VIDEO Goana dupa aurul de la Rosia Montana: Ce spun viitorii ministri Videanu, Borbely si Hunor, in ce stadiu este controversatul proiect minier si ce profit promite Gabriel Resources pentru statul roman

de Attila Biro     HotNews.ro
Miercuri, 23 decembrie 2009, 13:42 Actualitate | Mediu


Trei ministri ai viitorului cabinet Boc, Adriean Videanu, Laszlo Borbely si Kelemen Hunor si-au exprimat public pozitia si intentiile fata de proiectul minier de la Rosia Montana, in cadrul audierilor parlamentare de marti 22 decembrie. In acest moment, procedurile de avizare ale controversatului proiect minier de la Rosia Montana sunt inghetate la ministerul Mediului, dupa ce mai multe acte au fost contestate in instanta de ONG-urile care se opun deschiderii minei de aur.

Compania canadiana Gabriel Resources sustine ca statul romana va castiga 4 miliarde de dolari. Presupusul profit va fi insa esalonat pe 16 ani, dar nu exista nici o garantie in afara declaratiilor companiei. Singurul contract dintre compania canadiana si statul roman, reprezentat de licenta de exploatare, este insa secretizat.

Garantii de 101% ca nu va polua

Si viitorul ministru al Mediului si Padurilor , Laszlo Borbely, si-a facut public punctul de vedere asupra proiectului minier de la Rosia Montana. “Eu am o pozitie foarte clara pana cand nu am o asigurare de 101 la suta ca nu va polua si stim ca am avut precendente in Romania cu poluarea din Maramures; deci, pana cand nu avem garantii de 101 la suta, pana atunci pozitia mea e ferma: aceasta investitie nu trebuie pornita. In momentul de fata sunt discutii; exista si o comisie mixta romano-maghiara. Suntem in faza in care adunam date ca sa vedem ce facem", a declarat Laszlo Borbely.



In cadrul audierilor in comisiile de specialitate ale Parlamentului, viitorul ministru a oferit si o informatie noua. El a mentionat ca Gabriel Resources, actionarul majoritar al Rosia Montana, Gold Corporation, a facut demersuri pentru obtinerea unui nou plan urbanistic zonal, fostul PUZ fiind anulat in instanta fapt ce in 2007 a dus si la stoparea procedurii de evaluare a proiectului de catre guverul roman.

Oportunitate

Adriean Videanu a spus din nou, in cadrul audierilor de marti, 22 decembrie, ca dorinta sa este ca proiectul minier de la Rosia Montana sa devina operational. "Romania are 18 campuri aurifere care pot sa reprezinte o mare oportunitate. Reevaluarea proiectului poate sa reprezinte o oportunitate daca tinem cont de exigentele de mediu. A existat si o comisie parlamentara care s-a pronuntat asupra acestui proiect. Vom tine cont de toate sugestiile facute in timpul dezbaterilor publice, inclusiv de toate hotararile de instanta care s-au dat, dar este un potential al resurselor minerale pe care Romania nu-l valorifica. Romania importa de zeci de miliarde ceea ce inseamna resurse minerale. Proiectul de dezvoltare al acestui zacamant este sub aspectul tehnic. Din momentul obtinerii avizului de mediu, din evaluari, se vor cheltui in medie cam 1 milion de dolari pe zi, bani care vor insemna locuri de munca, in perioada de varf de sarcina."

Atentie la muzeu

Kelemen Hunor a fost si el chestionat despre proiectul minier de parlamentarii care l-au audiat in calitate de ministru propus pentru Cultura. Kelemen Hunor a declarat ca, in calitate de ministru, nu se va grabi cu avizele pentru Rosia Montana. "Sunt convins ca, fara o cercetare prealabila, fara o cercetare foarte atenta nu se poate trece la urmatoarea faza", a declarat Kelemen Hunor. El a mai arata si ca peste 10.500 de piese au fost restaurate si inventariate dupa cercetarile arheologice care au inceput dupa 2001, care reprezinta baza pentru un viitor muzeu de la Rosia Montana.
 
Proiectul minier din judetul Alba a revenit in dezbaterea publica dupa ce Adriean Videanu a declarat public ca doreste ca proiectul sa fie inclus in programul de Guvernare si ca este necesara demararea rapida a extractiei aurului deoarece pretul acestui metal pretios este foarte bun.

In iulie 2009 presedintele Traian Basescu a vizitat Rosia Montana. In campania electorala Traian Basescu a declarat ca nu se poate pronunta nici pro nici contra proiectului deoarece nu are la indemana o concluzie clara a unor specialisti. "Nu o sa intru nici in demagogia de a pune problema 'nu, nu se poate exploata', pentru ca 80% din romani spun sa nu exploatam, si n-o sa intru nici in capcana de a spune 'sunt sase sute de tone de aur, doua mii de tone de argint, este criza, hai sa le exploatam!'. Deci, astept o optiune facuta de oameni de stiinta", a declarat Traian Basescu.

Cifrele afacerii Rosia Montana
  • Intr-un raport tehnic al Gabriel Resources din mai 2009 se arata ca estimarile pentru proiectul minier de la Rosia Montana sunt de 224 de tone de aur si 822 de tone de argint pentru intreaga perioada de viata a minei concentratia medie a aurului fiind estimata la 1,46 grame pe tona si 6,88 de grame pe tona. Detaliile tehnice ale exploatarii pot fi consultate aici.
  • Potrivit aceluiasi raport tehnic, exploatarea miniera urmeaza sa se intinda pe 16 ani. Gabriel Resources a avansat atat in materialele publicitare cat si in documentele si declaratiile publice ideea ca in cei 16 ani de exploatare miniera statul roman ar avea de castigat 4 miliarde de dolari, adica 250 de milioane de dolari pe an, respecitv 21 de milioane de dolari pe luna sau aproape 700 mii de dolari pe zi.
  • Cele 4 miliarde contabilizate de rapoartele companiei Gabriel Resources se compun din taxele miniere, redeventa cuvenita exploatarii si din dividendele cuvenite statului, care are peste 19% din actiunile Rosia Montana Gold Corporation, detinatoarea licentei de exploatare. Redeventa pentru aur este de 2%, cota procentuala din valoarea productiei miniere prevazuta in legea minelor. Detalii despre cotele de redeventa aici. Compania canadiana mai promite si crearea a peste 2.300 de locuri de munca in timpul fazei de constructie a noii mine si a peste 800 de locuri de munca permanente in faza operationala a minei.
Maximizarea profitului pentru statul roman. Surse politice au declarat insa pentru HotNews.ro ca redeventele si profitul pe care statul roman ar urma sa le incaseze de la Rosia Montana ar trebui renegociate: “Trebuie sa maximizam profitul pentru statul roman si sa fim atenti ca investiile de mediu sa cada in sarcina Gabriel Resources, altfel riscam ca statul roman sa ia 6 lei din exploatare si sa investeasca 7 in ecologizare”

Cifrele profitului de care urmeaza sa beneficieze statul roman au fost contestate de opinia publica si in special de ONG-urile care se opun proiectului. Toate cifrele prezentate mai sus sunt estimari ale companiei canadiene Gabriel Resources si trebuie luate cu o doza de scepticism avand in vedere ca evaluarea cantitatii de aur si argint a fost facuta de companie si nu se cunosc detaliile licentei de exploatare.

  • Licenta secreta. Potrivit datelor oficiale ale Agentiei Nationale a Resurselor Minerale licenta de exploatare a zacamantului de la Rosia Montana a fost acordata in 1999 prin negociera directa de catre guvernul roman catre compania de stat Minvest Deva; licenta a fost apoi transferata catre Rosia Montana Gold Corporation al carei actionar majoritar s-a schimbat de mai multe ori. In prezent, actionar principal, cu 80%, este Gabriel Resources. Angajamentele economice si detaliile licentei nu au fost facute publice, documentul fiind secretizat, la fel ca si in cazul Sterling. In 2007, dupa ce Parlamentul a cerut oficial desecretizarea licentei, ANRM a solicitat la randul sau companiei Gabriel Resources acordul pentru desecretizarea licentei, dar compania a refuzat.
  • Ce-i lipseste proiectului. In acest moment, procedurile pentru avizarea proiectului minier sunt inghetate la ministerul Mediului inca din 2007. Ministerul poate decide reluarea procedurii de avizare. In 2004, compania canadiana Gabriel Resources a demarat procedurile legale pentru implementarea proiectului minier. Unul dintre cele mai importante documente pe care compania trebuie sa il obtina inainte de a incepe prelucrarea minereului de aur este acordul de mediu. Aproape fiecare aprobare si fiecare document important obtinut de companie a fost contestat in instanta de ONG-urile care se opun proiectului (cele mai active ONG-uri in acest caz fiind Alburnus Maior si Centrul pentru Resurse Juridice). Din 2004 pana in 2007 compania canadiana Gabriel Resources a urmat mai multe proceduri si a solicitat si a obtinut o serie de aprobari de la institutiile statului.
  • Proceduri oprite. In 2007, ministerul Mediului condus atunci de Attila Korodi (UDMR) a oprit procedurile in cazul Rosia Montana. "In prezent Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile este in imposibilitate de a continua procedura de evaluare a impactului asupra mediului intrucat unul din documentele depuse de titular in sustinerea cererii, respectiv certificatul de urbanism nr. 105/2007, nu poate produce efecte juridice fiind suspendat de drept", se mentioneaza pe pagina de Internet a ministerului Mediului. O sinteza a actelor si procedurilor pe care le-a urmat compania si deciziile ministerului Mediului pot fi consultate aici. Noul ministru al mediului este udemeristul Laszlo Borbely. In perioada 2007 – 2008, Borbely a fost ministru al Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor. 








