FOTO NASA sarbatoreste 21 de ani de activitate a telescopului spatial Hubble printr-o noua imagine spectaculoasa

de Catalina Ciociltan     HotNews.ro
Joi, 21 aprilie 2011, 2:39 Actualitate | Internaţional

Forma unica a doua galaxii captata de telescopul Hubble
Foto: NASA
NASA sarbatoreste anul acesta 21 de ani de functionare a telescopului spatial Hubble prin imaginea spectaculoasa a doua galaxii care interactioneaza, cunoscute sub numele de Arp 273. Imaginea a fost initial captata pe 17 decembrie 2010. NASA sustine ca forma unica, "de trandafir" a celor doua galaxii, care se afla in constelatia Andromeda, la aproximativ 300 de milioane de ani-lumina de Pamant, se datoreaza fortei gravitationale dintre galaxii.

Noua imagine infatiseaza galaxia spirala UGC 1810 sub forma unui disc distorsionat de forta de atractie gravitationala a galaxiei-sora aflata sub ea, denumita UGC 1813.

"De 21 de ani, Hubble a schimbat profund viziunea noastra asupra universului, care ne permite sa privim spre trecut, in vreme ce ne face sa deschidem ochii spre minunile din jurul nostru. Dupa tot acest timp, noile imagini Hubble sunt dovada activitatii din spatele celui mai faimos observator din lume",  a declarat administratorul NASA, Charles Bolden.

Telescopul spatial Hubble este o veritabila masina de calatorit in timp care a bulversat viziunea si intelegerea Universului. Plasat pe o orbita la circa 600 de kilometri altitudine in 25 aprilie 1990 de naveta Discovery, Hubble a transmis peste 750.000 de imagini spectaculoase din spatiu si milioane de date, deschizand o noua era in astronomie.

Totusi telescopul, rezultatul unei colaborari intre NASA si Agentia Spatiala Europeana (ESA), a avut parte de inceputuri dificile si nu a putut deveni operational decat la trei ani dupa ce a fost instalat.

Cele mai importante descoperiri realizate de Hubble sunt energia intunecata, constanta lui Hubble, formarea si evolutia galaxiilor, exoplanetele si materia intunecata.

​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

Andromeda (Joi, 21 aprilie 2011, 9:06)

Gaston [anonim]

Din cate stiu eu, Andromeda (M31) este o galaxie si nu o constelatie, fiind cea mai apropiata galaxie spirala de Calea Lactee, aprox. 2 milioane de ani lumina.
      Andromeda (Joi, 21 aprilie 2011, 12:35)

Ovidiu [anonim] i-a raspuns lui Gaston

Andromeda este o constelatie intr-adevar, cunoscuta inca din antichitate. Galaxia Andromeda (M31) a fost descoperita recent si a preluat numele de la constelatia in care se afla.
      Nu ai gresit cu prea mult, galaxia fiind mult mai cunoscuta decat constelatia din care face parte.
    Hubble (Joi, 21 aprilie 2011, 22:52)

Daniels22026 [utilizator]

Telescopul spatial este extraordinar. A fost o unealta revolutionara, dar se apropie momentul trist cind nu va mai fi utilizat. Istoria lui este palpitanta, ca si viata astronomului american Edwin Powell Hubble, ale carui aptitudini din tinerete vizau performante atletice, nu intelectuale.

Finalul articolului este insa grabit. Constanta lui Hubble e viteza de expansiune a universului si a fost calculata experimental de astronom, cu mult inainte de a fi lansat pe orbita telescopul ce ii poarta numele. Intre timp valoarea constantei s-a putut calcula cu mai mare exactitate. Materia intunecata ... Suna urit! Dark matter si dark energy sint concepte noi, uimitor confirmate si rasconfirmate, experimental si teoretic, in astronomie si nucleosinteza Big Bang-ului (suna anapoda in romana).