Un tei de 500 de ani din localitatea harghiteana Leliceni, declarat "Arborele anului in Europa", a fost premiat la Bruxelles

de A.N.     HotNews.ro
Vineri, 27 mai 2011, 13:16 Actualitate | Mediu

Teiul din Leliceni
Foto: European tree of the year
Un tei din localitatea Leliceni (jud. Harghita) a fost premiat in cadrul unei ceremonii desfasurate la sediul central al Uniunii Internationale pentru Conservarea Naturii (IUCN) de la Bruxelles, dupa ce a castigat concursul european "Arborele anului in Europa", informeaza Ministerul Afacerilor Externe. Teiul a primit peste 20.000 de voturi. Arborele din Leliceni are 500 de ani, masoara 20 de metri inaltime si o circumferinta a trunchiului de 390 cm. 

Teiul din Leliceni a fost desemnat, in luna martie a acestui an, Arborele European al Anului, dupa ce a primit cele mai multe voturi - peste 20,000 - in cadrul competitiei European Tree of the Year, organizata de Fundatia Ceha pentru Parteneriat de Mediu. Teiul din Leliceni a concurat cu platani din Ungaria si Bulgaria si stejari din Republica Ceha si Slovacia.

Premiul consta intr-un trofeu realizat de un artist din Cehia.

Scopul promovat al concursului a fost acela de a identifica "cel mai iubit arbore" din Europa si de a atrage atentia publicului larg asupra patrimoniului natural local si a necesitatii protejarii mediului.

MAE a precizat ca "varsta si aspectul nu sunt singurele detalii care au contat  in concurs - legenda si istoria arborelui au fost la fel de importante".

Teiul din Leliceni, castigatorul competitiei europene, a fost ales anul trecut Arborele Anului in Romania. El are peste 500 de ani, strajuieste biserica din localitate si a fost declarat monument al naturii in anul 1992. Reprezentantii organizatiei care l-au nominalizat spun ca arborele a fost plantat, cel mai probabil, in prima parte a anului 1500 si a fost ''martorul'' invaziei tatarilor, dar si al altor evenimente istorice importante. De asemenea, el a supravietuit secetei din 1717 si grindinei din 1854.

In anul 1992, teiul a fost declarat monument al naturii, conform Registrului monumentelor judetului Harghita


Citeste mai multe despre   




















Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

3023 vizualizari

  • +2 (14 voturi)    
    noroc ca mai este câte un eveniment ca asta (Vineri, 27 mai 2011, 12:27)

    diddlyjo [utilizator]

    daca informatia asta nu ar fi aparut in presa, n-ar fi aflat marele public ca la Leliceni exista si o foarte frumoasa biserica fortificata.

    nici n-ar fi avut cum sa afle: autoritatile centrale nu au facut si nu fac nici un efort pentru a face cunoscute culturile minoritare din România.

    nici specialistii nu se inghesuie sa le cerceteze pentru ca nu primesc bani de la bugetul central pentru a face astfel de cercetari.

    apoi, având in vedere acest ocean de ignoranta, sa te mai miri ca la noi infloreste sovinismul?
    • +8 (10 voturi)    
      prietene, (Vineri, 27 mai 2011, 13:51)

      TheDude [utilizator] i-a raspuns lui diddlyjo

      Important e sa ramana in Romania cat mai putini ca tine si aici ma refer in special la cei care cred ca 'autoritatile' trebuie sa faca ceva, ca 'Statul' trebuie sa aloce bugete.

      Daca nu ai invatat nimic dupa revolutie, ei bine afla acum ca NOI suntem statul, NOI trebuie sa facem ceva.

      Hotnews a avut o initiava laudabila, lumea a aflat, locul respectiv devine cunoscut, iar cu timpul se vor gasi si oameni care sa puna Leliceni pe Harta Turistica a Europei.
      • 0 (8 voturi)    
        Dreptate aveti amandoi (Vineri, 27 mai 2011, 13:25)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui TheDude

        Eu nu sunt de acord ca NUMAI statul sau NUMAI "noi" trebuie sa facem "ceva".

        Eu cred ca si unii si altii.
        • +3 (3 voturi)    
          sign nano, think macro (Vineri, 27 mai 2011, 14:43)

          TheDude [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

          nu exista "Ei" sau "Altii" sau "Ceilalti".

          Suntem doar Noi.

          Ti-as cita celebrul discurs al lui Kenedy cu ce poti face pentru tara, dar cauta-l singur.
          • 0 (0 voturi)    
            Din pacate (Vineri, 27 mai 2011, 16:01)

            nano2k [utilizator] i-a raspuns lui TheDude

            Din pacate realitatea ne contrazice, oricat am vrea noi sa fie cum zici tu.

