Top 10 al speciilor descoperite in 2008

de E.M.     HotNews.ro
Luni, 25 mai 2009, 18:30 Actualitate | Mediu

Hippocampus satomiae (Calutul de mare pitic)
Foto: telegraph.co.uk
Un calut de mare de marimea unui bob de mazare, melcul "fantoma" si cel mai mic sarpe din lume, care masoara 104 milimetri, sunt inclusi in topul 10 al speciilor nou-descoperite de-a lungul anului trecut, realizat de un comitet international de cercetatori, informeaza Reuters. The International Institute for Species Exploration din cadrul Universitatii Arizona si un comitet international de taxonomisti au alcatuit clasamentul pe baza miilor de specii noi descoperite in 2008 in lumea intreaga.

Iata clasamentul:
  • arborele de cafea care nu contine cofeina, Coffea charrieriana, din Camerun;
  • bacteria care traieste in fixativul pentru par, Microbacterium hatanonis, descoperita de oamenii de stiinta japonezi;
  • palmierul urias din Madagascar, Tahina spectablilis, care infloreste spectaculos, face fructe, apoi se ofileste;
  • pestisorul Damsel de culoare bleumarin, Chromis abyssus, descoperit intr-un recif, la mare adancime, in apropierea coastelor Insulei Ngemelis (Republica Palau);
  • melcul a carui cochilie este rasucita in jurul a patru axe, Opisthostoma vermiculum, descoperit in Malaezia;
  • cea mai mare insecta din lume, Phobaeticus chani, gasita in Borneo, care seamana cu o ramura de copac si are lungimea de 56,7 centimetri;
  • un exemplar fosilizat al celei mai vechi specii de vertebrate cunoscute, Materpiscis attenboroughi, descoperit in vestul Australiei;
  • Hippocampus satomiae - calutul de mare pitic, cu o lungime medie de 13,8 milimetri si o inaltime de 11,5 milimetri, descoperit in apropierea insulei indoneziene Kalimantan. A primit numele satomiae dupa Satomi Onishi, scafandrul care l-a descoperit;
  • Cel mai mic sarpe din lume, Leptotyphlops carlae, descoperit in St. Joseph Parish, Barbados;
  • melcul fantoma, Selenochlamys ysbryda, cu un aspect extrem de palid, descoperit intr-o zona intens populata din Cardiff (Marea Britanie).
Topul 10 al noilor specii a fost realizat in cinstea implinirii a 300 de ani, in 2008, de la nasterea omului de stiinta suedez Carolus Linnaeus, initiatorul sistemului modern de denumire si clasificare a plantelor si animalelor.

Se estimeaza ca peste 1,8 milioane de specii au fost descrise dupa ce Linnaeus a inventat acest sistem. Oamenii de stiinta opineaza ca numarul speciilor de pe Terra ar fi cuprins intre 2 milioane si 100 de milioane, desi cei mai multi apreciaza ca valoarea reala este un numar apropiat de 10 milioane.

In 2007, au fost descoperite si catalogate 18.516 specii, din care 75,6% se incadreaza in clasa nevertebratelor, 11,1% - plante vasculare, 6,7% - vertebrate.

o sursa ceva? (Luni, 25 mai 2009, 18:50)

s [anonim]

http://species.asu.edu/Top10 ?
    pe cand un top al speciilor disparute? (Luni, 25 mai 2009, 18:51)

dumil [utilizator]

pe cand top 10 al speciilor disparute in 2008 ?!?!

pt ca rata speciilor care isi pied habitaclu si dispar din cauza activitatii umane este cu mult mai mare decat cea a speciilor noi descoperite.

in ultimile 2 mii de ani au disparut cu mult mai multe specii decat in oricare din perioadele de glaciatiune.
      Ti-au spalat de tot creierul! (Luni, 25 mai 2009, 19:32)

Biologul [anonim] i-a raspuns lui dumil

Habitaclul este ceva, iar HABITATUL altceva! Semidocti ca tine sunt receptivi la ideile aberante de genul "omul incalzeste planeta, reduceti emisiile de CO2 si dati mai multe taxe pentru poluare". Pentru cultura ta generala, ultima periada, de cateva mii de ani, a fost mai calma din punct de vedere al disparitiei de specii! Iar toate planetele sistemului solar (daca stii ce-i aia) se incalzesc, inclusiv planetoidul Pluto. Tot din cauza omului?
        iar al tau lipseste momentan, sper sa-l recuperezi (Luni, 25 mai 2009, 22:48)

dumil [utilizator] i-a raspuns lui Biologul

nu-mi aduc aminte sa fi zis ceva despre incalzire, dar probabil superdocti ca tine au invatat sa citesca printre randuri.
        mai citeste odata, poate vei reusi sa intelegi continutul si nu cuvintele,
      cum? (Luni, 25 mai 2009, 19:48)

ion [anonim] i-a raspuns lui dumil

cum îți dai seama că o specie a dispărut în 2008?
        destul de simplu (Luni, 25 mai 2009, 22:51)

dumil [utilizator] i-a raspuns lui ion

pur si simplu nu mai este observabi in regiunile in care a fost descoperit, bineteles e vorba de probabilistica.
    Selenochlamys ysbryda... (Luni, 25 mai 2009, 18:54)

ktistes [anonim]

e cuvântul care ma ajuta sa-mi aduc aminte de lucrurile pe care trebuie sa le fac. De unde scot asemenea nume?! Oricum, faceți ceva cu încălzirea globala altfel ne bucuram din părți de asemenea comori ale naturii!
    incalzirea globala (Luni, 25 mai 2009, 22:05)

luk [anonim]

sunt total de acord cu cele afirmate de catre Biologul in special cu incalzirea globala; nimeni nu face prea mult tam-tam pe seama intensificarii activitatii solare dupa parerea mea principala cauza a incalzirii globale !
    E o gluma, asa-i ?... (Luni, 25 mai 2009, 22:10)

Marse [anonim]

melcul cu patru axe si gandacul de juma' de metru sunt din filme SF, dragilor ... nu cred, pana nu le vad ca mishca :)))))
    Greşeală (Marţi, 26 mai 2009, 0:10)

Ionascu [utilizator]

Materpiscis attenboroughi nu e cea mai veche specie de vertebrate cunoscută, ci cea mai veche specie de vertebrate care naşte pui vii.

Fiţi şi voi atenţi când traduceţi. :-)