Celebrul scriitor francez Albert Camus, care a murit intr-un accident de masina produs langa localitatea Villeblevin, in 1960, ar fi fost victima unui complot pus la cale de catre sovietici, sustine un cercetator italian, citat de AFP. Academicianul Giovanni Catelli, un specialist in probleme est-europene, a prezentat aceasta teorie intr-un articol publicat de Corriere della Sera, insa mai multi experti o pun sub semnul indoielii.

Sediul FSB de la MoscovaFoto: Agerpres

Catelli afirma ca un pasaj dintr-un jurnal scris de poetul ceh Jan Zabrana, publicat sub forma unei carti, a fost absent din traducerea italiana.

Potrivit lui Catelli, fragmentul lipsa relateaza despre o intalnire intre Zabrana si un contact din serviciul KGB al URSS.

"Am auzit ceva foarte ciudat de la un barbat care stia multe lucruri si avea surse bine informate", a scris Zabrana in versiunea necenzurata a jurnalului. "Individul mi-a spus ca accidentul de masina care l-a costat viata pe Albert Camus in 1960 a fost organizat de spionii sovietici. Acestia au stricat unul dintre cauciucurile masinii sale, folosind un obiect care a spart cauciucul la o anumita viteza", ar fi scris Zabrana.

Camus a murit la 4 ianuarie 1960, la varsta de 46 de ani, in timp ce circula pe un drum acoperit cu polei. Masina in care se afla, si care apartinea editorului sau Michel Gallimard, s-a lovit de un copac.

Catelli a spus ca ordinul de a-l asasina pe Camus a venit direct de la ministrul sovietic de externe, Dmitri Shepilov, furios din cauza unui articol publicat intr-o revista franceza in 1957, in care scriitorul il acuza ca a fost oficialul sovietic responsabil de decizia Moscovei de a trimite trupe pentru a zdrobi revolta din Ungaria, din anul precedent.

Filozoful francez Michel Onfray, care lucreaza la o biografie a lui Camus, a spus ca noua teorie legata de moartea scriitorului "nu este plauzibila. KGB avea alte metode de a-l elimina pe Albert Camus".

Potrivit acestuia, Camus ar fi avut deja un bilet de intoarce spre Paris, insa a decis in ultima clipa sa se urce in masina prietenului sau Gallimard. Masina acestuia, o Facel Vega, nu era stabila atunci cand rula pe drumurile acoperite cu polei.

Vojtech Ripka, de la Institutul pentru Studiul Regimurilor Totalitare din Praga, si-a si el declarat scepticismul, afirmand ca orice teorie ar fi imposibil de verificat din cuza faptului ca Rusia tine secrete informatiile despre KGB.