Trei matematicieni din Statele Unite ale Americii au descoperit o noua forma pentagonala

de G.T.     HotNews.ro
Marţi, 18 august 2015, 13:34 Magazin

Setul de 15 forme pentagonale
Foto: Wikimedia Commons
Jennifer McLoud-Mann, impreuna cu sotul ei, Casey Mann, si David Von Derau - cercetatori la Universitatea Bothell din Washington - au descoperit o noua forma pentagonala dupa o pauza de 30 de ani de la ultima descoperire in aceasta problema de matematica, scrie sciencemag.org

Problema de matematica vizeaza urmatoarea intrebare: cate forme geometrice pot fi alaturate perfect pentru a acoperi orice suprafata plana fara a se suprapune unele peste altele si fara a lasa spatii goale?

De-a lungul timpului, matematicienii au aratat ca acest criteriu este satisfacut de triunghiuri, patrulatere, hexagoane, insa cand vine vorba despre pentagoane, lista a fost intotdeauna deschisa.

Problema este cu mult mai dificila cu cat are solutii infinite, asa incat nu se stie niciodata daca lista de forme este completa, conform npr.org.

Cei trei matematicieni au descoperit de curand cel de-al 15-lea tip de pentagon ce satisface acest criteriu, devenind parte din istoria legendara care dateaza de aproape 100 de ani.

In 1918 matematicianul german Karl Reinhardt a gasit primele cinci tipuri de pentagon, urmat de R. B. Kershner care a completat lista cu alte trei tipuri de pentagon in anul 1968, apoi de Richard James, care a mai adaugat un tip in 1975, si Marjorie Rice, care a adaugat patru forme pentagonice in acelasi an, cel de-al 14-lea tip fiind cel gasit de Rolf Stein in 1985.

Superb (Marţi, 18 august 2015, 14:22)

Nababucordonmosor [utilizator]

Matematica pura. Si iata ca in geometria plana, studiata de peste 2500 de ani pot aparea descoperiri / inventii noi.

Am scris descoperiri / inventii pentru ca am o discutie cu niste colegi matematicieni daca matematica e descoperita sau inventata. Cu totii am inclina spre "descoperit" intrucat aceste forme geometrice (in acest caz) au existat de dinainte insa nu fusesera studiate.

Iar daca cumva credeti ca astfel de studii de matematica pura sunt doar pierdere de timp, asa sa stiti ca se considera si despre mica teorema a lui Fermat (un joc de numere cu proprietati ciudate). Dar fara ea astazi nu am fi avut criptare cu chei publice si private, adica nu eBanking, nu SSL, nu TLS,nu IPSEc, etc. O proprietate veche de sute de ani a avut aplicatie secole mai tarziu.
      Partial de acord (Marţi, 18 august 2015, 15:23)

mcris [utilizator] i-a raspuns lui Nababucordonmosor

Deoarece SSL-ul a avut un bug mare care nici pana azi nu s-a rezolvat, deoarece datele personale ale utilizatorilor bancari au fost furate de nu stiu cate ori etc.
        Implementarea (Marţi, 18 august 2015, 22:13)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui mcris

Unui algoritm, chiar daca e defectuoasa, nu reduce cu nimic taria algoritmului. Daca eu va dau o schita a unui patrat si va spun ca poate fi inscris in cerc, daca dvs implementati un patrulater concav si imi ziceti ca nu poate fi inscris in cerc, asta nu face ca patratul sa nu fie inscris.
      Ce-mi place (Marţi, 18 august 2015, 15:46)

Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui Nababucordonmosor

Inca un obiect abstract si material cu existenta proprie si perena, Inca un cui in cosciugul materialismului.
    O mica contradictie (Marţi, 18 august 2015, 15:43)

Setalcott [utilizator]

"Problema ... are solutii infinite, asa incat nu se stie niciodata daca lista de forme este completa."
    Daca are solutii infinite, inseamna ca se stie ca nu e si nu va fi niciodata completa.