Romania si Pet-ul zilnic la ficat 

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Vineri, 25 septembrie 2009, 20:02 Actualitate | Mediu

Tomberonul de ocazie
Foto: Dani Rockhoff
A venit in Reutlingen acum vreo luna, de lucru inca n-are, viitorul sot castiga putin, conteaza fiecare banut. De plictiseala, Andreea face ordine generala, ia si pivnita locuintei sub lupa. Acolo stau adunate lazi cu sticle de bere goale si cateva zeci de peturi, de la o aniversare. Pe ambalajele returnate la magazin, Andreea ia inapoi aproape 20 de euro bani gheata, sau marfa. „Ar fi o treaba buna si pentru Romania”, zice ea. Insa de la declaratiile de intentie ale diversilor ministri ai Mediului, pana la fapte, e cale lunga. Lunga e si calea civilizarii unor oameni care-si transforma tara intr-o ghena de gunoi poluanta si urat mirositoare.


Pet-ul de 20 de euro

Germania se bucura de renumele unei tari curate. O vezi pe strazi, in gari, in mijloacele de transport in comun, la locurile de grill din paduri, in practic toate locurile publice. Cu toate acestea, lupta cu „pacatosii gunoiului” se da zilnic.

ONG-urile de mediu si societatea civila sunt mereu in alerta, institutiile statului reactioneaza dur, atingandu-l pe pacatos unde-l doare mai tare, adica la buzunar. Deabarasarea de mici gunoaie in locuri publice e considerata abatere de la ordinea publica si amendata „dupa catalog”.

Astfel, daca un muc de tigara aruncat pe strada sau in alt loc public te costa 10 euro, pentru o doza sau pet gol platesti 20, iar pentru o sticla sparta  40 de euro. Cel mai scump platesti pentru rahatul lasat in urma de cainele scos la plimbare pe strada, ca si pentru guma mestecata si apoi scuipata (50 de euro).

Angajatii Oficiului de Ordine (Ordungsamt) umbla de obicei in civil si vaneaza contravenientii peste tot. Amenzile incasate merg la stat, caci institutiile sale sunt chemate sa curete mizeria stradala si asta costa foarte multi bani. Fara coercitie, se pare ca nici in tarile cele mai civilizate ale Europei nu functioneaza curatenia spatiilor publice.


Plastic pana-n gat

In Romania insa, problema rezolvarii gunoaielor a devenit o stringenta nationala. Trei factori principali intervin in ecuatie: comportamentul ecologic al populatiei, vointa Ministerului Mediului de a apuca intr-adevar „gunoiul de coarne” si obligativitatea ca firmele care livreaza bauturi imbuteliate sa-si colecteze gratuit ambalajele inapoi. Suna imposibil? Chiar nu e asa.

Degeaba instalezi, dupa cum propunea ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, automate de peturi in marile magazine, caci problema la nivel national tot nu e rezolvata. Nu e corect nici sa obligi un recuperator de peturi sa mai cumpere ceva din magazin, deoarece nu i se restituie banii pe ambalaj, ci i se da doar un bon valoric.

Iar daca masura se va aplica doar la marii retaileri, care au bani de automate, ce se intampla cu puzderia de chioscuri de la orase si sate, care n-au nici bani, nici loc, pentru astfel de solutii tehnice?

Acelasi ministru, in luna august la Mangalia, vorbea despre dificultatile logistice ale recuperarii ambalajelor de la micii distribuitori. Logistica acestei recuperari n-ar trebui insa sa priveasca pe nimeni altcineva decat pe furnizori, marile concerne producatoare de bauturi imbuteliate. Inlocuind sticla cu plasticul usor, aceste firme economisesc enorm, la cheltuielile de transport.

Solutia e ca acestea sa-si vanda marfa, dar sa-si colecteze si ambalajul, din orice ungher de desfacere, inapoi. Poate exercita statul, in conditiile legislatiei actuale, presiuni si in acest sens? Se pare ca nu, altfel Romania n-ar avea strazile, padurile, raurile si pesterile infestate de „ciuma plasticului” greu degadabil. Sau exista interese de protectionism al firmelor si concernelor cu pricina, al caror sens ne scapa?


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

2970 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Ai dreptate! (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:03)

    marr.io [utilizator]

    Dovada ca nu se doresc masuri adevarate este preatatia guvernului/lor. Tot asa se vede si indiferenta romanului caruia putin ii pasa de tara sa. Cati oare au citit acest articol pt ca nu vad nici o reactie.
    • -4 (6 voturi)    
      tara perfecta (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:36)

      eu [anonim] i-a raspuns lui marr.io

      oare chiar crezi ca eu ca si pasager prin germania ma bucur sa platesc cu 25 de centi in plus pt orice pet???? daca nu mai apuc sau nu mai gasesc un magazin care sa aiba si masini de preluat sticle???? si tare nu imi vine mie sa cred ca pe alea care nu is reciclabile nu le platesc
      poate ca asta de a scris articolul habar nu are ca sunt 2 tipuri de flacoane PET in germania: 1. care se recicleaza prin refolosire si care se recicleaza prin distrugere... si nici nu vreau sa stiu cat ma costa pe mine ca si cumparator o masina din aia de adunat PET-uri... poate voi credeti ca germania e tara perfecta...
      • +7 (7 voturi)    
        Germania = tara perfecta (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:45)

        Loerincz [utilizator] i-a raspuns lui eu

        Pai... depinde cu ce compari. Fata de Romania, este tara perfecta; macar daca am invata cate ceva de la ei, dar, slabe sperante!
      • -4 (4 voturi)    
        ... (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:49)

        ileana [anonim] i-a raspuns lui eu

        Ai dreptate...ca sa nu mai vorbim de doze....
        Si de cumparat bauturile racoritoare din benzinariile de autostrada....
        • +4 (6 voturi)    
          Bine, mai, Ileana (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:12)

          Loerincz [utilizator] i-a raspuns lui ileana

          Pai, tocmai turistii trecatori sunt cei care prezinta cel mai mare risc de a arunca sticla de plastic pe unde apuca! Chiar daca o arunca la cos, asta costa statul german o suma de bani pentru reciclare (presupunand ca cineva chiar ar scormoni prin gunoi ca sa il trieze). Asa ca masura mi se pare binevenita!

          Si eu am fost in situatia ta, si m-am trezit ca m-a costat ambalajul mai mult decat continutul. Insa, am acceptat pentru ca nu am avut ce face. Si nici nu am saracit pentru ca am ramas fara aia 25 de centi!

          Noi romanii suntem Gica-contra la orice; nu de mult stirea ca orice punga de plastic se va plati a starnit un adevarat val de comentarii, care mai de care mai interesante, insa pe aceeasi tema: NOI (romanii) NU VREM ASA! Ce-i drept, noua nu ne place nici curatenia, nici civilizatia, noi suntem originali ca si democratia in care ne zbatem de vreo douaj'de ani. Si de asta se uita vestul Europei la noi ca la niste neanderthalieni!
          • -3 (3 voturi)    
            ... (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:35)

            ileana [anonim] i-a raspuns lui Loerincz

            Cred ca tu nu stii ce circ a fost in Germania inainte de introducerea garantiei pe PET...
            Am dat exemplu cu dozele, unde garantia e dubla fata de PET...SI MULTI PRODUCATORI AU RENUNTAT LA AMBALAREA IN DOZE!!!! ( nu mai gasesti Cola, la doza....)

            Alt aspect : in GERMANAIA, "pe sate" , TREBUIE SA PLATESTI CA SA-TI RIDICE RECICLARILE ( STICLA, PE CULORI SI HARTIE)!, cu toate ca esti obligat sa colectezi separat!

            In orasele mai mari, primaria colecteaza organizat.
            • +3 (3 voturi)    
              Si tu Ileana esti Gica-contra ? (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 0:46)

              aral [anonim] i-a raspuns lui ileana

              Eu stiu ce "circ" a fost in Germania inainte de introducerea garantiei pe PET ! In Germania locuiesc. Si nu mi s-a parut deloc "circ". Au fost ceva comentarii si manifestatii... Ignorabile !

              Observatie: Ma mir si acum, cum au reusit sa scape unele ambalaje tip PET de garantie ! Caci sint destule sticle PET care daca au un anumit continut, nu au "Pfand" (garantie). Probabil ceva cercuri de interese...

              Nu pricep ce nu iti convine ? Mie mi se pare o masura excelenta, dar din pacate, nu dusa pina la capat (vezi observatia de mai sus).

              In ce priveste afirmatia ta, cu privire la plata necesara pentru ca reciclabilele sa iti fie ridicate... Nu stiu unde locuiesti, dar in general pentru ridicarea gunoiului de orice fel, trebuie sa platesti o taxa. Mi se pare normal !

              Eu stau intr-un oras unde lada albastra (pentru hirtie) se ridica pe gratis. Se imbulzesc cei care recicleaza hirtie sa recupereze cit mai mult, asa ca societatea care ridica gunoiul este incintata sa ia bani de la cei care se intereseaza de deseurile de hirtie.

              Sticla (de orice fel) o duc la containerele de sticla (normal ca trebuie sa o separ pe culori, dar mi-ar place sa platesc sa vina sa o ridice o data pe saptamina).

              Despre dozele de aluminiu... Ma mir ca garantia este de doar 50 de centi. Ar trebui, dupa mine, sa fie de cel putin 5 euro... Cine are nevoie de doze de aluminiu ? Sti cita energie se consuma pentru producerea aluminiului si a respectivelor doze ? Probabil ca nici nu te intereseaza.

              In ce priveste Romania, la recuperarea deseurilor reciclabile... este pur si simplu DEZASTRU !

              Modalitatea gasita in Germania, cu garantia este buna (chiar daca uneori garantia este mai mare decit pretul produsului).

              Nu stiu daca in Romania s-ar putea aplica asa ceva, dar cred ca ar fi o idee buna.
  • +1 (5 voturi)    
    AMBALAJE REFOLOSIBILE (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:32)

    Nick [anonim]

    In Romania se recuperau ambalajele inca de pe vremea lui Gh. Dej (1960).
    Problema nu este ca nimeni nu s-a gindit la recuperarea ambalajelor....problema este ca inca nu s-a reusit sa se imparta 'CIOLANUL' pentru aceasta mare afacere.... sunt prea multi "ciini" care doresc afacerea. In plus se asteapta citeva zeci de milioane de la UE, ca doar nu suntem prosti ca sa ne facem curatenie in "casa noastra", cu banii nostri.
    Scenariu a devenit sablon:
    UE ne da fonduri....banii vor fi furati, iar Guvernul, presat de catre UE, va pune bani pentru programul de recupuerare a ambalajelor (din banii contribuabililor romani - taxe mai mari).
    Intrati pe Internet si o sa vedeti ca si in Uganda se recupereaza ambalajele (este afacere mare!!!).
    Sugerez ca ar fi bine ca ambalajele sa fie aruncate in fata Parlamentului si Guvernului Romaniei.
    Astept ziua cind TVR International va transmite peste hotare aceasta mare sarbatoare nationala....
    Ziua cind va reincepe recuperarea ambalajelor, se va face de catre catre studentii straini, deoarece ai nostri muncesc in UE. Unora le mai pasa de mediul inconjurator, chiar si in Romania.
    • 0 (2 voturi)    
      vad ca esti cunoscator (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:19)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui Nick

      cum se recicleaza ambalajele in uganda si de ce este o afacare mare? ;)
  • 0 (2 voturi)    
    50 Euro un rahat de caine??? (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:43)

    Radu [anonim]

    I-auziti stimabililor care va scoateti cainii la defecat pe trotuar sau in parc!
  • +1 (1 vot)    
    din pacate (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:45)

    Cristi B. [anonim]

    articolul va ramine deactualitate inca multa vreme; si problema nu se rezuma la RO; am umblat prin mai multe locuri si peste tot, in proportii diferite, am vazut asa ceva, fara pedepsire.
  • +1 (3 voturi)    
    ok (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:50)

    stupidu [utilizator]

    ok, sa admitem ca se va introduce o taxa la vinzarea bauturilor imbuteliate in PET-uri. Acest lucru va ajuta la mentinerea curateniei, cel putin prin convertirea cautatorilor de fier vechi in cautatori de PET-uri in cazul in care rumanul verde nu se uita la bani si-l arunca aiurea. Dar, totusi, ce se va intimpla cu acest plastic "greu degradabil" dupa ce va fi adunat? Aici as vrea io sa-i aud pe "eco-fanatici" cam ce idei viabile au ei in acest sens :). Si acum sa nu incepeti cu retopirea si refolosirea lor pt. ca toata lumea stie ca ulciorul nu merge de multe ori la apa, asta pt. cei documentati!
    • +1 (1 vot)    
      documenteaza-te tu nu fi stupidu (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 8:21)

      marr.io [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

      Deja exista societati de colectare si reciclare a PET-urilor, una o stiu eu in Arad din 2005!!! Ce se intampla cu plasticul? Daca tot ai net si te da-i mare cauta pe net. Bineinteles ca in primul rand se fac fulgi de plastic folositi la fabricarea altor PET-uri, asta se face si afara. Dupa tine e mai bine sa avem PET-uri peste tot si sa nu miscam un pai? In nici o tara nu s-a realizat nimic important decat daca s-au dat recompense sau sanctiuni. Totul depinde de marimea acestora si de felul cum se dau.
    • +1 (1 vot)    
      Mai bine (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 11:10)

      kinn [anonim] i-a raspuns lui stupidu

      Oriunde l-ai depozita, orice ai face cu el, e mai bine decat sa stea raspandit prin toate raurile si pe toate camputile din tara, nu crezi?
  • -1 (3 voturi)    
    ... (Vineri, 25 septembrie 2009, 21:58)

    ileana [anonim]

    Sa fim seriosi...ne legam atat de mult de consumatorul final...sa rezolvam problema, "draga ministre Nemirschi" , intai cu firmele de coelctare.
    Acum 3 ani m-am mutat...intr-o casa noua...de atunci, pana saptamana trecuta, am colectat separat , in tomberoane cumparate de mine"gunoiul menajer intr-un tomberon, resturile menajere biodegradaline in composter , hartia cu hartia, Pet-URILE INTR-UN ALT TOMBERON...STICLA INTR-UN ALT TOMBERON.
    Scoteam la poarta, in fiecare saptamana 3 tomberoane, o cutie ( cu hartia) si suportam si mirosul composterului...3 ANI M-AM INJURAT CU TIGANII CARE RIDICA GUNOIUL!!!!!!!!!!CA MA INJURAU CA LE SCOT 3 TOMBEROANE SI-O CUTIE!
    De multe ori, mi-au golit doar un tomberon...si plecau mai departe!
    Si toate astea, pe banii ,mei, ca eu le-am platit facura lunar...
    Pa in iarna, mai veneau batranii adunatori de cartoane si-mi luau cutia cu hartie de la poarta...din iarna, "datorita crizei"nu se mai primeste hartie la centrele de reciclare....iar asta vine cu ideea de automate de PET-URI....CRETINUL...
    De ce nu obliga intai producatorii de PET-uri sa foloseasca X % din materia prima , din reciclari? Ar fi primul pas. S-ar infiinta centre de reciclare si multi saraci ar strange PET-uri...
    Si o taxa pt producatori ( de ce exista taxa doar pt. importatori) TOTI PRODUCATORII CARE FOLOSESC PET-uri sa plateasca o taxa pe Pet-ul vandut...sa vezi ce interesati ar deveni de reciclare!
    • 0 (2 voturi)    
      de ce? (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:27)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui ileana

      "De ce nu obliga intai producatorii de PET-uri sa foloseasca X % din materia prima , din reciclari?"
      pt. ca nu se pot recicla la nesfirsit :) de aia. Pt. ca si PET-urile, ca de altfel toate ambalajele de plastic sint de mai multe categorii (vezi pe ambalaj indicativul din triunghi). nu poti sa amesteci mere cu pere si sa imbuteliezi in ele apa minerala :) Ar trebui sa ai tomberoane diferite pt. ambalaje de la apa, ulei, margarina, uleiiuri minerale, etc. te bagi?
      • -1 (1 vot)    
        da dom'le, am vorbit, nu se poate ! (Vineri, 25 septembrie 2009, 23:13)

        the [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

        de trei ori ai afirmat ca recipientii de plastic (pe care tot românul cult îi numeste pet-uri) nu se pot recicla de mai multe ori.
        Sa inteleg ca, pentru o singura reciclare, nu merita ?
        Austria tre' sa fie o tara bogata ...
        In Klagenfurt, (un orasel acolo, unde am fost de placere, nu fiindca acolo a luat bataie România la forbal) am vrut sa arunc niste deseuri menajere si am ramas ca la dentist, in fata a sase "tomberoane" ... la Gallia de sud, nu am decât trei. Am întrebat doua persoane amabile, cât stiau ei franceza, cât stiam noi germana, am priceput : sticla, hârtie/carton, plastic, vegetale, metale, nereciclabile.
        Musai ca da faliment Austria din cheltuielile cu personalul care se ocupa de trierea selectiva ...
        In Gallia e si mai rau, n-avem decât trei "pubele" hârtie, sticla si aia gri cu de toate care se ard ... O rusine !
        Traiasca poienile României, înflorite de gunoaie capitaliste moderne !
        Am uitat ...
        ieri, pe plaja cam goala, ca nu mai e sezon, doi tineri se duceau spre cararea catre parcare si, daca tot se plictiseau, culegeau doo trei resturi neplacute de pe jos, o hârtie de inghetata, un capac de bere, o sfoara de undita ... ca tot treceau pe lânga containerele de gunoi ...
        n-are lumea ce face, toti se dau ecologisti !
        daca mai vin si polonezii sa curete doo gunoaie de pe plaja "mea", io ce mai fac ?
        • +1 (1 vot)    
          roman cult, hahaha (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 0:29)

