:48)

    stallion [anonim]

    Aveti mare dreptate, D-le Dogaru, va impartasesc viziunea;De mii de ani lumea evolueaza (deci si companiile de top incluse in indicii bursieri), doar ca evolutia asta e ciclica, practic criza a fost un sintetizator necesar pt. progres sustenabil.CEi cu bani vor investi si vor cheltui in continuare, iar cei fara bani nu vor mai imprumuta (riscand sa nu mai poata plati) ci vor rabda, isi vor pune ordine in finantele personale,pana le va veni si lor randul (daca le va veni vreodata).E nevoie de timp pt. acumulare de capital.Eu de ex. sunt mai prosper acum decat inainte de criza cu toate ca am pierdut la BVB destul de mult.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri