Noua lege a Deltei Dunării, promulgata la inceputul lunii iulie, impune restrictii stricte în ceea ce priveşte activitătile desfăşurate în zonele strict protejate din cadrul Rezervatiei Biosferei Delta Dunării (RBDD), fiind interzise activitătile umane, cu exceprtia celor de cercetare, educatie şi ecoturism, cu limitările descrise în planul de management. Important şi determinant pentru conservarea şi protectia biodiversitătii deltaice este noul amendament prin care prevederile planului de management al rezervatiei sunt prioritare fata de prevederile altor planuri de dezvoltare, iar planul de management va avea la bază obiectivele de conservare în functie de speciile/habitatele prioritare ale rezervatiei.

Potrivit noului act normativ, Administraţia Rezervaţiei va fi condusă de guvernator, cu rang de subsecretar de stat, acesta având şi calitatea de ordonator terţiar de credite. Guvernatorul va avea un Consiliu În ceea ce priveşte bugetul Administraţiei Rezervaţiei, fondurile vor fi alocate, ca şi până acum, de Ministerul Mediului. toate fondurile colectate în urma aplicării unor tarife, cum ar fi taxa de acces în Deltă, se vor constitui in „venituri proprii ale Administraţiei Rezervaţiei şi se vor utiliza atât pentru protejarea bunurilor patrimoniului natural al rezervaţiei, cât şi pentru administrarea bunurilor patrimoniului Administraţiei Rezervaţiei”.

Ca şi în vechea lege a Deltei, Administratia Rezervatiei va administra întreaga suprafată a rezervatiei, cu exceptia terenurilor private, sau celor care se află în patrimoniul Consiliului Judetean sau al consiliilor locale. Cu toate acestea prevederile planului de management al rezervatiei şi ale regulamentului sunt obligatorii pentru Administratia Rezervatiei, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care detin sau administrează terenuri sau alte bunuri şi/sau desfăşoară activităti în perimetrul rezervatiei. Printre noile atributii ale ARBDD va fi şi administrarea resursei piscicole din domeniul public al statului, în conformitate cu prevederile Planului de management şi ale regulamentului rezervatiei.

Noua lege a Deltei facilitează şi procesul de reconstructie ecologică a amenajărilor agricole şi piscicole, care datorită degradării sau altor cauze nu mai pot fi exploatate în scopul pentru care au fost amenajate initial. Aceste lucrări vor putea fi realizate pe trenurile proprietate privată a persoanelor fizice, persoanelor juridice şi a unitătilor administrativ - teritoriale la propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului, prin expropriere şi declararea de utilitate publică a acestora. Lucrările de reconstructie ecologică prevăzute pe teritoriul rezervatiei pe terenuri ce apartin domeniului public de interes judetean şi/sau local se vor putea realiza prin trecere în domeniul public al statului al acestora la propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului şi pădurilor conform legislatiei în vigoare.

Ca şi concluzie generală, la o prima analiză, noua lege a Deltei Dunării este în avantajul conservării biodiversitătii, aspect deosebit de important în conditiile în care presiunile de natură umană continua să crească asupra acestui ecosistem deosebit şi unic în Europa.

Procesul de amendarea Legii Deltei Dunării (Legea nr. 82/1993) în sensul armonizării acesteia cu legislatia europeană transpusă în legislatia românească a inceput inca din anul 2006. După un lung proces, de multe ori stopat şi fără nici o sperantă, din cauze mai mult sau mai putin cunoscute, în sfârşit, la începutul lunii iulie Preşedintele României a promulgat noua Lege a Deltei prin decretul nr. 614/2011 în data de 04.07.2011 sub forma unei legi organice (Legea nr. 136/2011). Proiectul acestei legi a fost initiat de către Administratia Biosferei Delta Dunării (ARBDD) după o serie de consultări cu reprezentanti ai societătii civile, inclusiv Societatea Ornitologică Română, şi înaintat către Parlament de d-na Deputat Sulfina Barbu încă din primăvara anului 2009.