VIDEO Prima realizare in detaliu a modelului gravitational al Pamantului

de I.R.     HotNews.ro
Joi, 31 martie 2011, 17:14 Actualitate | Internaţional

Geoidul obtinut in urma datelor Goce
Foto: Captura YouTube
Datele culese de satelitul GOCE al Agentiei Spatiale Europene (ESA) in cei doi ani de masuratori au dus la realizarea unui "geoid" detaliat, cu forma unui cartof, care ne ajuta sa intelegem cum variaza gravitatia pe suprafata Pamantului, potrivit unui comunicat ESA.

In imaginile realizate de ESA, galbenul reprezinta zonele unde gravitatia este cea mai puternica, in timp ce albastrul - zonele cu gravitatia cea mai slaba.

Potrivit BBC, cea mai importanta realizare este o mai buna perceptie asupra modului in care se misca oceanele si cum distribuie acestea caldura de la Soare in lume, informatie esentiala pentru studiile climatice.

Si cei interesati de cutremure sunt incantati de rezultatele Goce, avand in vedere ca seismele de magnitudini uriase din Japonia sau cel din Chile de anul trecut au avut loc pentru ca mase uriase de roca s-au miscat brusc. Goce ar trebui sa dezvolte o vedere tridimensionala cu ceea ce se intampla inauntrul pamantului.

Din punct de vedere tehnic, modelul este un geoid, descriind suprafata "nivelata" a unui Pamant idealizat. Suprafata care urmareste "nodurile" si protuberantele din imagine este locul unde forta gravitationala este la fel, noteaza BBC.

Daca o minge ar fi plasata pe acest cartof, oriunde, nu s-ar rostogoli, pentru ca, din perspectiva mingii, nu exista "sus" sau "jos".

Potrivit acestei explicatii, o barca aflata pe coasta Europei (in zona galbena) poate sa stea cu 180 metri mai "sus" decat o barca din mijlocul Oceanului Indian (albastru inchis), si sa se afle la acelasi nivel.

Goce a fost lansat in martie 2009 si zboara de la pol la pol la o altitudine de numai 254,9 km - cea mai joasa orbita a oricarui satelit de cercetare.

Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

+/- (Joi, 31 martie 2011, 17:45)

tudix [anonim]

Interesant!
    *suprafata este a (nu 'al') unui Pamant
      Ioi (Joi, 31 martie 2011, 20:36)

Silviul [anonim] i-a raspuns lui tudix

Bine ca esti tu dăştept. Poate că suprafaţul nu suprafaţa. Misoginule care esti.
    Perfect (Joi, 31 martie 2011, 17:46)

sile [anonim]

Acum ca avem harta, putem de dezvoltam si o fobie vizavi de gravitatie?

"o barca aflata pe coasta Europei (in zona galbena) poate sa stea cu 180 metri mai "sus" decat o barca din mijlocul Oceanului Indian (albastru inchis), si sa se afla la acelasi nivel" - a verificat cineva textul asta inainte de publicare?
      gravitatie (Joi, 31 martie 2011, 19:12)

Robert [anonim] i-a raspuns lui sile

daca se aplica aceeasi forta gravitationala (mai mare sau mai mica) fluidului si corpului plutitor, cel din urma ramane la acelasi nivel de plutire inclusiv daca e coasta europeana sau mijlocul oceanului indian :).
    Greseala (Joi, 31 martie 2011, 18:59)

Adi [anonim]

"galbenul reprezinta zonele unde gravitatea este cea mai puternica, in timp ce albastrul" -> vreti sa spuneti gravitatia
      mersi de observatie (Joi, 31 martie 2011, 19:30)

blec-bierd [utilizator] i-a raspuns lui Adi

prima data nu am citit atent
      mai nou hotnews face greseli de clasa a 5a...
      nu inteleg cum poti sa te numesti jurnalist si sa nu fii in stare sa traduci chestiuni asa de banale
      Da (Vineri, 1 aprilie 2011, 16:37)

Babilou [utilizator] i-a raspuns lui Adi

Cred ca harta e gresita: America e colorata albastru, deci gravitatia e mai mica, dar totusi are o f. mare forta de atractie.....
    gravitatia (Joi, 31 martie 2011, 19:01)

Isis [utilizator]

nu stiam ca forta gravitationala este diferita in functie de zona...
    e mult de cand am studiat fizica
    asta inseamna ca daca ma cantaresc in zona galbena am greutatea mai mare decat daca ma cantaresc in zona albastra cantarul imi va arata mai putin?

tre sa ma mut...
      sdfsdf (Joi, 31 martie 2011, 19:48)

asdasd [anonim] i-a raspuns lui Isis

Greutatea va fi diferita dar masa nu. Masa este echivalenta cu energia si este aceeasi oriunde in univers conform fizicii actuale. Iar un cantar nu arata greutatea ci masa. In concluzie, un cantar bun trebuie sa masoare aceeasi valoare si pe pamant si pe luna si oriunde.
        Mai gandeste-te ! (Joi, 31 martie 2011, 20:45)

Petronius. [anonim] i-a raspuns lui asdasd

Un cantar de baie (cu arc) arata acelasi lucru daca te cantaresti pe Pamant sau pe Luna ? Nu. Deci ce masoara cantarul ? O forta; mai precis greutatea (nu masa).

Totusi, exista cantare cu contragreutati, care indica intr-adevar masa obiectului cantarit.

Asadar, e putin mai complicat ;-)
          Asa e Petronius, ai dreptate. (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:34)

Tot cineva [anonim] i-a raspuns lui Petronius.

Ma bucur sa vad ca mai sunt si oameni normali, care inteleg pe ce lume traiesc.
          Totusi, acele cantare care spui tu ca masoara masa, nu o masoara efectiv, masa nu o poti masura, nu este un vectorial, nu are directie in care sa se manifeste. Masa se deduce/observa prin alte actiuni(pentru planete/galaxii prin curbarea luminii si analiza spectrala). In cazul cantarelor de care spui tu, defapt ele masoara tot Greutatea si apoi afiseaza ce a masurat/9.8 Intr-adevar pe pamant iti vor arata masa (aproximativ)(g=9.8) dar pe Luna vor arata tampenii (g este mult mai mic pe Luna)
          Multa bafta.
            Da (Vineri, 1 aprilie 2011, 16:34)

Babilou [utilizator] i-a raspuns lui Tot cineva

E incredibil cand chestiuni elementare nu se cunosc, in cazul nostru diferenta dintre masa si greutate. Si cand te gandesti ca se invata in clasa a VII-a. Chestia cu daN....
            Nu mai vorbesc de notiunile de fizica nucleara, capitol la care atat redactorii de pe Hotnews cat si o parte din cititori au facut erori grave.
            La fel, la inceputurile conflictului din Libia unii comentatori de pe forum incurcau Libia cu... Libanul.....incredibil.
            No comment....
      Da (Joi, 31 martie 2011, 20:06)

horatiu [anonim] i-a raspuns lui Isis

Da. Dar diferenta e foarte mica. Asa ca mai bine te apuci de dieta .... ;-)
      asa e (Joi, 31 martie 2011, 22:10)

bog [anonim] i-a raspuns lui Isis

Sigur ca gravitatia e diferita in functie de zona. Si oricum asta nu se invata la fizica. Exista anomalii gravimetrice pe intreaga suprafata a globului, acestea depinzand de forma, marimea si densitatea corpurilor de roci din subsol. Din aceasta cauza modelul gravitational prezentat este un geoid si nu un elipsoid de rotatie.
      nu stiai?! (Joi, 31 martie 2011, 23:46)

Demigod [utilizator] i-a raspuns lui Isis

Da, forta de atractie gravitationala e diferita. Formula e relativ simpla.

Dar diferenta e atat de diferita, incat n-o sa simti niciodata diferentza! Nici cantarul ala n-o sa prea simta diferenta. Daca gandesti in sute de grame e ok, dar cred ca tu vorbesti de kilograme, ca orice om normal. ;)

Variatia maxima e cam de 2%, deci la o suta de kile, ai putea creste sau scadea 200 de grame. Nu cred ca te-ar afecta.
        stai putin (Vineri, 1 aprilie 2011, 3:32)

semigod [anonim] i-a raspuns lui Demigod

daca variatia e de 2% (doi LA SUTA)... la o suta de kile, ar trebui ca greutatea sa varieze cu 2 kile, nu cu 0.2...
          sdfsfd (Luni, 4 aprilie 2011, 17:57)

fdgfdg [anonim] i-a raspuns lui semigod

Gresesti. Greutatea nu se masoara in kiligrame ci in Newtoni. Si da, aceasta greutate conform acestui articol va varia. Dar cum am mai spus, masa nu variaza conform fizicii actuale ramane aceeasi.