Analiza Hotnews.ro

AUDIO Dan Dungaciu: "A pune rezultatul referendumului din R. Moldova in termeni de esec, de lipsa de solutii, de aproape catastrofa este cel putin exagerat"

de Anne-Marie Blajan HotNews.ro
Luni, 6 septembrie 2010, 17:14 Actualitate | Internaţional

Dan Dungaciu
Foto: AGERPRES
Sondajele au aratat un optimism exacerbat cand au indicat o prezenta de 70% la referendum, iar comentatorii politici nu l-au ponderat, crede analistul Dan Dungaciu, in prezent consilier al presedintelui moldovean Mihai Ghimpu. El insa nu crede ca rezultatul este o catastrofa, pentru ca AIE a adus la urne votantii sai - in jur de 780.000 - in timp ce comunistii nu au dat aceasta proba, neparticiparea la vot ceruta de ei electoratului fiind un gest negativ, mai usor de facut.

Interviu cu Dan Dungaciu


Participarea la referendum n-ar fi trebui sa suprinda pe nimeni, cifrele din sondaje trebuiau ponderate, cel putin in comentarii

  • Daca am fi facut o analiza la rece am fi vazut ca, scotand 30% dintre cei despre care puteam presupune ca vor boicota acest referendum, electoratul Partidului Comunistilor, ar mai fi ramas circa 60 si ceva-70%, la care ar trebui adaugati si cei plecati din R. Moldova. Practic, sarcina AIE ar fi fost sa aduca la vot jumatate din cei pe care i-am mentionat. Ceea ce nu ar fi fost o treaba foarte usoara si nu cred ca optimismul ar fi fost justificat.
  • A aparut in sondaje un optimism exacerbat, dar care se datoreaza lipsei de capacitate analitica a unor comentatori politici, pentru ca ideea de 50-60-70% prezenta la vot parea si atunci una cel putin exagerata.
  • N-as spune ca prezenta la vot este una buna, dar n-as spune nici ca nu se astepta nimeni ca referendumul acesta sa nu fie validat.
  • In R. Moldova este o traditie ca intrebarea de dezirabilitate din sondaje (n. red. privind intentia de a merge la vot) sa dea un procent mai mare cam cu 15-20 de puncte procentuale mai mult decat actul propriu-zis. Prin urmare, cel putin la nivelul comentariului post-sondaj ar fi trebuit ponderate cifrele foarte entuziaste. In al doilea rand, sigur ca oamenii au declarat, dar probabil ca multi dintre ei au fost influentati ulterior de campania foarte puternica pornita de comunisti impotriva referendumului. Si in al treilea rand, vazand datele acestui sondaj s-au demobilizat ei insisi considerand ca treaba este ca si facuta si nu este nevoie de aportul lor in aceasta provocare electorala, civica si politica pana la urma.
  • A pune rezultatul in termeni de esec, de lipsa de solutii, de aproape catastrofa este cel putin exagerat. Referendumul a fost o propunere prin care s-a incercat solutionarea crizei constitutionale din R. Moldova. Una dintre propuneri. (...)

De ce n-au mers moldovenii la urne?


Sunt mai multe explicatii, acum este greu sa le decelam importanta, dar:
1. AIE n-a avut un staff comun, deci n-a lucrat impreuna pentru a aduce la mintea, sufletul si urechile alegatorului importanta acestui referendum si chiar miza acestuia

2. a existat un boicot al comunistilor, care a fost destul de agresiv mai ales in teritoriu

3. sondajele de opinie au sugerat ca nu e nevoie sa mearga cetateanul R. Moldova la vot pentru ca va merge vecinul lui; daca ii spui ca 70-80% vor fi prezenti si vor vota pentru alegerea directa a presedintelui, asta a fost o forma foarte subtila de demobilizare, chiar daca nu s-a intnentionat asta

4. au fost si mai multe teme care s-au suprapus peste problematica referendumului; au inceput discutii adiacente legate de coruptie, de AIE si coruptia, de teme care duceau mai degraba spre ideea de post-referendum, adica alegeri prezidentiale si parlamentare - asa ca lumea a uitat miza referendumului

Comunistii clameaza o victorie cel putin morala. Ce se va intampla dupa referendum? Ce se va intampla cu AIE? A fost un dus rece care ii va face mai precauti pe lideri in campania pentru alegerile parlamentare?


  • Exista mai multe formule. Presedintele Ghimpu a sugerat inca de ieri (n.red duminica), dupa ce s-au dat publicitatii rezultatele referendumului si anume ca normal constitutionala il obliga sa dizolve parlamentul. Si a sugerat domnia sa: cu cat mai repede, cu atat mai bine. Asta inseamna ca putem, teoretic, avea alegeri parlamentare, insa depinde de decizia pe care o vor lua impreuna membrii AIE, care vor muta problema alegerii presedintelui in viitoarea legislatura. Si in viitoarea legislatura se poate relua problema reformei constitutionale in R. Moldova, Constitutia in integralitatea ei, pentru ca exista foarte multe probleme, si unul dintre elementele vizate ar putea fi si maniera de alegere a presedintelui.
  • In ceea ce priveste jubilatia Partidului Comunistilor, as spune - in simpla calitate de sociolog - ca nu cred ca lucrurile ar trebui privite chiar atat de optimist, pentru ca AIE a adus la vot circa 780.000 de votanti, aproape la fel cati au votat-o la alegeri. Practic si-au mentinut numarul de votanti, in conditiile in care, cu siguranta, miza referendumului n-a fost atat de puternica precum cea a alegerilor parlamentare.
  • Comunistii spun ca au avut o victorie pentru ca au blocat referendumul. Trebuie sa fim foarte atenti, pentru ca e mult mai usor sa tii omul acasa decat a-l aduce sa voteze pentru tine. Gestul de a nu vota este unul negativ, foarte usor de facut. Asta nu inseamna ca, daca vor fi alegeri parlamentare, pe cei pe care comunistii i-au tinut, teoretic, acasa, vor reusi sa ii aduca maine sa voteze pentru ei. Asa ca acest lucru nu ar trebui sa starneasca jubilatia comunistilor. AIE a aratat ca si-a mentinut electoratul, dar deocamdata PCRM nu a facut aceasta proba. Lucrurile nu sunt clare, zarurile nu au fost aruncate si s-ar putea ca, vorba aceea, cine rade la urma rade mai bine.
  • Cum vor participa membrii AIE la alegeri, in ce formula, in ce tip de aranjament formal, pana unde va merge acordul lor formal si chiar informal, asta urmeaza sa decida liderii AIE. Problema de fond este ca acest referendum a fost un dus rece, care pe unii i-a racit mai tare, pe altii mai putin, depinde de gradul de incalzire la care era fiecare lider, de gradul de entuziasm pe care il avea fiecare lider, de gradul de incredere pe care il manifesta fiecare lider al AIE.
  • Este un test peste care AIE poate trece, tragand cele mai bune invataminte. In acest moment fiecare partid din AIE a avut o sedinta de lucru, urmeaza ca solutiile pe care fiecare le are sa fie spuse la sedinta AIE si decizia sa fie luata in comun. Este deja un semn bun, un pas pozitiv ca solutia e data in urma unei sedinte comune a AIE si ca niciun partid nu s-a grabit sa iasa cu solutii individuale la o problema comuna a Aliantei.
Moldovenii din diaspora au venit in numar mare la vot - 19.703 - si doar 397 au votat impotriva alegerii directe a presedintelui. Ce a insemnat ponderea votului lor?
  • Mobilizarea la vot in dispora a fost mult mai mare comparativ cu ceea ce s-a intamplat in R. Moldova, pentru ca acolo boicotul comunistilor nu a contat. Ponderea comunistilor in diaspora este mult mai mica. Prin urmare ei nu au fost blocati de acest motiv. Sigur ca prezenta lor la urne a fost mai puternica, dar nu la nivelul la care ne putem astepta in cazul unor alegeri, pentru ca miza referendumului a fost mult mai mica.
  • Resursele financiare pe care le au cetatenii R. Moldova din afara frontierelor sunt destul de limitate. Multi dintre ei au preferat sau au declarat ca nu fac doua drumuri pana la sectia de vot, ci vor face unul singur, la votul la alegeri. Este foarte plauzibil sa ne asteptam ca la alegerile parlamentare sa avem o prezenta a cetatenilor din R. Moldova din diaspora mult mai mare.
  • Nivelul de informare in randul lor a fost destul de scazut. Pentru ca a fost dificil sa se faca in randurile diasporei o campanie judicioasa. referendumul a fost un soi de test, de incercare pe care au trebuit s-o treaca institutiile R. Moldova si in vederea unor alegeri parlamentare. Faptul ca s-au deschis foarte multe sectii a presupus un efort logistic destul de mare, dar el va fi mai usor de facut cand vor fi alegerile parlamentare, pentru ca exista deja un fel de repetitie.
  • In momentul alegerilor parlamentare voturile cetatenilor din afara R. Moldova se vor adauga. Acum cei din afara au tras intr-un fel in jos, pentru ca aici s-a calculat rata minima de participare de 33%. Si atunci s-a comparat cu cei care au votat si cu cei care au fost inscrisi pe liste. Si ponderea lor de participare a fost mai mica decat ponderea la nivelul R. Moldova. Asta e explicatia pentru care desi au votat mai mult au tras in jos rezultatul referendumului, ceea ce nu va fi posibil in alegerile parlamentare. Pentru ca orice vot din diaspora - care este, in general in proportie de 90% in favoarea AIE, in special PLDM si PL - acel vot se va adauga si importanta lor pentru decizia finala va fi mult mai mare.


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
2197 vizualizari
  • 0 (6 voturi)    
    e foarte clar (Luni, 6 septembrie 2010, 17:35)

    mika [anonim]

    Dragi romani va agitati degeaba, moldovenii isi merita soarta. La fel au fost si romanii orbi 20 de ani.
    • 0 (2 voturi)    
      cred ca nu s-a intentionat succesul referendumului (Luni, 6 septembrie 2010, 18:09)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui mika

      a fost doar un fel de sondaj cu participare nationala!la 30 % participare :
      1,puteau sa o mai lungeasca 2-3 ore!
      2.puteau sa il intinda pe doua zile ,cum a facut Nastase!
      3.puteau prin apeluri radio tv sa scoata lumea din trandaveala !
      dar e foarte bine iarna un guvern pro-rus si vara un guvern pro-roman!
    • +2 (2 voturi)    
      Acelasi "pathern"/tipar... (Luni, 6 septembrie 2010, 19:36)

      Snake Eyes [utilizator] i-a raspuns lui mika

      L-am vazut si de la comunistii nostri...cand nu sunt ei la putere merg numai pe negativ si fronda!
    • +2 (2 voturi)    
      Completare... (Luni, 6 septembrie 2010, 19:38)

      Snake Eyes [utilizator] i-a raspuns lui mika

      Da si cand sunt ei la putere,sa te fereasca Dumnezeu sa nu fi aliniat/faci like them:))
  • +1 (3 voturi)    
    Aceasta e,...! (Luni, 6 septembrie 2010, 17:48)

    vali [anonim]

    aceasta e situatia....!
    aceasta e si realitatea din teren...!
    in afara de un procent de 30-35 % de moldoveni destupati, restul nu-i intereseaza decat de banii lui,
    de viata lui....!
    nu uitati ca la procentul celor plecati in vest ,mai exista acelasi procent, sau mai mare de moldoveni plecati spre moskva si petrograd care au familiile si neamurile inca in moldova....!
    acestia sunt ingrijorati de apropierea de romania...!
    si nu vor granita pe nistru....!
    nu dati vina doar pe comunisti.....!
    stiti ca la ei e foarte puternica nostalgia dupa urss
    cand toti erau fericiti si beiau si mancau ieftin si mult...!
    nu va mai imbatati cu apa rece,....!
    curentul antiromanesc e foarte puternic in moldova...!(editat de HotNews.ro)
    • +4 (4 voturi)    
      Curent antiromanesc in Basarabia. (Luni, 6 septembrie 2010, 18:16)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui vali

      Trebuie sa-l amintim si pe Iliescu,Petre Roman,Nastase,A.Severin si altii din aceiasi gasca care in anii '90 au refuzat basarabenilor o politica comuna cu Romania in domeniul monetar,care ar fi fost un inceput promitator pentru schimbarea opiniei publice,mai ales ca atunci curentul proromanesc a convins si pe comunisti sa accepte .Sanse ca cea din anii '90 nu sunt prea dese,dar masmedia romana nu a mediatizat situatia nici atunci si nici ulterior.Ca sa inteleaga romanii cine sunt PSD si PNL sa ne amintim de balciul politic provocat de cele doua partide chiar in preajma referendumului.Ce si-au zis basarabenii:decat cu balamucul de la romani,mai bine singuri.Multumim PSD si PNL.
      • +2 (2 voturi)    
        domnu' Severin nepotu' lu' Brukner Brucan (Luni, 6 septembrie 2010, 22:28)

        Viorel Florescu [utilizator] i-a raspuns lui mircea

        domnu' Severin nepotu' lu' Brukner Brucan !!
        Domnu' Petrică cupilu' lu d-nu Neulander
        Iliescu si Nastase
        TOŢI ROMÂNI ADIVARAŢI cu rude Cominterniste !
  • +2 (2 voturi)    
    in moldova exista o populatie (Luni, 6 septembrie 2010, 19:10)

    ploiesteanu [anonim]

    predominant agrara, a carei legaturi economice cu moscova sunt infinit mai puternice decat cele cu Romania. Mai exista si o nevoie de stabilitate si continuitate acolo. Pur si simplu, moldoveanului ii este frica de schimbare. Frica de capitalism (raul de pe lume cum era considerat si pe la noi) , frica de Romania tiganeasca si jalnica, populatia rurala pro(st)comunista iata ce a adus la acest deznodamant trist pentru noi dar predictibil.
    • +1 (3 voturi)    
      Bravo (Luni, 6 septembrie 2010, 20:03)

      Viorel [anonim] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Chiar asha este, daca ar vedea peste Prut ceva mai promitator poate c-ar fi ieshit sarmanii oameni.
  • +4 (4 voturi)    
    Nu sunt de acord (Luni, 6 septembrie 2010, 22:24)

    Nelu [anonim]

    Sunt din Basarabia,am 35 de ani,locuesc intro localitate rurala pe malul Prutului si nu sunt de acord cu comentariile de mai sus,basarabenii merita sa fie impreuna si alaturi cu Romania in familia europeana.Ma uit spre occident,acolo vad viitorul romanilor din Basarabia,viitorul tinerilor,ei au votat pro,ei isi doresc nu moscova si rusia,dincontra UE.Am multi prieteni in Romania si calatoresc adesea,vad schimbarile in bine care sau produs in tara.O parte de basarabeni deacord,sunt din nestiinta si din prostie contra Romaniei,dar numai din lipsa de informatie si lipsa de cultura,din saracie.Incerc cu orice prilej sai conving ca lucrurile sunt altfel.ca romanii sunt fratii nostri,trebue sai urmam in calea spre libertate care ne ofera UE.Imaginea proasta care unele televiziuni din Romania o difuzeaza zilnic are o influenta negativa la fel ca si propaganda comunista.Legaturile economice cu rusia nici intrun fel nu pot influenta viziunile multor cetateni din Moldova dincolo de Prut,dincontra blocada exporturilor de fructe si vin accentueaza dorinta sa devenim mebri UE.Moldovenii nu cunosc reusitele Romaniei,numai negativul de la stiri!Vrem si noi sa fim liberi,sa nu traim cu frica,sa impartasim la valorile europene!
  • +2 (2 voturi)    
    Din zori să boicoteze = От рассвета до бойкота !!! (Luni, 6 septembrie 2010, 22:25)

    Viorel Florescu [utilizator]

    Lozinca PSD si PCRM aliaţi de nădejde (speranţă) ai Moskovei !
  • +2 (2 voturi)    
    rezultatul referendumului din R. Moldova (Marţi, 7 septembrie 2010, 12:27)

    Mircea Andreuta [anonim]

    Ma bucur ca observatorii straini nu au constatat nereguli in desfasurarea referendumului. In 1996 in calitate de observator OSCE am constatat in R.Moldova dispretul institutiilor statului fata de cetatenii care au votat.
    Participarea la vot democratica implica cultura civica din partea cetatenilor. Nu uitati ca 70 de ani (cel putin 3 generatii) au fost obisnuiti cu votul totalitar, unde conta cine numara voturile si nu cine voteaza.
    Si in Romania exista un procent mare din cei care doresc intoarcerea la totalitarism.


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri