China a inceput testarile primului sau avion de vanatoare de a cincea generatie, sustin expertii care au analizat o serie de fotografii, neclare, ale unui noi aeronave, surprinse pe pista de decolare. Avionul, denumit J-20, este conceput sa concureze F-22 (SUA) si T-50 (Rusia). Este China pregatita sa-si construiasca propriul avion de vanatoare de a cincea generatie? Ce se cunoaste despre acest aparat? sunt intrebarile la care ziaristii de la RIA Novosti incearca sa gaseasca un raspuns, intr-un articol publicat joi.

Avionul surprins ruland pe pistaFoto: china-defense.blogspot.com/

Mai multe fotografii aici.

Avionul este considerat un amestec intre proiectele americane si rusesti ale avioanelor de a cincea generatie, dar realitatea pare mai complexa. In cursul ultimilor 20 de ani, China a creat propriile sale avioane de vanatoare, insa in colaborare stransa cu Rusia.

Succesul acestui proiect depinde de mai multi factori, printre elementele cheie numarandu-se:

Motorul

Nu se stie nimic in ceea ce priveste motorul cu care este echipat aparatul. Se estimeaza ca avionul va fi propulsat de promitatorul motor WS-15, care dezvolta o forta de peste 18.000 kilograme-forta, dar aceste motoare nu au depasit pana in prezent stadiul de proiect. In plus, China nu a reusit sa copieze si sa lanseze in productie fabricarea independenta a motoarelor AL-31F, care echipeaza avioanele rusesti Suhoi Su-27 si diferitele versiuni ale acestora. Motoarele pentru apratele Suhoi de fabricatie chineza sunt livrate de Rusia sub forma de kit, iar chinezii nu fac decat sa le asambleze si sa le ajusteze.

Motoarele rusesti sunt utilizate si pentru avioanele de vanatoare J-10. WS-10, echivalentul aparatului rusesc AL-31F, nu a reusit inca sa egaleze prototipul sau sovietic in termeni de longevitate.

Materialele

Problema materialelor utilizate este cruciala. Una dintre particularitatile avioanelor de vanatoare de a cincea generatie este slabul semnal radar, care necesita utilizarea de materiale compozite. Or, industria aeronautica chineza nu s-a distins inca prin utilizarea acestor materiale la scara larga. Intrebarea daca Beijingul este capabil sa conceapa si sa produca materiale compozite moderne pentru avioane ramane inca fara un raspuns.

Radio-electronica

In China, armele radio-electronice pun aceleasi probleme ca si motoarele: raman net inferioare produselor similare rusesti, americane si europene, desi ecartul se diminueaza progresiv. In consecinta, China se vede obligata sa continue importul de astfel de echipamente.

La ora actuala, Suhoi Su-30MKK dispune de cel mai bun radar in randul avioanelor de vanatoare chinezesti, si cel mai probabil radarul viitorului aparat va fi elaborat pornind de la detectorul electromagnetic rusesc.

Armele

Armele utilizate de armata aerului din China sunt in principal copiate de la prototipurile americane, israeliene si rusesti din anii '60, '70 si '80. Punerea la punct a unor arme de noua generatie ar necesita mult timp, chiar daca Beijingul ar cumpara prototipuri din strainatate, cu atat mai mult cu cat principalii producatori de arme moderne, in special cele destinate aviatiei militare, sunt din ce in ce mai putin dispusi sa impartaseasca aceste tehnologii cu China.

Rezultatul

O regula pare sa se desrpinda incepand cu anii 1970: China creeaza cu regularitate prototipuri de avioane de vanatoare de noua generatie cu 15 - 20 de ani intarziere fata de liderii mondiali ai industriei aeronautice. A fost cazul aparatelor de a treia si a patra generatie, si fara indoiala asa va fi si in cazul celei de-a cincea generatii: J-20 isi va face aparitia cu 20 de ani mai tarziu fata de americanul YF-22 (prototipul F-22A produs in serie), 17 intarziere fata de rusul MiG-1.44 si 14 mai tarziu decat S.37 (Suhoi Su-47).

Daca deocamdata nu se stie cum va evolua acest proiect, se poate defini insa 'fereastra' din piata mondiala destinata acestui produs. Tinand cont de practica traditionala, China va crea probabil un echivalent suficient de functional fata de avioanele 'serioase' de generatia a cincea pentru a-l putea vinde in Asia centrala, in Orientul apropiat, in America Latina, in Asia de sud-est sau clientilor africani cei mai solvabili, la preturi de cinci ori mai mici decat concurentii americani si rusesti.

Nu este exclus ca versiunea J-20 sa fie echipata cu materiale si arme importate, in special rusesti. Ceea ce este sigur este ca Beijingul va fi obligat in urmatorii 20 - 30 de ani sa importe avioane moderne de vanatoare.