Comisia Europeana este sigura ca va castiga procesul deschis de Romania la Curtea Europeana de Justitie privind cotele emisiilor poluante, dar nu intelege atitudinea autoritatilor de la Bucuresti, intrucat ele au furnizat datele pe baza carora s-a facut alocarea. Directorul general adjunct de la DG Mediu, Jos Delbeke - care s-a ocupat de legiferarea si acum implementarea schemei europene privind emisiile (European Emissions Trading Scheme) - a declarat intr-un interviu in exclusivitate pentru HotNews.ro ca in niciun caz CE nu a gresit in metoda de calcul si in alocare.

Romania a dat in judecata Comisia Europeana, nemultumita fiind de alocarea cotelor de CO2 pentru perioada 2008-2012. Pentru urmatoarea perioada a fost favorizata de noua metoda de calcul, la fel ca toate statele cu un PIB scazut, dar pana in 2013 se mai poate face ceva?

In procesul de alocare, noi facem o analiza pentru toate cele 27 de state, o analiza care este standardizata, aceeasi pentru toate. Este adevarat ca fiecare stat difera, gradul de dezvoltare este altul, sursele de energie sunt diferite, dar suntem convinsi ca am urmat aceeasi metodologie pentru Romania ca si pentru celelalte 26.

De aceea nu ne dorim o cauza in instanta, pentru ca va crea o foarte multa treaba pentru noi toti. Dar daca trebuie sa fie un proces, trebuiesa depasim toata partea emotionala. Comisia le-a aratat clar si altor state care au exprima nemultumiri ca nu putea sa avem alocari mai mari pe piata. La o crestere a alocarilor am avea un pret al permiselor egal cu zero, ceea ce nu este bine. Realitatea este ca Romania nu numai ca a fost tratata corect, dar am luat in calcul in evaluare marea crestere economica pe care o va avea in anii urmatori. De aceea nu inteleg care este problema.

Iar Comisia va argumenta ca toate statele membre primesc mai putine permise decat au nevoie tocmai pentru a determina o dezvoltare accelerata a investitiilor si capitalurilor, iar Romania este un caz economic bun, nu unul rau.

Autoritatile de la Bucuresti invoca totusi o metodologie de calcul diferita.

Cifrele si estimarile pe care le-am folosit sunt cele oferite de autoritatile romane, nu au fost inventate in Bruxelles. Calculul s-a facut pe baza materialului furnizat de autoritatile romane. In aceste conditii este putin ciudat sa vedem ca se creeaza o suspiciune. Am luat avut in vedere prognoza privind cresterea economica, i-am intrebat pe colegii nostri de la departamentul economic si financiar despre perspective economice ale Romaniei in viitor, care am aflat ca sunt bune. Vrem ca aceste proiectii economice sa se materializeze. Nu vrem sa-i cream probleme Romaniei, dar aceasta chestiune este o parte a politicii de mediul pe care o elaboram si sunt multe oportunitati de a reduce emisiile de CO2, chiar si in Romania.

Cand v-au fost oferite aceste date de catre autoritatile romane?

Nu am acum detaliile, dar asta e motodologia pe care o folosim in elaborarea si verificarea tuturor planurilor de alocare nationale. Planul de alocare pentru Romania a fost intocmite de experti din energie si economici din Bucuresti impreuna cu experti de-ai nostri. Daca exista erori factuale, bineinteles ca ele trebuie intotdeauna corectate. Dar cand este vorba despre evaluare, cred ca noi suntem pe teren sigur.

Credeti ca procesul va merge inainte sau vor exista discutii intre Comisia Europeana si Romania?

Putem avea discutii continue, sa explicam mai bine care ne sunt pozitiile si sa vedem daca n-am facut ceva greseli, desi sunt sigur ca noi nu am facut greseli. Dar in rest, procedura este in desfasurare la Curtea Europeana de Justitie si va continua. Eu doar sper ca vom putea vorbi in afara Curtii, nu in cadrul ei. Asa este mai productiv.

Are Romania sanse sa castige acest caz?

Nu cred asta. Cred ca le este foarte greu autoritatilor romane sa construiasca un caz castigator. Cum am spus, am refacut procesul de alocare care va fi foarte avantajos pentru Romania. As spune mai degraba: haide sa intoarcem pagina si sa ne concentram asupra a ceea ce avem de facut in viitor.

In noua formula de alocare a emisiilor - care favorizeaza noile state membre ale UE, intrucat alocarile se fac in functie de nivelul PIB/locuitor - au contat nemultumirile exprimate de acestea privind alocarile pe care le au pentru perioada anterioara 2012?

Ceea ce e nou este ca nu vom mai avea un plan de alocare national. Va fi unul european, iar criteriile vor fi aceleasi in intreaga Europa. Nu vom mai avea constrangeri nationale, dar vor exista evident cele europene. Va favoriza toate acele tari care au preconizata o crestere economica rapida. Potrivit analizei noastre economice, este cazul Romaniei si al celorlalte state noi, iar estimarile sunt ca ele vor avea o crestere de cel putin dublul cresterii economice pe care o au statele vechi membre ale UE. Noi vrem ca Romania sa aiba crestere economica si de aceea noul sistem va permite asta mai mult decat sistemul actual.