Un tigan olandez supravietuitor al Holocaustului critica Romania, Bulgaria, Italia si Franta pentru tratamentul nedemn fata de tigani

de Alina Neagu     HotNews.ro
Joi, 27 ianuarie 2011, 15:08 Actualitate | Internaţional

Zoni Weisz, un tigan olandez supravietuitor al Holocaustului, a tinut, joi, la Berlin, primul discurs al unui membru al acestei comunitati, cu ocazia zilei nationale de comemorare a victimelor nazismului, potrivit AFP. La mai bine de 65 de ani de la Holocaust, Zoni Weisz a tinut un discurs in fata Bundestagului, acuzand Romania, Bulgaria, Italia si Franta de faptul ca trateaza si astazi "in mod nedemn" comunitatea tiganeasca.

Discursul lui Zoni Weisz a avut loc cu ocazia aniversarii a 66 de ani de la eliberarea lagarului Auschwitz-Birkenau de trupele sovietice (27 ianuarie 1945). Incepand din 1996, aceasta zi este dedicata comemorarii victimelor nazismului.

Potrivit istoricilor, intre 220 si 500 de mii de tigani au fost exterminati in timpul Holocaustului, in conditiile in care aceasta comunitate numara aproximativ un milion de membri. Considerati de nazisti o "rasa inferioara", tiganii au fost persecutati, deportati in ghetouri si ucisi in timpul Holocaustului.

Zoni Weisz este singurul supravietuitor al Holocaustului din familia sa, deportata in 1944, pe cand el avea 7 ani. Parintii, surorile si fratele sau mai mic au fost ucisi la Auschwitz, el fiind singurul supravietuitor.

"In multe tari europene, noi suntem cea mai veche minoritate. Dar tiganii sunt tratati in mod nedemn, in special in tari din estul Europei, cum sunt Romania si Bulgaria. Si in cateva tari din vestul Europei, cum sunt Italia si Franta, membrii comunitatii noastre sunt victime ale discriminarii si traiesc in conditii nedemne, in ghetouri", a afirmat Zoni Weisz.

"Discriminarea, stigmatizarea si excluderea tiganilor sunt lucruri obisnuite", a incheiat el.

Potrivit AFP, comunitatea tiganeasca numara, in prezent, in jur de 10-12 milioane de membri in Europa.


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

2752 vizualizari

  • +11 (23 voturi)    
    draga domnu' tigan olandez (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:13)

    ci ciong [anonim]

    1. daca noi ii tratam cum ii tratam, lasa ca ii trimtem la "tratament" la tine pe strada, la tine in cartier si crede-ma ca in 2 ani tu o sa fi seful la ceata care ii pune pe foc.
    2. 220 si 500 de mii de tigani au fost exterminati in timpul Holocaustului, doar atat? imi imaginam macar 2-3 milioane... ///
    • +8 (14 voturi)    
      DISCRIMINARE si NEDREPTATE!!! (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:28)

      ghe [anonim] i-a raspuns lui ci ciong

      holocaustul este ceva rau si trist. faptul ca unii oameni au omorat alti oameni nu e bine.
      intr/adevar in romania, tiganii sunt discriminati! justitia, statul, politia, autoritatile locale si centrale discrimineaza tiganii. dar in sensul ca le ofera o discriminare pozitiva, adica ii ridica mai presus de lege, ceea ce este o mare nedreptate impotriva celorlalti cetateni ai romaniei. tiganii sunt tratati nedemn de capeteniile lor in primul rand. rusine acestei etnii ca este tradata si tinuta intentionat in mizerie de proprii ei conducatori.
      • +10 (12 voturi)    
        Holandezu (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:48)

        zuza [anonim] i-a raspuns lui ghe

        Asa se bateau in piept si francezii, italienii sau nemtii, iar acum nu mai stiu cum sa scape de ei, incearca sa se lepede ca de ciuma.
        Sa mearga toti tiganii din Romania in Olanda sa-i integreze ei.
        In niciun caz nu se poate spune ca e o rasa inferioara, insa e clar ca au cateva caracteristici generale de baza: fura, sunt lenesi, galagiosi, artagosi, needucati, tupeisti, cersetori, fac orice care nu implica munca, invatatura sau curatenie.
        Luati-i dle, si integrati-i voi la voi.
    • +4 (4 voturi)    
      marja de eroare (Joi, 27 ianuarie 2011, 17:13)

      diana [anonim] i-a raspuns lui ci ciong

      Intre 500 mii si 220 mii este o diferenta de 280 mii de persoane.... cam cat populatia Brasovului. Prin urmare ma indoiesc de veridicitatea afirmatiei. Si apoi cine sustine ca sunt discriminati, stigamatizati etc - daca nu ei insisi, pentru ca le convine sa justifice astfel fie ca imigreaza fie ca nu vor sa se integreze. Si daca sunt discriminati, sunt discriminati din cauza comportamentului - orice s-ar comporta asa ar fi respins de societate.
  • +22 (24 voturi)    
    bollocks (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:15)

    gigi [anonim]

    sunt foarte emotionat si-mi vine sa plang..
  • +15 (17 voturi)    
    tigani sau romi (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:17)

    bnd [anonim]

    De ce Olanda are "tigani" iar Romania "romi"... vezi articolul cu ce 1.5 milioane de romi ...
    • -2 (2 voturi)    
      De sinonime... (Joi, 27 ianuarie 2011, 17:56)

      Paranoia [anonim] i-a raspuns lui bnd

      ...de aia!
  • +5 (15 voturi)    
    nu cred ca a vrut sa spuna Romania (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:18)

    Ion [anonim]

    noi am avut si presedinte ales democratic cu 80% de voturi si cel putin doi prim ministri din etnia lor....
    • +9 (11 voturi)    
      @Ion (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:57)

      bogdan192 [utilizator] i-a raspuns lui Ion

      Si un presedinte. Sa nu-l uitam totusi pe Iliescu.
  • +11 (15 voturi)    
    da (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:28)

    me [anonim]

    sunt de acord si tiganii si romanii sa respecte ACELASI LEGI !!!
    daca prin pedepse mai usoare, locuri speciale in scoli etc se intelege tratament nedemn, politia care "iarta", micul tigan care face o prostie cand e tasu cu satra in spate etc, atunci DA romania nu trateaza corect tiganii

    "Discriminarea, stigmatizarea si excluderea tiganilor sunt lucruri obisnuite" - pe bune?!?!?! pai normal ca ii expluzi din cunostintele tale... eu personal prefer sa nu stau tot timpul cu mainile in buzunar si sa numar daca lipseste ceva... sunt total de acord ca nu toti tiganii sunt asa, dar cei ce nu sunt nu prea recunosc facputl ca ar fi tigani.
  • +14 (18 voturi)    
    l-au gasit... (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:29)

    un oarecare [utilizator]

    Inca cineva dintr-un stat cu apa calda si verdeata care ne tine morala despre convietuirea cu tiganii.
    Ii recomand domnului Weisz sa convietuiasca o luna intr-o comunitate de tigani din Romania si apoi sa isi sustina punctul de vedere.
    E tragic holocaustul si in privinta asta sunt convins ca stie ce spune. Cat despre tiganii de aici nu stie nimic si vorbeste in nestiinta de cauza.
    De exemplu, de ce trebuie sa plateasca un copil terorizat de tigani in Ferentari pentru crimele de la lagarului Auschwitz-Birkenau.
    Tiganii romani au toate conditiile sa se integreze dar efectiv nu vor.
    Pana cand sa platesc eu din impozitele mele pentru ajutoare sociale a celor ce nu doar ca nu contribui societatii ci si traiesc parazitand-o si furand mereu, de la energie electrica pana la banii din buzunarele altora.
    Sau mai bine... sa imi arate Olanda cum se integreaza tiganii ca noi poate suntem mai nestiutori. Si Franta tinea morala pana nu de mult ca nu integram tiganii si acum ii deporteaza.
  • +4 (8 voturi)    
    ... (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:35)

    lili [anonim]

    ..si in ce limba a vorbit el?
  • +11 (13 voturi)    
    Haida, de! (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:42)

    integratoru' [anonim]

    Astea-s povesti corecte politic, bune de gadilat urechile la democratiilii care nu mai pot de atata corectitudine politica! A , si mai sunt bune la muls niscai fonduri pentru ameliorat situatia alora de nu se mai lasa ameliorati!
    Tiganul care vrea sa se integreze in societate, merge la munca si nu la ciordit, isi trimite copilul la scoala, nu la cersit! Si sunt multi care traiesc onorabil, ca toti oamenii normali, tot respectul pentru ei!
    Si culmea ca pe tiganii care isi vad de treaba nu-i mai discrimineaza nimeni, numai aia penalii, mancati-as, zbiara ca n-au drepturi (de cersit, ciordit, mardit, d-astea le lipsesc probabil)!
  • +13 (17 voturi)    
    ... (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:42)

    pamfletaru [utilizator]

    Sa fie scuipat in fata cand se duce in concediu intr-o tara straina pentru simplul fapt ca cei de acolo te asociaza cu niste tigani ciorditori si cersetori si lenesi.

    Sa se duca la munca cu autobuzul si sa-i fure un tigan portofelul.

    Sa vina sa locuiasca in Ferentari vreo 2 ani si pe urma mai vorbim!

    90% (ca sa nu zic 99%) dintre ei sunt exact cum am descris sau mai rau... sa nu ne ascundem dupa deget si sa recunoastem!!!
  • +14 (18 voturi)    
    "comunitatea tiganeasca" (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:46)

    un roman [anonim]

    VAAAAIII !!!!
    discriminare!!!...de ce li se spune 'tigani' ?!?!? ei sunt 'rromi' !!!

    ooops...ma scuzati...un tigan s-a autointitulat 'tigan'....
    alo parlamentul Romaniei !?!?! cand modificati denumirea de 'rromi' in "tigani" , asa cum se numesc ei de fapt ??

    si apropo, comunitatea tiganeasca este tratata in functie de cum se comporta in societatea in care se doreste integrata. daca ei se comporta ca niste "tigani borati", vor fi tratati ca atare....daca se comporta ca niste cetateni normali, atunci vor fi tratati ca niste cetateni normali.

    sa ne mai scuteasca cu discriminarea asta

    eu ca roman ma simt discriminat in tara mea deoarece:
    - platesc taxe la stat, dar statul nu-mi asigura niste servicii medicale decente, nu zic profesioniste, in schimb daca vre-un tigan este internat la urgente (ca s-a batut cu alti tigani sau alte de astea) atunci merge cu tot tribul si fac scandal la spital, brusc si dintr-o data se gasesc medicamente ptr el, se gaseste loc in salon, etc...
    - daca eu nu platesc impozitul statul ma da in judecata, dar pe tigani care au palate si masini de sute de mii de euro nimeni nu ii da in judecata ptr venituri nedeclarate....
    - daca eu fac un chef acasa imi da amenda Polita ptr deranjarea linistii publice, in schimb cand tiganii au botez/nunta/inmormantare Politia le asigura escorta prin oras si blocheaza circulatia ore intregi pe strazi centrale "pentru a preveni posibile incidente in trafic"....
    - tiganii vor sa fie acceptati si integrati in societate, dar ei supun doar legii tiganesti, pe cand cetatenii simpli ai tarii trebuie sa se supuna legii penale si legii tiganesti (in orice conflict cu tiganii, indiferent de sentinta finala a unui tribunal, tiganii isi vor face legea lor)

    etc....

    in momentul de fata, tiganii (cu foarte putine exceptii) sunt favorizati, si ne scot ochii cu aceasta discriminare impusa de diverse ONG-uri si alte societati care nu au contact cu lumea reala.
  • +11 (13 voturi)    
    tratati nedemn? (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:46)

    d [anonim]

    dar furtul e ceva demn? faptul ca isi trimit copii la cersit e ceva demn? faptul ca nu muncesc e ceva demn? sau e 'cultura' lor? evident ce sa ne asteptam la o 'cultura' care l-a dat lumii pe gutza si pe salam...... daca vor sa fie tratati demni sa inceapa prin a se comporta ca atare. dar e cam greu pt ei ca de.... secole de lene si parazitism se dezvata greu....
  • +11 (13 voturi)    
    Respectul se castiga... (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:50)

    haiducul [anonim]

    ...prin comportament...nu se impune.
  • +8 (10 voturi)    
    De ! (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:52)

    Nicolae Ionescu [anonim]

    Traiesc in conditii nedemne pentru ca asa le place ! Nu odata diverse guverne le-au pus la dispozitie locuinte sociale decente. Ce s-a ales de acele locuinte e binecunoscut. Iar in ceea ce priveste discriminarea, e imposibil sa nu fie discriminati atata vreme cat nu respecta deloc legile societatilor in care traiesc ca minoritate. Si cele scrise si cele nescrise.
  • +12 (14 voturi)    
    Domnule Zoni (Joi, 27 ianuarie 2011, 15:54)

    bogdan192 [utilizator]

    Respect faptul ca sunteti un domn in varsta, ca viata Dumneavoastra a fost profund marcata de Holocaust, ca ati suferit si ati avut norocul de a supravietui unei experiente pe care nimeni nu merita sa o traiasca.

    De asemenea apreciez faptul ca incercati sa atrageti atentia asupra unei probleme recurente in istoria Europei.

    Dar aici se opresc aprecierile mele.

    Cat timp etnia tiganeasca, in majoritatea ei, refuza sa se civilizeze, cat timp majoritatea membrilor sai isi fac din furt, minciuna, cersatorie si crima mod de a obtine bani, cat timp refuza cu obstinatie sa isi trimita copiii la scoala, cat timp refuza sa respecte reguli elementare de igiena si bun simt, cat timp refuza sa vorbeasca coerent limba tarii care ii gazduieste, nu puteti cere unei comunitati, oricare ar fi ea, sa ii accepte si sa ii trateze in mod egal.

    Domnule Zoni, daca eu as veni sa imi fac nevoile in fata casei dumneavoastra, dupa care as fura ce as gasi prin ea si v-as scuipa si in ochi in timp ce o fac, sunt sigur ca nu m-ati trata la fel ca si pe vecinul care va saluta binevoitor in fiecare zi si cu care jucati sah la sfarsit de saptamana. Daca as face toate astea, timp de cateva sute de ani de cand convietuim impreuna si as refuza obstinant sa imi schimb modul de viata, sunt sigur ca nu m-ati trata cu multa demnitate si compasiune.

    De aceea, Domnule Zoni, apreciez persoana si experienta dumneavoastra, dar consider ca va aflati intr-o grava eroare cand imi cereti sa tratez etnia tiganeasca cu demnitate si incredere.
  • +6 (8 voturi)    
    Minciuni impotriva romanilor (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:28)

    Victor [anonim]

    Respectivul domn vine cu povesti lacrimogene si neverificabile.
    Se foloseste de date mincinoase si are grija sa ocarasca poporul roman.
    Daca ii iubeste atat de mult pe tiganii infractori sa ii ia pe toti si sa ii duca in tara sa de bastina, pe malul estic al Mediteranei.

    Ne-am saturat de minciunile corectitudinii politice si nu mai suntem atat de naivi ca sa le credem.

    Ce face dumnealui e manipulare ca la carte.
    Incepe cu un subiect induiosator cu priza la publicul neinformat, isi castiga cititorii si pe urma le varsa otravuri mincinoase.
  • +4 (6 voturi)    
    Discriminarea cui? A lor sau a noastra? (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:33)

    Spintecatorul [anonim]

    Are dreptate stimabilul ! Ei vor sa ne beleasca de 7 piei iar noi din cand in cand, din ce in ce mai rar, ne mai aparam si noi buzunarele, casele si familia .
    Ei au dreptul sa ucida, sa fure si sa violeze, noi nu avem drepturi sa ne aparam, pentru ca lege !!! spune ca ne apara ORGANELE..
    Organele iau spaga de la tigani si romanii care incearca sa se apere intra in puscarie !
    Domnilor tigani, cred ca nu va dati seama ca ne-am cam saturat si ca, daca nu incercati sa cautati alte zari sa faceti nenorocirile pe care le faceti aici vom fi nevoiti sa ne aparam fara ajutorul Organelor..!!!
  • +6 (8 voturi)    
    Respectam legile ? (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:36)

    varga [anonim]

    Tiganii ar trebui sa se intrebe,respectam legile tarii in care locuim ?Platim noi impozite ca toti ceilalti cetateni ? ne dam copiii la scoala ? de ce furam curent electric si gaze naturale ? de ce nu respectam standardele minime de igiena ? si multe altele.Dupa aceea ar putea sa se planga de discriminare,daca ar fi facut si ei un pas spre normalizare.Binee?
  • +2 (2 voturi)    
    Catre HotNews (Joi, 27 ianuarie 2011, 17:50)

    cititor [anonim]

    Adica cum un tigan olandez? Nu rrom? Sau poate mai corect rromoland sau rromdaci. La ei e voie sa se zica tigani? Pai nu e o insulta?
    Eu zic sa va revizuiti atitudinea si sa dati o erata cu scuzele de rigoare iar Dna Alina Neagu sa-si puna cenuse in cap si sa fie pedepsita cu redurerea salariului cu min. 25% pe sase luni banii rezultati urmand a fi transferati in contul Casei Regale Rrome din Olanda
  • +2 (2 voturi)    
    Discriminarea tiganilor (Joi, 27 ianuarie 2011, 19:30)

    gigel [anonim]

    Intr-adevar, tiganii sunt profund discriminati:
    - cei care circula cu RATB fara bilet nu sunt tratati la fel ca romanii, cu amenda, ci sunt lasati in pace
    - furtul de curent se pedepseste cu debransarea la tigani (reconectarea se face repejor dupa razie), iar la romani se pedepseste cu inchisoarea
    - tiganii sunt lasati sa isi manifeste in voie spiritul de satra oricand cred ei de cuviinta: paranghelii in mijlocul strazilor cu diverse ocazii (nunti, botezuri), mici batai amicale pe spinarea altora, chiar si prin spitale, muzica cat mai tare (muzica e mult spus,de fapt niste laturi jalnice), in timp ce romanii sunt amendati sau chiar inchisi daca tulbura linistea publica
    - haitele de tigani ce umbla dupa furtisaguri prin mijloacele de transport nu prea sunt deranjati de la indeletnicirile lor
  • +1 (1 vot)    
    Minciuni (Joi, 27 ianuarie 2011, 23:21)

    adrian [anonim]

    Țiganii au fost mereu tradați corespunzător în România... din păcate vestul nu are același tratament cu ei, vestul aplică legea într-un mod nazist, hitlerist...

    Țiganii au primit mereu tratament preferențial, pentru că Românii i-au tratat omenește, sufletește, și nu au aplicat litera legii într-un mod sec.. au ținut mereu cont de faptul că ei sunt săraci, uneori fură de nevoie.. și așa mai departe; iar vestul nu face asta.

    Iar numitul în articol, habar nu are cum sunt tratați de fapt țiganii în România...

    Deasemenea habar nu au unii câți țigani a salvat regimul românesc în timpul nazismului... în loc să-i omoare îi deportau în Rusia.
  • 0 (0 voturi)    
    Weisz nume tiganesc ? (Vineri, 28 ianuarie 2011, 1:20)

    Geacardea [anonim]

    Cred ca pe taticu lu' Shoni il cheama Strul .


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică