Ministerul Mediului ar putea introduce, din 2010, o garantie de returnare a PET-urilor

de Alina Neagu     HotNews.ro
Duminică, 20 septembrie 2009, 18:37 Actualitate | Mediu

problema deseurilor se poate rezolva fie prin coercitie, fie prin recompensa
Foto: Raku
Ministerul Mediului ar putea introduce, incepand de anul viitor, o garantie de returnare a PET-urilor, a anuntat duminica ministrul Nicolae Nemirschi, adaugand ca acest lucru nu va duce la scumpirea produselor comercializate la PET, informeaza Money.ro.
  • "Sunt foarte preocupat de chestiunea PET-urilor, pentru ca am vazut in media o campanie pe chestiunea asta. In luna aprilie am afirmat ca ma gandesc foarte serios sa pun taxa pe PET. intre timp, m-am mai si documentat si precizez ca nu este cea mai buna formulare taxa pe PET, deoarece este vorba despre o garantie de returnare. Sper sa am suficienta capacitate sa pot determina la nivelul Guvernului luarea unei decizii in acest sens intr-un termen relativ scurt“, spune Nicolae Nemirschi.
Nicolae Nemirschi a mai adaugat ca, in opinia sa, problema deseurilor se poate rezolva fie prin coercitie, fie prin recompensa, adaugand ca, in cazul actual, opteaza pentru cea de-a doua varianta.
  • "Masura este folosita de multi ani, sigur cu niste dureri la inceput, in Anglia, Germania, Olanda si asa mai departe, iar garantia este undeva intre 15 si 25 de centi pentru returnarea PET-urilor. Scopul este bun, intentia este buna daca vrem sa curatam tara de PET-uri, dar, la un moment dat, o sa vedeti ca intervin niste mecanisme economice si incepi sa te incurci. Aceasta garantie este buna pentru ca lucrurile au scapat de sub control in ceea ce priveste colectarea selectiva, in sensul ca nu se face“, a incheiat ministrul Mediului.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2775 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    demisia (Duminică, 20 septembrie 2009, 18:57)

    I [utilizator]

    "Sunt foarte preocupat de chestiunea PET-urilor, pentru ca am vazut in media o campanie pe chestiunea asta."

    ce mai retard... si el e ministrul Mediului dar nu s-a gandit la problema PET-urilor pana nu a vazut in presa o campanie...
    • -1 (1 vot)    
      eu cred da la fraza: (Luni, 21 septembrie 2009, 9:31)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui I

      "l e ministrul Mediului dar nu s-a gandit la problema PET-urilor", trebuia sa te opresti la "nu s-a gandit"
      • -1 (1 vot)    
        nu s-a gandit (Luni, 21 septembrie 2009, 18:54)

        I [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        ai dreptate. Tot el a oprit programul Casa Verde exact in ziua in care trebuiau anuntate firmele certificate in program. Nu i-a pasat de banii si timpul pe care aceste firme le-au investit in certificare si nici ca a omorat piata pentru ca nimeni nu mai cumpara nimic, toti asteptau.

        Nu s-a gandit.
    • 0 (0 voturi)    
      PETul si romanu' (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:07)

      StefanM [utilizator] i-a raspuns lui I

      Mi se pare dezastruos ca un ministru poate sa spuna ca se gandeste la un subiect atat de legat de obiectul muncii sale doar pentru ca a vazut in media. in plus, ar trebui sa ia decizii si sa faca lucruri pe baza unor analize si evaluari, nu pe baza unor informatii din presa - stiu la ce se refera si am citit si eu, dar sunt extraordinar de trunchiate si incomplete. In plus, mi se pare ca sistemul asta nu ar rezolva problema noastra, aceea ca nu avem un minim simt ecologic, ci doar ar baga praful sub pref, in loc sa ne puna matura in mana sa maturam, adica sa desfasoare programe prin care oamenii sa recicleze pentru ca isi dau seama ca asa e bine, altfel e doar o masura pe termen scurt, fara efecte pe termen lung. Sistemul actual merge greu pentru ca nu reciclam noi, asta-i buba!
  • +1 (9 voturi)    
    taxa pet (Duminică, 20 septembrie 2009, 19:25)

    gogu [anonim]

    Un fond bun de unde se pot lua salarii bune, prime mari si eventual de unde se poate finanta campanii electorale prin firma de partid
    • 0 (0 voturi)    
      Exact (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:09)

      StefanM [utilizator] i-a raspuns lui gogu

      Germanii nici acum nu au reusit sa unifice sistemele de returnare diferite utilizate de diverse lanturi de magazine si nu au o imagine unitara asupra banilor. Credeti ca la noi va merge mai repede sau mai bine decat la ei? Sa fim seriosi :-(
  • +3 (9 voturi)    
    OK (Duminică, 20 septembrie 2009, 19:34)

    Costin [anonim]

    Foarte de bun simt aceasta reglementare.
  • +15 (15 voturi)    
    foarte buna ideea (Duminică, 20 septembrie 2009, 19:44)

    dadan [utilizator]

    ganditi-va ce colectare si ecologizare activa ar fi....exact de unde nu te astepti , adica de la tigani care nemaiavand fier vechi de colectat o sa se reorienteze spre plastic si in mai putin de un an tara o sa se curete de peturi fara a investi un efort prea mare....
    iar daca e sa fie ca in germania atunci nu ar strica si o mica taxa pe peturi ca sa descurajeze producatorii sa foloseasca prea mult plasticul...in germania apa minerala poate face 15 centi iar ambalajul 20 centi...de aceea nemtii folosesc mult sticla returnabila iar in supermarketuri ca si kaufland sunt centre automate de colectare de peturi - bagi peturile si primesti in schimb un bon cu contravaloarea ambalajelor reciclate , bon pe care poti sa-l folosesti la cumpararea de produse din magazin - toata lume castiga, destepti tare nemtii astia - iar noi avem avantajul de a prelua un sistem care deja merge si nu mai suntem nevoiti sa reinventam roata....
    • +11 (11 voturi)    
      foarte corect , (Duminică, 20 septembrie 2009, 20:32)

      falco [anonim] i-a raspuns lui dadan

      In germania orice pet e 25 euro centi si cel de juma de litru si merge treaba bine
      • -1 (1 vot)    
        nu este asa simplu... (Luni, 21 septembrie 2009, 10:32)

        cipax [utilizator] i-a raspuns lui falco

        ...pentru ca taxa pe PET este doar o taxa de costrangere pentru reciclat. Ea nu va rezolva problema PET-urilor deja existente in natura pentru ca taxa nu se poate aplica retroactiv. Aceasta taxa este platita de cosumator si recuperata tot de el de la magazinul de unde a cumparat respectivul PET. Magazinele vor fi nevoite sa-si personalizeze PET-urile astfel incat sa nu returneze banii pe un PET cumparat din alt magazin. Asta este situatia in Germania de exemplu.
        • +1 (1 vot)    
          contrazicere (Luni, 21 septembrie 2009, 11:34)

          bula [anonim] i-a raspuns lui cipax

          Nu e adevarat!

          In Germania, duci PET-ul la orice magazin sau kiosk si ti se returneaza garantia, indiferent de unde ai cumparat sticla respectiva. Nu e prea mare bataie de cap pt ca PET-ul respectiv are un semn distinctiv (si in codul de bare exista si aceasta informatie ca sa poti sa-ti iei banii de la tonomat). Ca simplu consumator eu nu am avut niciodata probleme, ca ministru, probabil ca situatia e ceva mai complicata la nivel national, dar sigur sunt solutii.

          Cat despre gunoiale vechi, acestea se pot strange (voluntari, ADP etc). Ideea e ca la ora actuala, stransul PET-urilor e munca de Sisif, pt ca concetatenii nostri sunt indarjiti rau sa lase in urma semnele fericirii si bunastarii lor.

          Eu sunt pentru aceasta masura!

          PS. E interesant ca o masura buna (reciclarea sticlelor) a fost abandonata doar pt ca se practica (fortat ce e drept) de vechiul regim.
    • -1 (9 voturi)    
      Tara lui pacala si tandala (Duminică, 20 septembrie 2009, 20:52)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui dadan

      din pacate nu avem oameni capabili nici macar sa copieze si sa imlementeze solutiile bune existente deja in lumea civilizata. Noi va trebui sa dam mereu cu capul de grinda pentru fiecare lucru bun ce va trebui sa se intample.
    • +1 (5 voturi)    
      returnare mecanica (Duminică, 20 septembrie 2009, 21:18)

      many [anonim] i-a raspuns lui dadan

      In 1981 in magazinele mari din Rep. Democrata Germana existau dispozitive mecanice de returnat sticlele de bere. Iti dadeau moneda marunta, pentru ca poate nu mai cumparai nimic din magazin.
    • 0 (0 voturi)    
      Corect, daca in plus ... (Luni, 21 septembrie 2009, 11:20)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui dadan

      ... ministerul mediului reglementeaza productia si folosirea ET-urilor care nu se pot reutiliza. In Germania, Olanda si alte tari pe care ministrul asta picat din cer le invoca, fooooaaarte putine bauturi (racoritoare, apa, iar berea DELOC) se mai vand la PET, restul sunt din material plastic care permite reutilizarea. Numai ca intregul sistem este pus la punct: colectare, depozitare, transport. Si daca cineva spune ca o taxa in plus nu scumpeste, traieste intr-o lume paralela. A dus ecotaxa pe pungile de plastic la vreo ieftinire in supermarket ? Nu, platesti in plus sacosa - nu e nici o tragedie, e adevarat - dar nici nu s-au ieftinit painea ori cartofii. Daca vrea sa bage taxa, OK, dar trebuie sa puna la punct o multime de lucruri - de la productia altor ambalaje, la intregul sistem de recuperare, pana la cumparator.
      • 0 (0 voturi)    
        Dane... (Luni, 21 septembrie 2009, 12:53)

        flr [anonim] i-a raspuns lui Dan

        In Germania se gaseste in continuare bere la PET si se vand in continuare bauturi atat la PET cat si la sticla returnabila pentru care platesti o taxa mai mica. Taxa pe punga nu se compara cu aceasta taxa atata timp cat iti recuperezi banii nu inteleg de ce ar scadea productia de PETuri.
        • -1 (1 vot)    
          De care PET ? (Luni, 21 septembrie 2009, 16:41)

          Dan [anonim] i-a raspuns lui flr

          Daca ne referim la Germania, sa ne concentram pe Munchen, unde in lanturile cunoscute de magazine bere la PET inseamna DOAR bere la 0,5l in sticla de plastic returnabila, la pretul de 25 de eurocenti. Bere la 1, 1,5 si 2L pentru burtoaca romanului aruncator de sticle de plastic pe campii, ape si munti eu nu am vazut. Iar companiile care imbuteliaza lichidele in PET-uri nereutilizabile se angajeaza serios sa recicleze sau sa utilizeze ambalaje cu un procent cat mai mare de material reciclat. Deci si prin urmare, nu e important cata bere la PET e in Germania, ci maniera in care abordeaza problema autoritatile si producatorii. La noi, solutia e simpla: mai bagam o taxa, nene ! Povestea cu taxa, daca trebuie sa ma repet, este ca nu va aduce ieftiniri, asa cum nici taxa pe pungi nu a adus. Daca insa taxa ar insemna ca duc sticla la un container automat si primesc inapoi ori un banut ori un bon valoric, atunci productia de PET-uri nu ar mai creste, ci s-ar plafona dupa un timp, pe masura ce incorporeaza mai mult material reciclabil. Asta ar ajuta intr-adevar si nu doar un ordin de infiintare a taxei.
      • 0 (0 voturi)    
        Skepsis (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:18)

        StefanM [utilizator] i-a raspuns lui Dan

        Si crezi ca va putea face acest ministru ... sau oricare altul ... lucrul asta? sa nu uitam ca, in timp ce dam exemplu tot felul de tari in care a fost implementat sistemul de buy-back, noi suntem inca in Romania. Iar sistemul asta merge implementat, conform unor analize pe care le-am citit, in tari predominant urbane (!), cu o economie de piata sau, in orice caz, in care hipermarketurile sunt cam singurele locuri de unde cumperi. Recunoaste cineva Romania in modelul asta? O masina de reciclat si returnare taxa costa cateva zeci de mii de euro. de unde va lua micul comerciant banii astia in conditiile in care va fi obligat sa aplice sistemul? pam-pam! Chiar nu sesizeaza nimeni faza asta?
    • 0 (0 voturi)    
      Foarte INCORECT! (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:12)

      StefanM [utilizator] i-a raspuns lui dadan

      Pai asta e tocmai una dintre principalele probleme pe care nu le rezolva sistemul asta la care se gandeste domnu' ministru (dupa, ceea ce se pare, un proces intens de meditatie): nu include si "deseurile istorice", adica cele deja existente in natura. De ce? pentru ca sistemul asta functioneaza pe baza unor etichete speciale de pe ambalaje si vechile PETuri nu intra in categoria asta. De ce? pentru ca nu au eticheta speciala si pentru ca, mai ales, PENTRU ELE NU S-A PLATIT NICI O GARANTIE, lucru care sta la baza acestui sistem!
  • -2 (6 voturi)    
    asta (Duminică, 20 septembrie 2009, 20:24)

    Eu [anonim]

    inca nu e la bulau?
    • -1 (1 vot)    
      De ce te miri? (Luni, 21 septembrie 2009, 7:41)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui Eu

      Ai mai vazut pedeserist la bulau?
  • +3 (5 voturi)    
    foarte bine (Duminică, 20 septembrie 2009, 20:26)

    ecologicul [anonim]

    Foarte bine. Aceasta masura care trebuia luata cu mai mult timp in urma, dar si acum este foarte bine.
    Daca nu se va face, atunci in copaci vor creste in curand PET-uri.
  • +7 (7 voturi)    
    tarziu! (Duminică, 20 septembrie 2009, 21:28)

    Itsoc [utilizator]

    Am scris inca de acum doi ani tuturor hypermarketurilor sa introduca automate de reciclat sticle de plastic de toate marimile si sa recompensese reciclatorul cu o suma oricat de mica.
    In canada de exemplu, pt un PET la 2 l luai 5 centi.
    Evident ca nimeni nu m-a ascultat.
    Nu xista coltistor in Romania care sa nu fie pangarit cu peturi si cutii de aluminiu.
  • +1 (5 voturi)    
    Asa e, (Duminică, 20 septembrie 2009, 22:35)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    ''Sunt foarte preocupat de chestiunea PET-urilor''.
    Nu mai doarme noaptea de grija asta omul garantat de mazare.
  • +1 (1 vot)    
    PET-ul meu (Duminică, 20 septembrie 2009, 23:26)

    iou [anonim]

    pana nu va ajunge un val de pet-uri pana la casa poporului ca sa-i inncece cu totul, n-au de ce sa-si bata capul. ce, ei isi fac veacul printre cartierele jegoase si apele infecte la care au atata contributie pet-urile?
  • -1 (1 vot)    
    Cum? (Luni, 21 septembrie 2009, 0:28)

    Orpheus [utilizator]

    Foarte buna (desi tardiva) initiativa.

    As vrea totusi sa stiu cum nu se vor scumpi produsele comercializate la PET? Vor suporta vanzatorii costurile celor nereturnate?

    Give me a break!
  • 0 (0 voturi)    
    romania (Luni, 21 septembrie 2009, 1:19)

    crys... [anonim]

    noi toti vedem si ei dar nu putem pune nimic in aplicare vare ""eii"" dadan ai mare dreptate bine gandit cum sa curatat romania de fier asa se fa curata si de plasticuri daca.. acum asteptam sa vedem cand au degand sa se gandeasca si la chesti asta...
  • -1 (3 voturi)    
    Te cauta aia de la DNA... (Luni, 21 septembrie 2009, 8:37)

    Claude [anonim]

    .... o sa faci munca silnica pe viata la reciclat PET-uri....
  • +1 (1 vot)    
    E o decizie buna (Luni, 21 septembrie 2009, 9:57)

    Amalita [anonim]

    Ar fi o masura buna, dar trebuie rezolvata si problema cu strangerea si reciclarea selectiva a deseurilor menajere. Stiti cu toti tomberoanele cu plastic, sticla si hartie, sunt aproape peste tot. Eu strang si duc deseurile cu sarguinta in fiecare saptamana desi nu mi-e foarte comod. Daca la inceput lumea se uita ciudat la mine, acum vad tot mai multi care arunca selectiv deseurile. Si totusi, am doua intrebari.
    1. De ce nu se aduna si deseurile menajere metalice? Sunt o gramada, de la bere pana la pate, acestea se degradeaza in sute de ani.
    2. Cineva mi-a spus ca de fapt sunt doar simbolic puse aceste tomberoane, caci in realitate masinile de gunoi arunca toate gunoaiele in acelasi loc. Stiu ca e problema Primariilor, dar Ministerul Mediului cu siguranta ca poate influenta.
    3. Si un comentariu. Nu mai vorbim de incultura ecologica a Ministrului Mediului si a populatiei in general.
  • 0 (0 voturi)    
    sa fie adevarat??? (Luni, 21 septembrie 2009, 9:58)

    trois [utilizator]

    ar fi timpul!

    felicitari, domunle ministru, dar faceti-o o data!
  • 0 (0 voturi)    
    EXCELENT... (Luni, 21 septembrie 2009, 11:54)

    klau001 [anonim]

    de mult timp asteptam aceasta reglementare .. DAR .. ca pentu orice in tara noastra exista un dar.. sa vedem cum se va aplica in practica.. Teoretic ar trebui sa ne oblige sa pastram mediul curat ..practic ramane de vazut .. am sperat ca taxa pe pungile de plastic sa micsoreze numarul de pungi pe care vantul le zboara la fiecare adiere.. dar nu se prea vede .. vom trai si vom vedea..
  • -1 (1 vot)    
    Costuri reciclare/preluare (Luni, 21 septembrie 2009, 12:18)

    barbq [anonim]

    se pare ca nimeni nu este constient de problema costurilor. in Germania, ca tot suntem cu ea ca exemplu pentru orice si oricum, costurile initierii proiectului de strangere si reutilizare PET au fost de 700 milioane Euro, iar costurile anuale se ridica tot cam la atat. cum credeti ca in Romania vor fi bagati macar 1/3 din banii astia pentru a face sistemul sa mearga? si daca se va lua aceatsa decizie, o sa fie max 2 firme bine "ancorate" politic, vor lua banii, iar campurile si apele vor arata la fel.
    • +1 (1 vot)    
      Costurile reale? (Luni, 21 septembrie 2009, 14:12)

      finlandezul [anonim] i-a raspuns lui barbq

      Bun, si cu ce comparam costurile astea? Adica ce alternative sint? Reciclarea fara taxe de garantie nu cred ca e cu mult mai ieftina (cost pe tona de produs reciclat) iar rezultatele se stiu.
      Alta alternativa: cit ne costa sa nu recuperam/reciclam nimic? Crezi ca e ieftin?
      Si la urma urmei, pentru ca vorbesti de costuri anuale in Germania, vrei sa spui ca reciclarea e o afacere nerentabila si banii aia sint cheltuiti din buget?
  • -1 (1 vot)    
    ecologic (Luni, 21 septembrie 2009, 13:10)

    zdragomir [utilizator]

    Eu nu inteleg unde le vor aduna pe toate... ca vor fi munti de PET-uri. Problema care vine de aici este ca si PET-urile trebuie diferentiate... pentru ca daca trebuie reciclate la calitate mare, este nevoie de selectare.

    Mult luma nu stie ca PET-urile contin multe plastice diferite. Containerul eu un plastic, capacul e alt plastic, eticheta e alt plastic. Pentru reciclare de calitate nu e voie amestecarea acestora.

    Am auzit de companii din alte tari care totusi iau tot gunoiul de plastic si produc un "aluat" din care toarna traverse pentru calea ferata. E o idee interesanta.

    NU e destula doar colectarea...
  • -1 (1 vot)    
    analfabet (Luni, 21 septembrie 2009, 14:45)

    alexutzu [anonim]

    dementul asta nu stie pe ce lume traieste...
    ministerul lui e practic inexistent...pe site-ul ministerului se publica o porcarie o data la 2 luni...
    asta are treaba cu satelitii meteorologici si alte tampenii de genul asta...
    a promis pt luna august proiectul de lege pt taxa de poluare...suntem in octombrie....
    nu va mai luati dupa spusele cretinului asta....
    oricum vine remanierea....
    borfash mincinos....
    a bon entendeur, salut !
  • +2 (2 voturi)    
    comparatii inutile.. (Luni, 21 septembrie 2009, 17:22)

    ady [anonim]

    cum poti aduce exemple gen Germania ..bai fratilor Romania e populata de marlanime,cocalari,tarani,tigani in procent de speriat..
  • 0 (0 voturi)    
    la Misto (Luni, 21 septembrie 2009, 22:44)

    rov [utilizator]

    In una din rarele si scurtele ocazii cand ajung pe litoral am remarcat cele 3 cosuri specializate de colectare a resturilor. Dar uimirea cea mare a fost cand am vazut ca baietii veniti in tomba au stans totul la gramada....Parca si vedeam doamna care la pranz ii facea morala copilului care aruncase o hartie la plastice. La misto, asta e.
  • 0 (0 voturi)    
    Costuri nejustificate (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:02)

    StefanM [utilizator]

    Nu vad de ce ar fi garantia asta o solutie si chiar cred ca nu cunoaste foarte multa lume exact ce inseamna implementarea unui sistem de genul asta in Romania. Pe langa faptul ca sunt niste costuri de implementare ENORME (in estonia, populatie 1,4 milioane, costurile de implementare au fost de cca. 105 milioane euro ... noi avem 22 mil locuitori), costurile de gestionare ale unui sistem de genul asta depasesc orice bun simt (de exemplu, in gertmani implementarea a costat cam 700 mil, iar gestionarea anuala costa cam 800 mil euro). Credeti ca Romania poate suporta cheltuieli de genul asta? Si totul pentru ca ne e lene sa reciclam folosind sistemul actual?
  • 0 (0 voturi)    
    Pai asa noi platim! (Vineri, 25 septembrie 2009, 11:21)

    StefanM [utilizator]

    Am uitat sa spun un lucru: in sistemul actual companiile producatoare de alimente si produse la PET sunt cele care platesc taxe pentru ca acest sistem sa aiba fonduri pentru a se desfasura. In sistemul la care se gandeste ministrul "de multa vreme" am fi noi cei care am plati, nu companiile! Convine cuiva? Dintre noi adica :-) hai totusi sa nu fim fraieriti inca o data ...


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi