Cinci cercetatori din Suedia au inserat versuri din melodiile lui Bob Dylan in articolele lor ca parte a unui pariu de lunga durata, scrie The Guardian. Dupa 17 ani, cercetatorii au dezvaluit existenta cursei de a-l cita pe cunoscutul cantaret de cat mai multe ori inainte de retragerea din activitatea universitara.

Bob DylanFoto: bobdylan.com

Pariul a inceput in 1997, dupa publicarea in revista Nature a unei lucrari semnate de Jon Lundberg si Eddie Weitzberg, intitulata "Nitric Oxide and Inflammation: The Answer Is Blowing In the Wind".

"Amandurora ne place foarte mult Bob Dylan asa ca, atunci cand ne-am apucat sa scriem un articol privind masurarea gazului oxid nitric in tractul intestinal si in sistemul respirator (...) titlul a aparut si s-a potrivit perfect", a explicat recent Weitzberg.

Lucrurile au ramas asa timp de cativa ani, pana cand un bibliotecar a remarcat ca doi colegi cercetatori, Jonas Frisén si Konstantinos Meletis, au folosit un citat diferit din Bob Dylan intr-o lucrare despre capacitatea celulelor non-neurale de a genera neuroni: "Blood on the Tracks: A Simple Twist of Fate?"

In scurt timp a luat nastere un pariu: "Cine scrie cele mai multe articole cu citate dn Dylan inainte de pensionare, castiga un pranz la restaurantul (local - n.red.) Jons Jacob", a povestit Lundberg.

Vestea a circulat repede prin Institutul Karolinska din Stockholm, unde lucreaza cei patru cercetatori, si in scurt timp li s-a adaugat un al cincilea om de stiinta: Kenneth Chien, profesor de cercetare cardiovasculara. Cand i-a cunoscut pe ceilalti 4, Chien publicase deja o lucrare in care facea trimitere la Dylan: "Tangled Up in Blue: Molecular Cardiology in the Postmolecular Era", in 1998.

Jonas Frisén, Konstantinos Meletis, Jon Lundberg, Kenneth Chien si Eddie Weitzberg / Foto: Gustav Martensson / Karolinska Institutet

Cu cinci rivali implicati, trimiterile la Bob Dylan s-au accelerat. Spre exemplu, Lundberg si Weitzberg au publicat "The Biological Role of Nitrate and Nitrite: The Times They Are a-Changin" in 2009 si "Dietary Nitrate - A Slow Train Coming" in 2011, Frisén a cosemnat "Eph Receptors Tangled Up in Two" in 2010.

Pariul nu este strict pentru lucrari stiintifice, a mai aratat Weitzberg: "Am fi putut avea probleme pentru asta. Este pentru articole pe care le-am scris despre cecetari facute de altii, introduceri pentru carti, editoriale si alte lucruri asemanatoare".

Toti cercetatorii implicati sunt fani Bob Dylan - ar fi trebuit sa castige premiul Nobel pentru literatura, sustine Weitzberg - insa sunt realisti in ceea ce priveste rolul pe care artistul l-a jucat in cariera lor. Dupa cum a declarat Weitzberg pentru publicatia The Local, "as prefera sa devin faimos pentru activitatea mea stiintifica mai degraba decat pentru citatele din Bob Dylan".