STRATFOR despre razboiul din Libia: Scopul operatiunii e o certitudine, strategia e mai putin clara. Cat de departe sunt dispusi sa mearga aliatii?

de Alina Neagu     HotNews.ro
Duminică, 20 martie 2011, 14:17 Actualitate | Internaţional

Razboiul din Libia, care pune fata in fata o coalitie a puterilor europene si Statele Unite, cateva tari arabe si pe rebelii din Libia impotriva Guvernului de la Tripoli, a inceput. Obiectivul pe termen lung este schimbarea regimului - inlocuirea lui Muammar Gaddafi si a Guvernului sau cu un regim construit in jurul actualei opozitii, asa-numitii "rebeli". Misiunea este cu certitudine mai clara decat strategia, iar strategia nu poate fi descifrata dupa primele miscari. Marea intrebare este daca razboiul se va limita la atacuri aeriene sau se va muta pe pamant, este de parere George Friedman, fondatorul Stratfor.

Strategia, considera Stratfor, ar putea consta insa in atacuri aeriene, atacarea centrelor de comanda si control ale fortelor libiene, plus atacuri directe asupra bazelor fortelor fidele lui Gaddafi. La aceastea s-ar putea adauga si o invazie si o ocupare a Libiei de aliatii straini.

Fondatorul Stratfor, George Friedman, se intreaba, insa, cat de departe sunt dispusi sa mearga aliatii pentru a forta schimbarea regimului din Libia? Cate resurse sunt ei dispusi sa puna la bataie in acest razboi?

George Friedman face si o comparatie cu razboaiele din Irak si Afganistan, unde razboiul a evoluat inspre ocuparea celor doua tari de trupele straine, iar schimbarea regimului a reprezentat doar un capitol de inceput.

Razboiul din Libia, subliniaza Stratfor, a inceput cu o operatiune de "decapitare" menita sa distruga sau sa izoleze actuala structura de comanda din Libia, iar urmatorii pasi i-ar putea reprezenta atacurile ce vor avea ca scop uciderea liderilor tarii - Muammar Gaddafi, fiii acestuia si alti apropiati ai sai.

Potrivit Stratfor, fortele coalitiei sunt recunoscute ca asi ai atacurilor aeriene, insa razboiul cu Muammar Gaddafi nu va putea fi castigat in acest fel, ci se va da pe pamant.

Intrebarea cheie, concluzioneaza Stratfor, este daca razboiul din Libia se va concentra pe atacuri aeriene (cum s-a intamplat in Kosovo) sau se va da pe pamant. Daca se va concentra pe atacuri aeriene pentru o perioada de timp, fara rezultate foarte clare, sau trupele aliate vor invada Libia.

In calea unei eventuale invazii a Libiei, mai scrie Stratfor, ar putea sta chiar Barack Obama: "Este greu de imaginat un Barack Obama care isi va asuma el insusi un al treilea razboi in lumea musulmana".

Daca totusi razboiul se va muta pe pamant, incheie Stratfor, atunci sunt toate sansele ca aliatii sa invinga, iar o parte din fortele lui Gaddafi sa treaca de cealalta parte a baricadei.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

3008 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    fara judecata? (Duminică, 20 martie 2011, 15:41)

    zic [anonim]

    "Razboiul din Libia, subliniaza Stratfor, a inceput cu o operatiune de "decapitare" menita sa distruga sau sa izoleze actuala structura de comanda din Libia, iar urmatorii pasi i-ar putea reprezenta atacurile ce vor avea ca scop uciderea liderilor tarii - Muammar Gaddafi, fiii acestuia si alti apropiati ai sai. "

    "... uciderea liderilor.. fiii acestuia....."

    Fara un proces? Unde e prezumptia de nevinovatie? Exista o condamnare definitiva data de un tribunal?

    Ignorantilor ... asta e democratie?
    • +1 (3 voturi)    
      Hai ca mai distrat. (Duminică, 20 martie 2011, 15:54)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui zic

      Un razboi democratic.Ha,ha,ha.Nu am mai auzit asta.
    • 0 (2 voturi)    
      zici degeaba (Duminică, 20 martie 2011, 16:03)

      le chien [anonim] i-a raspuns lui zic

      maidanezii trebuiesc eutanasiati fara proces. asa este in democratie.
    • 0 (0 voturi)    
      hm (Duminică, 20 martie 2011, 16:04)

      panaite [utilizator] i-a raspuns lui zic

      este dreptul fortei, nu forta dreptului...rusine derbedeilor occidentali, in frunte cu piticul courvar !
    • +5 (5 voturi)    
      raspuns (Duminică, 20 martie 2011, 16:17)

      john [anonim] i-a raspuns lui zic

      tu chiar crezi ca exista undeva democratie?
      • +4 (4 voturi)    
        raspund si eu (Duminică, 20 martie 2011, 16:42)

        zic [anonim] i-a raspuns lui john

        nu. nu exista.

        dar in numele "democratiei" sunt justificate actiuni de genul libia.

        tocmai de aia am spus "ignorantilor... asta e democratie?"

        ce avem acum este de fapt o plutocratie deghizata in democratie. un fel de transexualism politic. Fata e frumoasa... are de toate ... dar cand o dezbraci ai o mare surpriza. Lansatorul de rachete e armat...:)

        Spor amice...
    • +2 (2 voturi)    
      calm (Duminică, 20 martie 2011, 16:27)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui zic

      in prezent, democratie = supunere fata de interesele multinationalelor occidentale
    • -1 (1 vot)    
      of democratia ta! (Duminică, 20 martie 2011, 20:22)

      michel [anonim] i-a raspuns lui zic

      Mai democratule! dupa tine e democratic sa spui 'ori cu mine ori impotriva mea si atunci muriti'? Asa se gasesc unii cretini sa vb de tot si toate. Te-ai gandit la zecile de mii de suferinzi? Sau la miile de morti ce au dat viata doar ca au deschis gura? Daca esti la capitolul asta gandeste-te si la revolutia din RO. Si acei oameni au murit dar ca sa poti tu deschide gura azi sa spui idiotii! Si totusi, asta e democratie!
  • +1 (1 vot)    
    interesanta este democratia... (Duminică, 20 martie 2011, 20:36)

    tocilara_frustrata [anonim]

    ...in care civilii sunt protejati prin bombardamente si ucidere, in numele drepturilor omului. Sunt de acord; viata e greu de suportat. Probabil ar trebui sa si multumeasca aliatilor pt ca ii protejeaza de ei insisi. Cu stima.
    • 0 (0 voturi)    
      ???? (Duminică, 20 martie 2011, 22:17)

      immortal [anonim] i-a raspuns lui tocilara_frustrata

      Populatia civila aparata de ONU e aia din Benghazi cu mitraliere AK47 si lansatoare de rachete ?.... aia sunt civilii NEINARMATI ? E RUSINOS ce se intampla in Libia !
      • 0 (0 voturi)    
        exact (Joi, 24 martie 2011, 0:00)

        tocilara_frustrata [anonim] i-a raspuns lui immortal

        asta incercam si eu sa subliniez: halal reprezentativitate pentru civilii oprimati... de acord cu tine, cu amendamentul ca ceea ce se petrece in Libia nu este numai rusinos, ci de-a dreptul strigator la cer... dar cine suntem noi, sa avem opinii? :)


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version