          stupidu [utilizator] i-a raspuns lui the

          sigur ca da, domnu' roman cult, a.k.a. sfertodoct, io am zis pe undeva ca putem discuta de treaba asta daca vii cu ceva informatii. nu toti recipientii de plastic sint PET-uri. deh, sa nu cumva sa crezi ca a fi "roman cult" e direct proportional cu numarul de capsuni culese sau pubele vazute.
          pt. un "cult" ca tine iti recomand http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_recycling
          dupa ce citesti, poate mai discutam. dar sint sigur ca tu stii mult mai multe despre reciclarea acestora :))
          • -1 (1 vot)    
            romînul cult vs stupid (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 13:06)

            the [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

            n-am folosit denumirea "pet", boierule, asa ca nu ma poti considera "cult".
            Nici diploma n-am, abia patru clase obligatorii, pe internet abia daca silabisesc ...
            Ti-am dat exemple reale. Cunosc principiile reciclarii si am lucrat (intre altele, chiar asa sfertodoct cum sunt ...) in cadrul proiectelor de statii diverse de reciclare selectiva. Adica am dat la lopata :))) ca sa ai o bucurie :)))
            Daca documentatia ta inteligenta si tehnica se limiteaza la wikipedia, drum bun si cale batuta, stai in cur in iarba, in mijlocul gramezilor de plastic si spune în continuare ca stupidu nu e de acord cu reciclarea si nici cu prea multe tomberoane. Nu te obosi sa-mi raspunzi ... decât daca ai multe arsuri la stomac :)))
          • -1 (1 vot)    
            te rog sa observi (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 13:09)

            the [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

            ca nici minus nu ti-am dat, pentru comentariul tau inteligent si "pluridoct" ...
            Zero care se afiseaza , e foarte bine :)))
  • -1 (3 voturi)    
    Rusine! (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:05)

    canadian [anonim]

    In Canada sunt automate de peturi la intrare in toate marile magazine alimentare, cu bonul mergi la casa si ti se dau banii. Simplu... De ce nu incercati domnilor parlamentari sa promovati o lege in acest sens? Chiar nu va deranjeaza muntii de gunoaie pe care ii vedeti la tot pasul?
    De fiecare data cand merg in Romania sunt dezamagit de ce mizerabila tara avem....
    • +1 (1 vot)    
      apropo de canada si alte tari (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:39)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui canadian

      am vazut ca in canada, germania, austria, ungaria, etc, romanii sint destul de regulamentari, isi arunca gunoaiele la cosul de gunoi, dar imediat ce trec de vama si ajung "acasa" n-au nici o greata in a-si arunca pachetul de tigari gol din masina direct pe sosea. oare guvernul e de vina, sau parlamentul, sau spider man? think about it!
      • +1 (1 vot)    
        corect (Vineri, 25 septembrie 2009, 23:15)

        jxb [anonim] i-a raspuns lui stupidu

        Aceeasi problema mi-am pus si eu. Am vazut in Barcelona roman cocalar 100%, la volan cu manele si tot tacamul, CIRCULA REGULAMENTAR, civilizat. Tigara o punea in scrumiera din masina. Frica pazeste pepenii... Nu e zidar roman sa nu fi muncit si el prin Germania... dar ai dracu daca aduc vreunul si bunul simt inapoi. Acolo sunt ingerasi pentru ca stiu de frica, apoi in Bucuresti iar badarani si infecti care arunca tigari, scuipa pe jos etc.
        Am mai vazut in Barcelona si un mos rapanos si sarman care probabil uitase sa isi aduca punga cand iesise cu cainele, a luat o frunza de jos si a strans mizeria. Nu dadeai 2 lei pe el, dar in Bucuresti doamnele stilate se uita cu amuzament la catamai tortul ce face Pufita al lor. Niste mizerii...
    • +1 (1 vot)    
      In ca-care Ca-Canada? (Vineri, 25 septembrie 2009, 22:41)

      Loerincz [utilizator] i-a raspuns lui canadian

      ca la Te-terente si in jur nu se exista ce povestesti matale acolea.
      Ce-i drept, Terente<>Canada, dar totusi, sa nu ramana lumea cu fo impresie gresita! In domeniul asta, Canada este la ani lumina fata de Europa (in urma, of course!)
    • 0 (0 voturi)    
      " ... canadianule " (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 13:53)

      the [utilizator] i-a raspuns lui canadian

      sa înteleg ca, de fiecare data când te duci în România, esti dezamagit de Canada - tara mizerabila pe care "o aveti" ?
      Logic, asa reiese ...
  • 0 (0 voturi)    
    Cum nu? (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 2:48)

    Andrei Marin [anonim]

    Dani, cum nu e corect sa ti se dea bon valoric in loc de bani cash? Stii bine ca nu-i asa peste tot. La Globus ti se da bon valoric, la Lidl la fel, la Aldi la fel. Eu nu stiu cum e pe la RT ca n-am fost decat o data, insa in SHK, la Hermsdorf, nu gasesti niciun magazin care sa iti dea cash pe pet. Pai asa, s-ar face coada la automate si toti aia carevtraiesc pe Harz IV ar alimenta non stop automatele cu PET.
    La magazine ti sa da Pfand si pe plastic, si pe Alu, si pe sticla, si pe naveta, si de ala iti iei ce vrei: altceva de baut, mancare, papuci, ce vrei, insa DIN ACEL MAGAZIN. Nu poti lua bonul de la Aldi sa mergi cu el la Globus sau invers.
    Oricum, Doamne ajuta sa se faca si in .ro asa, ca altfel, se sufoca tara aia sub muntii de plastic ai nepasarii.
  • 0 (0 voturi)    
    P R O P U N E R E (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 7:40)

    Lucia [anonim]

    fiecare sticla din plastic - sa fie egal suma x...si sa vedeti ca nicio sticla din platic nu o sa mai vedeti...sa dea banii supermacheurile...ca doar ei vand cu miile de baxuri si asa saracii fac si ei un ban si gata cu plasticul....la fel si pentru dozele de bere !
  • -1 (1 vot)    
    ... drum lung (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 9:23)

    omul de rand [anonim]

    Eu am inceput sa adun peturi si hartie, cu speranta ca autoritatiile din Cluj Napoca o sa gaseasca o solutie ptr. reciclarea lor.
    Intrun timp am si gasit un loc special ptr. peturi, la mai putin de un kilometru de casa mea. Incurajat de acest fapt, am continuat sa selectez peturile si sal duc la locul respectiv.
    Din pacate, cand mam dus a treia sau a patra oara, cu doi saci plini de peturi, tomberonul special ptr. asa ceva, numai era. Nu am avut alta alegere, decat sa le arunc intrun tomberon normal, ce am gasit in apropiera. Dupa numarul mare a peturilor, se vedea ca si altii au patit la fel...
    De atunci tot caut un tomberon special, care i cat de cat aproape de mine, dar nu gasesc (stau aproape de centru si nu la periferii). La catva kilometrii de mine am vazut cateva locuri special amenajate, dar nu o sa car de fiecare data sacii de a lungul orasului. In garaj am deja 200 - 300 de peturi adunate. In curand o sa fiu nevoit sa le arunc, ptr. ca nu mai am loc. Am mai facut deja odata, ca nu mai aveam loc in garaj.
    Daca autoritatiile ar fi interesate de reciclare si nu numai de declaratii populiste in acest domeniu, atunci lucrurile ar sta altfel.

    De unde suntem acum, e un drum foarte lung pana la reciclarea contra cost!!!

    In canada, pe o cutie goala de bere, in cazul reciclarii, se dau 50 centi... !!!

    Sunt convins ca daca sar da 5 - 10 bani pe un pet reciclat, tiganii le ar aduna si din virful muntilor.
    Cu pretul unui spot publicitar din acest domeniu, si cu banii ce se platesc ptr. difuzarea clipului, daca sar cumpara peturi de la populatie, ar avea un efect mult mai mare asupra mediului.
  • +1 (1 vot)    
    Cum sa facem curatenie. (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 9:32)

    AlinN [anonim]

    Cand o sa fim si noi asa?
    2055. Datorita lipsei justitiei populatia Romaniei a ajuns la 800.000 de locuitori. Se pare ca au mai ramas decat hotii judecatorii si politistii. Data fiind aceasta situatie s-a intrat in faliment. Germania a propus romanilor sa emigreze in antarctica, unde le-a facut niste facilitati, iar ce a fost Romania va fi populata dupa cum urmeaza: Transilvania: germani, Moldova:olandezi, Tara Romaneasca:suedezi.
    2056. Nu se intelege exact de ce, dar se constata ca Romania este foarte curata. Suedezii spun chiar ca pamantul este foarte roditor. In ultimul an de cand au venit in Transilvania germanii s-au pus pe construit autostrazi. Iata si o dovada ca germanii mai gresesc: din greseala nu s-au oprit decat atunci cand au impanzit cu autostrazi si Moldova si Tara Romaneasca. Suedezii sunt insa suparati foc, pentru ca au asteptat 1 an pana sa se rezolve aceasta problema.
    2057 Judecatorii, politistii, si parlamentarii romani emigrati in antarctica au huzurit in facilitatile oferite de germani. Aveau case ecologice care le asigura caldura, lumina, doar din energia valurilor. Aveau sere unde crestea mancare suficienta pentru 2.000.000. Dar asta s-a intamplat doar pana in 2056. Din 2057 hotii s-au pus pe furat instalatiile care le asigura energia electrica ecologica, cu intentia de a obtine din acele materiale un Mercedes. Ce au facut este usor de imaginat: le-a iesit o caruta, dar deja nu mai au energie electrica si caldura. Serele sunt cuprinse de gheata.
    2058. In ziua in care a murit ultimul roman (inghetat) a fost fost Carnavalul Global. Gurile rele spun ca a fost devansat in acea zi tocmai din cauza disparitiei romanilor de pe glob, dar nu exista dovezi in acest sens.
    2059.Germanii au incapsulat toata mizeria facuta de romani in antarctica impreuna cu romanii congelati si i-au trimis in Soare. Se pare ca ii deranja mizeria chiar si in Antarctica.
  • 0 (0 voturi)    
    gut (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 11:05)

    sadwank [anonim]

    Aoleo, ce stresuri am avut in Germania cu gunoiul prin 2001 - 2003. Venit din fundul Europii, fara sa stiu boaba de germana, fara macar sa fi iesit din tara pina in Bulgaria, cele 2 - 3 - 4 cosuri de gunoi imi dadeau de cap.
    La nemti cu gunoiul nu e asa simplu cum crede lumea. Ai cos de gunoi pentru bio-degradabile (adica tot ce incepe sa puta daca sta la soare). Mai ai cos pentru plastic si cos pentru aluminiu (doze). Hirtia se stringe separat, se leaga cu sfoara si se pune alaturi de cosurile de mai sus. Sticlele care sint fara garantie se duc la un loc special amenajat pe la 4-5 strazi, cu 3 containere: sticla alba, verde, maro. Hainele si pantofii vechi tot asa, exista locuri speciale.
    Gunoiul se plateste la volum si daca nu e sortat nu e ridicat de firma de salubritate.
    Ce n-am reusit sa aflu: ambalajele tetra pak (alea care sint din carton la exterior, captusit cu o folie de aluminiu) unde se arunca? La hirtie sau la allu? Eu le intorceam pe dos si le puneam la metale.
  • -1 (1 vot)    
    ciudat (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 11:15)

    Gogu [anonim]

    Mi se pare ciudat ca toata lumea s-a infierbantat pe tema "bani sau bonuri valorice etc" dar nimeni nu a spus o singura vorba despre cea care e la sursa informatiei, acea Andreea care "a venit in Reutlingen acum vreo luna, de lucru inca n-are, viitorul sot castiga putin, conteaza fiecare banut"...
    Un pic de compasiune oameni buni
  • -1 (1 vot)    
    Pet-ul si intelectualu' (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 11:59)

    Frobenius [anonim]

    Pet-ul este dusmanul numarul 1. Nu pentru ca se vede ci pentru ca este periculos. Te poti impiedica de el si te poti alege cu... nasul indoit.
    Nu acelasi lucru se intimpla cu ambalajul de la camasa cea noua. Sau cu ambalajul de la cascaval. Sau de la piine. Sau de la morcovi. Sau de la pensula cu care vopsim colorat, ca sa semene cu stirile indignate de la protv. Acestea sint suportabile. Sint... igienice. Vind marfa. Punem o taxa pe punga (nu pret, domnilor intelectuali, ci taxa! Pretul a existat dintotdeauna.) si le-am rezolvat. Nici nu se mai vad.
    Mai ramine doar sa rezolvam problema pet-urilor. Da' daca n-avem logistica...
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt 25 eurocenti care se restituie (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 12:03)

    Ionut din nordul Tarii [anonim]

    D'l Juranlist. trebui sa dati detalii cat mai exacte. Pentru Restituire a unei sticle PET se primeste garantai pe stica de 25 eurocenti, sau mai bune zis EUR 0,25 inapoi. Este un sistem care a fost aplicat si pe timpul comunistilor in Tara Noastra.Deci nu este ceva nou. Pe atunici sa platit la fel garantie pentru sticla de apa minerala, etc. Scrieti realitatea, ca de... sunteti jurnalist...
    • 0 (0 voturi)    
      jumatatea de masura (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 14:12)

      dani [anonim] i-a raspuns lui Ionut din nordul Tarii

      Garantia pe sticle returnate a fost practicata in Romania inainte de 1989, in anii 90 nu mai stiu, nu mai eram in tara. 2 lei era garantia pe sticla de 1 litru, 3 lei pe cea de sampanie, etc. Iar daca nu e ceva nou, de ce ar exista reticenta in reluarea practicii, aplicate la pet-uri? Intrebarea e de ce masura se ia la nivel de guvern asa tarziu, dupa ce tara e inundata de mormane de plasticuri necolectate, care polueaza natura si dau oraselor un continuu aspect de neglijenta si murdarie? Iar daca totusi se incepe de anul viitor, de ce doar cu jumatati de masura?
  • 0 (2 voturi)    
    Inconsistenta tipic romaneasca (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 19:16)

    M Stoian [anonim]

    Faptul ca Buzau exista unul din cele mai mari centre de reciclare ale ambalajelor de plastic din Europa ,fapt ignorat atat de politicieni cat si de mass-media,ne demonstreaza inca odata cateva din trasaturile caracteristice ale societatii romanesti actuale:
    -un guvern slab ,fara capacitate de a relansa economia romaneasca ,total decuplat de ceea ce se intampla la ora actuala in lume ,incapabil de a elabora programe si masuri pentru promovarea sectoarelor viabile ale economiei(decat sa facem misto de politica germana in domeniu,mai bine am
    implementa-o),
    -o media care ,in cea mai mare masura, pacatuieste prin lipsa de profesionalism si tratare superficiala a subiectelor ,barfa ieftina ,tabloidizata,de parca toti subiectii vizati ar avea IQ-ul undeva,pe la 70;enuntul si nu prezentarea,promovarea fatisa si nu comentariul echilibrat sunt materializarea acestei realitati
    -in sfarsit,pentru ca ,dupa cum spunea Sorescu atat de frumos odata-si Toate acestea trebuiau sa poarte un nume,fie-mi iertata impietatea,provincialismul.boala capitala a societatii romanesti,atat de succint si dureros diagnostic enuntat de Vaclav Havel intr-o convorbire televizata din anii 90 cu un Emil Constantinescu -Lost in transla(zi)tion
    -si,peste toate aceste puteri puternic erodate ale Romaniei(adaugati presedinte,parlament,justitie,etc) capabilitatea oamenilor de a rezista acestui asalt continuu ,de a munci ,si de multe ori de a invinge
    • +1 (1 vot)    
      pai, nu mai exista... (Sâmbătă, 26 septembrie 2009, 20:27)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui M Stoian

      Green Pack (cei de la Buzau, de care zici) s-a inchis... >:
      • 0 (0 voturi)    
        Mitici (Duminică, 27 septembrie 2009, 1:36)

        M Stoian [anonim] i-a raspuns lui Catalin

        Stimabile,Caragiale e mult prea actual ca sa ne putem dezice de el;incearca sa-ti depasesti conditia de chibit si acceseaza pe net Romcarbon,Greenwee.Ai sa remarci intr altele ca, desi avem in tara una din cele mai moderne instalatii de reciclare a deseurilor electronice din lume,legea interzice importul acestora pana in 2012,permitand in schimb exportul fara oprelisti .Bineinteles ca ministerul de resort nu poate face nimc,asa e legea!!!!
      • 0 (0 voturi)    
        pentru Catalin (Marţi, 15 decembrie 2009, 8:50)

        ioan [anonim] i-a raspuns lui Catalin

        GREENTECH de la Buzau functioneaza; nu s-a inchis nici un moment.
        Este cel mai mare reciclator de PET din tara.
        Fulgii PET nu-i mai exporta acum pentru ca s-a deschis si GREENFIBER care face fibra PET din PET-ul reciclat.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă