Raidurile aeriene efectuate de fortele aeriene franceze sunt menite si sa faca reclama aparatelor de lupta Rafale, ale caror vanzari nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor, se scrie intr-un material pe Euobserver. "Analistii militari au afirmat ca Franta se foloseste de razboi pentru a-si promova avioanele Rafale, care costa 60 de milioane de euro bucata", scrie publicatia.

Un aparat Dassault Rafale decoleaza de la baza Saint-DizierFoto: Reuters

Multi comentatori sunt de parere ca bombardamentele aliate asupra Libiei au fost motivate, in principal, de pregatirile pentru campania electorala prezidentiala din Franta, de anul viitor. Asa se explica, cred observatorii, "entuziasmul lui Sarkozy" de a ataca regimul lui Muammar Gaddafi.

Analizand insa operatiunile militare franceze in nordul Africii, analistii sustin ca "Franta se foloseste de razboi pentru a-si promova avioanele Rafale, care costa 60 de milioane de euro bucata". Astfel, aparatele Rafale au fost primele care au atacat fortele lui Gaddafi, la 19 martie, distrugand patru tancuri in apropiere de Benghazi. Bombardamentele americane si britanice au inceput doar patru ore mai tarziu.

De altfel, in aceeasi zi, ministerul apararii de la Paris s-a grabit sa posteze pe pagina sa de internet imagini cu aparatul Rafale.

David Cenciotti, un fost pilot de vanatoare devenit analist, a afirmat ca "interventia Frantei este menita, printre altele, sa puna aparatele Rafale in lumina reflectoarelor", precizand ca primele atacuri in Benghazi au fost "neobisnuite", deoarece intr-o operatiune normala "la inceput ar fi fost bombardate pozitiile antiaeriene".

Euobserver precizeaza ca aparatul Rafale a fost utilizat si in razboiul din Afghanistan, iar in Libia "va avea putine sanse" sa fie folosit in misiuni impotriva unor avioane libiene: "singurul aparat al lui Gaddafi pe care l-a distrus pana in prezent a fost un avion Galeb, de productie iugoslava, care se afla la sol".

Jean-Pierre Maulny, unul dintre directorii Institute for Strategic and International Relations (Iris) din Paris, a explicat insa ca, spre deosebire de conflictul din Afghanistan, razboiul din Libia are avantajul de a fi "mai bun in termeni de promovare". Analistul a remarcat ca opinia publica franceza sustine atacurile din Libia, iar francezii par sa inteleaga conflictul si obiecvtivele sale. "Decizia de a realiza primele atacuri a fost una politica, nu una tactica", a afirmat Maulny, adaugand: "Promovarea avionului Rafale nu e un obiectiv principal, ci un efect secundar".

Producatorul aparatelor Rafale, Dassault Aviation, a vandut pana in prezent circa 300 de avioane, insa toate au fost achizitionate de armata franceza. Niciun aparat nu a fost livrat vreunei alte tari.

In acest moment, Dassaut se afla in negocieri pentru a vinde 60 de aparate Emiratelor Arane Unite si inca 36 pentru aviatia militara braziliana. Pana la sfarsitul lunii februarie, firma se afla in discutii pentru a vinde 14 aparate chiar lui Gaddafi.

Stephane Fort, purtator de cuvant al companiei franceze, a afirmat insa ca teoria lui Cenciotti este "propaganda, nu realitate", adaugand ca aparatele au fost folosite impotriva tancurilor libiene "deoarece sunt perfecte pentru acest lucru". La randul lor, diplomati si ofiteri francezi ar fi respins de asemenea declaratiile fostului pilot italian.

Un expert suedez de la organizatia Sipri, Paul Holtum, a afirmat si el ca "posibilitati de marketing au fost discutate in ceea ce priveste eventuala decizie a Suediei de a trimite in Libia aparate Gripen".​