Guvernul a aprobat marti un proiect de ordonanta de urgenta care clarifica statutul Administratiei Fondului pentru Mediu ca organ fiscal, cu atributii specifice unui organ fiscal. Administratia Fondul pentru Mediu va desfasura activitati de control la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si la operatorii economici autorizati in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, conform Codului de procedura fiscala.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, masura este necesara pentru a pune in acord prevederile noului Cod de procedura fiscala, care include Administratia Fondului pentru Mediu in categoria organelor fiscale care administreaza creante fiscale, cu reglementarile legale privind Fondul de mediu stabilite prin Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005.

O alta prevedere stabileste ca Administratia Fondului pentru Mediu este exclusa de la plata serviciilor oferite de Oficiul National al Registrului Comertului, cu privire la informatiilor oferite si/sau copiile simple/certificate de pe inregistrarile efectuate in registrul comertului si de pe actele prezentate, precum si certificatele constatatoare eliberate. Exceptarea AFM de la prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare este in concordanta cu prevederile art. 343 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, ordonanata de urgenta urmareste inlaturarea dificultatilor intampinate in ceea ce priveste stabilirea si aplicarea contributiei reglementata la art. 9 alin. (1) lit. v) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Operatorii economici colectori de deseuri metalice feroase si neferoase au obligatia fiscala de constitui, declara si vira o contributie de 3% din valoarea de vanzare a bunului la vanzarea deseurilor metalice obtinute din procesul de dezmembrare, nu insa si pentru bunurile destinate dezmembrarii asa cum era prevazut pana in prezent. In acest sens, se modifica art. 9 alin. (1) lit. a).

Se clarifica modul de calcul privind contributia de 100 lei/tona la Fondul de Mediu, achitata de unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, in cazul nerealizarii obiectivului de reducere cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale eliminate prin depozitare.

Alte modificari prevazute de ordonanta de urgenta vizeaza instituirea unei contributii de 4 lei/kg de baterii si acumulatori portabili si echipamente electrice si electronice cu exceptia echipamentelor de iluminat, respectiv 20 lei/kg de deseuri din echipamente de iluminat, datorata de operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de colectare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, respectiv deseuri din echipamente electrice si electronice, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri corespunzatoare obiectivelor anuale stabilite de legislatia in vigoare si cantitatile efectiv colectate in numele clientilor pentru care au preluat obligatiile.

Modificarile si completarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu vizeaza reducerea cantitatilor de deseuri de echipamente electrice si electronice, respectiv a deseurilor de baterii si acumulatori prin instituirea unor instrumente fiscale de penalizare a producatorilor care nu isi ating tintele de colectare stabilite de legislatia europeana si de actele de transpunere in legislatia nationala.

Un alt obiectiv este cresterea capacitatilor de colectare, valorificare, tratare si eliminare prin extinderea raspunderii extinse a producatorilor si asupra organizatiilor colective de transfer, care preiau responsabilitatea atingerii obiectivelor de valorificare, gestionare sau colectare pe fluxurile de deseuri (deseuri de ambalaje, anvelope uzate, deseuri de echipamente electrice si electronice, deseuri de baterii si acumulatori).