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6067 vizualizari

  • +20 (20 voturi)    
    Foarte bine.... (Miercuri, 23 decembrie 2009, 13:53)

    Zgabeartza Iftode [utilizator]

    ... punctat dl. Borbely in privinta asta. Dar va rog, aveti grija ca sunteti propus si Ministru al Padurilor care trebuie protejate in Romania si nu taiate!
    • +8 (16 voturi)    
      Nu vrem cianuri! (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:23)

      Cezar [anonim] i-a raspuns lui Zgabeartza Iftode

      Cianurile ne vor otravi mediul.
      Si acest proiect al Gold Corporation va distruge potentialul turistic al zonei.
      Va aduce putin profit pe termen scurt dar apoi zona va fi compromisa.
      Daca nici tu nu esti de acord cu acest proiect te invit sa vii pe pagina SOS Rosia Montana care are deja peste 500 de sustinatori pe Facebook:
      http://www.Facebook.com/Rosia.Montana
        #showComment#showComment
    • +1 (5 voturi)    
      Altceva (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:40)

      Elect [anonim] i-a raspuns lui Zgabeartza Iftode

      Padurile sunt altceva...Dar despre aur trebuiau sa se pronunte
    • +3 (5 voturi)    
      de paduri... (Miercuri, 23 decembrie 2009, 17:08)

      Io [anonim] i-a raspuns lui Zgabeartza Iftode

      se ocupa "securea lui Dumnezeu" (aka Verestoy Attila)
        #showComment
    • +2 (14 voturi)    
      Ecologismul romanesc iarasi infrant de liderii rom (Miercuri, 23 decembrie 2009, 20:02)

      unanume [anonim] i-a raspuns lui Zgabeartza Iftode

      E clar ca sunt in foame mare dupa campania asta.
      Chiar daca Basescu a fost ales de jumatea de populatie care a fost multumita de domnia sa de 5 ani, asta nu insemna ca imediat cum s-a vazut iar la carma sa vanda de urgenta ce mai era de dat. Binenteles probabil n-o sa vanda la mogulii Patriciu sau Vantu care sunt totusi romani ci o sa vanda unor moguli mai intangibili, internationali. Bine raman la convingerea ca Basescu a fost ales la o diferenta in continuare discutabila si ca a fost votat mai putin de romanii din tara cat, conform statisticelor, de turistii electorali, emigrantii si minoritatile nationale, secui , sasi si tigani.
      Oricum ecologismul romanesc este iarasi infrant de conducatorii nostri iubiti. E penibil ca in timp ce Basescu declara ca este fara retineri de acord cu reducerea cu 30% din emisiile de CO2 pentru combaterea schimbarilor climatice, in acelasi timp demareaza masacrul ecologic de la Rosia Montana. Oricum se stie ca reducerea emisiilor este gandita prin crearea unei noi bombe, o noua centrala nucleara si nu prin impaduriri masive care ar contribui la un echilibru natural al ciclului CO2 in natura.
    • 0 (2 voturi)    
      Cititi aici! (Joi, 24 decembrie 2009, 19:06)

      Madalinux [utilizator] i-a raspuns lui Zgabeartza Iftode

      http://gotiu.viataclujeanului.ro/2890/basescu-rosia-nu-i-a-lu-mata-de-ce-si-a-muscat-vindeanu-limba/
  • +6 (18 voturi)    
    Nu putem accepta asa ceva (Miercuri, 23 decembrie 2009, 13:58)

    Moi [anonim]

    Indiferent de ce o zice Videanu, Boc si cat de mare o fi spaga lor si a stapanului lor.
    Pur si simplu nu acceptam.
    Daca se vor incapatana sa dea aprobarea acestui proiect criminal, promitem ca o sa zboare si din Guvern si din Parlament si de la Presedentie.
    PUNCT !
    • -2 (16 voturi)    
      Trebuie (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:18)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui Moi

      Stiam ca cei care vor veni la putere vor avea de luat cateva decizii dificile. Cateodata ca sa vindeci un om trebuie sa il operezi, e dureros si ramane cicatrice, dar inevitabil.
        #showComment
    • -10 (20 voturi)    
      Anonim ai sa ramai (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:36)

      facaldo [anonim] i-a raspuns lui Moi

      Bai tampitel de anonim, tu crezi ca se ia cineva dupa patriotismul tau de rahat ? aici se moare de foame cu aurul sub noi,de ecologizare nu sunt bani, iar de ce este in stare statul Roman s-a vazut 50 de ani de dezastru pe care acum il curata altii.... evident cu un profit ca doar nu se ia aurul cu lingura cum cred unii ca tine. Se cheltuiesc foarte multi bani pe tehnologie si mana de lucru, si pentru asta lasa in tara 4 miliarde de dolari si un mediu ecologizat.PRICEPI ???
        #showComment#showComment#showComment#showComment
    • +2 (8 voturi)    
      super (Miercuri, 23 decembrie 2009, 16:53)

      The Saker [utilizator] i-a raspuns lui Moi

      bravo! subscriu!
      Vom fi acolo!
      Murim cu ei de gat!!
      Vom fi acolo, sau la Guvren, sau acasa la Videanu! Sau la Cotroceni!
  • +3 (17 voturi)    
    Bravo Borbely (Miercuri, 23 decembrie 2009, 13:59)

    mihai2k [utilizator]

    Tine-o tot asa.

    Nu-i lasa, Videanu e instare sa o vanda si pe mama ( a lui,. desigur ), numai sa ii iasa si lui un comision gras.....
    • -7 (9 voturi)    
      De tocmai Borbely (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:33)

      Malin [anonim] i-a raspuns lui mihai2k

      Are alte interese decat ale noastre?
        #showComment#showComment
  • +15 (17 voturi)    
    4 miliarde in 16 ani...ha (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:00)

    bgd [anonim]

    250 de milioane pe an? Asta-i profitul pe care l-ar face statul roman? Bataie de joc...
    Exact cum s-a spus si in articol....ecologizarea trebuie sa revina firmei Gabriel Resources, profitul statului renegociat "la sange"... si tremestrial ministerul mediului sa controleze exploatarea. Pt ca renuntarea la proiect nici nu intra in discutie, presupun.
  • +9 (17 voturi)    
    Licenta secreta (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:00)

    Ronin [utilizator]

    Dovada clara ca ne trag in piept. Nene Videne, atentie la neatentie ca ne superi rau! Exclusa exploatarea in conditiile VOASTRE!!! Castigul ar fi mult mai mare pentru statul roman daca s-ar investi in turism in acea zona. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca va fi un castig curat si care va veni in fiecare an la buget (nu doar pe o perioada limitata). Bagati-va mintile-n cap si incepeti sa ganditi. Resursa asta e mult mai profitabila daca ramane acolo unde e si exploatarea ei nu rade de pe fata pamantului cativa munti si mii de ani de istorie. Deci sa se exploateze, dar....turistic! I rest my case.
    • -9 (17 voturi)    
      Faceti altundeva turism (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:20)

      Melanie [anonim] i-a raspuns lui Ronin

      De ce nu investiti in turism in alta parte. Nu ti se pare complet idiot sa investesti in turism pe cel mai mare zacamant de aur din Europa?
        #showComment
    • +6 (10 voturi)    
      Bani de curatenie draga stat roman. Uitasi (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:27)

      Hihi [anonim] i-a raspuns lui Ronin

      Statul a scos ce a avut de scos de acolo. In loc sa tipati la canadieni puteti sa tipati la romani care nu si-au curatat in urma.
    • -3 (11 voturi)    
      AI FOST LA ROSIA MONTANA ??? (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:43)

      facaldo [anonim] i-a raspuns lui Ronin

      Cine vorbeste de turism aici sigur nu are habar de ce zice, 2 turisti in 2 ani la o pensiune frumoasa......ce sa vada lumea o fosta exploatare de stat lasata in paragina ? celelate obiective le vad in treacat si atat......VORBITI FARA SA STITI CU CE SE MANANCA TURISMUL
        #showComment#showComment
  • -3 (13 voturi)    
    Sa speram ca nu va mai lasati intimidati (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:04)

    Tudor [anonim]

    Si ca se va incepe odata proiectul Important e ca acesta firma canadiana sa ofere in urma negocierilor garantii pentru ecologizare. Nu era cazul sa se taraganeze atat de mult cand proiecte care poluau mult mai mult erau in functiune. Nimeni nu poate nega ca sunt destul de multi bani pentru un singur proiect de investitii.
  • -1 (11 voturi)    
    Noi si ei (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:08)

    Prostu [anonim]

    Muntii nostri aur poarta
    Noi cersim din poarta-n poarta

    Ole !
    • 0 (10 voturi)    
      Cersesti tu (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:24)

      Llosa [anonim] i-a raspuns lui Prostu

      / Ma desteptilor , dar daca nu scoatem aurul nu tot cersim. Care e diferenta? Voi nu vedeti ca expresia asta cretina spune exact contrariul a ceea ce intentionati?(editat de HotNews.ro)
        #showComment
  • -2 (12 voturi)    
    Cutia pandorei (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:08)

    Pandora [anonim]

    Romanii asteapta marea cu sarea de la aurul din Apuseni. Nu poti pune tara pe picioare doar cu Rosia Montana dar poti incerca. Ce o sa ma mai distreze urmatoarele comentarii: vine apocalipsa, ne innecam in cianura... bla... bla ... bla. Voi va auziti?
    • +3 (3 voturi)    
      Pandora - planeta din "Avatar" - e Romania! (Miercuri, 23 decembrie 2009, 17:29)

      Cetateanul turmentat [anonim] i-a raspuns lui Pandora

      Unobtainium-ul e aurul de la Rosia Montana, extra-Pandoreenii sunt cei de la RMGC si mai din spatele lor, din Anglia, SUA si Canada.

      Intrebarea e: cine e avatarul?

      Si apropo de apocalipsa - e "work in progress", s-a anuntat deja din 1 august, in emisiunea 3x3 de la "iRealitatea TV".

      Si desi mint in multe privinte, in legatura cu asta au avut dreptate: apocalipsa e in curs, ramaneti cu noi in continuare, veti avea ce vedea!
  • -10 (12 voturi)    
    Ministru suspect la cultura (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:12)

    Gorgor [anonim]

    Singurul in care nu am incredere e Klemen Hunor. Nu am crezut niciodata ca un ungur va putea reprezenta impartial interesele romanilor. Cu atat mai putin interesele culturale. Sa nu taraganeze avizul ...Nu e in interesul ungurilor ca noi sa avem stabilitate economica
  • -2 (20 voturi)    
    felicitari (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:20)

    alina [anonim]

    Felicitari celor care au votat cu basescu si implicit au instaurat noul ( sau vechiul) guvern Boc.....cu Videanu, Berceanu & Co. Despre UDMR ..ce sa mai spunem..ce, e tara lor? normal ca nu le pasa. Dar tara asta se pare ca nici a noastra nu e...ci a lui Basescu. Meritam ce ni se intampla, pentru lipsa de pozitie publica a tuturor oamenilor..lasa, sa faca ei burtile mari...sau conturile. Abia acum se vede adevarata fata a alesilor nostri...
  • -3 (17 voturi)    
    bataie de joc (Miercuri, 23 decembrie 2009, 14:53)

    ela [anonim]

    deja Imi pare rau ca am votat cu PDL-ul si Basescu ... dar lasa ca avem alegeri peste 1 an si de data asta stiu pe cine pun stampila
  • +6 (10 voturi)    
    Dacii scoteau aurul fara tehnologie moderna (Miercuri, 23 decembrie 2009, 15:04)

    dip [anonim]

    Nu pricep dece noi nu putem exploata zacamintele si trebuie sa vina altii sa scoata aurul si argintul. Probabil statul nu da comisioane.
    cu stima
    • -3 (5 voturi)    
      Noi suntem URMASII dacilor (Miercuri, 23 decembrie 2009, 17:47)

      Proletarul [anonim] i-a raspuns lui dip

      Ai putea sa pasti si tu oile in piata Unirii. Ca de, asa faceau stramosii nostri. Mergeau cu oile si nu prea stiau carte. Dar la ditamai contemporanul ca tine ma asteptam sa accepte mai usor ideea progresului.
    • -3 (3 voturi)    
      Noi nu avem bani de investit (Joi, 24 decembrie 2009, 16:41)

      ani [anonim] i-a raspuns lui dip

      Ar trebui sa scoata statul roman cateva miliarde de dolari in avans pentru echipamente, salarii si ecologizare. Plus ca exploatarea se face pe termen lung 16 ani pentru a nu bombarda mediul cu poluanti in 3 ani. Perioada lunga de amortizare. Plus ca avem nevoie de bani ca de aer cu criza asta.
      Daca am avea bani de investitii ar avea sens sa fie exploatate de Romania. Dar nu e cazul. E o masura buna la ora asta.
    • 0 (2 voturi)    
      Dacii colectau aurul din rau, romanii il extrageau (Vineri, 25 decembrie 2009, 2:43)

      paraipan [anonim] i-a raspuns lui dip

      Asadar, doar romanii il extrageau din mine, cu o tehnologie pe langa care cianura e "parfum": cu mercur. Lucrau cu sclavi, care mureau dupa cativa ani...
    • +1 (1 vot)    
      Fara tehnologie moderna nu este rentabil (Vineri, 25 decembrie 2009, 10:50)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui dip

      si nici legislatia de mediu nu poate fi respectata.
  • +4 (6 voturi)    
    Kelemen Hunor (Miercuri, 23 decembrie 2009, 15:08)

    Wesley [anonim]

    Breh, nu va suparati, dar nici macar o singura data nu reusiti sa-i scrietzi corect numele lu Kelemen Hunor.

    Kelemen e numele de familie!
  • +3 (11 voturi)    
    egoism, prostie si bani ...combinatia perfecta (Miercuri, 23 decembrie 2009, 15:18)

    daniel [anonim]

    Pentru cei care sustin acest proiect :
    - probabil ca toata viata voastra ati trait doar pentru voi, intr-un egoism total...hai sa ne gandim si la generatiile viitoare si sa vedem ce lasam in urma, niste gropi verzi care put a cianura sau niste munti care sunt acolo de mii de ani...apropo, in urma ecologizarii zonei vor fi reconstruiti si muntii?..:::)))...sau mai bine...ca sa creem 1000 - 2000 de locuri de munca propun sa taiem si padurile care mai sunt inca in picioare, ce?astea nu sunt tot resurse?...si ca sa inchei apoteotic...dupa noi potopul !!!!! ....HALAL POPOR...
    • -1 (3 voturi)    
      raspuns (Vineri, 25 decembrie 2009, 2:20)

      de la rosia [anonim] i-a raspuns lui daniel

      prostie, idiotenie, egoism, indiferenta, mizantropie, prostie, saracie a mintii, idiotenie, egoism, prostie...care ti se potrivesc? have one! e super oferta!
  • -3 (5 voturi)    
    Bun asa (Miercuri, 23 decembrie 2009, 15:18)

    Lore [anonim]

    Am emotii ca se va amana din nou. Basescule, campania trecuta ne-ai promis ca rezolvi situatia, macar acu tine-te de cuvant!!
  • -3 (5 voturi)    
    prudenta dle.ministru. (Miercuri, 23 decembrie 2009, 16:15)

    tepes [anonim]

    Imi place fermitatea dlui.Borbely insa comisia de care pomeneste domnia sa romino-maghiara nu-mi place,ce traba au ungurii cu rosia montana?conditiile nu sint ca cele de-la baia mare,dl.ministru ar trebui sa fie f.prudent,acea comisie nu ar trebui sa existe punct. Aici este Romania dle.borbely si nu avem nevoie de comisii mixte transfrontaliere.
    • +4 (6 voturi)    
      Conventia Espoo (Miercuri, 23 decembrie 2009, 19:58)

      mooncitizen [anonim] i-a raspuns lui tepes

      Citeste Conventia Espoo: Conventia privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier:.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_Environmental_Impact_Assessment_in_a_Transboundary_Context

      Este conventia la care Romania face referire in contextul activitatilor la Canalul Bistroe; Ucraina bineinteles se opune aplicarii.
      http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=36437
    • +4 (4 voturi)    
      au treaba (Joi, 24 decembrie 2009, 14:28)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui tepes

      maghiarii din ungaria au treaba, pentru ca muresul curge si in ungaria, orice poluare a muresului ii afecteaza si pe ei.
      Recunosc insa ca mai multa treaba ar trebui sa aiba romanii din romania (indiferent de etnie) pentru ca daca se polueaza Ariesul si Muresul ajunge totul inclusiv in Dunere si se polueaza tot cursul inferior al Dunarii inclusiv Delta.
        #showComment
  • -7 (9 voturi)    
    Nu mai dezinformati!!!!!!!! (Miercuri, 23 decembrie 2009, 22:48)

    Adrian [anonim]

    Rosia montana este considerata de UNESCO cel mai mare zacamnt de metaluri pretioase din Europa si este estimata la peste 100 miliarde de euro.Statul primeste doar 2 miliarde de euro din aceasta afacere.In spatele proiectului sta masonul George Soros care impreuna cu sclavii lui din mass media si din guvern a avut grija sa ascunda adevarata valoare a zacamintelor.
    • +3 (3 voturi)    
      Probe? (Joi, 24 decembrie 2009, 14:21)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      probe, dovezi pentru afirmatiile de mai sus?
  • 0 (2 voturi)    
    Propun un vot cu da si nu. (Miercuri, 23 decembrie 2009, 23:01)

    Danut D Deleanu [utilizator]

    @ Nu DDD
  • +3 (3 voturi)    
    Fapte, cifre, si nu amagiri cu viitorul (Joi, 24 decembrie 2009, 14:06)

    Stapanul Muntilor [anonim]

    Bratara dacica 900g, evaluata la 3.8 mil euro in 2008;
    Adica pt un tezaur de 1 tona valoarea ar fi de circa 4 miliarde euro!!! Au fost dezgropate din Muntii Apuseni, 15 bucati doar in 2000-2001. Cat costa o tona de aur extrasa din minereu de 2g/tona? Cand mai mult aur gasesti intr-o galeata de nisip din Aries. Cine-i atat de prost s-o creada pe-aia cu mineritul si asudatul cand se stie ca la noi investitorii strategici sunt cei mai mari hoti?
    Credeti-i pe Moti!
  • 0 (2 voturi)    
    Extractie dar fara cianuri (Joi, 24 decembrie 2009, 14:07)

    Cautataurul Ecologist [anonim]

    Trebuia ca exista pe undeva o Alta posibilitate de extractie aurifera fara cianuri.Altfel nu inteleg cum si-au facut planul guvernantii sa scoata minereul de acolo...nu-I va lasa nimeni...trebuie sa fi avansat si modalitatile de minerit...nu avem nici un specialist pe aici care sa ne lumineze?
    • +1 (3 voturi)    
      este (Joi, 24 decembrie 2009, 14:20)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Cautataurul Ecologist

      http://www.cronicaromana.ro/index.php?art=95929

      procedeu de extractie fara cianuri, brevetat de ingieri romani, si care genereaza un produs secundar care poate fi la randul sau valorificat (materie prima in industria chimica).
        #showComment
  • +3 (3 voturi)    
    Bravo Kelemen! (Joi, 24 decembrie 2009, 14:34)

    Pink Panther [anonim]

    Videanu, ciocu mic!
  • +1 (3 voturi)    
    NU VREM DOLARII VREM AURUL NOSTRU (Joi, 24 decembrie 2009, 15:01)

    motzu [anonim]

    4 miliarde de dolari sunt doar 2,7 miliarde euro... dar ati facut domnilor un calcul cu cit se vinde aurul daca este extras... si banuiesc ca nu ar fi asa tam-tam, daca acolo nu ar fi si mai mult aur decit se declara...!!!!!
  • -1 (3 voturi)    
    fara argumente (Joi, 24 decembrie 2009, 15:25)

    Alina [anonim]

    Unii sunt fara argumente. Zic ca nu vor cianuri si cu asta basta .. asta e motivul pt care ar trebui sa strigam sa nu se demareze proiectul . Mai nimeni din cei 500 sustinatori pe facebook nu are habar de proiectul de acolo .
    Vazusem un documentar cu o mina de aur care era in mijlocul unui oras. Efectiv treceai strada si era biserica. Tot cu ceanuri se extragea iar directoarea a baut apa de nenumarate ori in fata localnicilor (apa care iese din mina in parauri) tocmai ca sa le arate ca nu e nici o problema. Repet .. mina era in centrul orasului si oamenii erau foarte multurmiti , asta dupa ce au trecut si ei prin griji .
    Daca se extrage cu cianura nu inseamna ca o sa curga cianura in rauri prin tara .
    Totul trebuie sa fie gandit foarte bine , sa cunoastem datele problemei si dupa aceea sa sarim . Suntem o natie care ne pricepem la toate si suntem foarte categorici , lucru care dupa cum se vede nu ne face deloc bine .

    Craciun Fericit !
  • +2 (2 voturi)    
    Aurul se va deprecia in urmatorii ani... (Joi, 24 decembrie 2009, 15:26)

    M.V. [anonim]

    Ma intreb cu ce rata de depreciere a aurului au facut ashtia businessplanu....
    :-)
    • +1 (1 vot)    
      Calculele sint vechi (Vineri, 25 decembrie 2009, 10:54)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui M.V.

      Proiectul este de aproape 10 ani. Insa profitul variaza pentru ambele parti in functie de pret.
  • 0 (2 voturi)    
    informatii , precizari - suplimentare... (Joi, 24 decembrie 2009, 15:45)

    marcel [anonim]

    Personal am fost acolo in situ si am efectuat masuratori - radiestezice - similar specialistiilor rusi ce efectueaza determinari in teren.
    Rezultatul = cantitatea de aur ce se regaseste in sol este de 12,46 ori mai mare decat datele oficiale concentratia crescand de la o adancime de 24 m. Deci firma in cauza are tot interesul sa promoveze un fals raport cu privire la concentratie si cantitatea extrasa. Cei 2 % - mi se par ridicol de mic (bataie de joc) - ar trebuii sa fie cel putin 30 - 35 %.
  • +1 (3 voturi)    
    Exploatare dar fara cianuri (Joi, 24 decembrie 2009, 16:50)

    fara cianuri [anonim]

    Aduceti-va aminte de poluarea de pe Tizsa din 2000.Se intampla tot din cauza unei exploatari aurifere cu cianuri.Romanica nu are posibilitatea sa asigure etanseizarea unei asemenea exploatari din cauza lipsei de responsabilitate care bantuie pe plaiurile noastre.
    • -1 (1 vot)    
      Alta tehnologie, alte concentratii (Vineri, 25 decembrie 2009, 10:57)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui fara cianuri

      Apa din iaz urmeaza sa aibe calitatea apei industriale. Nu este de baut sau de trait in ea, dar nici nu omoara in cazul unui accident sau daca faci o baie in iaz.
        #showComment
  • +1 (3 voturi)    
    Apăraţi Roşia Montană (Joi, 24 decembrie 2009, 17:33)

    Eco [anonim]

    O strategie complet dăunătoare pentru România. Nici nu-i de mirare, atât îl duce capul pe hulpavul Videanu. Dacă s-ar amenaja zona pentru turism la Galeriile Romane cred că am fi cu mult mai mult în câştig faţă de 4 miliarde de euro în 16 ani cât ne sunt propuşi. Trebuie opusă o rezistenţă civică şi ecologistă faţă de astfel de proiecte aberante. Videanu nu e stăpân pe resursele României.
  • +1 (1 vot)    
    nu mai poate borbely de rosia montana (Joi, 24 decembrie 2009, 22:55)

    pb80tm [anonim]

    ma da ce de + i-ati dat lu borbely pt declaratie. al doare'n cur de exploatare si pe el si pe kelemen dupa cum barbieresc padurile din harghita si covasna. ordinul vine de la Budapesta care ai tremura curu de vreo poluare in zona de est a Ungariei. vedeti frati maghiari ca se poate cand ne doare aceiasi problema. noroc cu ungurii adevarati ca's mai ecologisti ca noi. köszönöm. dati ordin si pt paduri va rugam frumos. videanu brrr asta vinde tot.
    4 mld $ e prafu de pe toba. lasa-ti auru acolo ca sta mai bine ca in orice safe.care e parerea banci nationale? domnu Isarescu? cate tezaure egale cu cele de la rusi sunt acolo? nu e cazul sa le aparati pe astea? daca se face infrastructura si se vinde sup la metrupatrat se scoate mai mult. oricum astia 4 mld nu intra la noi in buzunar. acum e cel mai bine sa se aplice zicala cu moara si capra vecinului
  • +1 (1 vot)    
    rosia montana (Joi, 24 decembrie 2009, 23:37)

    bc [anonim]

    sa spuna videanu ce privatizare de succes e in tara romaneasca. sa nu-mi spuna de bcr. e o teapa greu de digerat. nu mai vorbesc de combinatul galati. combinatul e mai ieftin decat vila cumparata de patroni la londra -dupa ce au cumparat combinatul. ce sa mai spunem de petrom, apa nova, uzinele republica, autocamioane si tractorul brasov, etc. ce mai, unde sunt clauze de secretizare, nu miroase, ci pute urat de tot. sterling e deasemenea pe cale de a fi o mare teapa. sa traiasca in ghilimele tariceanu. ong-urile trebuie sa traga la foc continuu in aurarii canadieni, dar mai ales in guvernantii romani.
  • 0 (2 voturi)    
    Nimic despre oameni? (Vineri, 25 decembrie 2009, 7:43)

    fraierul [anonim]

    Putinii locuitori ai Rosiei Montane traiesc calvarul santajului politico-economic. Multi dintre ei refuza sa comenteze, iar cei care vorbesc o fac sub rugamintea expresa a nu li se divulga identitatea. Cei mai curajosi insa(si nu putini) au scris pe poarta "Aceasta proprietate nu este de vanzare". Trebuie sa-i sustinem pana la capat!
  • 0 (2 voturi)    
    Contracte (Vineri, 25 decembrie 2009, 8:21)

    Ana Armanca Ardeleanu [anonim]

    Nu sunt de acord cu nici un fel de contract secretizat.
    Nu sunt de acord cu folosirea cianurilor.
    Am sa dau exemplul Baia Mare. Acum aproximativ 10 ani a venit aici o firmă australiană care a început exploatarea piritelor prin cianurare pentru a extrage aur sau mai precis se obţinea un bulion care conţinea aur şi alte metale rare. Argumentul forte a fost câştigul statului român care primea o parte din aurul obţinut. Însă aurul pe care îl primea statul român era calculat procentual, după o estimarea facută iniţial şi după ce bulionul era prelucrat în exteriorul României. Până aci cred că totul este identic cu Roşia Montană, unde procentul este, mi se pare de 20%.
    Problema era că bulionul nu putea fi controlat de către nici o autoritate vizavi de concentraţia lui şi unii spun că el conţinea metale rare care erau la fel de preţioase ca şi aurul. Sau şi mai preţioase.Sunt lucruri care nu s-au demonstrat şi nu o să se demonstreze niciodată.
    Povestea de la Baia Mare este mai cunoscută dupa accidentul ecologic care s-a produs aici şi nu după cât e posibil să fi pierdut statul român. În prezent fabrica în care se făcea cianurarea şi care se afla, până la urmă, în Baia Mare, a fost abandonată după ce australienii şi-au declarat falimentul şi a rămas majoritar statul român care trebuie să suporte cheltuielile de ştergere a urmelor.La Roşia Montană , costurile de refacere ale mediului sunt estimate la 2 miliarde.
    Roşia Montană are toate şansele să repete această poveste.
  • 0 (2 voturi)    
    Videanu !!! (Vineri, 25 decembrie 2009, 10:09)

    ARDELEAN [anonim]

    de pe vremea cand traia de pe urma serelor legumicole, videanu a ramas cu idea ca totul trebuie vandut cand „pretul de piata este cel mai mare”. atat stie si asa vrea sa procedeze si cu aurul !!!
    a ajuns si el la limita maxima a incapacitatii sale !!!
  • +1 (1 vot)    
    Sfat (Vineri, 25 decembrie 2009, 11:02)

    Adrian [anonim]

    Sfatuiesc pe cei care continua pe nota de discriminare sa se operasca sau sa le fie sterse comentariile. Cum poate in secolul XXI sa catalogheze/ierarhizeze valoarea voturilor cetatenilor Romaniei? Fie ei tigani, maghiari, turisti sau emigranti? De ce trebuie sa fie unii mai egali ca altii. Pana una alta felicitari ministrilor UDMR ca sa uita de 2 ori inainte sa treaca strada.
  • +1 (1 vot)    
    Jaful tarii (Vineri, 25 decembrie 2009, 20:30)

    Jaful tarii [anonim]

    Pana la urma cine sunt astia sa vanda resursele tarii?De ce,daca conduc o tara nu sunt in stare sa exploateze ei resursa de aur,sau sa faca autostrazi.?Cum au gestionat doua decenii banii din vanzarea activelor,au construit ceva pentru tara,locuri de munca ,ceva nou?Cine ii intreaba unde sunt banii tocati pana acum,Cum au tupeul acum dupa alegeri sa vanda cand in campanie luptau cu mogulii sa nu vanda resursele tarii,vezi doamne ca tine cu romanul?
  • 0 (0 voturi)    
    ROSIA MONTANA NU E DE VInDEANU (Marţi, 5 ianuarie 2010, 11:19)

    alex m [anonim]

    mai tine cineva minte de dezastrul ecologic de la mina de aur din baia mare de acum 10 ani cand am poluat toata dunarea cu cianura si budapesta in cateva zile era plina de mortaciuni si de altfel toata dunarea ......

    poate banii sunt mai importanti decat sanatatea noastra. poate banii sunt mai buni decat o dunare fara cianuri....nu stiu ce sa zic.....oare de ce vrea PDL exploatarea minei in conditiile in care 80% din Romani sunt impotriva.....oare banii fac pamantul sa se invarta ? :) oare banii sunt ochiul dracului....?

    ce credeti domnule Basescu.? ...ati fost ales de Romani....iar daca ei spun ca nu vor proiectul de ce il bagati pe gat ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by