Interviu HotNews.ro

Richard Gowan, expert ECFR: E o greseala uriasa sa spui ca in Libia avem un "razboi pentru petrol"

de Adrian Novac     HotNews.ro
Joi, 24 martie 2011, 0:37 Actualitate | Internaţional

Richard Gowan
Foto: ECFR
Ce se intampla in Libia in prezent nu este un "razboi pentru petrol", ci o criza umanitara, a declarat Richard Gowan, expert in probleme de securitate a Africii si in chestiuni privind Natiunile Unite la European Council on Foreign Relations. Expertul a afirmat pentru HotNews.ro ca, cel mai probabil, nici Muammar Gaddafi, nici rebelii nu vor castiga conflictul, "cel putin nu in viitorul apropiat". Gowan e convins ca "ne indreptam cel mai probabil spre un impas si, in cele din urma, sper negocieri pentru un acord de pace - desi suporterii lui Gaddafi ar putea sa-l rastoarne de la putere, in special in cazul in care vor intelege cat de izolat este el".

Adrian Novac: Ce se intampla exact in Libia in acest moment: este o lupta pentru democratie sau pur si simplu un "razboi pentru petrol"?
Richard Gowan
: Cred ca e o greseala uriasa sa cataloghezi evenimentele de-acolo ca "un razboi pentru petrol". Toate semnele sugereaza ca factorii de decizie politica din Washington, Londra si Paris care au sustinut actiunea militara impotriva lui Gaddafi sunt convinsi ca aceasta este, inainte de toate, o criza umanitara. Iar daca, la sfarsitul saptamanii trecute, Gaddafi ar fi invadat orasul Benghazi si ar fi masacrat civilii de-acolo, acest lucru ar fi demonstrat ca, pretutindeni, tiranii pot sa-i zdrobeasca pe protestatari, atunci cand vor acest lucru. Acesta ar fi fost un precedent infricosator.

A.N.: Dar de ce Libia si nu Bahrain sau Yemen?
R.G.:
Exista aici, cu siguranta, standarde duble, insa realitatea e ca guvernele occidentale - chiar si cel american - sunt in stare de cele mai multe ori sa se ocupe doar de o singura criza. Evenimentele care au loc in Bahrain sunt extrem de ingrijoratoare, insa situatia din Libia a aratat mult mai sangeroasa si mai urgenta. Criza yemenita este in mod special problematica, cu toate acestea nu putem exclude o interventie acolo.

A.N.: Muammar Gaddafi a spus in repetate randuri ca organizatia Al Qaeda se afla in spatele revoltelor din tara sa. Are dreptate? Cum putem fi siguri ca intre rebelii ce lupta impotriva lui nu se afla teroristi?
R.G.:
Gaddafi si sustinatorii lui au raspandit o multime de declaratii de propaganda in care nu trebuie sa ne incredem. E probabil adevarat ca intre rebeli se afla si elemente islamiste - ziaristii independenti au sugerat acest lucru. Dar dovezi ale implicarii Al Qaeda n-au fost prezentate - sunt doar vorbele pe care Gaddafi le-a spus, crezand ca sperie Occidentul.

A.N.: Ce se intampla daca rebelii ies invingatori? Dar daca Gaddafi castiga?
R.G.:
Dupa toate probabilitatile, niciuna dintre tabere nu va castiga - cel putin nu in viitorul apropiat. Ne indreptam cel mai probabil spre un impas si, in cele din urma, sper negocieri pentru un acord de pace - desi suporterii lui Gaddafi ar putea sa-l rastoarne de la putere, in special in cazul in care vor intelege cat de izolat este el.

A.N.: Cum va afecta criza libiana preturile la petrol?
R.G.:
Preturile la petrol au crescut din cauza crizei, dar efectul nu este unul dezastruos. Alti producatori, precum Arabia Saudita, pot si vor compensa lipsa productiei libiene.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

1959 vizualizari

  • +3 (17 voturi)    
    Exsperti! (Joi, 24 martie 2011, 6:57)

    M.O [anonim]

    Buna Adrian!
    Asa zisi experti au facut ca multe lucruri sa mearga prost.
    Analiza acestui domn Gowan poate influienta decizii periculoase.
    Iti amintesti Irak? Cu toate analizele facute de asa zisii experti facute pentru un anumit "outcome".
    Nu zic ca acest domn nu cunoaste anumite fapte si date despre aceea zona, si ca are ceva dreptate, dar adevarul cit ar fi el de mare sau mai mic , este ca Sarcozy, Obama impins de Hilary, and company, au interese "petroliere" acolo. Tu chiar crezi ca piticul de "vrea sa fie Napoleon" are interesul celor necajiti din Libia?. Sa fim seriosi.
    El, in sondaje sta mai rau ca oricare alt candidat penrtru upcoming election,din cauza economic policy that he took so far, Pe externe a incercat sa se ridice in sondaje cu Tiganii, cu Basescu, si acum
    s-a ivit o portita poate poate i-o iesi ceva.
    Aici Nu e altceva decit o impinsatura de la spate de Hillary pentru ca Obama, avind ceva roots de pe acolo, sa nu se creada ca asta l-ar determina o moleseala, sa zicem.
    Dar adevarul e tot The OIL.
    Cu respect.
    • -5 (7 voturi)    
      adevarul e tot The Oil (Joi, 24 martie 2011, 12:18)

      quetzal [utilizator] i-a raspuns lui M.O

      ca detinator al adevarului, ne puteti da cifre exacte despre cat au castigat americanii din exploatarea petrolului din Iraq?
      • +4 (6 voturi)    
        tu poti sa sugerezi macar (Joi, 24 martie 2011, 12:58)

        nenea [anonim] i-a raspuns lui quetzal

        cate arme de distrugere in masa s-au gasit sau ce beneficiu are irakul de pe urma acestui razboi? intraba milionul oficial de victime (neoficial...)
  • +1 (7 voturi)    
    uriasa? (Joi, 24 martie 2011, 7:18)

    bogdan [anonim]

    sa fie chiar asa de uriasa, oare?
  • +3 (13 voturi)    
    (Joi, 24 martie 2011, 7:22)

    terr [anonim]

    numai banalitati de la un cap la altul...

    "Ce se intampla in Libia in prezent nu este un "razboi pentru petrol", ci o criza umanitara" - determinata de o lupta interna pt putere (ca nu se stie prea bine cine e opozitia - pot fi extremisti) si apoi de un razboi pt petrol. Cum de nu merge democratia asta in Somalia (acolo ar trebui o "no [sea] ship zone" ) sau Coasta de Fildes sau.......?

    "Exista aici, cu siguranta, standarde duble" - you're damn right!

    "Dupa toate probabilitatile, niciuna dintre tabere nu va castiga - cel putin nu in viitorul apropiat" - pai atunci ce face coalitia militara acolo?!? Ii bombardeaza doar asa sa mearga industria de armament?

    "Alti producatori, precum Arabia Saudita, pot si vor compensa lipa productiei libiene." - pot dar uite ca pretul creste si nu o fac. Care e interesul sauditilor: 70$/baril sau 120$/baril?
  • +4 (14 voturi)    
    Serios !? (Joi, 24 martie 2011, 7:36)

    Adevarul [anonim]

    Ce-mi plac expertii astia care cred ca toata lumea-i "dumb". Hai sictir sa te credem pe cuvant? La fel ca si in Irak unde erau armele biologice de distrugere in masa , sau in Afghanistan ori Pakistan unde se juca Bin Laden de-a "hide and seek"!? Prietene "expert" pune mana pe istorie si citeste sa vezi ratiunile care au stat din spatele atator razboaie si nicidecum asa-zisele directii umanitare pe care le promovati in mass media.
  • +4 (16 voturi)    
    marioneta (Joi, 24 martie 2011, 7:52)

    alex [anonim]

    Desigur, ca membru al European Council on Foreign Relations doar n-ar fi zis altceva. Oare e parerea ta sau te-au pus s-o citesti? Expertule!

    astept voturile negative :D
  • +4 (16 voturi)    
    sigur nu petrolu-i baiul (Joi, 24 martie 2011, 8:01)

    marmota [anonim]

    si marmota invelea ciocolata in staniol...
  • +4 (12 voturi)    
    rock (Joi, 24 martie 2011, 8:13)

    Zod [anonim]

    m am convins e pentru petrol
    Darfur
  • +3 (9 voturi)    
    Si marmota ...... (Joi, 24 martie 2011, 8:18)

    SHEAPA [utilizator]

    Ce invelea?
  • +5 (13 voturi)    
    asta de cine o fi platit? (Joi, 24 martie 2011, 8:36)

    noahh [utilizator]

    daca nu pentru petrol pentru ce altceva? sa nu ziceti ca englezilor sau francezilor le pasa de poporul libian....
  • +4 (8 voturi)    
    Uriasa asa e... (Joi, 24 martie 2011, 8:36)

    xan [utilizator]

    E total gresit sa spui ca e razboi pentru petrol in Libia, sau Irak, sau Afganistan, cand razboaiele dintotdeauna au fost purtate in scopuri umanitare, si in special pentru pace.

    Dar are dreptate ca mai exista un motiv: ar fi intra-devar un precedent foarte neplacut ca oamenii sa se prinda ca daca-i trimiti cu pieptul gol impotriva tancurilor, s-ar putea sa nu fie de ajuns sa-si doreasca foarte tare sa dispara tancurile de acolo, si ca exista riscuri in a face asa ceva.
  • +4 (12 voturi)    
    Desigur (Joi, 24 martie 2011, 8:48)

    JJ [anonim]

    Ca e gresit sa il cataloghezi ca fiind un razboi pentru petrol. Dar as dori sa intreb, cate din interventiile din ultimii ani au fost razboaie pentru petrol? Niciunul. In Irak a fost pentru gasirea armelor de distrugere in masa, care nu s-au gasit. In afganistan nu e pentru bogatiile minerale ci impotriva Al-Qaida si merge la fel de bine. Credeti cumva ca SUA va afirma in timp ce invadeaza o tara ca "Acesta este un razboi pentru petrol"? Peste tot, in toate textele se gaseste termenul de "interese economice". Atunci cand este vorba de criterii umanitare, asa cum afirma toti, nici nu ar avea ce sa caute interesele economice.Dar americanul de rand oricum este intoxicat cu ceea ce i se da de catre guvern, iar europenii sunt mult prea lenesi, dependenti, fricosi etc sa se impuna in fata unchiului Sam. Sau poate la noi nu primeaza interesele economice?
  • +2 (10 voturi)    
    ei, uite asa... (Joi, 24 martie 2011, 9:04)

    minus [anonim]

    noi greşim, facem greşeli uriaşe în gândire. Voi nu greşiţi, doar mai schimbaţi- pe ici, pe colo- în numele democraţiei!
  • +4 (10 voturi)    
    "Daca ar fi invadat Bengazi (Joi, 24 martie 2011, 9:14)

    adrian88000 [utilizator]

    si daca ar fi masacrat civilii". Din raspunsul la prima intrebare. Deci interventia militara s-a bazat pe " daca si cu parca". Mi-a fost sila sa citesc mai departe.Daca cu astfel de argumente a fost atacata Libia, tot esafodajul e subred. Deja m-ama saturat de manipularea la care sunt supus in ceea ce priveste Libia. Devin curios sa audiez si cealalta parte. Sa vad ce zice si Gaddafi.
    • -1 (3 voturi)    
      Cati oameni a omorat Gaddafi pana acum? (Joi, 24 martie 2011, 12:29)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

      Si cati trebuiau sa mai moara?
      "Zenga zenga venim peste voi" adresat unor civili iti spune ceva?
      • +1 (1 vot)    
        pentru Alex (Joi, 24 martie 2011, 20:28)

        adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        Un "civil" care are o arma si o foloseste, nu este civil. Poti sa-i spui insurgent, partizan, terorist,etc. Cum vrei.Nu poti sa-l numesti civil. A folosi acest cuvant ,pentru astfel de oameni este o manipulare.
        P.S. IRA , cand lupta cu armata engleza, cand punea bombe aveau uniforma? Si grade? Sau erau " civili'? Dar cei din Tara Bastilor? Inainte de a pune bombe , imbracau uniforma? Talibanii din Afganistan au uniforma militara? Sunt civili? Acum ai realizat ca esti manipulat?
  • +5 (11 voturi)    
    Propaganda. (Joi, 24 martie 2011, 9:30)

    AlinN [anonim]

    Pe mine nu ma deranjeaza atat de mult faptul in sine (pradarea statelor care au petrol de catre statele care au armament pe principiul legii junglei) cat incercarile disperate de a convinge lumea ca totul se face in numele unor principii inalte, in numele umanitatii, etc, etc, iar decizia de a incepe razboiul a fost luata in cercuri inalte de filozofi, dupa ce s-au contrazis in citate in latina doua saptamani.
  • -4 (12 voturi)    
    constat... (Joi, 24 martie 2011, 10:16)

    bubu [anonim]

    o nefasta obsesie pt conspiratii la romani... deja mi s-a acrit de citit comentarii anti-americane, anti-occident, anti-civilizatie... comentatori fara un minim de informatii au opinii puternice, definitive. ridicol.
    are cineva habar despre situatia reala din Libia? nu raspundeti, nu e nevoie...

    daca trece anul 2012 si vine si 2013, fara apocalipsa etc, pre multi i-as popi eu.... conspiratiile naibii.
    • +4 (8 voturi)    
      si eu constat (Joi, 24 martie 2011, 11:05)

      nume [anonim] i-a raspuns lui bubu

      ca tare iute sari cu ideea de conspiratie... daca dai de vreunul care comenteza anti-ameircan... clar e cu teoria conspiratiei in cap ... nu?

      deci tu crezi fara sa cracnesti in ce ti se spune de washington? sau de la londra... nu?

      Noi inca ne punem intrebari... nu credm si nu inghitim chiar orice... asa nemestecat.

      Nu incerca sa ne pui alaturi alturi de lunaticii cu 2012....

      AI bunavointa si uita-te aici:

      http://news.yahoo.com/s/ap/20110228/ap_on_re_us/us_us_libya

      "Lieberman spoke in similar terms, urging "tangible support, (a) no-fly zone, recognition of the revolutionary government, the citizens' government and support for them with both humanitarian assistance and I would provide them with arms."

      He likened the situation in Libya to the events in the Balkans in the 1990s when he said the U.S. "intervened to stop a genocide against Bosnians. And the first we did was to provide them the arms to defend themselves. That's what I think we ought to do in Libya."

      Liberman e senator american... si "I would provide them would arms" .... iar noi suntem conspiratori... nu?

      Ai mai multe detalii despre ce se intampla in libia si aici:

      http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=23548

      Asa ca... nu suntem noi lunatici cu 2012... credem doar ca e ciudat ca suntem mintiti....

      Zi buna...
    • -2 (6 voturi)    
      Ai dreptate... (Joi, 24 martie 2011, 12:30)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui bubu

      ...si vei lua o groaza de minusuri de la oameni care habar nu au caum s-a ajuns aici.
      • -3 (3 voturi)    
        si tu ai dreptate... (Joi, 24 martie 2011, 15:41)

        Jagged Fel [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        si bineinteles ca ne vom lua minusuri :)
  • +4 (8 voturi)    
    Criza lui peste ... (Joi, 24 martie 2011, 10:34)

    Contra-specialistul [anonim]

    Nu stiu daca asemenea comentarii sunt de ras sau de plans, arata o naivitate similara cu a unui copil de 4 ani care iti spune "cum, exista oameni rai?"

    Sunt N locuri pe glob unde sunt in plina desfasurare adevarate catastrofe umanitare, nu "daca", nu "s-ar putea sa": Darfur, Cote d'Ivoire, mai recent Bahrein, Yemen samd

    Sa raspunda stimatul "analist" de ce din toate zonele de conflict de pe glob si in special alea unde dictatorii omora propria populatie, a fost ales tocmai Liban-ul:
    1. s-a dat cu zarul
    2. a fost ales Libanul ca Muamar avea basca/turban/cum s-o fi numind chestia aia care o poarta pe cap
    3. alte motive (aici completeaza cine a trecut de clasa I)
  • +4 (8 voturi)    
    Nu ma asteptam la alt fel de declaratie oricum... (Joi, 24 martie 2011, 11:05)

    aural [anonim]

    Nu ma asteptam la un alt fel de declaratie din partea unui membru Council on Foreign Relations . Cam toata lumea care a citit putin stie cu ce se ocupa organizatia.
  • +4 (8 voturi)    
    libia (Joi, 24 martie 2011, 11:49)

    maring [utilizator]

    asta ne crede prosti,
    ce le mai pasa lor de asazisa catastrofa umanitara, care catastrofa, protectia civililor? care civili aia de au primit arme de la ei, pai aia nu mai sunt civili sunt combatanti, civili sunt femeile, copii si barbatii care nu au pus mana pe arme si s-au refugiat in afara zonelor de conflict.

    ce revolutie, ca in romania? dam jos un sef de trib ca sa punem la conducere un altul, fost ministru de justitie, care justitie? un criminal ordinar care a trimis la moarte ca sa ii faca pe plac actualuluii sau dusman, mii de nevinovati in timp ce a detinut functia,

    un criminal nenorocit care sa trezit peste noapte democrat, ca de i-au promis lui niste smecheri de la Paris si de pe aiurea support ca tribul lui sa castige, si intre timp ce se joaca ei de-a razboiu, ei mai castiga ceva capital electoral, si pun ceva bani deoparte din specularea pretului petrolului pe diverse piete.

    asa ca domnu espert sa nu ne creada prosti, stim sa citim printre randuri.

    nu exista si nu va fi niciodata democratie in tarile arabe, exista doar clanuri si sefi de clan, care se afla in diverse situatii (pace/razboi) cu clanul de la putere

    da pana o sa invete espertu asta la scoala asa ceva o sa mai dureze ceva vreme si o sa mai moara ceva prosti pt un pumn de dolari
  • +2 (4 voturi)    
    ... (Joi, 24 martie 2011, 12:09)

    Marcu [anonim]

    Sunt din ce in ce mai convins ca lumea se imparte in doua categorii de tirani: cei carora nu le pasa ca sunt catalogati asa si nu se straduiesc sa ascunda asta. Si cei care se straduiesc din toate puterile sa para ca sunt buni si ca ii mana in lupta idealuri nobile. Inca nu m-am hotarat de care sa imi fie frica mai mult.
  • +3 (7 voturi)    
    ASTA DA EXPERT (Joi, 24 martie 2011, 12:19)

    dani [anonim]

    Foarte inteligent baiat, pai pentru ce altceva decat pentru petrol? La noi in 1989 de ce nu au venit sa ne apere democratia, impotriva tiranului. Pentru ca la noi nu aveau nici un interes. De aceia nu au venit nici americanii dupa al doilea razboi mondial si romanii i-au tot asteptat
    • +3 (5 voturi)    
      e subtil.. rau (Joi, 24 martie 2011, 14:03)

      crap [anonim] i-a raspuns lui dani

      e o greseala ptr ca nu e ptr petrol, e ptr protectia lui..
  • +1 (7 voturi)    
    Da deunde (Joi, 24 martie 2011, 14:00)

    Hoisan [utilizator]

    Cum pentru petrol?Da nu e adevarat pe ei doar bietii oameni ii intereseaza,nicidecum petrolul.Nici in Irak nu a fost vorba de petrol,nici vorba,bunastarea poporului era in fapt pentru ce se omorau ei.Noi credem in vorbele voastre tot ce spuneti este foarte adevarat,creierele noastre sant atrofiate si credem.Petrolul este pe ultimul loc la ei.Noi credem ce spuneti voi.HAhahahahahaha


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă