Twitter. Ultima frontiera a campaniei electorale. Acestea sunt povestile Twitter-ului (definitie) in materie de propaganda, campanie si militantism. Misiunea lui: mobilizarea oamenilor la vot, persuadarea alegatorilor, manipularea, atingerea unor culmi de activism politic nemaivazute in Romania, dar mult batute in SUA.

In ultimele saptamini, Twitter a cunoscut o avalansa de comentarii despre candidati, preferinte de vot, miscarile acestora in mass-media, dar si initiative ale unor partide, organizatii si necunoscuti, prin care au incercat sa indemne votantii sa viziteze sectiile de votare duminica.

Studii de caz

@voteaza

Contul este „un proiect non-guvernamental civic care isi propune sa promoveze mersul la vot | Twitter Democracy - campanie civica”, asta aflam din profilul de Twitter. Am mai aflat ca este vorba despre un grup de tineri.

Observatii:

* In profil nu este precizat nici un site cu informatii aditionale

* Contul a fost creat de curind

* Au pina in 100 de „followers” si urmaresc pina in 60 de twitteristi

* Au pina in 30 de mesaje publicate

* Sunt sustinuti printr-o campanie de bannere pe bloguri (vezi mai jos exemplu de la Paginademedia.ro)

Faptul ca bannerele online poarta culorile din bannerele lui Traian Basescu ne poate face sa tragem unele concluzii. Dar nu le tragem.

@punemanavoteaza

In profilul contului este precizat un site asociat. De acolo aflam ca este o initiativa a organizatiei de tineret a Partidului National Liberal Arges. Prima pagina a site-ului contine o imagine de o calitate artistica indoielnica, dar cu unele sanse de a indemna la vot pe alegatorii barbati.

Observatii:

* Au foarte putini „followeri”, dar urmaresc foarte multe conturi de Twitter

* Au ceva mai multe mesaje fata de contul anterior, aproape de 100, ceea ce demonstreaza ca a fost creat contul mai din timp

* Au destul de multe retweet-uri (mesaje preluate de la alti membri si republicate)

Amindoua conturile sunt active mai mult in a doua jumatate a zilei si cei din echipe raspund cu intirziere la intrebarile celorlalti twitteristi.

Evident, nu am luat aici in considerare conturile de Twitter ale candidatilor, create in mod clar cu intentia de a convinge alegatorii sa voteze pentru respectivul candidat. Nu pot sa nu remarc insa ca Remus Cernea este cel mai activ, avind cele mai multe mesaje publicate si o viteza de reactie mare la mesajele celorlalti membri.

Presa e lenesa pe Twitter

Este putin surprinzator ca mass-media nu foloseste Twitter si pentru a mobiliza oamenii sa iasa la vot, pentru a da sfaturi de procedura privind votul, pentru a oferi link-uri utile (de exemplu, lista sectiilor de votare pe orase si cartiere). Ziarele, posturile de radio si de TV prezente pe Twitter se limiteaza la alimentarea automata a contului cu trimiteri spre articole de pe site-urile publicatiilor si posturilor. Conturile presei sunt sterile, seci, un simplu vehicul pentru mesajele traditionale publicate in ziar sau date pe post.

O initiativa deosebita este cea a site-ului Ziare.com, care a creat contul @ZiarecomAlegeri cu scopul de a propaga articolele care au legatura cu alegerile din 22 noiembrie.

O alta exceptie este Alegeri.tv, un site cu o experienta de citiva ani, care are mesaje actualizate pe Twitter si unele initiative interesante (votul online la urmatoarele alegeri?).

Este pacat ca presa nu-si asuma un rol mai activ online, mai ales in perioade cum este cea electorala. Mass-media ar putea invata de la unii membri activi de pe Twitter ce inseamna actvismul realizat cu unelte tehnologice moderne.

Epilog

La vremuri noi, instrumente de campanie noi. Generatiile conectate la realitatea digitala rezoneaza la mesajele propagate prin new media. Cum poti convinge un votant sa se deplaseze la sectia de votare duminica, prin mesaje de maximum 140 de caractere? Cu o echipa mica dar profesionista, cu multa documentare despre Twitter, cu un stil original, cu limba romana corecta.

Chiar daca acum Twitter este o picatura intr-un ocean in ceea ce priveste guerrilla digitala electorala, ma bucur ca staff-urile se gindesc si la aceasta metoda de autopromovare sau de motivare a alegatorilor.

Citeste articolul si pe blogul lui George Hari Popescu

George Hari Popescu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.