Un calut de mare de marimea unui bob de mazare, melcul "fantoma" si cel mai mic sarpe din lume, care masoara 104 milimetri, sunt inclusi in topul 10 al speciilor nou-descoperite de-a lungul anului trecut, realizat de un comitet international de cercetatori, informeaza Reuters. The International Institute for Species Exploration din cadrul Universitatii Arizona si un comitet international de taxonomisti au alcatuit clasamentul pe baza miilor de specii noi descoperite in 2008 in lumea intreaga.

Iata clasamentul:

• arborele de cafea care nu contine cofeina, Coffea charrieriana, din Camerun;
  • bacteria care traieste in fixativul pentru par, Microbacterium hatanonis, descoperita de oamenii de stiinta japonezi;
  • palmierul urias din Madagascar, Tahina spectablilis, care infloreste spectaculos, face fructe, apoi se ofileste;
  • pestisorul Damsel de culoare bleumarin, Chromis abyssus, descoperit intr-un recif, la mare adancime, in apropierea coastelor Insulei Ngemelis (Republica Palau);
  • melcul a carui cochilie este rasucita in jurul a patru axe, Opisthostoma vermiculum, descoperit in Malaezia;
  • cea mai mare insecta din lume, Phobaeticus chani, gasita in Borneo, care seamana cu o ramura de copac si are lungimea de 56,7 centimetri;
  • un exemplar fosilizat al celei mai vechi specii de vertebrate cunoscute, Materpiscis attenboroughi, descoperit in vestul Australiei;
  • Hippocampus satomiae - calutul de mare pitic, cu o lungime medie de 13,8 milimetri si o inaltime de 11,5 milimetri, descoperit in apropierea insulei indoneziene Kalimantan. A primit numele satomiae dupa Satomi Onishi, scafandrul care l-a descoperit;
  • Cel mai mic sarpe din lume, Leptotyphlops carlae, descoperit in St. Joseph Parish, Barbados;
  • melcul fantoma, Selenochlamys ysbryda, cu un aspect extrem de palid, descoperit intr-o zona intens populata din Cardiff (Marea Britanie).

Topul 10 al noilor specii a fost realizat in cinstea implinirii a 300 de ani, in 2008, de la nasterea omului de stiinta suedez Carolus Linnaeus, initiatorul sistemului modern de denumire si clasificare a plantelor si animalelor.

Se estimeaza ca peste 1,8 milioane de specii au fost descrise dupa ce Linnaeus a inventat acest sistem. Oamenii de stiinta opineaza ca numarul speciilor de pe Terra ar fi cuprins intre 2 milioane si 100 de milioane, desi cei mai multi apreciaza ca valoarea reala este un numar apropiat de 10 milioane.

In 2007, au fost descoperite si catalogate 18.516 specii, din care 75,6% se incadreaza in clasa nevertebratelor, 11,1% - plante vasculare, 6,7% - vertebrate.