Vreme de trei zile, cei mai vrednici 70 de reprezentanti ai firmei de asigurari germane Hamburg-Mannheimer, acum inglobata in ERGO, s-au rupt in figuri la Budapesta. Incentive-trip-ul care a costat 300.000 de euro i-a recompensat pe cei mai eficienti agenti, cu distractii alese. Una dintre acestea a fost seara de balaceala colectiva la o baie termala dintr-un hotel de la Budapesta, unde au fost invitate si 20 de prostituate. Fiecare „numar” primit de acestea s-a concretizat intr-o stampila aplicata pe bratul fetelor. Cele mai tari dame de companie au strans o adevarata colectie de astfel de autografe, de la admiratorii din Germania.

Baia termala din hotelul GellertFoto: Agerpres

Din bazin in baldachin

Bazinul baii termale din hotelul Gellert, din capitala Ungariei, e spatios. Arhitectura si decoratia interioara inaripeaza imaginatia. Un gand de „decadenta romana tarzie” pare sa-i fi inspirat si pe organizatorii „serii cu cantec” din anul 2007, care s-a incheiat intr-un dezmat colectiv. 83.000 de euro a costat doar aceasta distractie, din seria celor oferite in cadrul unei excursii de premiere a celor mai abili agenti de asigurari. O cheltuiala perfect justificata si deductibila de la plata impozitelor, a considerat Hamburg-Mannheimer (HMI).

„Acest party se pare ca a fost incredibil de „excesiv”, scrie saptamanalul Spiegel in 23.05.11. „Prostituatele au primit banderole colorate, unele dintre ele fiind rezervate celor mai de succes reprezentanti al firmei. Au fost amenajate baldachine si damele au fost stampilate dupa fiecare act sexual, ca vitele” mai descrie faptele, publicatia citata.

Pentru Handelsblatt, unii participanti ai serii au relatat si despre „un fel de Live-Sex-Act pe o scena, la care au luat parte un barbat si doua femei”. Handelsblatt a fost publicatia in care, acum doua saptamani, au aparut primele dezvaluiri din scandalul de la HMI.

„Fiecaruia trebuie sa-i fi fost clar, inca de la intrare, ce se intampla acolo” a declarat un participant, ziarului Morgenpost Online. „Peste o duzina de dame intampinau oaspetii foarte sumar imbracate”. Doua trupe au oferit muzica live si peste 10 bucatari s-au ocupat de aleasa gastronomie a petrecerii. Desi pe marginea bazinului au fost instalate paturi, acestea n-au ajuns nici pe departe. „Unii dintre invitati au ajuns cu damele in alte incaperi si chiar in toalete”, mai relateaza participantul, care a dorit sa-si pastreze anonimitatea.

Distractie full-service

Torsten Oletzky (44 de ani) e presedintele consiliului de administratie al ERGO, concernul de asigurari in care este acum inglobata Hamburg-Mannheimer. El declara: „Intreaga excursie si petrecerea au fost organizate de o agentie specializata. Este insa discutabil ce s-a petrecut, de fapt, la baia termala. Momentan, audiem o serie de participanti. Prezentarile faptelor sunt foarte diferite”. Oletzky recunoaste insa ca, „indiferent de detalii, evenimentul a fost o greseala grosolana”.

Agentia specializata este EMEC GmbH din Türkheim (Bavaria) si se subintituleaza „Event-Full-Service“ www.emec.de. Acest serviciu complet pare a fi fost aplicat si in cazul mega-distractiei cu asiguratori. Ca si seful ERGO, unul dintre cei doi patroni ai agentiei organizatoare de distractii, Robert Ackermann, considera insa orgia budapestana ca un eveniment absolut izolat. „O astfel de petrecere n-am mai vazut nici inainte, nici dupa. EMEC e o agentie serioasa, multi dintre clientii nostri sunt IMM-uri cu principii“.

300.000 de euro din banii asiguratilor au fost cheltuiti pentru amuzamentul de trei zile si reincarcarea bateriilor celor mai dotati agenti de asigurari de la HMI/Ergo-Gruppe. La cateva luni dupa excursia de la Budapesta, participantii au fost informati ca ar trebui sa impoziteze, fiecare, suma de 3.000 de euro. Sa fi fost aceasta o incercare timida a firmei „sa-si spele fata”?

Juridic, nici firma si nici participantii nu pot fi trasi la raspundere pentru faptele petrecute.

Moral insa, se ridica serioase semne de intrebare. Pe langa faptul ca renumele firmei implicate in scandal are de suferit, intreaga bransa a asiguratorilor din Germania si practicile lor de recompensare au fost luate sub lupa. Cel putin in presa si opinia publica germana, caci reglementarile legale in domeniu au, dupa cum se vede, mai multi sustinatori decat contestatari.

Limbi straine la seral

„Petrecerea frivola a Hamburg-Mannheimer de la Budapesta nu va avea, probabil, urmari juridice – cel putin dupa dreptul german“ scrie Morgenpost online din 30 mai. „Sex pe banii firmei pare a fi la ordinea zilei, in toate bransele. Iar firmele se distreaza pe banii platitorilor de impozite. Reglementarea fiscala a prostitutiei e permisiva, ceea ce lasa mult loc inselaciunilor. Nenumarati manageri confirma, ca si alte firme considera vizitele la bordel cheltuieli deductibile, in pofida parerii multor platitori de impozite. Insa cerintei inaspririi legii, probabil ca nu i se va da curs“, conchide publicatia citata.

Legea impozitarii veniturilor din Germania nu clarifica in intregime problema, desi paragraful 4 permite controlorilor fiscali sa trateze anumite cheltuieli ca „inadecvate“. Nefiind fixat un prag superior al acestor cheltuieli si neexistand alt fel de restrictii, interpretarile sunt mai mult sau mai putin libere, dupa plac. Un expert fiscal pe care l-am consultat in materie, considera insa ca „mersul la bordel se exclude de la sine, din cheltuielile deductibile“.

Cu toate acestea, personalul privilegiat si sefii de firme cu apetit sexual in cadru profesional gasesc oricum solutii, pentru a nu prezenta la decont chitante pe care sa scrie, de exemplu: „Betty, sex oral, 100 de euro plus TVA“. Bordelurile se reboteaza in Erlebnis-Gastronomie GmbH-uri, care deconteaza bauturi si mancaruri scumpe. Astfel se mascheaza un alt gen de prestatii, mai rusinoase pentru beneficiar si mai greu deductibile de la fisc.

Alte smecherii apar la contractarea unor dame de companie „poliglote“, ale caror servicii de traducere oferite la hotel umfla decontul. Creativitatea furnizorilor si a beneficiarilor de sex camuflat, cu avantaje fiscale, pare a fi nelimitata.