            Din pacate suntem noi si ei.
      • -7 (7 voturi)    
        de acord, in buna parte (Vineri, 27 mai 2011, 13:54)

        diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui TheDude

        sunt intru totul de acord ca nu trebuie sa asteptam totul de la stat. de altfel ma bucur sa vad ca in anii absentei mele din tara, românii si-au schimbat mult in bine comportamentele sociale, ca sunt tot mai multi indivizi care se implica volutar in actiuni de interes public etc.

        in ce priveste chestiunea pe care am expus-o mai sus, e adevarat ca unii dintre noi ar putea face primii pasi: de exemplu, un ghid turistic român din zona Brasovului ar putea incerca sa se informeze si asupra zonei culturale a secuilor, cercetatorii români de la Bucuresti, Iasi sau Cluj ar putea sa treaca peste acea bariera invizibila care ii face sa nu se apropie de secuime, muzeografii de la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj ar putea sa incerce sa respecte numele muzeului introducand in colectia muzeului si obiecte ale celorlalte grupuri etnice din Ardeal (care pâna de curând formau 40% din populatia totala a zonei) etc.

        insa noi nu putem aloca fonduri pentru cercetarea, prezervarea si promovarea acestei bogatii pe care o avem in tara noastra (mostenire dintr-un alt timp in care oamenii nu se diferentiau pe criterii etnice).

        aici trebuie sa intervina statul, iar pâna in acest moment statul nostru centralizat si nationalist nu a dat dovada unui real interes fata de aceasta bogatie culturala.

        pâna in prezent, cei care au facut eforturi notabile pentru pastrarea si promovarea patrimoniului sasesc si unguresc din Ardeal au fost occidentalii: printul Charles, Mihai Eminescu Trust, Transylvania Trust etc.

        or dezinteresul manifestat pâna acum de statul român in privinta patrimoniului minoritar este nu doar rusinos (mai ales in contextul in care statul incearca sa se europenizeze), ci de-a dreptul aberant dpdv economic si social - economic pt ca nu includem aceste bogatii in circuite turistice si social pt ca ignoranta noastra in privinta minoritarilor nostri (ignoranta atent intretinuta inca de pe bancile scolii) este foarte propice unei escaladari a agresivitatii de ambele parti.
        • +7 (7 voturi)    
          o dai in etnicitate si superi la mine (Vineri, 27 mai 2011, 14:41)

          TheDude [utilizator] i-a raspuns lui diddlyjo

          Inceteaza si tu si ceilalti ca tine frustrati pe linie minoritara.

          Du-te tare cu tot cu textele tale orientate etnic si cu expresii de gen "stat nationalist", "patrimoniu sasesc", "patrimoniu minoritar", "dezinteresul manifestat pâna acum de statul român".

          Era vorba de un Arbore iar la subiectul asta esti mai degraba tufa, nici macar copac.

          Daca frustrarea ta Etnica are radacini in Harghita, ei bine afla ca singura legatura a romanilor cu etniile este ca de-a lungul timpului noi romanii am fost oameni de treaba, SI NU V-A DAT NIMENI AFARA DIN TARA!

          Stramosii vostri au gasit in Romania un loc cald, iar Ungurii(Hunii) si Tatarii au fost doar niste biete popoare migratoare. Sincer sa fiu noi romanii ne putem lipsi LEJER de ele.

          Valabil pentru tine si restul ca tine(inclusiv minoritatile etnice): daca nu va place in Romania - atat cat sa o schimbati in bine - duce-ti-va la voi acasa!
          • -1 (1 vot)    
            gresesti dude (Vineri, 27 mai 2011, 15:22)

            diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui TheDude

            sunt etnic român, ardelean si, pare-se, mai putin infestat de prejudecati decât tine in anumite privinte.
          • 0 (2 voturi)    
            duzii astia (Vineri, 27 mai 2011, 16:13)

            un ardelean [anonim] i-a raspuns lui TheDude

            am citit articolul, am citit comentariile si nu ma pot abtzine (na, uite ca nu pot) sa-ti spun draga dude ca ai dus discutia la un ton si exprimare penibile, cu tot staiful pe care pretinzi ca-l ai. Nu stiu daca esti din Ardeal, Transilvania sau zona intra-Carpatica in general, sau din zona danubiano pontica mai degraba (fara carpato) dar se pare ca ai un fix: sa-i trimiti acasa in afara Ardealului pe cei ce s-au nascut in Ardeal de foarte multi ani. Daca tu nu intelegi ca diversitatea este cea care da frumusetea si partea interesanta Ardealului/Banatului etc., este problema ta pe care ar trebui sa ti-o tratezi. E posibil sa fii in USA ca judeci cam simplist, la nivel de noul continent. Oricum, in incheiere, am un mesaj pentru tine: esti cam idiot.
        • 0 (0 voturi)    
          Dulce ipocrizie (Vineri, 27 mai 2011, 16:28)

          Altu' [anonim] i-a raspuns lui diddlyjo

          "(mostenire dintr-un alt timp in care oamenii nu se diferentiau pe criterii etnice)"

          Din timpurile alea in care romanii nu aveau voie sa isi faca biserici din piatra ca sa nu dainuie. Du-te tare.
          • -1 (1 vot)    
            cine? când? cum? unde? (Vineri, 27 mai 2011, 15:37)

            diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui Altu'

            la care români te referi? cumva la acei români din regatul Ungariei care ridicau biserici de piatra in Tara Hategului la sfârsitul sec III?

            la românii olteni care au inceput sa ridice câte o biserica de piatra din loc in loc abia dupa 1500?

            la românii dintre Bacau si Galati care au inceput sa ridice câte o biserica de piatra pe ici pe colo in vremea lui Stefan cel Mare?

            iti reamintesc ca noi am fost o cultura a lemnului, ca pâna la sfarsitul sec XIX imensa majoritate a bisericilor si a caselor noastre au fost din lemn (indiferent de zona in care au fost construite), ca localitatile mai mari de la sud si de la est de Carpati se numeau "târguri" tocmai pentru ca nu erau orase construite din piatra (ca cele sasesti si unguresti din Ardeal, de exemplu).

            si iti recomand sa citesti "Mit si istorie in constiinta româneasca" a lui Lucian Boia. e o carte care iti va desfunda mintea.
            • 0 (0 voturi)    
              pietre, lemne (Vineri, 27 mai 2011, 17:34)

              Coco Sangre [utilizator] i-a raspuns lui diddlyjo

              De unde atatea pietre in sudul si estul Carpatilor ? Ia gandeste-te !
            • -1 (1 vot)    
              corectare (Vineri, 27 mai 2011, 17:36)

              diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui diddlyjo

              sec XIII pt bisericile din Tara Hategului, se-ntelege.
            • 0 (0 voturi)    
              Ia uimeste-ma! (Vineri, 27 mai 2011, 19:44)

              Cavalerul Bizantin [anonim] i-a raspuns lui diddlyjo

              Unde-i, domle, biserica aia din Ţara Haţegului din sf. de sec. III? Vezi că ţi-a scăpat un ics!
            • +1 (1 vot)    
              Din barci in barci (Vineri, 27 mai 2011, 20:11)

              Altu' [anonim] i-a raspuns lui diddlyjo

              "iti reamintesc ca noi am fost o cultura a lemnului, ca pâna la sfarsitul sec XIX imensa majoritate a bisericilor si a caselor noastre au fost din lemn (indiferent de zona in care au fost construite)"

              Ca in zona Sibiu - Cisnadie nu asa? Vezi ca are la colt praf de mers, dai p'acolo. Nu prinde la toti abureala.
              • -1 (1 vot)    
                esti prea subtil (Vineri, 27 mai 2011, 20:48)

                diddlyjo [utilizator] i-a raspuns lui Altu'

                ce vrei sa zici? ca bisericile ortodoxe construite in piatra in sec XVIII in zona sibiu-cisnadie sunt o iluzie pentru ca asupritorii cei negri la suflet le interziceau românilor sa construiasca in piatra?

                insinuezi cumva ca acele biserici ortodoxe din piatra au fost construite in stil baroc si în piatra sub biciul asupritorilor negri la suflet?

                insinuezi cumva ca iconostasele baroce ale bisericilor ortodoxe din sudul Ardealului (ex: biserica Sf Treime din Sibiel, bis. Înaltarea Domnului din Saliste etc) au fost facute la instigarea sau sub biciul asupritorilor negri la suflet?

                insinuezi mai mult de atât? vrei sa spui cumva ca toate bisericile ortodoxe baroce construite in sec XVIII in sudul Ardealului si in Banat (românesc & sârbesc) au fost rodul unei corvezi impuse de asupritorii negri la suflet? sau ca toata arta ortodoxa baroca de prin varii biserici din sudul Ardealului si din banat (+ aia de la Matrica Srpska din Novi Sad) e de fapt contrafacuta?

                sau esti mai radical si, urmând firul fundamentalis "baroc < papistas < eretic < drac", insinuezi ca bisericile ortodoxe baroce construite in piatra în sec XVIII in sudul Ardealului ar trebui stricate si refacute in stil bizantin pentru a sterge rusinea si pacatul reprezentat de intrarea in contact a românilor cu cultura occidentala a sasilor din aceeasi regiune a Sibiului?

                sincer, nu iti inteleg postul. in primul comentariu imi ziceau ca românii nu si-au putut face biserici de piatra, iar acum pomenesti de bisericile românesti din sudul Ardealului. pare foarte interesant ce spui despre praf si despre aburi, dar nu imi dau seama unde vrei sa ajungi.
      • +1 (1 vot)    
        No amu bine si tu (Vineri, 27 mai 2011, 19:36)

        IUDE-MEREUL [anonim] i-a raspuns lui TheDude

        Cum sa nu para ildico sa comenteze.Acel tei vrea sa zica ca e in picioare din cauza udmru-lui,cilvilizatiilor maghiari.Ei si numai ei sant spuma.Alo ILDICO.ce ne poti spune de paduriile furate din zona udmr-ului.'A cui vina e ?Du-te unde-o dus ATTILA IAPA.
  • +2 (2 voturi)    
    arbore (Vineri, 27 mai 2011, 15:51)

    al [anonim]

    Maghiarii din romania trebuiesc indragiti caci sunt ai nostrii. Au complexe minoritare pe care trebuie sa-i ajutam sa le depaseasca. EUROPA cam asta ar trebui sa fie. Ce te faci cu minoritarii care devin majoritari ?????............................................................


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri