Exista si manipulare apolitica. Scirbirea publicului determina prezenta slaba la vot, adica, dintr-o data, cele doua mari autobuze (nu le numesc partide, uitati-va pe programele lor, sint la fel) PDL si PSD, plus microbuzul PNL, devin foarte importante. Cine mobilizeaza mai bine membrii devotati ala cistiga mai mult. Si atunci, orice ar spune candidatii, nimeni nu vrea de fapt sa vina mai multi la vot.

De aceea consider o manipulare stranie campania Adevarul: “fara politica”! Reclamele de la televizor cu acei copilasi draguti care nu mai vor politica, vor desene animate cu Tom si Jerry sint de fapt o invitatie periculoasa la neatentie.

Ziarul Adevarul este acum obsedat de Ceausescu, de probleme sociale. Nimic rau. Numai ca in ultimii 20 de ani discursul apocaliptic romanesc a fost cel mai politic si cel mai nociv. Cum sa inteleaga oamenii ca 80% din ce fac e determinat politic, ca face parte din conventia cu statul si cu ceilalti, conventie pe care el o ALEGE. Ma rog.

TVR e si el apolitic. Dar nu face bani din asta

Altfel de a-politica se face la TVR. Luca Niculescu si Oana Popescu au chemat toti candidatii la emisiunea politica din prime time a postului public. Singura lor preocupare e sa fie civilizati candidatii. Intrebarile sint de un alb exasperant. Rezulta niste ore in care vin unii si vorbesc tot ce vor ei, nederanjati de doua manechine atente doar sa pastreze ordinea si disciplina, in decorul minimalist alb-negru. Ca o baie foarte curata in care miroase insuportabil a clor.

Agentia de Monitorizare a Presei observa ca, pe cit sint de politizate televiziunile de stiri (cam 5 puncte de rating pe zi impreuna), pe atit sint de indiferente “generalistele” (cam 20-30 de puncte de rating impreuna). “Apolitismul” e cea mai grava manipulare. Politica e ba ultrajegoasa, ba de un alb apretat, ba nu exista.

Toate cele trei directii ii fac pe cetateni sa spuna “m-am saturat”. Adevarul face business din apolitism, isi vinde produsele, e treaba echipei de acolo. TVR-ul nu face nici un business, nici audienta cu aceasta abordare, dar isi urmeaza politica cea mai nociva: nu risca nimic! Si toti politicienii par foarte multumiti.

Consilierii americani

De cealalta parte, avem o politizare dusa la extreme. Care tot apolitica e. Politicienii se intilnesc prin tara cu fanii cartai prin autobuze. Nu vor sa convinga pe nimeni. Vor sa-i convinga pe cei deja convinsi. Maestrii de ceremonii agita fanii inainte si apoi astia striga Basescu, Geoana, Antonescu.

Polarizarea extrema duce la efectul: tot ce spui poate fi folosit impotriva ta. Asta e cel mai grav. E ca-n spotul lui Basescu, parodia la Badea, daca spui ca ploua risti imediat sa vina un grup sa te acuze ca esti mov, portocaliu, purpuriu etc. Numai ca parabola e valabila nu doar pentru Badea, ci si pentru fanaticii Basescu.

Imi pun o intrebare poate aiuristica. Dar nu pot sa nu constat ca toti politicienii romani au tot angajat in ultimii 10 ani mai ales consilieri politici americani. Si nu pot sa nu observ ca pe mentalitatea haotic balcanica (pe care nu o vad deloc in cheie negativa ca altii) s-a placat o ordine americana in zona electorala. Si a iesit nebunie.

S-a tot spus ca avem nevoie de o lupta cu doi mari jucatori (ceea ce mi se pare foarte grav). Acum am obtinut asta. Americanizarea se vede si in felul in care sint organizate mitingurile electorale, aparitiile. Avem de-a face cu din ce in ce mai putin spontan, in stil american… E o simpla ipoteza, luati-o ca atare.

Va urez scirbire placuta in continuare.

Textul poate fi citit si pe blogul lui Costi Rogozanu de pe platforma Voxpublica

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.

Costi Rogozanu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.