Expertii polonezi in geologie au spus intr-o conferinta de presa ca nu au gasit vreo dovada ca in zona orasului Walbrzych de la granita Poloniei cu Cehia ar fi fost ascuns un tren plin cu aur. "Ar putea fi un tunel, insa clar ca nu exista nicun tren", spune, citat de BBC, Janusz Madej, profesor la Academia Miniera din Cracovia. In august au aparut primele zvonuri despre existenta unui tren plin de bogatii ascuns acum sapte decenii de catre nazisti, iar locul a fost impanzit de cautatori de comori.

Tunel nazist din PoloniaFoto: Wikipedia

Expertii de la Cracovia au analizat sit-ul cu metode magnetice si gravitationale si au conchis ca nu exista un tren. In august, oficiali polonezi spuneau ca trenul exista aproape sigur, insa apoi declaratiile nu au mai fost deloc optimiste, ci contradictorii.

Dupa ce zona s-a umplut de cautatori de comori, autoritatile au avertizat ca terenul ar putea fi minat, iar in octombrie a fost chemata armata si accesul a fost interzis in zona unde s-au facut cercetari.

Totul a inceput pe 20 august cand doua persoane au iesit in presa, sustinand ca au gasit un tren nazist a carui soarta era invaluita in mister de cand s-a zvonit ca a disparut aproape de sfarsitul celui De-al Doilea Razboi Mondial, incarcat cu pietre pretioase si arme.

Potrivit miturilor locale, trenul ar fi intrat intr-un tunel din apropierea castelului Ksiaz in regiunea montana Silezia Inferioara si nu a mai iesit niciodata. Potrivit mitului, tunelul a fost apoi inchis si a fost uitata locatia sa. In regiune au existat si uriase santiere subterane de constructii unde prizonierii de razboi erau obligati de nazisti sa munceasca din greu.

Trenul lung de 150 de metri era incarcat cu arme, "echipamente industriale", pietre si metale pretioase si alte valori.`, spune cei care sustineau teoria.

De ce atat de multi au crezut ca trenul exista

Oamenilor le plac misterele si orice scenariu care seamana cu un film de aventuri prinde la public. Insa au existat si motive istorice.

Zona Sudetilor, in care se afla orasul Wałbrzych, dar si castelul Ksiaz, un alt loc important al povestii, a fost scena unui proiect megalomanic al nazistilor intre 1943 si 1945. Projekt Riese (riese insemnand urias, in limba germana) a necesitat un efort logistic urias in regiunea Silezia Inferioara aflata atunci sub ocupatia nazistilor. Au fost adusi ingineri si genisti, s-au folosit pe scara larga explozibilii si s-a demarat saparea unor tunele largi, munca grea fiind facuta de cel putin 15.000 de prizonieri. Majoritatea au fost evrei din Ungaria, insa la ingrozitoarele munci au fost pusi si copii de 10 ani, dar si evrei din Romania.

S-au sapat o serie de tunele legate la calea ferata principala prin linii secundare si proiectul a avut sapte locuri unde au fost construite diverse tunele, cel mai important fiind sub castelul Ksiaz aflat foarte aproape de Wałbrzych. Acolo, unele tunele au ajuns la 60 de metri adancime si se zvonise ca Hitler ar fi vrut sa-si construiasca acolo cartierul general. Toate erau legate de calea ferata de lega orasele sileziene Waldenburg si Breslau (Wałbrzych si Wroclaw), in Polonia de astazi).

Proiectul Riese a fost oprit in 1945 cand nazistii pierdeau razboiul, iar in haosul de dupa au disparut si documentele despre scopul proiectului Riese. S-a scris ca germanii voaiu sa construiasca gigantice fabrici de armament si buncare ultra-rezistente. Mai mult, sustinatorii teoriilor conspiratiei spun, nu doar ca in tunele sunt ascunse comori, ci ca se lucra la o bomba atomica sau la dispozitive anti-gravitationale...

Insa dincolo de ideile fanteziste, martorii oculari sustineau ca zona era plina de trenuri blindate care intrau in munte, iar despre posibilul tren s-ar fi aflat dupa ce un ceferist polonez care a participat la camuflarea garniturii ar fi dezvaluit pe patul de moarte locul unde trenul este ascuns.